"ומה עשו הח"כים הערבים?"

מבצע טלפוני שמתקיים בימים אלה בחברה הערבית נועד לשבור את האדישות ולעודד הצבעה למי מהמפלגות הערביות ● לידי זמן ישראל הגיע התסריט המפורט שנמסר לכחמישים טלפנים ובו על כל שאלה אפשרית, נוסח התשובה שמטרתו להניע את המשיב להצביע ביום הבחירות בשבוע הבא ● ושמו של ח"כ אחד מהימין חוזר בתסריט שוב ושוב

ערבי מצביע בקלפי בכפר מנדה בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH90)
Jamal Awad/FLASH90
ערבי מצביע בקלפי בכפר מנדה בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021

במסגרת המאמץ להעלות את שיעורי ההצבעה בחברה הערבית, מתקיים בימים האחרונים מבצע טלפוני לבוחרים פוטנציאלים שמטרתו לעורר שיח פוליטי בקרב הציבור הערבי. העומד בראש הפרויקט הוא ד"ר סאמר סוויד, מנכ"ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי ומוביל הקואליציה לעידוד הצבעה בחברה הערבית.

פרטי השיחות הטלפוניות, לרבות התסריט המפורט בו משתמשים הטלפנים, הגיע לידי זמן ישראל. המדובר בכ-50 טלפנים, המשוחחים בשפה הערבית בלבד. הפוקוס של השיחות הוא העלאת שיעורי ההצבעה באזורים המזוהים עם רע"ם ו/או חד"ש-תע"ל. הטלפנים שמים פחות דגש על אזורים בהם מתגוררים בוחרי בל"ד, שכן ההנחה היא שהמפלגה לא תעבור את אחוז החסימה והשאיפה היא להתמקד במפלגות שייכנסו לכנסת ה-25.

שיעורי ההצבעה בחברה הערבית ידעו טלטלה בשנים האחרונות.

בבחירות לכנסת ה-21 (אפריל 2019 ) עמד שיעור ההצבעה על שפל של 49%. גוש תומכי נתניהו זכה אז ל-60 מנדטים ולא הצליח להרכיב ממשלה. בבחירות לכנסת ה-22 (ספטמבר 2019) שיעור ההצבעה בחברה הערבית עלה ל-59%.

לפני אותן בחירות, הליכוד התמקדה בטענה שהבוחרים הערבים זייפו את תוצאות הבחירות בקלפיות, ושבוע לפני ההצבעה אף ניסתה להעביר במליאה בקריאה ראשונה חוק שיחייב הכנסת מצלמות לאזור הקלפיות כדי לתעד זיופים פוטנציאלים. המהלך הזה כשל, וד"ר סוויד הבין שעליו להתחיל בפעילות להעלאת שיעורי ההצבעה בחברה הערבית.

ד"ר סאמר סוויד
ד"ר סאמר סוויד

בבחירות לכנסת ה-23 (מרץ 2020), עדיין תחת השפעת ההסתה של נתניהו נגד החברה הערבית – ועם איחוד של כל המפלגות הערביות תחת הרשימה המשותפת – שיעור ההצבעה זינק לשיא היסטורי של 65%. אלא שבבחירות לכנסת ה-24 (מרץ 2021), שיעור ההצבעה בחברה הערבית ירד לשפל של 44% – שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר בבחירות לכנסת אי פעם.

אחת הסיבות לשיעורי הצבעה נמוכים בחברה הערבית היא הפיצול בין המפלגות הערביות. בבחירות לכנסת ה-25 הפיצול הזה ניכר מתמיד, כאשר שלושת המפלגות המתמודדות לא הצליחו אפילו לחתום על הסכמי עודפים בין מי מהן. לכן הסוקרים והפעילים בחברה הערבית ניצבים בפני אתגר גדול במיוחד: לא רק בל"ד אלא גם חד"ש-תע"ל וגם רע"ם עלולות שלא לעבור את אחוז החסימה.

"אין פנים חדשות במפלגות"

הטלפנים המתקשרים לניידים ולבתיהם של הבוחרים מונחים לשוחח עם המשיבים על התלבטותם ולהסביר להם את החשיבות של ההצבעה. מי שמשיב שהוא מתלבט אם להצביע או לא, הטלפן המשוחח עמו אמור לברר את סיבת ההתלבטות ולהשיב לו "דווקא ההצבעה חשובה בנושא שלך" ולהסביר לו שיש גורמים המעוניינים לדכא את הצבעתו בנושא החשוב לאותו הבוחר.

הטלפן אמור לברר את סיבת ההתלבטות ולהשיב: "דווקא ההצבעה חשובה בנושא שלך" ולהסביר שיש גורמים המעוניינים לדכא את הצבעתו בנושא החשוב לאותו הבוחר

אם אחד הבוחרים אומר לטלפן שיש יותר מדי מפלגות לבחור ביניהן, הטלפן אמור להשיב לו: "ריבוי אופציות נותן לך את האפשרות לקבוע למי תרצה להצביע ולנסות לתת צ'אנס למפלגה כלשהי. אבל העיקר, חשוב שתצביע, כי הקול שלך קובע מי יהיה ראש הממשלה ומי יהיו המועמדים שלך בכנסת".

אם הבוחר מציין בפני הטלפן, "אין פנים חדשות במפלגות", יכול הטלפן להשיב לו: "לפעמים הניסיון חשוב יותר מהפנים. בכל המפלגות נערכו פריימריז, ואלה שנשארו קיבלו את האמון של פעילי המפלגות … אבל בוא אזכיר לך, יש שלושה מועמדים מהנגב בכל המפלגות, שני ח"כים חדשים בבל"ד, אלה הם פנים חדשות".

כאשר הבוחר הפוטנציאלי מתלונן על הפיצול של הרשימה המשותפת, אמור הטלפן להשיב לו, "זה נכון שאחדות היא כוח, אבל הפיצול בין הסיעות אינו סיבה לא להצביע. כי אם לא נצא להצביע, לא רק שלא תהיה 'המשותפת', אלא תהיה הכחדה של כל המפלגות הערביות מהכנסת".

הטלפנים אף מוכנים לתגובה קשה יותר של הבוחר הפוטנציאלי. אם הבוחר משיב "אז מה, שלא יהיו הפעם ח"כים ערבים. שילמדו לקח לא להתפרק". לכך הטלפן אמור לענות: "אני מבין את הכעס שלך, אבל המצב הפעם שונה. יש רצון גדול להדיח את הערבים על ידי איתמר בן-גביר. אתה שומע את ההתבטאויות, וזה צריך להניע אותך ללכת לבחור – ולא משנה למי תצביע, אבל תממש את זכותך".

"אני מבין את הכעס שלך, אבל המצב הפעם שונה. יש רצון גדול להדיח את הערבים על ידי איתמר בן-גביר. אתה שומע את ההתבטאויות, וזה צריך להניע אותך ללכת לבחור – ולא משנה למי תצביע, אבל תממש את זכותך"

אם הבוחר אומר לטלפן, "ומה עשו הח"כים הערבים?" – הטרוניה הקבועה על כך שהם לא מסייעים לציבור הערבי בישראל – אמור הטלפן להשיב: "את הטענות הללו מפיץ הימין כבר 15 שנה בניסיון לצמצם את הלגיטימיות של הנציגות הפוליטית הערבית בישראל. התקשורת בעברית מהדהדת את זה. ואני אתן לך דוגמאות.

"ח"כים ערבים הציפו את הנושא של האלימות בראש סדר היום, הם השתתפו במחאות והפגנות והביאו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית למיגור האלימות בחברה הערבית. כמו כן הם הביאו להעלאת שכר מינימום ל-40 שקל לשעה, לחוק החזרת רישיון נהיגה, ועוד חוקים".

ראש הממשלה יאיר לפיד, השר לביטחון פנים עמר בר-לב וסגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' בפישת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית בלשכת רה"מ בירושלים. 23 באוקטובר 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד, השר לביטחון פנים עמר בר-לב וסגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' בפישת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית בלשכת רה"מ בירושלים. 23 באוקטובר 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)

אם הבוחר הפוטנציאלי מתלונן על כך שהממשלה מדכאת את העם הפלסטיני והוא זועם על הנעשה בגדה, אמור הטלפן להשיב לו, "דווקא בשל כך חייבים להצביע. הרי אם לא נבלום חלק מהחוקים המוצעים נגד העם הפלסטיני, מי יעשה זאת? בן-גביר?"

אם המשיב מתלונן על כך שהממשלה מדכאת את העם הפלסטיני, אמור הטלפן להשיב לו, "דווקא בשל כך חייבים להצביע. הרי אם לא נבלום חלק מהחוקים המוצעים נגד העם הפלסטיני, מי יעשה זאת? בן-גביר?"

עוד טענה קבועה של בוחר פוטנציאלי שעשויה לעלות היא כי "יש מפלגה שהייתה בממשלה (רע"ם), ומה הם עשו? לא השפיעו". לכך הטלפן אמור להשיב: "ימיה של הממשלה הזו היו קצרים מדי בכדי לבחון את התוצאות. אנחנו יכולים להשפיע גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה – העיקר שיהיה לנו ייצוג רחב. אני יכול להציג בפניך את תכנית 922, ותכנית חומש, המאבק למען בית חולים בנצרת ועוד".

אם הבוחר מתלונן על אי-ביטול חוק קמיניץ, הטלפן אמור להשיב לו: "זה חוק גזעני וקשה ואני מסכים איתך. לא קל לבטל את החוק הזה, בכנות. אבל הח"כים הערבים הם היחידים שנאבקים באופן קבוע נגד הריסות הבתים, ובעד שוויון בקרקעות ודיור.

"בוא, אני אספר לך שבמסגרת המאבק, הח"כים הערבים הצליחו להביא להקפאת סעיפים בחוק ומשרד המשפטים הסכים שמבנים שנבנו לפני 2018 ועונים על מספר תנאים לא יהרסו בשנתיים הקרובות ולא יהיו חשופים לסנקציות".

חבר הכנסת איתמר בן גביר בכותל המערבי בירושלים, 31 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חבר הכנסת איתמר בן גביר בכותל המערבי בירושלים, 31 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נושא נוסף שבנוגע אליו הוכן מראש מענה של הטלפנים, הוא פעילות המשטרה במסגד אל-אקצא. הטלפנים מונחים להשיב: "הח"כים הערבים לא הרימו ידיים. אם לא היו ח"כים ערבים, היו יותר עליות של יהודים לאל-אקצא והיו יותר עימותים. נוכחות הח"כים בירושלים בכל הפגנה היא מגן מפני עימות. אבל בואו נודה שזו אחריות של כולנו בנושא אל-אקצא ובשל כך חייבים לצאת להצביע, לא משנה למי, העיקר שיהיה לנו ייצוג".

"הח"כים הערבים לא הרימו ידיים. אם לא היו ח"כים ערבים, היו יותר עליות של יהודים לאל-אקצא והיו יותר עימותים. נוכחות הח"כים בירושלים בכל הפגנה היא מגן מפני עימות"

בהנחיות שנמסרו לחמישים הטלפנים נאמר כי עליהם לא להאריך יותר מדי, לא לחרוג מהנושא ומהתסריטים שנמסרו להם, לא להביע רגשות כעס או אכזבה, לא להיגרר לפרובוקציות ולא לרדת לפרטי סוגיות ספציפיות.

"במקרה בו נראה שבצד השני של הקו נמצא מתנגד ברור, יש לסיים את השיחה ולא להתפתות לשיחה ארוכה", נכתב בהנחיות.

עוד 1,038 מילים
סגירה