ארכיון: הפגנה נגד כפייה דתית בין בני ברק לרמת גן, 27 בינואר 2018 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

הגיעה העת להתאגדות חילונית לבלימת הדורסנות הדתית

ח"כ מעוז יקבל לידיו את האחריות לקביעת התכנים החיצוניים המועברים לבתיה"ס החילוניים ● לפי הצהרותיו הקודמות, תוכניות המעניקות סיוע רגשי לנוער להט"בקי עלולות להיחסם ● המהלך הזה מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים המאיימים על אורח החיים החילוני ● בלי גוף פעולה חילוני, הפערים רק יתרחבו ● פרשנות

ריבוי הרעיונות – המעשיים והלא מעשיים – הנזרקים לחלל האוויר בימים אלה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים מחייב הקמה של גוף פעולה חילוני. במסגרת השיחות עם המפלגות השמרניות, מועלים רעיונות ומחשבות מגוונים מצד פוליטיקאים דתיים ושמרניים.

אתמול (רביעי) פורסם נדבך נוסף, משמעותי מאוד, בדרך להקמת הממשלה הדתית־ימנית על מלא־מלא. ח"כ אבי מעוז – שיהפוך לסגן שר במשרד ראש הממשלה – יקבל לידיו את האחריות על קביעת תכני החוץ המועברים לבתי הספר בישראל, בעיקר בזרם החינוך החילוני, שהוא גם הגדול ביותר.

ח"כ אבי מעוז – שיהפוך לסגן שר במשרד ראש הממשלה – יקבל לידיו את האחריות על קביעת תכני החוץ המועברים לבתי הספר בישראל, בעיקר בזרם החינוך החילוני

לזרמי החינוך הדתי־ממלכתי והחרדי מוקנית הרבה יותר אוטונומיה והם פחות מעניינים אותו, שכן צריך להטמיע שם פחות את ה"זהות היהודית־לאומית".

לפי ההסכם הקואליציוני בין המפלגות נעם והליכוד, מעוז יקבל לידיו תקציב של 100 מיליון שקלים בשנה הראשונה, 150 מיליון שקלים בשנה השנייה; גוף עם 15 עובדים ואת הסמכות להורות למשרד החינוך מי יהיו ספקי החוגים/הדרכות/חינוך משלים שיוכלו להיכנס לבתי הספר בישראל.

ילדים בבית הספר. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ילדים בבית הספר. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בהסכם הקואליציוני הדבר מנוסח כך: "עם הקמת הממשלה ולא יאוחר מ־30 יום מיום הקמתה, תקבל הממשלה החלטה להעברת היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה ותהיה באחריות סגן השר ח"כ אבי מעוז. היחידה האמורה תועבר על תקציביה ועל תקני כוח האדם שלה". (הטעויות במקור)

אתר היחידה לתוכניות חיצוניות ולקידום שותפויות ואתר מאגר התוכניות והמענים כוללים כיום מגוון עצום של תכנים. כל בית ספר, ועד הורים או רשות מקומית יכולים לבחור מתוך המאגר תוכניות המקוטלגות לפי נושאים.

אף שלא ביקש בהסכם הקואליציוני לעצור את מצעדי הגאווה, הוא סבור שתוכניות לימודים המגישות סיוע רגשי או חברתי לנוער להט"בקי בבתי הספר צריכות להיות מחוץ לתחום

לצד הנושאים המוכרים כמו לימודי ארץ ישראל, תורה שבעל פה, חינוך גופני או מחשבת ישראל, יש גם חוגים והדרכות המקוטלגים תחת: זכויות אדם, קיימות וחינוך סביבתי ושוויון בין המינים.

לפי הצהרות קודמות של מעוז, תרומתן העיקרית של נשים לחברה אמורה להסתכם בנישואים ובגידול משפחות. אף שלא ביקש בהסכם הקואליציוני לעצור את מצעדי הגאווה, הוא סבור שתוכניות לימודים המגישות סיוע רגשי או חברתי לנוער להט"בקי בבתי הספר צריכות להיות מחוץ לתחום.

כך גם יראו תוכניות הלימוד שמעוז יאשר או יפסול מהרגע שתקום הממשלה והוא יקבל לידיו את היחידה הנ"ל ממשרד החינוך.

המהלך הזה – שנחשף אתמול בערוץ 13 על־ידי ליאור קינן – מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים המאיימים על אורח החיים החילוני בישראל. נתניהו אומנם אמר אתמול בראיון לפודקאסט של העיתונאית בארי וייס שישראל לא תהפוך ל"מדינת תלמוד" וזכויות הקהילה הגאה לא יפגעו – אך לא צריך מדינת תלמוד כדי לפגוע בזכויות חילוניים במדינה.

מצעדי הגאווה, שלכאורה לא ייעצרו, אינם חזות הכול. אם כניסת ארגוני הקהילה להדרכות בתיכונים תיעצר – התוצאה תהיה חמורה בהרבה מביטול המצעדים.

הינה עוד כמה מהלכים שיש להם השלכות ישירות על החילונים במדינה: הקואליציה החדשה שואפת להגדיל את קצבאות לומדי התורה, באופן שיעודד השתמטות משירות צבאי. הגדלת הקצבאות תעודד גם את החרדים־לייט – ששוקלים אם התגייס או ללכת ללמוד – לנטוש את האפשרות הראשונה ולהעדיף את הלימודים.

כתוצאה מכך, השירות הצבאי יישאר כחובה חוקית על צווארם של חילונים ודתיים־לאומיים בלבד. נוסף על כך, הסיעות החרדיות דורשות לקבוע בחוק כי הפרדה מגדרית באירועים ציבוריים ושירותים לא תיחשב כאפליה.

.הפרדה בין גברים לנשים בבניינים ורחובות, 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפרדה בין גברים לנשים בבניינים ורחובות, 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יהיה ניתן לבסס פרקטיקות של תורים נפרדים לנשים ולגברים בשירותי ציבוריים באזורים מסוימים, או שציבור דתי בערים גדולות או קטנות יוכל לדרוש מהרשות המקומית אירועים בהפרדה

המשמעות היא שיהיה ניתן לבסס פרקטיקות של תורים נפרדים לנשים ולגברים בשירותי ציבוריים באזורים מסוימים, או שציבור דתי בערים גדולות או קטנות יוכל לדרוש מהרשות המקומית אירועים בהפרדה – והתופעה תלך ותתרחב. במקביל, בחסות פסקת ההתגברות והגבלות אחרות על הדרג השיפוטי, לא ניתן יהיה להתערב בפגיעה הזו בחיי החילונים.

דרישות נוספות של הסיעות החרדיות כוללות הרחבת האיסורים על העסקים בשבתות (במרכזי בילוי). כמו כן, המגמה שהחלה בכמה ערים חילוניות המתירות תחבורה ציבורית בשבת באמצעות עמותות פרטיות (וסבסוד עירוני) – תיבלם. על הפעלת רכבות בשבת בנסיעות בין־עירוניות אין בכלל על מה לדבר. זה היה כמעט בלתי אפשרי גם בהרכבים קואליציוניים קודמים.

נדמה שבציבור החילוני עוד לא מעכלים את השינוי במדינה. הפערים בין חילונים לדתיים הולכים ומתרחבים. מספר החילונים במדינה – באופן יחסי – יתמעט בדורות הבאים ולכן בשלה העת להקמת גוף פעולה חילוני לשיפור החיים בהיבטי חינוך, תחבורה, מגדר והשירות הצבאי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 656 מילים ו-3 תגובות
סגירה