יומן מונדיאל / שלב הבתים

קודם באה המוטיבציה - אחר כך הכדורגל

ביפן יבכו על ההזדמנות שאבדה במשך שנים: משחק מול יריבה חלשה - ואין חלשה יותר מקוסטה ריקה - דורש ריכוז, אבל יפן שיחקה באדישות ● ומרגע שיפן הפסידה, המשחק בין ספרד לגרמניה הפך לפחות טעון - תיקו היה תוצאה ששני הצדדים יכלו לחיות איתו בשלום ● קרואטיה הביאה מול קנדה שליטה מושלמת בקצב המשחק ● ואילו דור הזהב הבלגי עומד בפני הורדת מסך עגומה

שוער נבחרת יפן מביט בכדור אחרי שער מנבחרת קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Darko Bandic)
AP Photo/Darko Bandic
שוער נבחרת יפן מביט בכדור אחרי שער מנבחרת קוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022

ב-2009 פגשתי את צ'ירו בלז'ביץ', מאמן נבחרת בוסניה, בסרייבו. הוא היה מוכר בעיקר כמאמן נבחרת קרואטיה שהגיעה לחצי גמר מונדיאל 1998. הוא סיפר על השיחות הפטריוטיות שערך לשחקניו לפני המשחקים המכריעים, משימה די קלה עבור אומה חדשה, שנים מועטות אחרי מלחמת עצמאות קשה והופעה ראשונה באליפות העולם.

"האם אתה צריך את זה באמת? לא מספיק שהם משחקים בחצי גמר מונדיאל בכדי שהם יעלו עם מוטיבציה?" שאלתי.

"תמיד. בכל משחק", הוא ענה. "זה הדבר הראשון שמאמן עושה – ואחר כך בא הכדורגל".

אחרי ניצחונות גדולים תמיד צצים קטעי וידיאו של נאומי צ'רצ'יליאנים של המאמן המנצח, לפני המשחק או במהלך ההפסקה. מעניין יותר יהיה לראות את שיחת המוטיבציה של המאמן המפסיד, למשל של היג'מה מוריאסו, מאמנה של נבחרת יפן, לפני המשחק מול קוסטה ריקה.

מאמן נבחרת יפן היג'מה מוריאסו אחרי ההפסד לקוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 28 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
מאמן נבחרת יפן היג'מה מוריאסו אחרי ההפסד לקוסטה ריקה במונדיאל בקטאר, 28 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

מוטיבציה היא לא ההגדרה המדויקת, אלא מצב מנטלי. המשימה של המאמן היא להביא את שחקניו במצב האופטימלי למשחק. שיחות הטרפה עלולות להביא למשחק אגרסיבי יתר על המידה או חסר כל משמעת טקטית. משחק מול יריבה חלשה – ואין חלשה יותר מקוסטה ריקה – דורש ריכוז. כן, שחקנים יפנים, ניצחתם את גרמניה, אבל הגיע הזמן לרדת מהר פוג'י.

ביפן יבכו על ההזדמנות שאבדה במשך שנים. לא רק סדרת טעויות הגנתיות שהסתיימה בתצוגת שוערות מביכה של סויצ'י גונדה הביאה לשער הראשון של קוסטה ריקה בטורניר בדקה ה-81 אלא כל מה שקדם לכך.

ביפן יבכו על ההזדמנות שאבדה במשך שנים. לא רק סדרת טעויות הגנתיות שהסתיימה בתצוגת שוערות מביכה הביאה לשער הראשון של קוסטה ריקה בטורניר בדקה ה-81 אלא כל מה שקדם לכך

קיישר פולר הבקיע לזכות קוסטה ריקה בבעיטה הראשונה שלהם למסגרת בשני המשחקים ואולי גם הבעיטה האחרונה שלהם למטרה בטורניר. יפן שלטה במשחק אבל שיחקה באדישות, לא איימה כמעט על השער והאמינה שהשער יבוא מעצמו. כן, זו קוסטה ריקה, אבל אי אפשר לעלות למשחק במונדיאל בלי אגרסיביות, נחישות ומשחק מהיר. רק אחרי הספיגה, יפן התעוררה. אבל הנזק כבר נגרם.

ברגע אחד הפך המשחק בין ספרד לגרמניה לפחות טעון. הספרדים כבר לא יכלו להעיף את הגרמנים, שאפילו הפסד היה משאיר אותם עם סיכוי ריאלי לעלות לסיבוב הבא. ושוב, תיקו היה תוצאה ששתי הקבוצות יכלו לחיות איתה בשלום. איש כבר לא יתאבד על המגרש במצב כזה.

ספרד מול גרמניה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)
ספרד מול גרמניה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)

גרמניה צפויה לנצח בקלות את קוסטה ריקה ביותר משער אחד ואילו ספרד צריכה לא להפסיד ליפן בכדי לסיים במקום הראשון. אם יפן הייתה מנצחת, זה היה הופך לקרב לחיים של גרמניה וספרד, למאבק טעון ודרמטי. לקרב פנים אל פנים.

ספרד עלתה שוב בתלבושת כל-אדומה על פי הוראת המאמן לואיס אנריקה, שוויתר על מכנסים כהים ותלבושת אלגנטית בכדי ליצור תדמית מאיימת יותר. נו. לפעמים דיבורי המוטיבציה האלו הופכים לפרודיה. המהלך היעיל ביותר שלו היה להכניס את אלברו מורטאה, חלוץ מרכזי, למשחק בכדי להעניק לקבוצה פוקוס התקפי. זה עבד, ומוראטה – שנכנס בדקה ה-54 – כבש 8 דקות מאוחר יותר.

ספרד עלתה שוב בתלבושת כל-אדומה על פי הוראת המאמן לואיס אנריקה, שוויתר על מכנסים כהים ותלבושת אלגנטית בכדי ליצור תדמית מאיימת יותר. נו. לפעמים דיבורי המוטיבציה האלו הופכים לפרודיה

גם שער השיוויון הגרמני הובקע על ידי חלוץ, ניקלס פולקרוג, שנכנס למשחק בדקה ה-70 וכבש בדקה ה-83. לפעמים הפתרון הפשוט ביותר של חלוץ מרכזי שהכדורים הולכים אליו, הוא גם הטוב ביותר.

זלטקו דאליץ' הקרואטי לא נזקק לשיחות פטריוטיות בכדי להמריץ את שחקניו, למרות אי אלו כרזות מימי המלחמה ביציעים. אחרי ההפסד הכואב לבלגיה אמר מאמן נבחרת קנדה: "נדפוק את קרואטיה במשחק הבא". לא מסר יוצא דופן בעולם הכדורגל, אבל הבעיה הייתה שהוא אמר את זה על הדשא, והתקשורת קלטה וחגגה.

אנדריי קרמריץ' חוגג את השער הראשון שהבקיע עבור קרואטיה במשחק מול קנדה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)
אנדריי קרמריץ' חוגג את השער הראשון שהבקיע עבור קרואטיה במשחק מול קנדה במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Aijaz Rahi)

הקרואטים, אשפים ברגשי נחיתות, נעלבו והחלו בקמפיין נגד הרדמן, לפני ובמהלך המשחק. זה היה קטנוני ושקרי אבל יעיל. בדיוק כמו הקמפיין בו הם טענו ש"זה חוזר הביתה" של האנגלים – השיר וסלוגן של נבחרת אנגליה יריבתה בחצי הגמר ברוסיה – היה מתנשא ואימפריאליסטי או משהו כזה.

קנדה זכתה לפחות לרגע היסטורי כשאלפונסו דיוויס כבש את השער הראשון לזכותה אי פעם במונדיאל, אבל קרואטיה הגיבה בארבעה שערים, ויותר מכך – בתצוגה מושלמת של שליטה בקצב המשחק. לא התקפות של תרנגולות ערופות ראש, לא התמסרות חסרת תכלית, אלא משחק התקפי שהוביל למצב אחרי מצב וארבעה שערים שמציבים את הפינאליסטית במצב מצוין.

קנדה זכתה לפחות לרגע היסטורי כשאלפונסו דיוויס כבש את השער הראשון לזכותה אי פעם במונדיאל, אבל קרואטיה הגיבה בארבעה שערים, ויותר מכך – בתצוגה מושלמת של שליטה בקצב המשחק

לעומתה, בלגיה – שסיימה במקום השלישי אחרי קרואטיה ברוסיה – נראית על סף התפרקות. הנבחרת משחקת רע והפסידה 2:0 למרוקו. חילופי האשמות פרצו במחנה הבלגי וגם אי שביעות הרצון מהמאמן רוברטו מרטינז הולכת וגדלה. דור הזהב הבלגי עומד בפני הורדת מסך עגומה.

רחובות בריסל אחרי המהומות שפרצו שם בעקבות ההפסד של בלגיה מול מרוקו במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
רחובות בריסל אחרי המהומות שפרצו שם בעקבות ההפסד של בלגיה מול מרוקו במונדיאל בקטאר, 27 בנובמבר 2022 (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

משחקי היום

קמרון – סרביה. שתי הנבחרות הפסידו במשחקן הראשון אבל סרביה עמדה כשווה מול ברזיל במשך המחצית הראשונה. תיקו יזיק לשתיהן, בעיקר לקמרון שעוד צריכה לשחק מול ברזיל. אולי סוף סוף נקבל משחק שבו שתי הקבוצות ינסו לנצח מהרגע הראשון ואם לא, שווה לעקוב אחרי ההפגנות הפוליטיות בקרב שחקני ואוהדי סרביה. עבורם כל משחק הוא המשך למלחמת הבלקן. הם עלולים להרגיז את פיפ"א לקראת המפגש הטעון מול שווייץ, שם משחקים כוכבים ממוצא אלבני.

דרום קוריאה – גאנה. סון האונג מין, כוכבה של דרום קוריאה, הוא איש המפתח במשחק. הוא אמור לספק את השערים או הבישולים וגם את הברק שכה היה חסר בשיעמומון מול אורוגוואי. גאנה נראה פגיעה מאוד בהגנה במשחקה מול פורטוגל ומנגד הראתה שיש לה כוח אש משלה. אופיטימיות זהירה, אולי יהיו כאן שערים.

ברזיל – שווייץ. המשחק הגדול של היום, המועמדת הראשית לזכייה במבחן כוח מול יריבה עיקשת ומאורגנת. ברזיל הרשימה מאוד בניצחון על סרביה ותחסר את ניימאר, אבל יש לה בסגל מבחר התקפי רחב ללא כל המטען העודף של מעמדו של ניימאר. אולי מהפציעה הזו ברזיל תצא רק מחוזקת.

פורטוגל – אורוגוואי. צפויות עבירות, התחזויות, גלגולים על הדשא, ניסיון לסחוט כרטיסים צהובים ופנדלים. ואמוס.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
המונדיאל עושה אווירת חג, ממש; והבירות הקרות נגמעות ככה יופי יופי לתוך קרביי הבוערים. ובמעבר חד: הכיבוש משחית, וההקפדת גוש רל"ב לא להכיר באלוהות ובתורה כערכים בריאים וחיוניים לטובת כלל כ... המשך קריאה

המונדיאל עושה אווירת חג, ממש; והבירות הקרות נגמעות ככה יופי יופי לתוך קרביי הבוערים. ובמעבר חד: הכיבוש משחית, וההקפדת גוש רל"ב לא להכיר באלוהות ובתורה כערכים בריאים וחיוניים לטובת כלל כדה"א – משחיתה בול ככה, אותו הדבר. אם הקורונה באה להעיר את האנושות על כך שהיא מזיינת את הטבע, אמא אדמה, אז הניצחון של ביבי בא להעיר את גוש השינוי על שוויצריות ורברבנות, בכך שהוא מקפיד לא לתת ליהדות והתורה מקום של כבוד ובריש גלי – בגאון. יהדות לא קשורה עם כלום, חוץ מרצון – אך ורק! רצון טהור לטובת כלל כדה"א, עם הקפדה על 'אנשי אמת שונאי בצע' וכו' – המהות זה כוונת הלב; מצוות וכו' זה עזרים/כלים, תוספת, בחירה, לא מהותי. דרעי/גפני/קרעי/פינטו/איפרגן/ינון מגל וכו' זה לא יהדות, זה מסחרה – שימוש במיסטיקה לצורך הרגשה טובה ובטחון כלכלי/כללי. 'ביבי/דרעי/נתן אשל' זה רוע, שטן – מקומם בכלא, עד סוף ימיהם. הסטיות המיניות והסדום ועמורה של נתן אשל זה זה הכח הכי גדול של החבורה הזאת – התענוג שבגניבה המינית כדגם לתענוג מגניבה כללית של כסף, כח, הכל מהכל – גניבה, קליפטומניה – והסוטול מהריגוש. טוב, חפרתי, אז לסיום לא לשכוח, פוטין בפעולותיו זה השפעה מוחלטת על ביבי: הפרעה פסיכיאטרית. הקארמה והבומרנג לא נמים ולא ישנים – הם מביטים מלמעלה, מהשמיים

עוד 888 מילים ו-1 תגובות
סגירה