גוב האריות: ארגון חדש או תופעה חולפת?

חבר בארגון "גוב האריות" (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
חבר בארגון "גוב האריות"

התרגלנו לשמוע בזירה הפלסטינית על פת"ח, חמאס וג'יהאד אסלאמי. בחודשים האחרונים הצטרף לזירה שחקן חדש: ארגון "גוב האריות". הארגון החדש הפך למוקד משיכה לצעירים בשכם. מהו הארגון החדש וכיצד נולד? מהי האידיאולוגיה והסמלים שלו? ומה סיכוייו להצליח?

תושבי שכם גאים במורשת שלהם, המתאפיינת במאבקים היסטוריים. העיר נקראה בימי הביניים "דמשק הקטנה" בזכות שווקיה, ובעת החדשה קיבלה את השם "גַ'בַּל א-נַאר" (הר האש) בזכות שריפת מחנה נפוליאון שחנה סמוך לעיר  לפני כ-220 שנה.

שכם תמיד הייתה מרכז של התנגדות לישראל. אך היא לא רק עיר של לוחמים. שכם היא בעלת פוטנציאל תיירותי משמעותי ומהווה מרכז חקלאי חשוב, עם אוכל משובח – הכנאפה, הטחינה והגבינות מהטובות במזרח התיכון.

שכם תמיד הייתה מרכז של התנגדות לישראל. אך היא לא רק עיר של לוחמים. היא בעלת פוטנציאל תיירותי משמעותי ומהווה מרכז חקלאי חשוב, עם אוכל משובח – הכנאפה, הטחינה והגבינות מהטובות במזה"ת

ארגון חדש נולד

ההתארגנות החדשה בשכם, "עַרִין אל-אֻסוּד" – גוב האריות, עלתה לכותרות בעולם הערבי ובישראל רק בחודשים האחרונים. הארגון נטל אחריות לשורה של פיגועים בחודשים אוגוסט-ספטמבר-אוקטובר, בעיקר פתיחה באש על מחסומי צה"ל ועל מתנחלים בצפון השומרון.

גוב האריות הוקם בשכם העתיקה ע"י מספר פעילים מ"חללי אל-אקצא", הזרוע הצבאית של פת"ח, בחודש פברואר 2022. בחודש יולי חוסל המייסד מחמד בשאר אל-עזיזי (אבו צאלח) בן 23. מספרים כי פעם התלוצץ אל-עזיזי עם חבריו וכינה אותם "גוב האריות" ואחרי מותו אימצו שותפיו את השם לזכרו.

רק בתחילת ספטמבר השנה הודיע הארגון על ייסודו באופן רשמי ופומבי וערך מצעד צבאי בשכם. אמנם פעילי חללי אל-אקצא, כאלה שאינם נשמעים להנהגת פת"ח, מהווים רוב בארגון, אך הוא כולל גם פעילים מהזרוע הצבאית של חמאס – עז א-דין אל-קסאם, של הג'יהאד האסלאמי – פלוגות אל-קודס וגם מספר מצומצם של פעילים מהחזית העממית. גל המעצרים שערכה הרשות הפלסטינית נגד פעילי הארגון עורר זעם רב על אבו מאזן.

האידיאולוגיה דתית

מספרם של חברי גוב האריות אינו ידוע, כמה עשרות כנראה. מדובר בצעירים בשנות העשרים המבצעים פיגועים נגד מטרות ישראליות אזרחיות וצבאיות כאחד. האג'נדה שלהם יוצאת נגד ה"אִנְקִסַאם", הפילוג בין פת"ח מצד אחד וחמאס והג'יהאד מצד שני, ומאחדת את בני הדור הצעיר תחת דגל אחד של מאבק מזויין ב"כיבוש".

גוב האריות הוקם בשכם העתיקה ע"י כמה פעילי "חללי אל-אקצא" בפברואר 2022. ביולי חוסל המייסד אל-עזיזי בן ה-23. מספרים שפעם התלוצץ עם חבריו וכינה אותם "גוב האריות", והשם אומץ לזכרו

כגוף מאחד, הם מצרפים לרשימת השהידים שלהם את מנהיגי כל הפלגים, יאסר ערפאת (מייסד פת"ח), אחמד יאסין (מייסד חמאס) ופתחי שקאקי (מייסד הג'יהאד האסלאמי). האידיאולוגיה שלהם אמנם מכילה גוון לאומי, אך בעיקר מסרים דתיים ברורים: גירוש המתנחלים ו"שחרור ירושלים".

הלוגו שלהם, המצליב שני רובים מעל כיפת הסלע, מזכיר מאד את זה של חללי אל-אקצא, וגם של חמאס והג'יהאד האסלאמי, כולם משלבים רובים עם כיפת הסלע. הלוגו של גוב האריות מלמד כי איחוד הפלגים אפשרי רק בתנאי אחד: אם המטרה היא מאבק מזויין לשחרור מסגד אל-אקצא.

הסיסמאות של הארגון מעידות על אג'נדה קרובה יותר לארגונים בעזה מאשר לפת"ח בגדה: ג'יהאד למען כיבוש פלסטין מהים עד לנהר. הסיסמה החוזרת היא: "היד לא תפסיק לאחוז ברובה", כלומר מדובר בג'יהאד נצחי והלוחמים הארגון מכונים מוג'אהדין – "לוחמי קודש".

אין לשלול את האפשרות כי הצעירים שואבים השראה גם מסגנונם של ארגוני ג'יהאד בסוריה ועיראק כגון דאע"ש ואל-קאעדה: הלבוש השחור עם הזקנים והרמת האצבע המסמלת את האמונה באל אחד. חלק מדפי הטוויטר שלהם מכילים תמונות של עבדאללה עזאם, ממובילי האחים המוסלמים שפעל לא רחוק משכם, באזור ג'נין, והפך בשנות ה-80 לאחד ממנהיגי אל-קאעדה באפגניסטן.

להשוואה (מלמעלה ומימין לשמאל): לוגו גוב האריות, חללי אל-אקצא, הג'יהאד האסלאמי וחמאס:

הלוגו של גוב האריות, ויקיפדיה
הלוגו של גוב האריות, ויקיפדיה
דגלי הזרועות הצבאיים שלל פתח ג'יהאד וחמאס, מתוך הטוויטר של גוב האריות
דגלי הזרועות הצבאיים שלל פתח ג'יהאד וחמאס, מתוך הטוויטר של גוב האריות

כל הסמלים הללו מעוררים את החשד כי מאחורי גוב האריות החדש עומד ארגון אסלאמי וותיק. רוב פעיליו של גוב האריות הם צעירים שמאסו בפילוג של הדור הקודם. כצפוי מבני הדור הצעיר, הם הפיצו את תעמולתם בטיקטוק, אלא שהוא נחסם באוקטובר האחרון ואז הם פתחו במקומו טלגרם מוצפן.

מספר העוקבים נאמד בעשרות אלפים, אך מספר זה אינו מעיד על כמות חברי הארגון, אלא על הפופולריות הרבה אליו הוא זוכה ברחוב הפלסטיני (ואף מצעירים ברחבי העולם הערבי).

אין לשלול את האפשרות כי הצעירים שואבים השראה גם מסגנונם של ארגוני ג'יהאד בסוריה ועיראק כגון דאע"ש ואל-קאעדה: הלבוש השחור עם הזקנים והרמת האצבע המסמלת את האמונה באל אחד

האתרים של הארגון בטוויטר עדיין פתוחים וניתן ללמוד מהם על מאפייני הארגון. מלבד סיסמאות דתיות, יש לא מעט סרטונים של תהלוכת הזדהות עם הארגון בבריסל ואפילו של אימון לוחמים תחת אותו השם במחנה ראשדיה דרומית לצור. סרטונים אלה יכולים לרמז על גיוס כספים בבלגיה ובלבנון. יצוין, כי בהפגנה בבלגיה נשמעו גם קריאות הלל למחמד דיף (ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס).

המסרים של הארגון בנושא "ציר ההתנגדות" מלאים סתירות. מצד אחד הם מביעים בטויטר הזדהות עם מאבק החות'ים השיעים בתימן נגד סעודיה ובעד חזבאללה בלבנון, אבל מצד שני גם מראים סרטוני תמיכה במפגינים באיראן נגד המשטר.

מאיים על הרשות

מה שמדאיג את הרשות הפלסטינית הוא, שחלק מחברי הארגון החדש יצאו משורותיו והבריחו נשק ממחסני המשטרה הפלסטינית. האתרים של הארגון מגדירים את אבו מאזן כבוגד ואת הרשות הפלסטינית כמשת"פית של ישראל. הרשות הצליחה לעצור לפני כחודש את מוצעב אשתיה, חבר גוב האריות המשתייך גם לחמאס. חקירתו יכולה לחשוף את קשרי הארגון לעזה.

גוב האריות דומה מעט להתארגנויות מקומיות של בודדים שקמו לפני כמה חודשים, כ"כַּתִיבַּת ג'נין", חטיבת ג'נין שכנראה הוקמה לפני כשנה ע"י הג'יהאד האסלאמי וצרפה חברים מארגונים אחרים, או "כַּתִיבַּת נַאבְּלֻס" חטיבת שכם, שקמה בתחילת השנה, אולי כהקדמה לגוב האריות. בשונה מהחטיבות הללו, גוב האריות מראה סימנים של ארגון ממש עם מדים, לוגו ותקציב שמקורו עדיין לא ברור. הוא מצליח להניע את הרחוב, לארגן הפגנות ושביתות נגד הרשות ויש לו מערכת תעמולה מאורגנת.

בשונה מהתארגנויות מקומיות קודמות, גוב האריות מסתמן כארגון ממש עם מדים, לוגו ותקציב שמקורו לא ברור. הוא מצליח להניע את הרחוב, לארגן הפגנות ושביתות נגד הרשות ויש לו מערכת תעמולה מאורגנת

פרשנים פלסטינים מעידים כי גוב האריות מהווה שינוי בדפוס ההתארגנות הפלסטינית, המבוסס על חלוקה אזורית גיאוגרפית ולא על ארגונים. לפי הסברם, ההתארגנות נוצרה לתוך חלל מדיני.

גוב האריות מזכיר מעט את אחדות הפלגים ב"חדר המבצעים המשותף" בג'נין הסמוכה לפני כשנה (קישור למאמרי: https://www.zman.co.il/253559/). הצעירים אינם רואים אופק של תהליך מדיני ומצד שני גם לא מאבק שחרור. מדובר במרד של הצעירים נגד הדור הקודם שכשל למעשה בשני המסלולים, המו"מ (פת"ח) והמאבק (חמאס וג'יהאד) גם יחד.

הפרשנים הפלסטינים מסבירים כי מבחינתם של תושבי שכם, הם מצויים במצור כמעט כמו עזה: בשכם חיים קרוב ל-200 אלף תושבים והיא מוקפת בהתנחלויות, מחסומים ועמדות צבאיות של צה"ל. בנוסף, בעקבות פיגועים מטילה ישראל מדי פעם סגר על העיר, מה שפוגע משמעותית בכלכלתה.

מוקדם להספיד

אין ספק כי מבחינתו של הארגון, הוא בחר בעיתוי גרוע מאד להכריז על הופעתו, קרוב לבחירות בישראל. כל ממשלה בישראל, ללא קשר אם היא שמאל או ימין, תתאמץ לפני בחירות להוכיח כי היא יודעת להתמודד עם הטרור בנחישות. על כן, צה"ל נקט באמצעים חריפים על מנת לחסל את הארגון באיבו.

פרשנים פלסטינים מעידים כי גוב האריות מהווה שינוי בדפוס ההתארגנות הפלסטינית, המבוסס על חלוקה אזורית גיאוגרפית ולא על ארגונים. לפי הסברם, ההתארגנות נוצרה לתוך חלל מדיני

בסוף אוקטובר ערך צה"ל מבצע גדול לחיסול צמרת הארגון. מעט לפני המבצע, ניסה מושל שכם אבראהים רמדאן לפנות להנהגת גוב האריות בבקשה להניח את נשקם לפני שיגיע הסוף המר מבחינתם. לאחר המבצע הסגירו עצמם לרשות כמה בכירים בארגון ששרדו כדי שלא יחוסלו.

פרשנים פלסטינים התייחסו לשם הארגון וכתבו כי האריות הם חיות תוקפניות שאינן נכנעות. האריות מלקקים את פצעיהם וחוזרים לתקוף כי זה טבעם. גל החיסולים אמנם יוצר הרתעה זמנית אך הוא גם מייצר לארגון החדש את השהידים הראשונים שלו, המהווים למרבה הצער השראה לצעירים.

הדור הצעיר של גוב האריות לא חווה את שתי האינתיפאדות. הוא מעוניין לקבל הזדמנות משלו למאבק ומאמין שיצליח היכן שקודמיו נכשלו. מומחים ברשות הפלסטינית רואים בפעילות הצעירים של גוב האריות מסר לישראל, כי אמצעי השליטה בשטחים נכשלו, המקל והגזר כאחד – הדיכוי והחיסולים וגם ההקלות הכלכליות והיתרי העבודה.

אולי נגלה בהמשך שגוב האריות היה בלון ניסויים של חמאס או הג'יהאד האסלאמי בשכם. אולי גם נגלה שהרשות הפלסטינית אפשרה את הקמתו במתכוון, על מנת לשכנע את ישראל כי עליה לחזק את מנגנוני הרשות ולחזק את שלטונו של אבו מאזן באופן משמעותי.

פרשנים פלסטינים התייחסו לשם הארגון וכתבו כי האריות הם חיות תוקפניות שאינן נכנעות. הם מלקקים את פצעיהם וחוזרים לתקוף כי זה טבעם. גל החיסולים אמנם יוצר הרתעה זמנית אך גם מייצר לארגון שהידים

עוד מוקדם להשיב לשאלה האם גוב האריות היא תופעה חולפת, ימים יגידו. אך תופעת ההתארגנויות המקומיות של צעירים פלסטינים מלמדת כי הגדה המערבית היא סיר לחץ, שעוד יאתגר רבות את מערכת הביטחון ואת הממשלה הבאה בישראל.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,317 מילים ו-1 תגובות
סגירה