רג'פ טאיפ ארדואן נוחת בבאלי, אינדונזיה, 14 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Firdia Lisnawati)
AP Photo/Firdia Lisnawati

טרם נודע מי עומד מאחורי הפיגוע בטורקיה, אבל ארדואן משדר עסקים כרגיל

החשודים המיידיים שהועלו אחרי הפיגוע הקטלני אתמול בשדרות איסתיקלאל לא מתאימים לדרך הפעולה של מבצעי הפיגוע, והסברה ההגיונית כרגע היא כי מדובר בהתארגנות מכיוון האסלאם הקיצוני בסוריה ● בינתיים, ארדואן לא מחכה לתשובה ויצא הבוקר לוועידת ה-G-20 באינדונזיה - פגישה אפשרית עם ביידן שם חשובה מדי כדי לבטל את הנסיעה ● פרשנות

גם בשעת כתיבת שורות אלה לא ברור מי עומד מאחורי הפיצוץ אתמול (ראשון) אחר הצהריים במדרחוב הראשי של איסטנבול. אמנם לפנות בוקר הודיע שר הפנים הטורקי כי כוחות הביטחון הצליחו לעצור את האישה החשודה בהנחת התיק הממולכד, אבל עדיין לא ברור האם אכן מדובר ב "חשודה במכנסיים המנומרים", כפי שכונתה האישה שנראתה מניחה את המטען על ידי התקשורת הטורקית.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הזדרז לעשות שלוש פעולות: להוריד מיד את השאלטר על כל אמצעי התקשורת במדינה, שהפסיקו לשדר ממקום הפיגוע ולעסוק בו בכלל; להודיע כי מדובר באירוע טרור שייחקר עד תום; ולהמשיך בהכנות שלו ליציאה לבאלי, לוועידת ה-G-20.

ההחלטה השלישית היא כביכול תמוהה: יציאת המנהיג ממדינתו בזמן אירוע ביטחוני שיכול לפגוע קשות בתיירות, אחד מענפי ההכנסה העיקריים של טורקיה שגם כך נאנקת תחת משבר כלכלי. אולם מבחינת ארדואן, אין סתירה בין הדברים. טורקיה חזקה מספיק להתמודד עם האירוע הזה גם כשהוא רחוק.

במשתמע, ארדואן לא מוריד לרגע את העיניים מהמטרה העיקרית שלו בשנים האחרונות: להבטיח את מקומה של טורקיה כמעצמה אזורית, כל שכן כאשר הקלפים נטרפים לנוכח המלחמה באוקראינה והחיפוש הנואש של אירופה אחרי מקורות אנרגיה חלופיים.

ארדואן לא מוריד לרגע את העיניים מהמטרה העיקרית שלו בשנים האחרונות: להבטיח את מקומה של טורקיה כמעצמה אזורית, כל שכן כאשר הקלפים נטרפים לנוכח המלחמה באוקראינה

שוטר טורקי עומד בזירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 13 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
שוטר טורקי עומד בזירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 13 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

ועידת ה-G-20 היא הזדמנות מצוינת מבחינת ארדואן לפגוש שורה של מנהיגים בעולם ולשטוח בפניהם את החזון שלו. חלקם ספק אם היו מוכנים לקבל אותו במדינתם, כמו למשל הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן. על פי גורמים בלשכת ארדואן, פגישה כזו צפויה להיערך, אך האמריקנים לא אישרו את הדברים.

החשד המיידי לגבי זהות המפגעים נופל באופן טבעי בטורקיה על ה-PKK, המחתרת הכורדית שממשיכה לפעול כל העת גם על אדמת טורקיה וגם ברצועת הביטחון שהיא יצרה לעצמה על אדמת סוריה בין העיירות ג'רבלוס ואפרין. הנוכחות הטורקית באזורים הללו היא מקור מתח תמידי מבחינת הכורדים, שמבינים שסוריה היא מקרה מבחן לרצון של ארדואן למוסס את הזהות הלאומית הכורדית בכוח.

"צריך לשים לב להתנהלות של המחתרת הכורדית בשנים האחרונות", אמרה אמש ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי ומתמחה במדיניות החוץ של טורקיה, בראיון לגלי צה"ל. "המחתרת ממעטת לפגוע באזרחים טורקים אלא מכוונת את ההתקפות שלה לעבר כוחות צבא, ביטחון או מטרות ממשל ובעיקר בחלקים המזרחיים במדינה.

"המחתרת הכורדית ממעטת לפגוע באזרחים טורקים אלא מכוונת את ההתקפות שלה לעבר כוחות צבא, ביטחון או מטרות ממשל ובעיקר בחלקים המזרחיים במדינה"

"צריך להביט גם במערכת היחסים שנרקמה בשנים האחרונות בין טורקיה לגורמי אסלאם קיצוני בסוריה שזכו לתמיכה שקטה של אנקרה, במטרה לשמור על האינטרסים של אנקרה במובלעת הכורדית בסוריה.

זירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 13 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
זירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 13 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

"לא מעט ארגונים כאלה מרכיבים את המיליציות שפועלות באזורים שבהשפעת טורקיה, ולא מן הנמנע שאחד הארגונים שלמשל משייך עצמו לדאע"ש, ירצה להעביר מסר לטורקים על התקרבות שלהם לארגון המזוהה עם אל קאעדה. זו אפשרות סבירה בשלל האינטרסים הצולבים באזור הזה".

ארדואן וטורקיה מודעים היטב לסכנה הזו של פעילי אסלאם קיצוני בשטחם. בין השנים 2015 ל-2017 ידעה טורקיה שורה של מתקפות טרור, ששיתקו כמעט לחלוטין את תנועת התיירים.

ארדואן וטורקיה מודעים היטב לסכנה הזו של פעילי אסלאם קיצוני בשטחם. בין השנים 2015 ל-2017 ידעה טורקיה שורה של מתקפות טרור, ששיתקו כמעט לחלוטין את התיירות

מראות של נגמ"שים ברחובות איסטנבול היו שכיחים במשך שבועות אחרי הפיגוע של דאע"ש במועדון ה"ריינה" על גדות הבוספורוס בחגיגות חג המולד ב-2017. המחבל אז היה אזרח אוזבקי שגוייס על ידי דאע"ש והוחדר חמוש במטענים ורובי סער לטורקיה. לטענת שירותי הביטחון הטורקיים, הוא נלכד רק אחרי כמה שבועות בצפון המדינה.

אחרי ה-PKK ודאע"ש, חשודה אפשרית נוספת היא איראן. זו ללא ספק האפשרות הקלושה ביותר, אם כי משמרות המהפכה הוכיחו השנה כי הם לא חוששים לפעול על אדמת טורקיה. אלא שבמקרה של הפיגוע אתמול, הוא שונה במאפיינים שלו ממדיניות הטרור האיראנית שמוכוונת בדרך כלל לפגוע במדוייק במטרה שנבחרה.

אזרחי טורקיה מניחים פרחים בזירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 14 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
אזרחי טורקיה מניחים פרחים בזירת הפיגוע בשדרות איסתיקלאל באיסטנבול, 14 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

כך, למשל, היה עם פיגוע ההתאבדות בבולגריה ביולי 2012, בשני הפיגועים בארגנטינה בתחילת שנות ה-90, ובשורת ההתראות האחרונה לפגיעה באזרחים ישראלים באיסטנבול. בכולם הפעילות הייתה ממוקדת ונשענה על הכנה מודיעינית מקדימה. פיצוץ מטען בלב שדרות איסתיקלאל ופגיעה באופן רנדומלי באזרחים טורקים, לא משרת שום אינטרס איראני.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נתן זהבי זה אלהים, כן כן, לא איש האלהים - אלהים בכבודו ובעצמו. הרי מה זה אלהים? כולה תכונה, זה כל הסיפור: תכונה. אלוהות זה הנשגב, הגבורה, האומץ, החכמה, היראה, ההבנה, החן, החסד, ההיגיון,... המשך קריאה

נתן זהבי זה אלהים, כן כן, לא איש האלהים – אלהים בכבודו ובעצמו. הרי מה זה אלהים? כולה תכונה, זה כל הסיפור: תכונה. אלוהות זה הנשגב, הגבורה, האומץ, החכמה, היראה, ההבנה, החן, החסד, ההיגיון, האהבה, וכו' וכו' – תכונות. כדה"א הוא פלא, אך יש בו גם כאב ודין ורחמים ועוד ועוד – ערבוביה של עניינים. אולי במדרגה רוחנית כלשהי מבינים מעט יותר, אולי, אולי, כן

עוד 627 מילים ו-1 תגובות
סגירה