בן-גביר עוד ילמד מי זה נתניהו

איתמר בן-גביר ובנימין נתניהו זקוקים אחד לשני כרגע, ופועלים לכאורה בהרמוניה מלאה ● אולם בן-גביר עוד עשוי לגלות את מה שעשרות גילו לפניו ● נתניהו ישתמש בבן-גביר כדי להקים קואליציה שתעביר את החוקים הדרושים כדי לבטל את משפטו - ואחרי זה הוא יפרק את הממשלה וילך למערכת בחירות חדשה, חזק מתמיד, כשהוא מתנער מ"הקיצונים" ● פרשנות

איתמר בן-גביר, בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז')
אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז'
איתמר בן-גביר, בנימין נתניהו

עד לבחירות הנוכחיות, בנימין נתניהו לא ממש התייחס לאיתמר בן-גביר, ואפילו זלזל בכוחו. נתניהו גם ידע – ועדיין יודע – שכל חיבור מצולם עם בן-גביר, אפילו מקרי, עלול לעלות לו ביוקר, לפחות בדימוי הציבורי בארץ ובעולם.

ככל שבן-גביר התחזק, נתניהו הבין שהוא חייב לרתום אליו את הכוח העולה הזה. באוגוסט הוא נכנס בכל הכוח לתוך הסכסוך בציונות הדתית. נתניהו עשה מאמצים לשמור על הקולקטיב בימין ולמנוע פיצולים, והצליח בסוף לאחד בין הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית של בן-גביר. את העסקאות הללו עשה נתניהו ללא התקשורת, שהורחקה גם מהפגישות המפורסמות שלו לסגירת העסקה עם סמוטריץ' ועם בן-גביר בקיסריה.

שם המשחק הוא ניצול. נתניהו רואה איך בן-גביר עובד ומביא אלפי קולות של צעירים בפריפריה, בערי הפיתוח, בשכונות ובהתנחלויות. האנשים הללו לא תכננו ללכת לקלפי ב-1 בנובמבר.

שם המשחק הוא ניצול. נתניהו רואה איך בן-גביר עובד ומביא אלפי קולות של צעירים בפריפריה, בערי הפיתוח, בשכונות ובהתנחלויות. האנשים הללו לא תכננו ללכת לקלפי ב-1 בנובמבר

בן-גביר הוא בעצם הזרוע המבצעת של נתניהו. לליכוד, כפי שהוא נראה היום, אין מטה בחירות ולא מטה יום בחירות. נתניהו שונא מאז ומתמיד את סניפי הליכוד מלאי התככים ולא סומך עליהם. רבים מהם סגורים היום ומנוטרלים מחוסר תקציב. אתמול יוסי שלי, יו"ר מטה הבחירות של נתניהו, העיף מתפקידו את ליאור קצב, שנשא בתואר יו"ר מטה יום הבחירות.

בנימין נתניהו ב"ביבי בא", אוטובוס הבחירות של הליכוד, בביקור בשכונת קריית יובל בירושלים, 11 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ב"ביבי בא", אוטובוס הבחירות של הליכוד, בביקור בשכונת קריית יובל בירושלים, 11 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שאלתי את קצב למה הודח מתפקידו. הוא שלח לי בתגובה סרטון שלו מופיע ליד נתניהו אמש (שלישי) בקרית מלאכי, לשם הגיע ראש הממשלה לשעבר עם האוטובוס והזכוכית המשוריינת, יחד עם אמיר אוחנה, שלמה קרעי ובועז ביסמוט. הסברים לא ניתנו. בסקרים שפורסמו אתמול בערוץ 12 נסוג הליכוד ל-30 מנדטים ואילו הציונות הדתית ובן-גביר נוסקים כבר ל-14 מנדטים.

נתניהו צריך 61 חברי כנסת ובלי בן-גביר זה כנראה לא יקרה. נתניהו הבטיח לבן-גביר תפקיד שר, אבל היה מעדיף לזרוק את ההתחייבות הזו לפח, כפי שעשה במקרים אחרים, לו רק היה יכול. אחד מבכירי הליכוד, שמכיר היטב את יחסי החוץ, אמר לי אתמול ש"מינוי של בן-גביר כשר בממשלה זה אסון מדיני. בארצות הברית לא יסבלו מינוי כזה".

בעולם האמיתי נתניהו הרבה יותר קרוב לבני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט ומתן כהנא, מאשר לסמוטריץ', בן-גביר ומשה גפני. אבל אנחנו בעולם מזויף ומתעתע שבו נתניהו צריך את הכוח כדי לבטל משפט פלילי ולחמוק מדין. נתניהו הוכיח גם שהוא יודע להכפיף את המדינה לטובתו האישית.

לכן אפשר להניח שנתניהו יעביר את הצעות החוק המזעזעות של סמוטריץ' – כפי שפורסמו אתמול – במהלך החודשים הראשונים לכהונת הממשלה שלו. התוכנית של סמוטריץ', אגב, מכונה "חוק וצדק" – כמו שמה של מפלגת השלטון בפולין. מי שיקרא את מצע אותה מפלגה, יגלה שהדמיון בין הגרסה הישראלית לגרסה הפולנית לא מסתיים בשם בלבד. סמוטריץ', מסתבר, שואף להיות אנדז'יי דודה.

התוכנית של סמוטריץ', אגב, מכונה "חוק וצדק" – כמו שמה של מפלגת השלטון בפולין. מי שיקרא את מצע אותה מפלגה, יגלה שהדמיון בין הגרסה הישראלית לגרסה הפולנית לא מסתיים בשם בלבד

בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן מציגים את תוכנית "חוק וצדק" של הציונות הדתית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן מציגים את תוכנית "חוק וצדק" של הציונות הדתית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בכל אופן, החברים בליכוד, הציונות הדתית והמפלגות החרדיות יעזרו לנתניהו להעביר את החוקים שמציע סמוטריץ', כמובן. מייד עם העברתם, המשפט של נתניהו יבוטל, הוא יפרק את הממשלה וילך לבחירות מעמדת ראש הממשלה. ממילא ממשלה שנשענת על 61 חברי כנסת לא יכולה להחזיק הרבה זמן מעמד.

במערכת הפוליטית סבורים כי במקרה כזה נתניהו ילך לבחירות אחרי שישיג את מבוקשו, ללא התיק המשפטי הכבד על הגב. אז הוא גם יוכל לטעון כי טובת המדינה מחייבת בחירות חדשות ללא בן-גביר והגורמים הקיצוניים, שמבקשים לגרור את המדינה למחוזות מסוכנים.

"אחרי שיעביר את החוקים המשפטיים נתניהו יקדים את הבחירות", אומר הפרשן הפוליטי המנוסה חנן קריסטל. "הוא לא ימשיך ארבע שנים עם בן-גביר בממשלה ובקבינט. גם ארבעה חודשים זה הרבה מדי. הוא יבטל את המשפט ומייד אחר כך ייזום בחירות".

"אחרי שיעביר את החוקים המשפטיים נתניהו יקדים את הבחירות, הוא לא ימשיך ארבע שנים עם בן-גביר בממשלה ובקבינט. גם ארבעה חודשים זה הרבה מדי. הוא יבטל את המשפט ומייד אחר כך ייזום בחירות"

וכך, בן-גביר עוד ילמד לדעת מי זה נתניהו, כפי שלמדו לפניו פוליטיקאים רבים וטובים מימין, משמאל ומהמרכז – משאול מופז ועד גדעון סער ובני גנץ. נתניהו השתמש בכולם ואת כולם זרק.

איתמר בן-גביר בקיבוץ איילת השחר, 6 באוקטובר 2022 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
איתמר בן-גביר בקיבוץ איילת השחר, 6 באוקטובר 2022 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)

בינתיים בן-גביר עושה את הדבר הנכון. גם הוא רוכב על נתניהו ומשתמש בפופולריות של ראש הממשלה לשעבר כדי להביא לעצמו קולות.

אתמול, אחרי התקרית בכפר חב"ד במוצאי החג, בלם בן-גביר ניסיונות לסכסך עוד יותר בינו ובין נתניהו. זה לא באינטרס שלו עכשיו, באמצע הקמפיין, כאשר 17 מנדטים בקלפי כבר נראים לו בהישג יד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
זו אינה פרשנות, אלא תעמולת בחירות אנטי ביבי. הכותב יודע היטב שביבי לא יעביר שום חקיקה שתוכל לחלץ אותו ממשפטו. הדבר לא יתאפשר במקומותינו עפ"י כל תסריט מתקבל על הדעת - שלום ירושלמי יודע... המשך קריאה

זו אינה פרשנות, אלא תעמולת בחירות אנטי ביבי. הכותב יודע היטב שביבי לא יעביר שום חקיקה שתוכל לחלץ אותו ממשפטו. הדבר לא יתאפשר במקומותינו עפ"י כל תסריט מתקבל על הדעת – שלום ירושלמי יודע זאת וביבי יודע זאת. מכאן שמטרת המאמר היא ההפחדה השגורה מפני ביבי ובן-גביר.

לסמוטריץ׳ מטרות מוצהרת – מדינת הלכה ברשות המפלגה הפאשיסטית/הילכתית, סיפוח, בית שלישי, טרנספר, אפרטהייד. ביבי הוא *ה*מכשול בדרך להשתלטות על הימין. אפשר לצייר תרחיש אחר לא פחות סביר, שבו ... המשך קריאה

לסמוטריץ' מטרות מוצהרת – מדינת הלכה ברשות המפלגה הפאשיסטית/הילכתית, סיפוח, בית שלישי, טרנספר, אפרטהייד. ביבי הוא *ה*מכשול בדרך להשתלטות על הימין. אפשר לצייר תרחיש אחר לא פחות סביר, שבו מעבירים את פיסקת ההתגברות (חובה לכל מהפכה פאשיסטית) ואז מסמוס הטיפול במשפט ביבי, עד שיש פסק דין וכלא. אם יהיה שוחד יבטלו את הפרת האמונים. אם ביבי יואשם בהפרת אמונים, ביטול הסעיף הזה ימרח בועדות עד שהפריץ/כלב ימלמל מתוך דימנציה. המטרות של סמוטריץ' ידועות, כמו שתואר למעלה, וכל פאשיסט יודע שבדרך חייבים להעיף כמה ראשים. ואם ביבי הוא רבע הגאון שהאכיל–אותנו–באגדות–שלו, הוא אני יודע שדווקא סמוטריץ' זה הסוף שלו.

עוד 683 מילים ו-4 תגובות
סגירה