כביש הגישה השני שנפתח באופן זמני למבשרת ציון ב-2017 (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

מהנדסים התנגדו לפתיחת כביש שני למבשרת - המלצתם הוסרה מהדוח הסופי

כביש הגישה השני למבשרת ציון שבפאתי ירושלים ייפתח כנראה בקרוב, על אף ההתנגדות העזה של ארגוני הסביבה - ובניגוד להמלצות מפורשות של מהנדסי התנועה ● אלא שבאורח פלא, ההתנגדות של המהנדסים נעלמה מהדוח הסופי שהוגש ל"נתיבי ישראל"

כביש הגישה המזרחי למבשרת ציון ייפתח כנראה לתנועה בימים הקרובים, בניגוד להמלצתם המפורשת של שני מהנדסים שערכו תסקיר בטיחות עבור חברת נתיבי ישראל.

זו לא ההתרחשות המטרידה היחידה סביב פתיחת הכביש: מהגרסה האחרונה של תסקיר הבטיחות נשמטה באורח פלא הפיסקה בה מביעים המהנדסים את התנגדותם הנחרצת לפתיחתו. "זה נראה כאילו מישהו גרם לכותבי התסקיר להוריד את ההמלצה שלהם", אומר גורם שמעורב בנעשה, "למרבה הצער זה די נפוץ וזה חמור מאוד".

בין גורמי שמירת הטבע יש הסכמה שמדובר ביום עצוב גם לבעלי החיים באזור. מתברר שהכביש מהווה סכנה בטיחותית גם להם. "יש הרבה תיעוד של דריסות של צבאים, דורבנים וחיות אחרות על הכביש הזה", אומר עמיר בלבן, איש החברה להגנת הטבע ובעצמו תושב מבשרת, "אם הוא ייפתח מחדש זה יהיה אסון".

ההחלטה על פתיחת כביש הגישה השני למבשרת התקבלה ב-2017. בעקבות עבודות התשתית הנרחבות בכביש מס' 1, הכניסה ליישוב ממחלף הראל התארכה וההגעה לשכונות הוותיקות שממוקמות במזרח מבשרת הפכה למסורבלת.

גופתו של דורבן שנדרס בכביש הגישה הזמני למבשרת ציון (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
גופתו של דורבן שנדרס בכביש הגישה הזמני למבשרת ציון (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

התושבים סירבו להמתין עד שתסתיים הקמתו של כביש 16 ודרשו פתרון זמני. הפתרון נמצא בדמות סלילת דרך עפר שמגיעה אל החלק המזרחי של היישוב וחיבורה לכביש 1.

התוכנית הזו עוררה התנגדות עזה מצד ארגוני הסביבה וגופי שמירת הטבע. אלה הבהירו בדיונים במוסדות התכנון שמדובר בשטח פתוח עתיר פעילות בעלי חיים וערכים אקולוגיים, חלק מהפארק המטרופוליני שעוטף את ירושלים, וכי ביתורו יהיה בכייה לדורות.

ארגוני הסביבה וגופי שמירת הטבע הבהירו למוסדות התכנון שמדובר בשטח פתוח עתיר פעילות בעלי חיים וערכים אקולוגיים, חלק מהפארק המטרופוליני שעוטף את ירושלים, וכי ביתורו יהיה בכייה לדורות

בסופו של דבר, בוועדת המשנה לוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) הוסכם על פשרה: הוועדה התירה את פתיחת הכביש, אך קבעה כי הוא יהיה זמני וכי ברגע שכביש 16 ייפתח לתנועה, כביש הגישה ייסגר, יפורק ובמקום ייעשה שיקום נופי – כלומר מאמץ להחזיר את הטבע לקדמותו.

כביש 16, כידוע, נפתח לתנועה לפני כחודשיים, וכביש הגישה למבשרת אכן נחסם בסמוך לכך. רק שעד מהרה התברר שבמקום לפנות את האספלט ולהחזיר את הטבע לקדמותו, מתרקמות לגביו תוכניות אחרות לגמרי.

מבט כללי על כביש 16 ומנהרותיו המאפשרות גישה ישירה לחלקים הדרומיים והמרכזיים של העיר ירושלים ממערב, אוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מבט כללי על כביש 16 ומנהרותיו המאפשרות גישה ישירה לחלקים הדרומיים והמרכזיים של העיר ירושלים ממערב, אוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

חלק מהתושבים טוענים שהגישה מכביש 1 מקצרת להם משמעותית את זמן ההגעה הביתה, והחלו להפעיל לחץ להשאיר אותו פתוח. מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ החליט שזה הדבר הנכון לעשות, על אף ההחלטה החד-משמעית מלפני חמש שנים.

"הכביש הזה הוא מטחנת בשר", אומר בלבן, "אני בעצמי גר במבשרת בשכונה שלכאורה הכי זקוקה לו, אבל זה לא נכון. אפשר היום לרדת מכביש 16 דרך גשר מוצא ולהגיע משם למבשרת, זה מאריך את הדרך אולי ב-2-3 דקות.

"אחד הנחלים השקטים, נחל ארזה, עובר באזור. זה כביש שבעלי חיים חוצים אותו בהמוניהם בדרך לעיינות מוצא, זה מקור המים שלהם. שועלים, תנים, גיריות, צבועים, צבאים – זו חגיגה של בעלי חיים. בתקופה שהכביש היה סגור, אפשר היה לראות בשישי בלילה צבאים וגורים משחקים עליו.

"אחד הנחלים השקטים, נחל ארזה, עובר באזור. זה כביש שבעלי חיים חוצים אותו בהמוניהם בדרך לעיינות מוצא, זה מקור המים שלהם. שועלים, תנים, גיריות, צבועים, צבאים – זו חגיגה של בעלי חיים"

"בזמנו ארגוני הסביבה הסכימו להתפשר על כביש זמני, אבל מתברר שאף פעם אסור להסכים לזמני כי זה הופך לקבוע".

צבי שנדרס בכביש הגישה הזמני למבשרת ציון (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
צבי שנדרס בכביש הגישה הזמני למבשרת ציון (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

מעבר לפגיעה בסביבה ובבעלי החיים, פתיחתו של הכביש יוצרת גם סבך תנועתי-בטיחותי סמוך למפגש בין שני כבישים גדולים – כביש 1 וכביש 16 – בקטע שגם כך סובל מעומסים גדולים.

כדי להתיר את הפלונטר, לקראת הדיון שנערך בחודש שעבר בוות"ל הוזמן תסקיר בטיחותי משני מהנדסים – אודי אפרת וגד נובק, שהתבקשו לנתח את המשמעויות של פתיחת הכביש ולהציג את החלופות השונות.

השניים מצביעים בתסקיר על שלל נקודות תורפה בתכנון הכבישים באזור, ובבואם לבחור את התרחיש המועדף הם מפתיעים וקובעים שהחלופה הטובה והבטוחה ביותר היא 'חלופה 0' – להשאיר את הכביש סגור.

"אם הדבר היה נתון להחלטתנו, היינו מעדיפים שהכניסה המזרחית למבשרת תחסם באופן קבוע, לחילופין שתשמש כניסה לרכבי חירום בלבד", השניים כתבו. הם גם מציינים שפתיחת הכביש תחסוך מעט זמן למספר קטן של אנשים, מה שהופך את הסיכון הבטיחותי והנזק הסביבתי לחסר הצדקה.

ההסתייגות של צמד המהנדסים כנראה לא מצאה חן בעיני אי אילו גורמים, ובגרסה האחרונה של התסקיר, הפסקה הזו כבר נעלמה ותמיכתם של המהנדסים בסגירת הכביש הושלכה מהטקסט. המהנדסים נובק ואפרת סירבו להשיב לפניית זמן ישראל.

ההסתייגות של צמד המהנדסים כנראה לא מצאה חן בעיני אי אילו גורמים, ובגרסה האחרונה של התסקיר, הפסקה הזו כבר נעלמה ותמיכתם של המהנדסים בסגירת הכביש הושלכה מהטקסט

בדיון בוות"ל קבעה הוועדה כי כדי לפתוח את הכביש לצמיתות יש להגיש תכנית חדשה לוועדה המחוזית, אבל עד שזה יקרה היא מאשרת לנתיבי ישראל לפתוח את הכביש  באופן זמני – שוב זמני – בכפוף לאישורים מהמשטרה. ואכן, זה מה שנתיבי ישראל מתכוונת לעשות כעת.

הירידה מכביש 16 לכיוון מבשרת ציון, אוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הירידה מכביש 16 לכיוון מבשרת ציון, אוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

השבוע תוגש בקשה לפתיחת הכביש למשטרת התנועה של ירושלים. ההערכה היא שזו תיתן אור ירוק, משום שמלכתחילה גופי ההצלה – המשטרה ומכבי האש – תומכים בפתיחת הכביש בטענה שבמצבי חירום יישוב בן 25 אלף תושבים לא יכול להסתמך על כניסה אחת.

"אין לכביש הזה כמעט תועלת תחבורתית", טוען גורם מתחום התחבורה שבקיא במחלוקת, "והוא בעיקר מהווה סיכון בטיחותי. שלא לדבר על מה שהוא מעולל לטבע.

"הבעיה היא שראש המועצה מתעקש על הפתיחה, מופעלים לחצים פוליטיים ומנכ"ל נתיבי ישראל לא מקשיב לדרגים המקצועיים אלא רק לפוליטיקאים שלוחצים עליו. גם הטיעון של החירום לא משכנע, אבל אם זה הסיפור, אז אפשר להשאיר את הדרך סגורה ולפתוח אותה בשעת חירום".

"הבעיה היא שראש המועצה מתעקש על הפתיחה, מופעלים לחצים פוליטיים ומנכ"ל נתיבי ישראל לא מקשיב לדרגים המקצועיים אלא רק לפוליטיקאים שלוחצים עליו"

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "נתיבי ישראל החזיקה מאז ומתמיד בעמדה שהכביש נחוץ לתושבי מבשרת ציון המונים למעלה מ-20 אלף תושבים ולהם כניסה אחת בלבד. יתרה מזו, גורמי המשטרה וההצלה סבורים כי יש להשאיר את הכביש פתוח ומתוחזק על מנת לאפשר לכוחות הביטחון וההצלה לפעול.

"מכיוון שהסמכות לפתיחת הכביש נתונה בידי אגף התנועה של משטרת ירושלים, ביום שלישי תגיש נתיבי ישראל את תוכניות התנועה לאגף ותפעל בהתאם להנחיית מחוז ירושלים".

עוד 896 מילים
סגירה