בל"ד בונה על עלייה באחוז ההצבעה בחברה הערבית

במפלגה מעודדים מהסקרים האחרונים שמקרבים אותה לאחוז החסימה וטוענים לכמעט בלעדיות על כל מצביע ערבי נוסף שיגיע לקלפי ● בל"ד מנסה לבדל את עצמה מהרשימה המשותפת כמי שלא מוכנה להיות מחסן קולות לשמאל הציוני – ומאשימה את עודה וטיבי על שהתנערו מהם ● אבו־שחאדה: "חד"ש–תע"ל רצו לגמור את בל"ד כדי להמליץ על לפיד"

סמי אבו-שחאדה בכנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט
סמי אבו-שחאדה בכנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022

במגרש כדורסל ריק ברחוב יפת ביפו, פועלי במה היטיבו את מערכת ההגברה ופיזרו בקבוקי שתייה על אחד השולחנות. מסביב נתלו שלטים של בל"ד וכמה מאות כיסאות פלסטיק סודרו בשורות לקראת הכנס שיתחיל כאן עוד מעט, עם צאת השבת. המפלגה הערבית הלאומית־חילונית רצה הפעם לבד – ועשויה להיות הפתעת הבחירות.

בכניסה למגרש מחכה יוקו רם שצ'ופק, בת 23 מתל אביב.

מה מביא אותך דווקא לכנס של בל"ד? מה רע בחד"ש, למשל, כמפלגה ערבית שמדברת על שוויון ודמוקרטיה לכל, עוברת את אחוז החסימה בסקרים וגם אופנתית הרבה יותר בקרב הצעירים בתל אביב שפוקדים את חלל התרבות שלה באחד העם ("הגדה השמאלית")?
"חד"ש מוצלחת ואני מקווה שיצליח להם טוב בבחירות אבל חושבת שהקו של בל"ד עדיף. יש בו בהירות ולא התחנפות לציונים שזה דבר שאני רואה בחד"ש", היא אומרת.

"חשוב לי שהמפלגה שאני מצביעה לה לא תמליץ על אנשים כמו גנץ (או לפיד) וזה דבר שאני לא יכולה לדעת לגבי חד"ש וכן יכולה לדעת לגבי בל"ד, שיש לה קו ברור של מדינת כל אזרחיה, שמאומץ על ידי כלל המפלגה ולא רק על־ידי חלקים ממנה".

"חשוב לי שהמפלגה שאצביע לה לא תמליץ על אנשים כמו גנץ (או לפיד) וזה דבר שאני לא יכולה לדעת לגבי חד"ש וכן יכולה לדעת לגבי בל"ד, שיש לה קו ברור של מדינת כל אזרחיה"

יוקו רם שצ'ופק (צילום: עומר שרביט)
יוקו רם שצ'ופק (צילום: עומר שרביט)

מבחינת הבחורה הצעירה, שכבר הספיקה להגיע לקלפי כמה פעמים, ישראל מבצעת בשטחים פשעי מלחמה ולכן בל"ד לא יכולה לתמוך מבפנים או מבחוץ בשר הביטחון ו/או בראש הממשלה הנוכחיים.

הבדלנות הזאת מבטאת תמונת מראה לשיתוף הפעולה התקדימי של מנסור עבאס עם הקואליציה שהתפרקה. לדעתה, הוכח שהוא טעה: "מה שהיה עם רע"ם לא היה מוצלח. הדברים הקצינו – גם בנייה בהתנחלויות וגם פינויים של פלסטינים".

את אותה שאלה הפניתי גם לערבי־יפואי מבוגר יחסית, שלא הזדהה בשמו. "כי במדינה שלנו לא אוהבים לשמוע את האמת, תמיד מטאטאים אותה מתחת לשולחן ואומרים לעם את מה שהם רוצים לשמוע", הוא השיב.

"הרוב צופים בערוצים המסחריים 12 ו־13, ושם לא שומעים דעות אחרות. מה שרוצים להעצים מעצימים ומה שרוצים לקבור קוברים. גם אם סמי [אבו־שחאדה] לא ייכנס לכנסת אני איתו כי אני יודע שהוא אדם אמיתי וישר. אני מאמין בבן אדם הזה שהוא לא מושחת ואומר את האמת בפנים".

"במדינה שלנו לא אוהבים לשמוע את האמת. גם אם סמי לא ייכנס לכנסת אני איתו כי הוא אדם אמיתי וישר. אני מאמין בבן אדם הזה שהוא לא מושחת ואומר את האמת בפנים"

מימין: סמי אבו-שחאדה ועינת ויצמן בהמתנה לתחילת כנס בל"ד ביפו. 29 באוקובר 2022 (צילום: עומר שרביט)
מימין: סמי אבו־שחאדה ועינת ויצמן ממתינים לתחילת כנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)

"עוד פוש קטן ובל"ד תיכנס"

יו"ר המפלגה סמי אבו־שחאדה הקדים את בואו למגרש הביתי שלו, תרתי משמע, כמי שגדל בשכונת הרכבת בלוד ואחר כך ביפו. הוא התיישב לשיחה עם עינת ויצמן, מקום שישי ברשימה והיהודייה היחידה בה. הקהל היפואי התחיל לזרום פנימה, אם כי לא נהר בהמוניו. היו שם גם כמה יהודים, אולי 20% מהקהל בסך הכול. את הנאומים יישאו כאן בערבית עם כמה מלים גם בעברית.

בל"ד הוקמה באמצע שנות ה־90 על ידי יוצאי חד"ש שהתנגדו לאוסלו וחלקם גם לזיקה לברית המועצות לשעבר, והיו בעלי גוון פמיניסטי ופרוגרסיבי. במפלגה תמיד היה גרעין של יהודים אבל היום היא קורצת בבירור לקהל הזה, אחרי שבעבר היה חשש בקרב אנשיה כי פנייה כזו תחליש את ההתנגדות לממסד הציוני ויטמיע אותם במנגנון שישחזר את היתרון לקבוצת הרוב.

מו"ל הוצאת אנדלוס יעל לרר הייתה שם מההתחלה. לדבריה, יש הרבה הבדלים בין חד"ש לבל"ד, ועדיין – המכנה המשותף גדול, גם עם רע"ם. "אני מקווה שהם יתעשתו ושבבחירות הבאות הם לא יתמכו בממשלת הימין ושתהיה רשימה משותפת. אני זו שבעבר ארגנה קמפיין כזה ואיימן עודה הסביר לי שאי אפשר. כמה שנים אחרי זה אמר את אותו דבר", הוסיפה.

ח"כ סמי אבו שחאדה וחברי מפלגתו בבית המשפט העליון בדיון על החלטת ועדת הבחירות לפסול את המפלגה מהתמודדות בבחירות, 6 באוקטובר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ח"כ סמי אבו־שחאדה וחברי מפלגתו בבית המשפט העליון בדיון על החלטת ועדת הבחירות לפסול את המפלגה מהתמודדות בבחירות, 6 באוקטובר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

במאמר שפרסמה בעבר בשיחה מקומית היא חידדה את הייחוד של "ברית שוויון", שהייתה אחד הזרעים שהנביטו את בל"ד: תנועה ערבית־יהודית ולא ההפך.

היא חושבת שהפנייה של המפלגה לקהל יהודי הגיעה באופן טבעי עם הרשתות החברתיות והודות לכושר הביטוי של אבו־שחאדה. בכל מקרה, היא אומרת, בין שהקולות ילכו לחד"ש־תע"ל או שכמה אלפים יזלגו לבל"ד – השמאל "הרדיקלי" מעולם לא עלה על רבע מנדט. זה כסף קטן. המאגר האמיתי של המצביעים למפלגה הזו נמצא בחברה הערבית.

קצת לפני שיתחילו כאן הנאומים, הח"כ לשעבר מטאנס שחאדה, מקום שני ברשימה, אומר לי שהם מעודדים מהסקר האחרון של חדשות 13, שמקרב את בל"ד לאחוז החסימה.

"יש מגמת עלייה נמשכת באחוז ההצבעה בחברה הערבית, הגענו ל־50% ומעל זה כל מצביע חדש יצביע לנו בסבירות של 70%. צריך עוד פוש קטן, חסרים לנו עשרת אלפים קולות ובל"ד תיכנס".

"יש מגמת עלייה באחוז ההצבעה בחברה הערבית. הגענו ל־50% ומעל זה כל מצביע חדש יצביע לנו בסבירות של 70%. חסרים לנו עשרת אלפים קולות ובל"ד תיכנס"

שלטי הצבעה לבל"ד ביפו. אוקטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)
שלטי הצבעה לבל"ד ביפו. אוקטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)

מה דעתך על הניסוי של מנסור עבאס?
"כרוניקה של כישלון ידוע מראש. הוא פעל לפי התכתיב של המפלגות הציוניות, לפיד ובנט, שהכתיבו לו וקבעו את רף הדרישות שמותר להציג למערכת הפוליטית. הם הכתיבו את כללי המשחק שלפיהם מפלגה ערבית תיכנס לקואליציה.

"הוא קיבל את התכתיב הזה, ויתר על הזכויות והדרישות הלאומיות כדי להתמקד בסוגיות האזרחיות שגם בהן לא עשו כלום ובסוף שילם מחיר פוליטי יקר. הוא נתן מתנות לממסד הישראלי תמורת כלום.

"זה לא רק עניין של המלצה. חד"ש לא רחוקה ממנסור עבאס, הוא מוכן להיכנס לממשלת ימין או מרכז ואיימן עודה אומר, 'רק ממשלת מרכז' וזה באותם תנאים. הייתי שם ושמעתי את זה. עשו לנו תרגיל מסריח, קיבלו הוראות מלפיד".

הכנס ביפו מתחיל והקהל נעמד לשמיעת השיר "מאווטני". אני פותח את יישומון שזאם שלוקח אותי ל"המנון של עיראק". חשבתי שאולי האלגוריתם טועה, אבל מאוחר יותר למדתי שהשיר הזה הוא ההמנון הלא רשמי של הפלסטינים ושאותו משום מה בחרו העיראקים לאמץ לעצמם.

"למה הייתי צריכה את זה?"

יש התרגשות בקהל. אף שבל"ד לא עוברת בסקרים, נראה שהיא עשויה לצבור תאוצה ככל ששיעור ההצבעה בחברה הערבית יעלה. הפיצול מהרשימה המשותפת הוא הזדמנות לבדל את המפלגה ולהדגיש את ההבדלים בינה לאיימן עודה ואחמד טיבי – וודאי שגם ממנסור עבאס.

בל"ד מנסה לבנות בקמפיין מחנה נפרד שיפסיק את האינרציה של מחסן קולות לשמאל הציוני. מבחינתם, ממשלת השינוי ושיתוף הפעולה של רע"ם איתה גרם נזק לפלסטינים ולחברה הערבית־ישראלית בפרט. "בל"ד ושוויון הן מילים נרדפות", הסבירה ויצמן בנאום שלה. היא תחזור על זה עוד פעמים רבות, כנימוק למה שעומד מאחורי המושג "מדינת כל אזרחיה" ולמה שהוביל אותה לשם.

"חלקכם מכירים אותי מסרטים וסדרות פופולריות ובאיזשהו שלב זנחתי את זה והתחלתי להילחם למען צדק ושוויון בכלים אומנותיים. יותר מ־20 שנה אני מצביעה לבל"ד, למה הייתי צריכה את זה? למה עזבתי קריירה מוצלחת כשחקנית והצהרתי שאני תומכת במפלגה?

"למה לעשות תיאטרון פוליטי כשבדרך כלל אני מוחרמת ומקבלת איומים וקשה לי להעלות את ההצגות שלי ולחיות מהן? העניין הוא שאי אפשר אחרת".

"למה הייתי צריכה את זה? למה לעשות תיאטרון פוליטי כשבדרך כלל אני מוחרמת ומקבלת איומים וקשה לי להעלות את ההצגות ולחיות מהן? העניין הוא שאי אפשר אחרת"

כנס בל"ד ביפו. 29 באוטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)
כנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022 (צילום: עומר שרביט)

"עליונות וגזענות? לא מצב טבע"

עבד אבו־שחאדה, חבר מועצת עיריית תל אביב־יפו ובן דודו של יו"ר המפלגה, ציטט בעברית את ישעיהו ליבוביץ' ("הכיבוש משחית") – וטען כי התעלמות מהשליטה הישראלית בשטחים היא בעצם ניסיון השתקה של החברה הערבית.

"זה שיש יהודים שתומכים בבל"ד נותן תקווה שיש אנשים שמסרבים לחיות בעליונות על עם אחר, בין אם זה '67 או '48, ומאמינים שצריכה לקום או שהמדינה צריכה להפוך לדמוקרטיה אמיתית לכלל האזרחים".

סמי אבו־שחאדה עלה לדבר אחרון. הוא החמיא לויצמן ("יש מעט אנשים שיכולים להסביר את המצע שלנו כל כך טוב כמוה"). זה לא מנע ממנו לחזור על המסר שוב ושוב:

עבד אבו-שחאדה (צילום: עומר שרביט)
עבד אבו־שחאדה (צילום: עומר שרביט)

"בל"ד זה שוויון ושוויון זה בל"ד. יש עליונות וגזענות ונחותים ועליונים, זו טבעה של המדינה היהודית והדמוקרטית. הרוב היהודי התרגל למצב הזה וחושב שככה זה בטבע.

"בל"ד אומרת שזה לא מצב טבע ואסור שזה יהיה מצב טבע. מדינת כל אזרחיה טובה לא רק לערבים אלא לכל בני האדם. התרגלנו לכך ש־90% מאוכלוסיית המדינה גרה על הפרדה גזעית וזה נראה לנו רגיל, אפילו בערים מעורבות יש הפרדה במערכת החינוך וצבא כיבוש שמפריד בין אוכלוסיות.

"יש כאלה שקוראים מציאות כדי לשמר אותה ויש כאלה שרוצים לשנות מציאות שכופה עלינו עליונות יהודית ולבנות חברה יותר צודקת ושוויונית לכל האזרחים, יהודים וערבים.

"על פחות משוויון לא נתפשר, על אחת כמה וכמה בחברה שיש בה יהודים שבמאה ה־19 נאבקו על שוויון וכיום זה נתפס כדבר קיצוני. מי שבעד כיבוש לא קיצוני, מי שבעד מצור על עזה לא קיצוני, ליברמן עם רעיון הטרנספר לא קיצוני. חצי מיליון יהודים רוצים להצביע לסמוטריץ' ובן גביר. הוא לבדו לא הבעיה. אינשאללה הפעם נעבור כבר במדגם ונתחיל את החגיגות בלילה".

"יש עליונות וגזענות ונחותים ועליונים, זו טבעה של המדינה היהודית־דמוקרטית. הרוב היהודי התרגל לזה וחושב שככה זה בטבע. בל"ד אומרת שאסור שזה יהיה בטבע"

הנימוקים של אבו־שחאדה לא שכנעו את ועדת הבחירות שפסלה אותה מהתמודדות. רק בערעור לבית המשפט העליון הפסילה בוטלה.

כנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022
כנס בל"ד ביפו. 29 באוקטובר 2022

"בל"ד הפתעת הבחירות"

בניגוד לימין שהתגבש באיחוד של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', הפיצול של בל"ד מהמשותפת נותן אלטרנטיבה נוספת למצביעים בחברה הערבית ובסקטור המצומק של השמאל היהודי.

לשיעור ההצבעה בקרבם יש עוד הרבה "בשר" לעליות: כ־45% בלבד מהערבים הצביעו בבחירות הקודמות. סקר שנערך במרכז דיין לפני כשבוע העריך כי הפעם שיעור ההצבעה שלהם יעמוד על 49%.

פוליטיקאים תמיד ישדרו אופטימיות, גם כשזו מנותקת מהמציאות. אלא שבמערכת הפוליטית אכן מדברים על מומנטים של בל"ד ובשיחה עם אבו־שחאדה בסוף האירוע, הוא טען שיש לו על מה להתבסס:

"בסקר פנימי שלנו מאתמול, שהקיף 750 נסקרים, אנחנו כבר ב־135 אלף מצביעים. בסקר של ערוץ 13 קיבלנו 2.75%, אני מאמין שאחוזי ההצבעה בחברה הערבית יגיעו בסופו של דבר ל־53% או 54%. לפי המספרים שלנו, אנחנו כבר עכשיו נכנסים לכנסת.

חברי הרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת לשעבר: איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"בל"ד היא הפתעת הבחירות, אין הסבר אחר, איך תחלק אחרת את המספרים? באופן היסטורי, בל"ד תמיד קיבלה פחות מהכוח האמיתי שלה בסקרים, ויש לנו עוד את יום הבחירות ומנגנון שהסקר לא יודע לחשב".

"אחוזי ההצבעה בחברה הערבית יגיעו ל־53% או 54%. לפי המספרים שלנו, אנחנו כבר עכשיו נכנסים. בל"ד הפתעת הבחירות, אין הסבר אחר, איך תחלק אחרת את המספרים?"

בהינתן שכך ובל"ד תכניס ארבעה חברי כנסת פנימה, בדיעבד ייתכן שהפיצול יעשה לה רק טוב. לטענת אבו־שחאדה, זו לא הייתה כוונתו: "רצינו לרוץ ביחד, אני יודע שזה קרה בגללם (אנשי חד"ש-תע"ל), הם רצו לגמור את בל"ד, להמליץ על לפיד, כן אנחנו מפריעים להם בזה. עצוב, אבל כן".

בסוף היום אבו־שחאדה עונה לטלפון ואומר לבן שיחו כמה פעמים "כול שי תמאם". מחרתיים נדע אם באמת הכול טוב.

עוד 1,562 מילים
סגירה