הנואמים המרכזיים בכנס של הקואליציה היהודית רפובליקאית בלאס וגאס, 19 בנובמבר 2022 (צילום: RJC)
RJC

בלאס וגאס התייצבו כל הטוענים לכתר הרפובליקאי - ואיתם נתניהו

הקואליציה היהודית רפובליקאית (RJC) קיימה בסוף השבוע את הכנס השנתי שלה, ימים ספורים אחרי שטראמפ הודיע על כוונתו להתמודד שוב על נשיאות ארה"ב ב-2024 ● אולם בניגוד לעבר, הפעם נאומו של טראמפ נדחק לשעה פחות אטרקטיבית ואת הפריים-טיים קיבל הכוכב העולה רון דה-סנטיס ● לצד מתמודדים נוספים בלט בנוכחותו גם נתניהו ● במפלגה הדמוקרטית הוסיפו זאת לפנקס ● פרשנות

בסוף השבוע האחרון התכנס בלאס וגאס הארגון היהודי המשפיע ביותר בצד הרפובליקאי של המפה הפוליטית בארצות הברית. הכנס של הקואליציה היהודית רפובליקאית (RJC) – הממומנת בעיקר על ידי משפחת אדלסון – הוא המוקד השנתי לפוליטיקה יהודית-ימנית בארה"ב.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ היה הנואם המרכזי בשנים האחרונות, והשנה הוא נאלץ להסתפק בנאום באמצעות שידור וידיאו מפלורידה – ואפילו לא בשעה הנחשבת ביותר בכנס. הפאנל של מוצאי שבת נשמר לכוכב העולה, מושל פלורידה רון דה-סנטיס. טראמפ הסתפק בשבת בבוקר, לצידם של מנהיגים רפובליקאים אחרים.

השנה טראמפ נאלץ להסתפק בנאום באמצעות שידור וידיאו מפלורידה – ואפילו לא בשעה הנחשבת ביותר בכנס. הפאנל של מוצאי שבת נשמר לכוכב העולה, רון דה-סנטיס

לא פחות מעניינת הייתה אמורה להיות הופעתו של בנימין נתניהו אתמול בלילה (שעון ישראל), בשעות הצהריים של לאס-וגאס. לפי דובריו של נתניהו, הנאום שלו התמקד בספרו החדש ולא מעבר לכך. הוא שודר בשידור חי בכנס, באמצעות זום.

ראש הממשלה המיועד אמנם עשה סיבוב הופעות תקשורתי בכל הרשתות הגדולות בארה"ב, אולם ההופעה שלו בפני ה-RJC ממחישה את החיבור העמוק של נתניהו לצד אחד של המפה הפוליטית בארה"ב. הנשיא ג'ו ביידן יודע זאת, וכל בכירי המפלגה הדמוקרטית יודעים זאת.

על פני השטח, הדמוקרטים ימשיכו להחמיא ולהסתחבק עם נתניהו, אך המפלגה יצאה מחוזקת יחסית מבחירות אמצע הקדנציה (הם לא התרסקו כפי שצפו להם והצליחו לשמור את הרוב בבית העליון, הסנאט) ולפיכך, כל החיבורים של נתניהו עם הרפובליקאים ימשיכו להירשם בפנקס.

באשר לטראמפ, הוא הודיע לפני כמה ימים כי יתמודד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2024 וכל נאום שלו, כולל זה שנתן אתמול ב-RJC, כבר נתפס כחלק מהקמפיין. בניגוד לעבר, מוקדי כוח רפובליקאים – כמו המעוז של ד"ר מרים אדלסון בלאס וגאס – אינם נמצאים כרגע בכיסו.

הארגון היהודי היחיד שעדיין מחבק את טראמפ ורואה בו כמנהיג המוביל – על אף אירועי ההשתלטות האלימים על הקונגרס ב-6 בינואר 2021 – הוא ארגוני הציונים של אמריקה, ה-ZOA. לפני כשבוע ערך הארגון אירוע הענקת פרס מדליית תאודור הרצל, ומקבל הפרס בגאלה בניו יורק היה הנשיא לשעבר.

הארגון היהודי היחיד שעדיין מחבק את טראמפ ורואה בו כמנהיג המוביל – על אף אירועי ההשתלטות האלימים על הקונגרס ב-6 בינואר 2021 – הוא ארגוני הציונים של אמריקה, ה-ZOA

באירוע, טראמפ חזר על אמירות מוכרות שלו מהעבר. לשיטתו, כל יהודי בארה"ב צריך להיות מזוהה עמו, כי זה "הדבר הנכון עבור ישראל". "יש אנשים במדינה הזו, שהם במקרה יהודים, והם לא עושים את הדבר הנכון עבור ישראל", אמר טראמפ.

בחזרה ללאס-וגאס: בכנס השנתי של RJC אפשר היה להתחיל לשרטט את ההתמודדות על ראשות המפלגה המפלגה הרפובליקאית החל מהשנה הבאה. שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר ניקי היילי, שנתפסת מאוד פופולרית בקרב חוגים פרו-ישראליים השתתפה בכנס, כמו גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס.

פנס התראיין בהרחבה לכלי התקשורת בארה"ב בימים האחרונים והודה שהוא וטראמפ אינם בקשר ורמז שגם הוא עשוי להתמודד בבחירות.

מעבר לדה-סנטיס, היילי ופנס, במפלגה הרפובליקאית מצביעים גם על שר החוץ לשעבר בממשל טראמפ מייק פומפאו, ועל לארי הוגן, מושל מדינת מרילנד. הוגן אינו דמות פוליטית בולטת או בעל כריזמה מיוחדת, אולם הוא זוכה לאזכורים רבים בפוליטיקה השמרנית לאחרונה, בעיקר מכיוון שיצא נגד טראמפ באופן רציף מאז 2015.

מעבר לדה-סנטיס, היילי ופנס, במפלגה הרפובליקאית מצביעים גם על שר החוץ לשעבר בממשל טראמפ מייק פומפאו, ועל לארי הוגן, מושל מדינת מרילנד – שיוצא נגד טראמפ באופן רציף מאז 2015

המפלגה הרפובליקאית עדיין לא שם והבייס של טראמפ ממשיך להיות חזק, אבל כעת יש מקום גם לפוליטיקאים כמו הוגן, שיצאו נגד טראמפ כשזה עוד היה נגד הזרם.

עוד 535 מילים
סגירה