שלט בחירות של עוצמה יהודית ואיתמר בן-גביר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty

עולם ישן עדי היסוד נחריבה

75 שנים לאחר שישראל קיבלה לגיטימציה מהקהילה הבינלאומית, עלייתם של סמוטריץ' ובן-גביר לעמדות שיעניקו להם כוח משמעותי, תחת חסותו של נתניהו, עלולה למוטט את העקרונות שהגַנו עליהם אז ובמידה רבה גם היום, להחליש אותנו ואת עמדתנו בעולם, על ידי פנייה קטסטרופלית ומזיקה לקיצוניות ● דיוויד הורוויץ מפציר במצביעים לקחת זאת בחשבון בבואם מחר לקלפי

בנובמבר 1947, האו"ם תמך בתחייתה של מדינת היהודים ההיסטורית, שתוקם לצד מדינה חדשה עבור תושביה הערבים של ארץ הקודש הנתונה במריבה. אף שלא היו מרוצים מחלוקת השטח, מנהיגיה של ישראל, טרום המדינה, קיבלו את הפרמטרים של ההצעה; העולם הערבי לא.

ישראל נולדה אל תוך מלחמה שמטרתה הייתה להשמיד אותה. כמעט בדרך נס היא שרדה, הצליחה להתגבר על ניסיונות נחושים נוספים למחוק אותה מהמפה, וכעת היא משגשגת כדמוקרטיה בעלת רוב יהודי, מעצמת חדשנות המסוגלת להגן על עצמה מפני אויביה.

אולם מחר, ביום הבחירות, כעבור 75 שנים, ציבור הבוחרים של ישראל המודרנית – שנגרר ימינה בעקבות הטרור והסרבנות הפלסטיניים המתמשכים, וחווה שחיקה פוליטית בעקבות חמישה סבבי בחירות בתוך פחות מארבע שנים – ככל הנראה עומד לערער עוד יותר את ההרמוניה הפנימית המתוחה של ישראל, להקליש את הדמוקרטיה שלה, להסתכן בהרחקתם של בעלי בריתה בעולם ולסייע לאותם אויבים.

מחר, ביום הבחירות, כעבור 75 שנים, מעל 10% מהבוחרים עומד לערער עוד יותר את ההרמוניה הפנימית המתוחה של ישראל, להקליש את הדמוקרטיה שלה, להסתכן בהרחקתם של בעלי בריתה ולסייע לאויביה

תוצאות הבחירות אינן ניתנות לחיזוי מדויק, גם אם ממצאי הסוקרים נראים מוחלטים. אולם הממשלה היוצאת, המגוונת וקצרת הימים בראשותו של יאיר לפיד מפגרת בסקרים באופן עקבי אחרי הגוש של בנימין נתניהו, המורכב ממפלגות הימין והחרדים. כמה מפלגות בגוש הקואליציה נמצאות בסכנה ליפול מתחת לרף אחוז החסימה, ואילו הליכוד ובעלי בריתו העיקריים נמצאים על פי הסקרים על סף השגת רוב.

תומך ליכוד מחזיק בפוסטר של בנימין נתניהו בעצרת בחירות במגדל העמק, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
תומך ליכוד מחזיק בפוסטר של בנימין נתניהו בעצרת בחירות במגדל העמק, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

בשנים האחרונות נתניהו ועמיתיו הבכירים למפלגה נעשו נצים יותר. ב-2020 נתניהו רצה לספח באופן חד-צדדי 30% משטחי יהודה ושומרון, מתוך אמונה מוטעית שממשל טראמפ יגבה אותו, וכבר מזמן הפסיק לקדם אפילו פתרון מותנה של שתי מדינות לסכסוך עם הפלסטינים – אותה פשרה שמנהיגיה המייסדים של ישראל אימצו, ושמי שדיברו בשם הפלסטינים דחו בתוקף ב-1947.

בשנים האחרונות נתניהו ועמיתיו הבכירים למפלגה נעשו נצים יותר. ב-2020 נתניהו רצה לספח באופן חד-צדדי 30% משטחי יהודה ושומרון, וכבר מזמן הפסיק לקדם אפילו פתרון מותנה של שתי מדינות

עם זאת, עד שהוחלף בשנה שעברה לאחר 12 שנים רצופות בשלטון, נתניהו הצליח לרוב לנווט את ספינת המדינה באופן זהיר יחסית – הוא התגושש עם ממשל אובמה סביב סיכול תוכנית הגרעין של איראן, אבל העדיף, לדוגמה, להניח בצד את תוכניתו לספח שטחים לטובת הסכמי אברהם עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.

אולם בקמפיין הבחירות שלו, שסולל את חזרתו לכיסא ראש הממשלה – אשר תחלץ אותו, כך הוא מקווה, ממשפט השחיתות שלו – נתניהו קידם, חיזק וחבר לפוליטיקאים קיצוניים הנחושים למנוע כל גמישות ותבונה אסטרטגיות שכאלה.

בצלאל סמוטריץ', מנהיגה של ברית הציונות הדתית-עוצמה יהודית, שהוקמה בתיווכו של נתניהו, הודיע בשבוע שעבר על תוכניות להכפיף את מערכת המשפט לרוב הפוליטי שלה. לא פחות.

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן-גביר, כוכב עולה בקמפיין הבחירות הנוכחי ומספר שתיים ברשימה המשותפת עם סמוטריץ', שואף לספח לישראל את כל הגדה המערבית, מבלי להעניק לתושביה הערבים זכות הצבעה, ואף לעודד אזרחים ערבים "לא נאמנים" לעזוב, כך על פי המצע העדכני של מפלגתו.

איתמר בן-גביר מצטרף לפעילים ימנים במצעד הדגלים שתוכנן להגיע לעיר העתיקה בירושלים אך בסופו של דבר נעצר בכיכר צה"ל, 20 באפריל 2022 איתמר בן-גביר מצטרף לפעילים ימנים במצעד הדגלים שתוכנן להגיע לעיר העתיקה בירושלים אך בסופו של דבר נעצר בכיכר צה"ל, 20 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן-גביר מצטרף לפעילים ימנים במצעד הדגלים שתוכנן להגיע לעיר העתיקה בירושלים אך בסופו של דבר נעצר בכיכר צה"ל, 20 באפריל 2022 איתמר בן-גביר מצטרף לפעילים ימנים במצעד הדגלים שתוכנן להגיע לעיר העתיקה בירושלים אך בסופו של דבר נעצר בכיכר צה"ל, 20 באפריל 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעבר תמך בן-גביר בגירושם של כל הערבים אזרחי ישראל. כעת הוא טוען כי ריכך את עמדותיו במהלך השנים. הוא גם יודע שאלמלא כן היה נאסר עליו להתמודד בבחירות – כפי שקרה למנהיגה הקודם של עוצמה יהודית, מיכאל בן-ארי, בגין הסתה לגזענות ב-2019, ולמפלגת כ"ך בראשותו של הרב מאיר כהנא, שבן גביר הוא מחסידיו, ב-1988.

כמה חודשים לפני הבחירות של השנה שעברה, בהן כשל בדוחק מלשוב לשלטון, נתניהו הודיע בריאיון לחדשות 12 כי בן-גביר יהיה חבר בקואליציה שלו אך "לא מתאים" לכהן כשר בממשלה. בימים האחרונים, לאחר שראה כי הציונות הדתית נוסקת בסקרים לאזור ה-14 מנדטים, שחלקם ככל הנראה נדדו אליה מהליכוד, נתניהו, שהבין כי אין לו שום סיכוי להרכיב ממשלה בלי בן-גביר, הניח בצד את אותו אמצעי בטיחות אחרון.

בן-גביר, שחותר לכינונה של ריבונות רחבה שבה מיליוני פלסטינים לא יזכו לשום דבר המתקרב לשוויון, ללא ספק יכול ובהחלט אף יהיה שר בממשלה, הצהיר נתניהו כמה פעמים בשבועיים האחרונים.

בן-גביר, שחותר לכינונה של ריבונות רחבה שבה מיליוני פלסטינים לא יזכו לשום דבר המתקרב לשוויון, ללא ספק יכול ובהחלט אף יהיה שר בממשלה, הצהיר נתניהו כמה פעמים בשבועיים האחרונים

סמוטריץ' כבר שימש בעבר כשר בממשלתו של נתניהו, אבל כעת התנה את הצטרפותו לקואליציה בקבלת הצעתו ל"רפורמה" משפטית. אף על פי כן, הודיע נתניהו, גם סמוטריץ' ימונה לשר בממשלתו אם ישוב לשלטון.

בצלאל סמוטריץ' צציג את תוכנית "חוק וצדק" של הציונות הדתית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' צציג את תוכנית "חוק וצדק" של הציונות הדתית, 18 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

כבר לא שוליים

גם אם סמוטריץ' ובן-גביר, שמחזיקים בשאיפות שיש בהן כדי להרוס את הדמוקרטיה הישראלית, יישארו דמויות יחסית שוליות וחסרות שיניים, המטרות שלהם עדיין מטרידות ביותר.

אולם על פי הערכה שמרנית, המפלגה שלהם עומדת לתפוס לפחות עשירית מ-120 המושבים בכנסת, וייתכן בהחלט שהם יהוו מרכיב משמעותי וחזק בממשלת ישראל הבאה. יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ, שכבר נכווה מנתניהו כאשר חבר אליו ב-2020, נחוש בדעתו שלא תהיה פעם נוספת – שהוא לא יציל את נתניהו מהקיצוניים שהוא הכשיר.

כמעט כל רשימת הליכוד לכנסת תסכים ברצון לקואליציה עם הציונות הדתית; מפלגתו של נתניהו בנויה כעת כמעט לחלוטין בדמותו. שתי המפלגות החרדיות – ש"ס ויהדות התורה – יברכו על קואליציה כזאת, על שיבתן לממשלה ועל ניצחונן במאבק נגד גיוס חובה לציבור הבוחרים שלהן.    

כמעט כל רשימת הליכוד לכנסת תסכים ברצון לקואליציה עם הציונות הדתית; מפלגתו של נתניהו בנויה כעת כמעט לחלוטין בדמותו. שתי המפלגות החרדיות – ש"ס ויהדות התורה – יברכו על קואליציה כזאת

סמוטריץ' ובן-גביר מצדם הבהירו כי לא יתפשרו על משרדי ממשלה שוליים. היו דיבורים על המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, אולי משרד המשפטים וייתכן שאפילו משרד הביטחון.

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)

בסופו של דבר, אמר סמוטריץ' בעבר, הוא חותר לישראל תיאוקרטית. לעת עתה הוא רק שואף לרוב קואליציוני בוועדה לבחירת שופטים, לחסינות רחבה מפני העמדת פוליטיקאים לדין, להיעדרו של מנגנון מעשי שיאפשר לשופטים לבטל חקיקה לא דמוקרטית ולביטול עבירת "מרמה והפרת אמונים", שמהווה חלק מהאישומים בכל שלושת התיקים במשפטי נתניהו.

בן גביר, מצדו, יקדם תפילה יהודית גלויה בהר הבית והקלה בהוראות הפתיחה באש של צה"ל. "הם זורקים עלינו אבנים… תירו בהם", הוא דחק בשוטרי משמר הגבול שהגנו עליו כאשר ביקר בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים לפני כשבועיים, בעודו מנופף באקדחו שלו.

בן גביר יקדם תפילה יהודית גלויה בהר הבית והקלה בהוראות הפתיחה באש. "הם זורקים עלינו אבנים… תירו בהם", הוא דחק בשוטרי מג"ב שהגנו עליו כאשר ביקר בשכונת שייח' ג'ראח, בעודו מנופף באקדחו שלו

"לא נכיר את מדינת ישראל"

קואליציה כזאת בראשותו של נתניהו, אמר שר המשפטים הנוכחי גדעון סער בשבוע שעבר, "תפרק" את מדינת ישראל ואת כל מוסדותיה הממלכתיים. "אנחנו לא נכיר את מדינת ישראל כפי שהייתה ב-74 השנים האחרונות", הזהיר סער.

בביקורו בארצות הברית בשבוע שעבר, הנשיא יצחק הרצוג הפציר מראש בבעלת בריתה החשובה ביותר של ישראל, מבלי להיכנס לפרטים ספציפיים, שלא לנטוש את ישראל אם ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן-גביר תעלה לשלטון.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ויושבת ראש בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי, 25 באוקטובר 2022 וושינגטון, ארצות הברית Photo by Kobi Gideon / GPO (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ויושבת ראש בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי, 25 באוקטובר 2022 וושינגטון, ארצות הברית Photo by Kobi Gideon / GPO (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"לכם יש את בחירות אמצע הקדנציה, לנו יש בחירות בישראל בשבוע הבא. אני חושב שדבר אחד צריך להתעלות מעל שתיהן – אי אפשר לשבור את הידידות ואת הקשר הקרוב בין ישראל לארצות הברית, וזהו ערך שכולנו חייבים להוקיר ולעבוד למענו. אם יורשה לי להוסיף, אנחנו צריכים לכבד את הדמוקרטיוֹת אחד של השני", אמר הרצוג למנהיגי ארגונים יהודיים ביום חמישי.

"יהיו כמובן דיונים בנוגע לתוצאות הבחירות", הוא המשיך, "אבל קודם כול, הכלל הבסיסי צריך להיות 'אנחנו מוקירים ומכבדים את הדמוקרטיה'".

הבעיה היא שסדר היום הפוליטי המוצהר של סמוטריץ' ובן-גביר אינו מוקיר ומכבד את הדמוקרטיה הישראלית. עלייתם לעמדות כוח תפגע בהכרח בקשריה של ישראל עם ארצות הברית – יש לזכור שאפילו דונלד טראמפ נטה להאמין כי "נתניהו לא רוצה שלום", הרבה לפני תחילת עלייתו הפוליטית של בן-גביר – ועם רבות אחרות מבין בעלות בריתה החשובות, ובד בבד תשמח ותחזק את המוני מבקריה.

הבעיה היא שסדר היום הפוליטי המוצהר של סמוטריץ' ובן-גביר אינו מוקיר ומכבד את הדמוקרטיה הישראלית. עלייתם לעמדות כוח תפגע בהכרח בקשריה של ישראל עם ארה"ב

מה יעלה בגורלם של הסכמי אברהם וביחסינו העדינים עם מצרים ועם ירדן אם הממשלה הבאה תהיה כבולה לסדר היום הקיצוני של בן-גביר? התוכניות המוצהרות שלו עבור הפלסטינים וערביי ישראל ירחיקו את תומכיה של ישראל ויסתרו את הטיעונים המוצדקים שהושמעו עד כה להגנתה, בתוך כך שיוסיפו שמן למדורה של תנועת ה-BDS.

הפגנה בסן פרנסיסקו נגד ענקיות ההייטק כגון גוגל ואמזון, על שהן עושות עסקים עם ממשלת ישראל, 8 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Eric Risberg)
הפגנה בסן פרנסיסקו נגד ענקיות ההייטק כגון גוגל ואמזון, על שהן עושות עסקים עם ממשלת ישראל, 8 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Eric Risberg)

התמיכה הציבורית הבינלאומית תדעך, והגיבוי שישראל מקבלת מכל כך הרבה מדינות ייחלש – ובכלל זאת מפורומים בינלאומיים, ובמונחים של סיוע צבאי חיוני.

לא בחלל ריק

אחד מתוך כל עשרה ישראלים או יותר העומדים להצביע לסמוטריץ' ולבן-גביר, לא עושים זאת בחלל ריק. מתקפת המחבלים המתאבדים של האינתיפאדה השנייה הרסה את האמון של ישראל באפשרות לשלום עם הפלסטינים; והטרור המתמשך, עליית חמאס בעזה וסרבנותו של מחמוד עבאס לא הוסיפו דבר לשיפור המצב.

האלימות הנרחבת של מאי 2021 בערים המעורבות בישראל והתגובה האיטית והבלתי מספקת של המשטרה גם הן ככל הנראה עודדו את התמיכה בימין הקיצוני (בן-גביר, שהגיע שוב ושוב לזירות העימות, כפי שהוא ממשיך לעשות במזרח ירושלים, הואשם על ידי מפכ"ל המשטרה בליבוי הלהבות).

האלימות הנרחבת של מאי 2021 בערים המעורבות בישראל והתגובה האיטית והבלתי מספקת של המשטרה גם הן ככל הנראה עודדו את התמיכה בימין הקיצוני

דברי ההסתה של רבים מחברי הכנסת הערבים האנטי-ציונים – חברת הכנסת מחד"ש עאידה תומא סלימאן הספידה בשבוע שעבר את המחבלים של ארגון "גוב האריות" בשכם, שחוסלו על ידי צה"ל, כ"שאהידים" של ה"התנגדות" – מביאים לתוצאה דומה.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בינתיים, סמוטריץ' ובעיקר בן-גביר הם נציגיו החזקים של הימין העמוק – באופן לא כל כך שונה מהליכוד שהולך ונעשה נצי יותר ויותר תחת מנהיגו בן ה-72 – אבל צעירים ונמרצים יותר, יהירים ונטולי ספק עצמי, ומציעים פתרונות קסם פשטניים ופופוליסטיים. הם זוכים לתמיכה גם מקרב חלקים במגזר החרדי, ובייחוד בציבור האשכנזי, שמנהיגיו קשישים וחסרי כריזמה.

במבט רחב יותר, ייתכן שיש כאן גם גורם דורי. האבות המייסדים של ישראל כבר חלפו ברובם מן העולם. בני הדור שלי, שרבים מהם חיים רק מפני שהוריהם נמלטו או ניצלו מהנאצים או מהמשטרים העוינים של צפון אפריקה והמזרח התיכון, כבר נכנסו לגיל העמידה.

אלו הם דורות שמילאו תפקיד ישיר בכינונה ובהישרדותה של ישראל במהלך העשורים כנגד הסיכויים, חלקם חלמו על ישראל והכירו עמוקות בטרגדיה של אי קיומה לפני 80 שנה. דורות שאף פעם לא התייחסו למדינה כמובנת מאליה, ושראו אותה יוצרת לעצמה בהדרגה דריסת רגל בעולם, ואף בחלקים מאזורנו, באמצעות שילוב של חוסן, יצירתיות, מנהיגות מוכשרת ובעיקר כוח צבאי.

לרבים מהישראלים הצעירים יותר, על פי הגדרה, יש הבנה טרייה יותר של המדינה הזאת. אולי הם לא מתייחסים אליה כמובנת מאליה, ורבים מהם חיוניים לביטחונה. אולם נראה כי מספר משמעותי מהם מתכוון לתת כוח בידי מפלגה חסרת אחריות בעליל – ובמקרה של בן-גביר, בידי פרובוקטור מסוכן שנהנה לעורר חיכוכים פנימיים – שיהפכו על פיהם כמה מהישגיה המרכזיים של ישראל באזור ובעולם.

נראה כי מספר משמעותי מהמצביעים מתכוון לתת כוח בידי מפלגה חסרת אחריות בעליל – ובמקרה של בן-גביר, בידי פרובוקטור מסוכן – שיהפכו על פיהם כמה מהישגיה המרכזיים של ישראל באזור ובעולם

איתמר בן גביר כפירומן, ממ של אורן אדלר
איתמר בן גביר כפירומן, ממ של אורן אדלר

75 שנים לאחר שישראל שבה וקיבלה באיחור לגיטימציה מהקהילה הבינלאומית, עלייתם של סמוטריץ' ובן-גביר לעמדות שיעניקו להם כוח משמעותי, תחת חסותו של נתניהו, עלולה למוטט את העקרונות שהגַנו עליהם אז ובמידה רבה גם היום, להחליש אותנו ואת עמדתנו בעולם, על ידי פנייה קטסטרופלית ומזיקה לקיצוניות פוליטיות.

אני מפציר בעמיתיי הישראלים לשאול את עצמם מחר, ביום הבחירות, כיצד תשפיע ההצבעה שלהם על שלומה ורווחתה של המדינה, על ערכיה ומטרותיה ועל מקומה בין האומות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,699 מילים ו-1 תגובות
סגירה