בן-גביר והחרדים הסכימו על הפסקת אש ביניהם

אחרי שהחרדים ראו בעיניים כלות כיצד בן-גביר מושך אליו מצביעים חרדים, ואחרי ההתקפות שחטף מהרב הספרדי הראשי ומראשי המפלגות החרדיות, הסכימו הצדדים על אי-לוחמה ● "זה מה שטוב לשני הצדדים", אומרים בסביבת בן-גביר ● "יש מנדט שזז בין יהדות התורה לבן-גביר, ויש שני מנדטים חרדיים נטו שלנו שיושבים בבית. עדיף לנו להשקיע בהם", מסביר בכיר ביהדות התורה

איתמר בן-גביר בקיבוץ איילת השחר, 6 באוקטובר 2022 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מיכאל גלעדי/פלאש90
איתמר בן-גביר בקיבוץ איילת השחר, 6 באוקטובר 2022

איתמר בן-גביר נסע אתמול (חמישי) בלילה לקיבוץ איילת השחר בצפון. כמה מחברי הקיבוץ הזמינו אותו, אבל בגלל הרעש שעורר הסיפור והמחלוקת סביב בן-גביר, החליטו בוועד הקיבוץ לבטל את ההופעה.

רק שבן-גביר הוא לא אחד שיתרגש מהזמנה מבוטלת. זו לא הפעם הראשונה ולא האחרונה ששערים נסגרים בפניו. בן-גביר עשה בכל זאת את כל הדרך לצפון. "אם ההופעה תתקיים, אדבר בפני כמה עשרות אנשים", הוא אמר. "אם יסגרו לי השער, אז מאות אלפי אנשים בארץ ידעו שמורידים לי את השאלטר ולא נותנים לי לדבר. זה יעשה אפקט הפוך".

"אם ההופעה תתקיים, אדבר בפני כמה עשרות אנשים. אם יסגרו לי השער, אז מאות אלפי אנשים בארץ ידעו שמורידים לי את השאלטר ולא נותנים לי לדבר. זה יעשה אפקט הפוך"

בדרך לאיילת השחר התקשרה לבן-גביר חברת קיבוץ בשם סמדר והזמינה אותו ואת חבריו לביתה. בסוף הוא נאם ברחוב הראשי של הקיבוץ מול כמה עשרות תומכים וגם מתנגדים. "זה היה נפלא", הוא אמר בדרכו חזרה.

איתמר בן-גביר בקיבוץ איילת השחר, 6 באוקטובר 2022 (וידיאו: עוצמה יהודית)

בן-גביר יודע שאין לו הרבה קולות במגזר הקיבוצי, אבל כותרות הוא יכול לעשות שם בקלות. כמו אתמול. לעומת זאת, דווקא בחברה החרדית – המקום האמיתי שבו הוא יכול לגרוף קולות ולהטות את הכף – בן-גביר כמעט לא מופיע. לא תראו אותו ברחובות בני ברק, במעוזי ש"ס הגדולים או בישיבות במאה שערים.

"אחרי כל המריבות שהיו, הגענו להבנה חד-משמעית, אנחנו לא נלחמים אחד בשני", אומר גורם בסביבה של בן-גביר. "זה לא הסכם חתום בינינו, אין מסמך, אבל יש סיכומים בעל פה שזה מה שטוב לשני הצדדים".

"אחרי כל המריבות שהיו, הגענו להבנה חד-משמעית, אנחנו לא נלחמים אחד בשני", אומר גורם בסביבה של בן-גביר. "זה לא הסכם חתום בינינו, אין מסמך, אבל יש סיכומים בעל פה שזה מה שטוב לשני הצדדים"

גם בכירים ביהדות התורה ובש"ס מאשרים את הדברים. זמן ישראל פרסם לפני חודש וחצי שאריה דרעי הורה לפעילים שלו שלא לצאת לקרבות רחוב מול בן-גביר. דרעי חשש שפעיליו לא יוכלו לנצח חיית שטח כמו יו"ר עוצמה יהודית וכל עימות כזה רק יוסיף לו כוח.

ביהדות התורה אמרו לזמן ישראל אתמול כי ההסכם עם בן-גביר בא גם מתוך חישוב מתמטי פשוט. "יש מנדט אחד שזז בין יהדות התורה ובין בן-גביר, ויש שני מנדטים חרדיים נטו שלנו שיושבים בבית. עדיף לנו להשקיע בהם", אומר בכיר ביהדות התורה.

משה גפני ואריה דרעי (צילום: Flash90)
משה גפני ואריה דרעי (צילום: Flash90)

"בסופו של דבר, חרדים שמצביעים לבן-גביר הם כאלה שלא שומעים לרב. אי אפשר להילחם בהם. אם נגיד להם לא להצביע לבן-גביר אז הם ילכו לליכוד. מבחינתנו זה אותו דבר. קול אבוד".

"בסופו של דבר, חרדים שמצביעים לבן-גביר הם כאלה שלא שומעים לרב. אי אפשר להילחם בהם. אם נגיד להם לא להצביע לבן-גביר אז הם ילכו לליכוד. מבחינתנו זה אותו דבר. קול אבוד"

המצב בין שתי החזיתות לא היה שקט עד לאחרונה. לאורך כל מערכות הבחירות בשנה האחרונה הביעו החרדים חשש כבד מבן-גביר שהלך וצבר תאוצה ואיים על כוחם בקלפי, בעיקר על רקע המשברים הפנימיים, חוסר האמון בהנהגה והמריבות בין החסידים והליטאים.

הלחץ החרדי בא לידי ביטוי במהלך חודשי הקיץ. בן-גביר הותקף בגלל הפרובוקציות שלו. בסוף אוגוסט הרב הראשי יצחק יוסף, שמזוהה עם ש"ס, קרא לו "אהבל, שעולה להר הבית ומחלל את השם". גם ח"כ משה גפני מיהדות התורה תקף את בן-גביר על אותו רקע, וכינה אותו "איש ילדותי שמצית אש. הוא לא ייקח מאיתנו קול אחד".

המתקפות הללו לא עזרו במיוחד. בן-גביר נותר פופולרי בקרב החרדים ולכן הגיעה הפסקת האש.

פוסטר עצום של איתמר בן-גביר נתלה בירושלים, 29 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פוסטר עצום של איתמר בן-גביר נתלה בירושלים, 29 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסביבת בן-גביר אומרים שהוא מסתפק במנדט פלוס שהוא כבר לקח מהחרדים. את הקמפיין שלו עושה היום בן-גביר בעיקר בפריפריה ואת הפרובוקציות הוא ממשיך בהר הבית ועכשיו גם בקיבוצים.

בסביבת בן-גביר אומרים שהוא מסתפק במנדט פלוס שהוא כבר לקח מהחרדים. את הקמפיין שלו עושה היום בן-גביר בעיקר בפריפריה ואת הפרובוקציות הוא ממשיך בהר הבית ועכשיו גם בקיבוצים

וכך, גם המסרים של כולם נפרדים, ולא עולים זה על זה. בן-גביר מדבר על הביטחון ברחובות הערים ועל הדאגה להוראות הפתיחה באש של החיילים. ש"ס, שנחשבת למפלגה הפעילה ביותר בשטח, הולכת על יוקר המחיה והנאמנות למסורת.

שלושה ימים לפני הבחירות הוא יום ההילולא לזכרו של מייסד התנועה הרב עובדיה יוסף, מה שעשוי להבטיח לש"ס את המנדט התשיעי. ביהדות התורה מתמקדים בשמירה על היהדות תחת הסיסמה "אם חייך יקרים לך".

אתמול פרסמה יהדות התורה בהקשר הזה סרטון שלועג לראש הממשלה על ידיעותיו ביהדות. לפיד אמר בטקס ליום השנה למלחמת יום הכיפורים בהר הרצל כי "רבבות מתפללים יצאו מבתי הכנסת ונאלצו להחליף את הטלית במדים ואת התפלין ברובה". ביום כיפור ובשבתות לא מניחים תפלין, הבהירו בסרטון.

עוד 686 מילים
סגירה