משאל עם על טירוף הדעת

בחירות אמצע הקדנציה הפכו למשאל עם על פייק ניוז, תיאוריות קשר והכחשת בחירות ● סייעו לדמוקרטים החלטת העליון בנושא הפלות, החשדנות של הרפובליקאים מהצבעה בדואר - והמועמדים הקיקיוניים שטראמפ דחף לקדמת הבמה ● הרפובליקאים מפנימים שטראמפ הפך עבור המפלגה מנכס לנטל, וכעת העיניים נשואות ליורש המסתמן: מושל פלורידה רון דה-סנטיס ● פרשנות

דונלד טראמפ נואם במאר-א-לגו ביום בחירות אמצע הקדנציה, 8 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
דונלד טראמפ נואם במאר-א-לגו ביום בחירות אמצע הקדנציה, 8 בנובמבר 2022

בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית אמורות להיות אירוע משמים, עם חשיבות מסוימת המוגבלת לשיחות באולפני התקשורת ועדר פטפטנים בטוויטר.

אולם הבחירות שהתקיימו שלשום (שלישי) היו משאל עם בנוגע למעמדם הפוליטי של השקרנים, מפיצי תיאוריות הקשר, מכחישי תוצאות בחירות והאנשים שצוחקים באירוע בחירות על אדם מבוגר בן 82 אשר פורץ אלים דפק לו פטיש לעצם הגולגולת. אותו עבריין אלים הוא מאלה שחשבו שהבחירות לנשיאות בשנת 2020 נגנבו, ותרגם הסתה למעשים.

זה היה משאל עם על שקרים, הונאות וזלזול בתבונתם של הבוחרים האמריקאים. התהליך המפחיד ביותר אירע בחודשים שהובילו הבחירות: כ-370 מועמדים ברחבי ארה"ב – מועמדים לתפקידי מושלים, מזכירי מדינה, סנאטורים ובעלי תפקידים בוועדות בחירות – הצהירו כי בחירות 2020 הושגו בהונאה, ולא הכירו בלגיטימיות של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית.

כ-370 מועמדים ברחבי ארה"ב – מועמדים לתפקידי מושלים, מזכירי מדינה, סנאטורים ובעלי תפקידים בוועדות בחירות – הצהירו כי בחירות 2020 הושגו בהונאה, ולא הכירו בלגיטימיות של ביידן כנשיא ארה"ב

התופעה התרחבה בצורה כה ניכרת עד שהקבוצה הזו זכתה לכינוי "מכחישי בחירות", והדמוקרטיה האמריקאית נראתה לקראת קריסת המציאות. שסקרים הראו שלפחות שישה מתוך עשרה בצד הרפובליקאים אמרו שביידן הגיע לתפקידו באופן "בלתי הוגן". מה אמת ומה שקר? מי זייף בקלפיות ולמה ביידן אינו, למעשה, הנשיא? הכול היה על השולחן בבחירות אמצע הקדנציה.

שלט חוצות נייד הקורא שלא להצביע למועמדים "מכחישי בחירות" עושה את דרכו בלאס וגאס בימים שלפני בחירות אמצע הקדנציה, 4 בנובמבר 2022 (צילום: David Becker/AP Images for Center for Popular Democracy Action)
שלט חוצות נייד הקורא שלא להצביע למועמדים "מכחישי בחירות" עושה את דרכו בלאס וגאס בימים שלפני בחירות אמצע הקדנציה, 4 בנובמבר 2022 (צילום: David Becker/AP Images for Center for Popular Democracy Action)

הבלגן התחיל בתכנון צבר המועמדים של המפלגה הרפובליקאית. מנהיגי המפלגה בקונגרס – כמו ראש סיעת המיעוט בסנאט מיץ' מקונל – ניסו לגייס מועמדים הנוטים יותר למרכז המפה הפוליטית. הדוגמאות אמורות היו להיות דאג דוסי באריזונה, או לארי הוגן במרילנד (שלא יכול היה להתמודד שוב, אבל חיפשו מישהו בדמותו). אבל דונלד טראמפ ישב באולמות המוזהבים שלו בפלורידה, צפה בשידורים, ודחף מועמדים מטעמו.

טראמפ רצה בחזית את הפוליטיקאים הטוענים שבחירות 2020 נגנבו. כך באריזונה הוא טיפח את השדרנית קארי לייק, ששאפה להיות יותר טראמפיסטית מטראמפ. במרילנד נשלח למשימה דן קוקס, מכחיש בחירות. בפנסילבניה, הרופא והחבר ד"ר מהמט אוז. במישיגן – טודור דיקסון, עוד מכחישת בחירות.

הדבר המדהים הוא שהמועמדים הללו, שטענו שבחירות 2020 נגנבו ושביידן אינו נשיא לגיטימי, זכו בפריימריז פנים מפלגתיים. דרכם לתהילה (הרגעית) נישאה על כנפי הפייק. הם נתנו ביטוי לתופעה נרחבת שרירה וקיימת בחברה האמריקאית: העדר אמונה בסיסית ברשויות השלטון (ועדות הבחירות), היתפסות לפייק ניוז ושאיפה "לתקן" את הדמוקרטיה באמצעות ערעור שיטת הבחירות.

הדבר המדהים הוא שהמועמדים הללו, שטענו שבחירות 2020 נגנבו ושביידן אינו נשיא לגיטימי, זכו בפריימריז פנים מפלגתיים. דרכם לתהילה (הרגעית) נישאה על כנפי הפייק

בעוד המערכה הסופית על הסנאט ועל הקונגרס טרם הוכרעה – ויתכן שהרפובליקאים יצליחו לחלץ בסוף רוב מסוים בבית הנבחרים ואולי אף רוב של 51 בסנאט (הסיכוי לכך קיים) – דבר אחד התחוור למפלגה השמרנית השבוע: טראמפ אינו נכס. הוא נטל.

דונלד טראמפ עם המועמדת מטעמו למושלת אריזונה קארי לייק בעצרת בחירות, 22 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
דונלד טראמפ עם המועמדת מטעמו למושלת אריזונה קארי לייק בעצרת בחירות, 22 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)

הפלות

הדמוקרטים מצידם קיבלו "מתנה" מבית המשפט העליון. פסיקת דובס, שהפכה את רו נגד וייד וקבעה כי בית המשפט העליון לא יתערב יותר בנושא חקיקת ההפלות במדינות השונות, הייתה אחד הגורמים הברורים להנעת בוחרים לקלפיות. מושלת מישיגן גרטשן ויטמור, למשל, רכבה חזק על הגל הזה, כל הקמפיין.

נושא ההפלות הוצב בפני הבוחרים בשני אופנים – הן בבחירת המועמדים שלהם והן בצורת משאלי עם במספר מדינות. מדינות שמרניות, כגון קנטקי וקנזס (בעבר), ומדינות מתנדנדות כמישיגן, הבהירו לדמוקרטים שנושא ההפלות מביא המוני בוחרים לקלפיות.

נושא ההפלות הוצב בפני הבוחרים. מדינות שמרניות, כגון קנטקי וקנזס (בעבר), ומדינות מתנדנדות כמישיגן, הבהירו לדמוקרטים שנושא ההפלות מביא המוני בוחרים לקלפיות

אחרי פסיקת העליון בקיץ האחרון, שקעו פעילים דמוקרטים רבים בדיכאון. שנותיו של טראמפ בבית הלבן הביאו להצבת שלושה שופטים עליונים אולטרה-שמרנים.

גם אם טראמפ עצמו לא נאם בתוקף נגד זכותן של נשים לבצע הפלה, הוא חתם את גורלן של מאות אלפים באמצעות בחירות השופטים השמרנים ביותר שאפשר לתאר. הסיבה שלו לכך הייתה פוליטית – הוא רצה תמיכה מאסיבית של הבייס האוונגליסטי.

תומכי הגנה על הזכות להפלות בעצרת בחירות בלונג ביץ', קליפורניה, לקראת בחירות אמצע הקדנציה, 6 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
תומכי הגנה על הזכות להפלות בעצרת בחירות בלונג ביץ', קליפורניה, לקראת בחירות אמצע הקדנציה, 6 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)

חודשיים אחרי פסיקת העליון, מצביעים שמרנים וליברלים התייצבו בקנזס והודיעו שלא יסכימו לחקיקה מקומית שתאסור על ביצוע הפלות. זו הייתה האינדיקציה לכך שהנושא הזה נמצא בראש מעייניהם של הבוחרים, לצד נושאים אחרים, כלכליים (אינפלציה דוהרת, מחירי דלק). לקראת 2024 יש להניח שהמפלגה הדמוקרטית תמשיך לדחוף ולטפל בנושא הזה, להציב אותו בראש סדר העדיפויות.

יתרה מזאת, בטקטיקה הדמוקרטית יש טוויסט. הם משתדלים לדחוף למועמדים קיצוניים בצד הרפובליקאי (לעיתים הצבעות פריימריז של המפלגה האחרת הן פתוחות, כלומר כל הציבור יכול להשתתף). עדיף להם שיתמודדו כמה שיותר מכחישי בחירות, מתנגדי הפלות ואפילו הם מניחים כיום שאם טראמפ יכריז על התמודדות לנשיאות ב-2024, זה יועיל לכל מועמד דמוקרטי.

עדיף לדמוקרטים שיתמודדו כמה שיותר מכחישי בחירות, מתנגדי הפלות ואפילו הם מניחים שאם טראמפ יכריז על התמודדות לנשיאות ב-2024, זה יועיל למועמד הדמוקרטי

הצבעה מוקדמת והצבעה בדואר

חלק ניכר מטענות טראמפ ותומכיו על "גניבת הבחירות" מתבססות על ריבוי השימוש במעטפות דואר להצבעה, ולהליכה מוקדמת לקלפיות בשבועות של לפני יום הבחירות. היו לו בעבר גם טענות כלפי מכונות ההצבעה, בהן משתמשים ביום הבחירות, אבל העובדה שטראמפ יצא נגד הצבעה מוקדמת ונגד הצבעה בדואר הובילה לכך שרפובליקאים בוחרים שלא להצביע בשיטות אלה.

המשמעות של זה היא ויתור על בוחרים רבים. אנשים שיודעים שיהיו בנסיעת עבודה ו/או חולים או סתם מתעצלים, מפספסים את יום ההצבעה (שאיננו יום חופש בארה"ב), וכך המפלגה הרפובליקאית בראשתו של טראמפ מעניקה על מגש הטבת בחירות לדמוקרטים. עד שבכירי המפלגה לא יחדלו מן הטענות הבלתי הגיוניות שלהם, הם ימשיכו להיות אנדרדוג.

אזרחית אורגון משלשלת מעטפת דואר עם הצבעתה בבחירות אמצע הקדנציה 2022 (צילום: AP Photo/Claire Rush)
אזרחית אורגון משלשלת מעטפת דואר עם הצבעתה בבחירות אמצע הקדנציה 2022 (צילום: AP Photo/Claire Rush)

בחירות אמצע הקדנציה הוכיחו נקודה זו, פעם נוספת. במקומות שונים ברחבי ארה"ב, השתמשו עד כ-40% מציבור הבוחרים בשיטות השונות להצבעה מוקדמת. בג'ורג'יה הגדילו לעשות ואפשרו לאזרחים להצביע מראש על החלטתם בסיבוב ב'.

בג'ורג'יה ידעו מראש שהתמודדות תהיה צמודה ושבסבירות גבוהה הצמד וורנק-ווקר יגיע לסיבוב ב' בראשית דצמבר ואפשרו לציבור הרחב להצביע מראש לשני הסבבים, כדי לא להטריח את האנשים פעמיים. ויצויין, מושל ג'ורג'יה ושאר בעלי התפקידים הבכירים במדינה, הם רפובליקאים. הם פשוט רפובליקאים המתנגדים לטראמפ ולשגעונותיו.

בג'ורג'יה ידעו מראש שהתמודדות תהיה צמודה ושבסבירות גבוהה הצמד וורנק-ווקר יגיע לסיבוב ב' בראשית דצמבר ואפשרו לציבור הרחב להצביע מראש לשני הסבבים, כדי לא להטריח את האנשים פעמיים

כך או כך, ההחלטה לתייג את ההצבעה המוקדמת והצבעת המעטפות כשיטת הונאה, נראתה בזמן אמת וגם בדיעבד כאסטרטגיה אסונית עבור מועמדים. עדיף להם לטפח כמה שיותר שיטות הצבעה ולא לקרוא לבוחרים לצמצם את הגישה.

מה הלאה?

העיניים נשואות בארה"ב, במידה רבה, לכלי התקשורת. "פוקס ניוז" שידר כל הלילה מסרים לטראמפ שהוא שייך לעבר. לא בטוח שהמסר נקלט, כיוון שטראמפ הודיע כי ימסור הכרזה "החשובה ביותר בתולדות ארצות הברית" ב-15 בנובמבר. יש להניח שאינו מקבל את דבר הבוחר, והוא מסתובב כארי שואג בטירתו, מיילל לכל עבר.

בכירי המפלגה הרפובליקאית – דמויות כמיץ' מקונל, הסנאטור לינדזי גרהאם, מושל פלורידה רון דה-סנטיס, הסנאטור טד קרוז ואחרים – כבר הוכיחו בעבר שאינם ממהרים להתייצב נגדו חזיתית. גם אם עשו זאת, ודרשו ממנו הפקת לקחים, טראמפ התנער מהם בקלות וזכה בקול ההמון, הבייס המפורסם.

ההתקדמות מפה והלאה נראית כדרך חתחתים. מריבות פנימיות במפלגה הרפובליקאית, התעקשות של טראמפ, פריימריז (או ללא פריימריז) והמשך הטענות על הונאת בחירות בהיקפים גדולים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,047 מילים ו-1 תגובות
סגירה