מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב"
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים

השמיים נסגרים על שדה התעופה בחוף הכרמל

אחרי שנים של התעקשות, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל מודה כי אין עוד צורך בהכפלת המנחת ליד חוף הבונים – ומצהיר כי יגיש תוכנית חדשה ● נציב כבאות ראשי: "הארכת המסלול במנחת אינה נדרשת לצורכי כיבוי" ● הסאגה – שכללה הונאה ציבורית, מנהל לא תקין, הסתרה שיטתית, בזבוז כספי ציבור, קשרי הון־שלטון וסכנה ממשית לנכסי טבע – עשויה עתה להסתיים ● נציגי מטה המאבק: נדרוש את פירוק וביטול המנחת החדש

בעקבות סדרת התחקירים של זמן ישראל, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסיף איזק הודיע אתמול (חמישי) כי המועצה שינתה את עמדתה ותיערך להגשת תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה למנחת הבונים, שתחזיר את הגלגל לאחור ואת המנחת כמעט לממדיו המקוריים – 900 מטר, במקום 1,900 המתוכננים.

התב"ע המתוקנת תצמצמם משמעותית את אורך המנחת ותהפוך את רעיון הקמת שדה התעופה הכללי באזור (ממנו חוששים התושבים ואליו לוטשת עיניים, ככל הנראה, גם רשות התעופה האזרחית) לכמעט בלתי אפשרי, מה שעשוי לשים קץ לתוכניות הגרנדיוזיות של בעל המנחת דן מוקדי להקים אימפריה תעופתית בלב אזור מיושב, רווי בשמורות טבע ובשטחים פתוחים בעלי ייחודיות סביבתית.

ההודעה המפתיעה הזאת של איזק, שמגיעה אחרי יותר משנה של מאבק קשוח ופומבי בין נציגי התושבים בחוף הכרמל לבין המועצה והיזם הפרטי, הבעלים של מנחת פרדייב הסמוך לחוף הבונים, מסמנת שינוי של כמעט 180 מעלות בעמדת המועצה ובעמדת ראש המועצה בפרט.

לא רק שחברי המועצה תמכו בהארכת המנחת למגינת ליבם של התושבים, אלא אף הצטרפו מאז 2017 כיזמים־שותפים בפרויקט, על אף שאינו מכניס כספים לכיס המועצה ועל אף שתכליותיו, אופן הקמתו ומימונו זרועים בהטעיות ובמנהל בלתי תקין.

ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)
ראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק (צילום: דוברות מועצה אזורית חוף הכרמל)

אתמול נחשף – ולא בפעם הראשונה – כי הנימוק המרכזי שעליו נשענה המועצה בבואה לפרוש חסותה על התוכנית השנויה במחלוקת לא מחזיק מים ולמעשה מתמוטט לנוכח העובדות בשטח

השינוי התרחש, בין השאר, משום שאתמול נחשף – ולא בפעם הראשונה – כי הנימוק המרכזי שעליו נשענה המועצה בבואה לפרוש חסותה על התוכנית השנויה במחלוקת – הצורך במנחת גדול ממדים כדי לסייע במאמצי הכיבוי מהאוויר במקרה של שריפות בכרמל – לא מחזיק מים ולמעשה מתמוטט לנוכח העובדות בשטח.

"מסלול של 900 מטר מספיק בהחלט"

מאז 2017 טוענת המועצה וראשיה כי המנחת המשודרג – שאורכו יהיה גדול פי 2.5 מזה הקיים וישתרע על שטח של פי חמישה – נחוץ לצורכי כיבוי. אולם, אמש הודיע נציב הכבאות הראשי רב טפסר אייל כספי, מי שעומד בראש ארגון הכבאות וההצלה הארצי, כי אין בכך צורך וכי די בשינויים קלים כדי לאפשר למנחת הקיים להשתתף במאמצי הכיבוי מהאוויר בעת שריפה:

"הארכת המסלול במנחת אינה נדרשת, מבחינת רשות הכבאות, על מנת לספק מענה איכותי, מהיר ומקצועי לתרחיש של שריפה בכרמל. מסלול של 900 מטרים מספיק בהחלט", הודיע אתמול כספי בתום ביקורו במועצה.

בכך, שמט את הקרקע מתחת לנימוק המרכזי ששימש את היזם מוקדי, את המועצה ואת העומדים בראשה מאז 2017 בכל דיון פומבי שהתקיים, לפיו יש להאריך את המנחת כדי לעמוד בתנאים הנדרשים לכיבוי מהאוויר.

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

הנימוק הזה גרם במידה רבה לתמיכה פסיבית של מרבית חברי מליאת המועצה עד השנה האחרונה. חלקם העידו בפני זמן ישראל כי לא הבינו כלל את כוונת התוכנית משום שזו הוצגה בפניהם באופן שגוי ומטעה, ללא נתונים או עבודת מטה ומבלי לחשוף את הכוונות האמיתיות של היזם והעומדים בראש המועצה.

"הארכת המסלול במנחת אינה נדרשת, מבחינת רשות הכבאות, על מנת לספק מענה איכותי, מהיר ומקצועי לתרחיש של שריפה בכרמל. מסלול של 900 מטרים מספיק"

בתחקיר זמן ישראל נחשף כבר לפני כחמישה חודשים כי בפועל מטוסי הכיבוי שבהם משתמשת טייסת הכיבוי כלל לא זקוקים למנחת הארוך, ובתנאים רגילים יכולים להמריא ולנחות במנחת בממדים הקרובים לאלה הקיימים היום (800 מטר).

נוסף על כך, כבר אז אישר דוברו של מפקד טייסת הכיבוי לזמן ישראל כי ממילא לא נעשה שימוש במנחת הבונים בכיבוי שריפות וכי אין צורך במנחת נוסף בעתיד: "טייסת הכיבוי עובדת ממנחת קדמה בדרום וממנחת מגידו – המנחת הראשי בצפון שנותן מענה מצוין לתרחישי שרפה בהרי הכרמל. יתרה מכך, ניתן לבצע שימוש מבצעי גם במנחת חיפה ובמנחת מחניים בצפון".

הודעתם של איזק וכספי כי הלכה למעשה אין עוד צורך בתוכנית הגרנדיוזית להגדלת המנחת – פרויקט שעלותו 64 מיליון שקלים המושתים משום מה על הציבור – יוצרת בשטח מצב מורכב.

דן מוקדי וראש מועצה אזורית חוף הכרמל, כרמל סלע ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)
דן מוקדי וראש מועצה אזורית חוף הכרמל לשעבר כרמל סלע ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק של כרמל סלע ז"ל)

זאת משום שבשנה האחרונה החלה רכבת ישראל לבנות את המנחת המשודרג על חשבון תקציב החברה, שכרה חברה קבלנית במכרז, ואף התקדמה לאורך מאות מטרים בעבודות אינטנסיביות, עד שהתברר שהעבודות מתבצעות ללא היתר נדרש כחוק, והוצא צו להפסקת עבודה.

הודעתם של איזק וכספי כי הלכה למעשה אין עוד צורך בתוכנית הגרנדיוזית להגדלת המנחת – פרויקט שעלותו 64 מיליון שקלים המושתים משום מה על הציבור – יוצרת מצב מורכב

מאז העבודות מושבתות וההערכות הן כי הן לא יתחדשו לפני הבחירות המוניציפליות הבאות באוקטובר השנה. במידה שתעבור במועצה תב"ע חדשה, יעמדו הרכבת והיזם בפני שוקת שבורה אפשרית, לנוכח ההסכם הסודי שחתמו הצדדים ביניהם – הסכם שנחשף על־ידי זמן ישראל אחרי הסתרה מתמשכת, בעקבות בקשת חופש מידע של עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה".

במסגרת ההסכם, הכולל שורה של טעויות עובדתיות והכשרה למפרע של עבירות בנייה חמורות, מתחייבת רכבת ישראל במסגרת פרויקט החישמול של המסילה לבנות עבור היזם את המנחת כולו, לרבות שטחי שירות ותשתיות נלוות.

על פניו, ההתחייבות הזאת אינה מעוגנת במסמכי העבר, שמעידים כי כשניתנה ליזם אפשרות ראשונית להשתמש בשטח לפני כ־20 שנה, הוא הכיר בכך שמדובר בשטח המיועד להריסה לצורכי פרויקט החישמול. הפרויקט הזה, שכאמור עלותו הציבורית העצומה מגיעה ל־64 מיליון שקלים, זכה לביקורת חריפה מאישי ציבור, מחברי כנסת וגם מגורמים בתוך רכבת ישראל.

מטוס כיבוי מסייע בכיבוי שרפה בבית שמש, 24 ביולי 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אילוסטרציה: מטוס כיבוי מסייע בכיבוי שרפה בבית שמש, 24 ביולי 2015 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

התושבים: נדרוש את פירוק המנחת

מטה מאבק התושבים נגד הקמת שדה תעופה בחוף הכרמל הודיע אתמול כי יעמוד על כך שבמסגרת התב"ע החדשה תיפסק ההתקדמות בבניית המנחת כליל, והשטח שכבר נסלל יפורק:

"אנו רוצים להבהיר שאסור לקבל כל בנייה מעבר למסלול הקיים, בוודאי שלא לאשר את הבנייה הקיימת שנבנתה ללא היתר בנייה וגם ללא צורך אמיתי. לאורך המאבק וחשיפת העובדות הסתבר מעל לכל ספק כי הדברים נעשו באופן לא חוקי והמנחת ה'זמני' – הצפוני – נולד ונסלל בחטא ובניגוד לחוק.

"לאורך המאבק וחשיפת העובדות הסתבר מעל לכל ספק כי הדברים נעשו באופן לא חוקי והמנחת ה'זמני' – הצפוני – נולד ונסלל בחטא ובניגוד לחוק"

"לכן יש לפרקו ולבטל את המשך שימורו או כל היבט מלבד היותו שטח טבעי ועתודה חקלאית או לטובת שמורת טבע לרווחת הציבור. המשך סלילת המסלול הצפוני ייצור עובדות בשטח שלא ניתן יהיה להשיב לעולם. לפיכך יש להתנגד לכל המשך בנייה של המנחת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ראשית אני מברך על כך ש ארכת המסלול תבוטל, מה שנולד בחטא אסור לו להיות. מקווה שתפתח חקירה של הרשויות איך ומי אישר את התקציב שלפי הידוע עומד על כ 64 מיליון שקל מכספי ציבור לאדם פרטי ושהא... המשך קריאה

ראשית אני מברך על כך ש ארכת המסלול תבוטל, מה שנולד בחטא אסור לו להיות. מקווה שתפתח חקירה של הרשויות איך ומי אישר את התקציב שלפי הידוע עומד על כ 64 מיליון שקל מכספי ציבור לאדם פרטי ושהאשמים יועמדו לדין.

עוד 904 מילים ו-2 תגובות
סגירה