מימין: האפיק הראשי של הקישון. משמאל: האפנדיקס (מלחה). הפארק אמור לקום על שטח היבשה באמצע ובגדה השמאלית (צילום: רשות נחל הקישון)
רשות נחל הקישון

"הפארק הפך לבן ערובה של חנ"י"

באזור ייחודי ומרהיב על גדת הקישון בחיפה אמור לקום פארק ציבורי ● התוכניות והתקציב מוכנים אבל העבודות טרם התחילו כי חברת נמלי ישראל מסרבת לשחרר את השטח עד שתקבל מהמדינה קרקע חלופית ● רשות נחל הקישון: "קוראים לחנ"י להסיר את ידיה מהפארק השייך לציבור" ● חנ"י: "אנו פועלים בצורה עניינית ומקצועית"

השנה אומנם, בינתיים, ירד מעט גשם אבל חצי האי החולש על נחל הקישון כבר מכוסה בעלווה ירוקה. הנוף הנשקף מכאן מזכיר מקומות אחרים: רוחב הנחל מגיע ל־120 מטרים מגדה לגדה, אפשר לטעות לרגע ולחשוב כי מדובר בנהר המכבד את עצמו – ושהמדינה מכבדת אותו.

בשלב מסוים האפיק מתפצל לשניים, כשבתווך נמצא השטח המוגבה שעליו אנחנו משוטטים. יום אחד אמור לקום כאן פארק נהדר עם שבילי הליכה, פינות ישיבה, תצפית על עופות המים וכל מה שהופך פיסת טבע למפלט מרענן עבור תושבי העיר המעושנת.

רק שהיום המיוחל הזה מתעכב שוב ושוב. בינתיים, הציבור לא יכול להגיע לכאן. הפארק העתידי מוחזק כבן ערובה בידי גורמים שכנראה לא דחוף להם שלתושבי חיפה והמפרץ תהיה ריאה ירוקה.

מלחת הקישון – המכונה גם אפנדיקס (תוספתן) – היא אתר טבע ייחודי, שבאופן אירוני נוצר בצורה מלאכותית. באמצע המאה הקודמת הוחלט להסיט את אפיק הזרימה של הקישון צפונה כדי לאפשר את פיתוח הנמל.

פארק המלחה (צילום: דני מלמן)
השטח שבו עתיד לקום פארק המלחה (צילום: דני מלמן)

התוכנית של רשות נחל הקישון אושרה והוסכמה על כל הגורמים הרלוונטיים – רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר, עיריית חיפה ועוד – וכבר הובטח לה תקציב מקק"ל ומקרן השטחים הפתוחים של רמ"י

האפיק המקורי נסתם באמצעות סוללות עפר ותחת זאת הנחל הוזרם בתוואי החדש, שנחפר בסמוך. מהתוואי המקורי נותרה תעלה חסומה באורך של כ־400 מטרים, הלוא היא האפנדיקס.

הזרימה והתחלופה של המים באפנדיקס איטית והמליחות של הקרקע הסמוכה לים גבוהה. כך נוצרה מערכת אקולוגית ייחודית עם מינים רבים של בעלי חיים וצמחים, או כמו שהגדיר אותה פעם מישהו "פנינת טבע ייחודית ונסתרת ממש מתחת לבית של תושבי חיפה ונשר".

האפיק המרכזי של הנחל ושל האפנדיקס הן כשתי שיני מזלג – וביניהן מתרומם השטח המשקיף עליהן. ברשות נחל הקישון רוצים להפוך את כל המכלול הזה לפארק לתועלת הציבור – פארק מלחת הקישון.

מנכ"לית הרשות בעשור וחצי האחרונים שרון ניסים, מסתובבת כבר שנים עם החלום להפוך את גדות הקישון לגן פורח ולהחזיר את הנחל לעיר, בדומה לפארק הירקון, שהוא הפנינה של תל אביב וגוש דן.

אזור פארק נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
להחזיר את הנחל לעיר (צילום: רשות נחל הקישון)

גוף המים של הקישון עובר תהליך שיקום מתמשך וסיזיפי מזיהומי העבר הנפשעים, ומצבו משתפר בהדרגה. היעד הבא הן הגדות. למעשה, התוכנית של רשות נחל הקישון אושרה והוסכמה על כל הגורמים הרלוונטיים  – רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר, עיריית חיפה ועוד – וכבר הובטח לה תקציב מקק"ל (4.5 מיליון שקלים) ומקרן השטחים הפתוחים של רמ"י (שלושה מיליון שקלים).

השטח המיועד לפארק, כך סוכם, יעבור לידי רשות הנחל במסגרת מהלך של חילופי קרקעות: חברת נמלי ישראל (חנ"י) – ששטח המלחה נמצא בשליטתה – תוותר עליו ובתמורה תקבל משבצת שטח – הנחוצה לטובת צורכי לוגיסטיקה ותפעול – באזור שבו היה בעבר בית הספר הטכני של החיל האוויר.

לפני יותר משנה, באוקטובר 2021, אחרי שהסתיימו ההכנות התכנוניות והתקציביות, הודיעה מנכ"לית רשות נחל הקישון למנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל על כוונת הרשות להיכנס לשטח ולהתחיל בעבודות הפיתוח של הפארק.

לכאורה, לחנ"י אין סיבה להתנגד: הקרקע אומנם בחזקתה אבל היא מיועדת לשמש כפארק ולכן חנ"י לא יכולה לעשות בה כל שימוש או לנצל אותה לצרכים אחרים

לכאורה, לחנ"י אין סיבה להתנגד: הקרקע אומנם בחזקתה אבל היא מיועדת לשמש כפארק ולכן חנ"י לא יכולה לעשות בה כל שימוש או לנצל אותה לצרכים אחרים. ובכל זאת, אחרי כמה שבועות הגיעה התשובה בחתימת מ"מ סמנכ"ל חנ"י מנחם פרויליך – והיא הייתה הכול חוץ מאור ירוק.

אזור פארק נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
מבט על האזור שבו אמור לקום הפארק החדש (צילום: רשות נחל הקישון)

"חנ"י דוחה את הודעתך", כתב פרויליך בלבביות, "רשות נחל הקישון או כל מי מטעמה אינם רשאים לבצע כל עבודה שהיא בשטחים האמורים". הסעיף הבא במכתב הסגיר את הסיבה: "על פי סיכום העקרונות, העברת השטחים תבוצע במקביל למסירת שטח חלופי לחנ"י, המצוי כיום בידי משרד הביטחון".

במילים אחרות: עד שהשבוי שלנו לא יועבר לידינו, לא תקבלו את השבוי שלכם. בשורה התחתונה, לחברת נמלי ישראל אומנם אין שום צורך בשטח מלחת הקישון והיא לא עושה איתו דבר, אבל כל עוד לא יושלמו ההליכים הסטטוטוריים והביורוקרטיים, שבסיומם היא תקבל את השטח המובטח, היא לא מתכוונת לשחרר לציבור את המלחה.

אולי חנ"י לא סומכת על ההבטחות השלטוניות ומחזיקה בשטח כקלף מיקוח – ואולי היא סתם מתעמרת ברשות נחל הקישון, שמנהלת מולה שורה של מאבקים (על חלקם נכתב כאן בעבר). רק טובתו של גורם אחד נשכחה בשרשרת הזו: הציבור.

בשלב הבא פנתה שרון ניסים למנכ"ל רמ"י יעקב קוינט בתקווה שיתערב. "התנגדות חנ"י לביצוע עבודות הפיתוח הינה מקוממת, חסרת כל בסיס וקנטרנית", כתבה ניסים, "ותביא לפגיעה מיותרת בציבור, מעבר לפגיעה האנושה שעצם פעילות חנ"י במפרץ חיפה ממילא גורמת כדבר שבשגרה.

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל יעקב קוינט במשרד האוצר בירושלים. 12 ביוני 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל יעקב קוינט במשרד האוצר בירושלים. 12 ביוני 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"אם רשות נחל הקישון לא תתחיל בביצוע עבודות הפיתוח של פארק המלחה אזי תשב הקרקע ריקה 'כאבן שאין לה הופכין' […] ברור שההמתנה עם הפיתוח עד מסירת השטח החלופי לחנ"י אין לה כל תכלית ומשמעותה דחיית הקץ ללא טעם ממשי, בשעה שהציבור במרחב משווע ליהנות מהפארק המתוכנן".

קשה לומר שרמ"י הרימה את הכפפה. חלפה שנה וכמעט דבר לא השתנה. לפני כחודש פנתה ניסים שוב למנכ"ל חנ"י, סקרה את השתלשלות העניינים ואף עברה לאיומים לא מרומזים:

הריני לציין כי אם וככל שחנ"י תעמוד על התנגדותה העיקשת ותסרב ליתן הסכמתה לביצוע העבודות, או אז לא יהיה מנוס ורשות נחל הקישון תיאלץ לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה להבטחת ביצוע העבודות.

התגובה הגיעה כעבור יומיים. "חנ"י דוחה את טענותייך מכל וכל", כתב הסמנכ"ל פרויליך אך הוסיף פתח של תקווה: "היות שהובא לידיעתי מאת רמי"י כי בטווח הזמן הקרוב בכוונתה להשלים את הליך הקצאת המקרקעין לידי חנ"י, ומשכך תמסור חנ"י בד בבד את תחום פארק נחל הקישון".

מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל, 2016 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מנכ"ל חברת נמלי ישראל יצחק בלומנטל, 2016 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אז יש אור בקצה המנהרה, אבל בפועל דבר עדיין לא קרה – הקרקע לא שוחררה והעבודות על הפארק לא החלו. "הכול מוכן", אמר גורם שעוקב אחרי הנעשה, "יש תכנון מפורט, יש תקציב, כולם רק מחכים שהכלים יעלו על השטח ויתחילו לעבוד. לא חבל?"

בפועל דבר עדיין לא קרה – הקרקע לא שוחררה והעבודות על הפארק לא החלו. "הכול מוכן", אמר גורם שעוקב אחרי הנעשה, "יש תכנון מפורט, יש תקציב, כולם רק מחכים שהכלים יעלו על השטח"

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "חברת נמלי ישראל פועלת בצורה עניינית ומקצועית בכל הקשור לפארק מורד נחל הקישון. כפי שסוכם עם גורמי ממשל רבים כמשרד האוצר, משרד הביטחון, עיריית חיפה ועוד, עם קבלת השטחים החלופיים לטובת פיתוח הלוגיסטיקה הנמלית, חנ"י תשיב למדינה את שטחי הפארק לרשות מקרקעי ישראל וממנה לעירייה.

"רשות נחל הקישון אינה הגורם המוסמך לבצע את העבודות, ואלו אמורות להתבצע על־ידי מנהלת ייעודית אשר תפעל על פי תוכנית סטטוטורית שתקבל את אישור הוועדה המקומית לכך.

"יפה תעשה רשות נחל הקישון אם תפתח את השטחים הנמצאים בידיה מזה זמן רב, והעומדים כאבן שאין לה הופכין, מהם הציבור לא נהנה עקב מחדליה. חברת נמלי ישראל, בהיותה חברה ממשלתית שתפקידה לפתח את נמלי ישראל ולקדם את הכלכלה והלוגיסטיקה ולהפחית את יוקר המחיה, משקיעה משאבים כלכליים רבים בהיקפים של מיליוני שקלים בפיתוח האזור לרווחת התושבים והסביבה האקולוגית.

אזור פארק נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)
נחל הקישון (צילום: רשות נחל הקישון)

"חנ"י מברכת על הקמת הפארק המטרופוליטני. טוב תעשה רשות נחל הקישון אם תפעל לקדם את הפרויקט בהתאם להוראות הדין ולסיכומים הידועים לה"

"לסיכום: חנ"י מברכת על הקמת הפארק המטרופוליטני בסמוך לפארק הלוגיסטי המתקדם של חנ"י, לרווחת העיר חיפה וכלכלתה, וטוב תעשה רשות נחל הקישון אם תפעל גם היא לקדם את הפרויקט בהתאם להוראות הדין ולסיכומים הידועים לה מוועדות התכנון ומול רמ"י והעירייה העתידים לקבל את שטחי הפארק בקרוב".

מרשות נחל הקישון נמסר בתגובה: "רשות נחל הקישון פועלת שנים רבות על מנת להקים את פארק מורד נחל קישון ונאבקת בגופים עוצמתיים כמו חברת נמלי ישראל, שעושה הכול על מנת לעכב את הקמת הפארק.

"הרשות היא זאת שיזמה את התוכנית להקמת הפארק, תוכנית שאושרה ב־2019 בוועדה המחוזית, חרף התנגדותה של חנ"י. הרשות פעלה להכנסת הסעיף להקמת הפארק בהחלטת הממשלה וממשיכה להיאבק על הרחבתו ואף החלה בגיוס כספים להקמתו.

"מי שמעכב כרגע את הקמת פארק מורד נחל קישון זוהי חברת נמלי ישראל וזאת משיקולים לא עניינים, אשר בראשם יצר השתלטות בלתי נשלט על שטחים השייכים לציבור. למרבה הצער, פארק מורד נחל הקישון הוא כעת בן ערובה של חנ"י.

מבט על הנמל במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב/פלאש90)
מבט על הנמל במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש90)

"מי שמעכב כרגע את הקמת פארק מורד נחל קישון זוהי חברת נמלי ישראל וזאת משיקולים לא עניינים, אשר בראשם יצר השתלטות בלתי נשלט על שטחים השייכים לציבור"

"לצורך הקמת הפארק תוקם מנהלת משותפת של העירייה ושל הרשות שתבצע את העבודות. התכנון המפורט כבר עבר את הגורמים המוסמכים של העירייה וקיבל את ברכתם. למרות המכשולים שמערימה חנ"י, נמשיך בכל כוחנו לפעול להקמת הפארק. אנו קוראים לחנ"י להסיר את ידיה מהפארק השייך לציבור כולו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הצעה לאתאיסטים: תחליפו ת'מילה אלהים ב-'אמא אדמה'. ליאור שליין ויאיר גולן שונאים את המושג אלהים או נגעלים ממנו או סתם לא מוצאים בו עניין - זכותם, זה ברור; ואולי הבעיה היא הבוז והלגלוג שי... המשך קריאה

הצעה לאתאיסטים: תחליפו ת'מילה אלהים ב-'אמא אדמה'. ליאור שליין ויאיר גולן שונאים את המושג אלהים או נגעלים ממנו או סתם לא מוצאים בו עניין – זכותם, זה ברור; ואולי הבעיה היא הבוז והלגלוג שיש להם לדבר (כמייצגים של הליברלים החילוניים שרק רוצים שיהיו אחלה תנאים כדי לחיות בכיף וזהו, זה הכל – רק שישאר החילוניזם הליברלי הסבבי – רוצים לחיות בכיף, כמו טייקון קפיטליסט שרק רוצה להרוויח, רק להרוויח, זה הכל). אז במקום להגיד אלהים, אולי שיגידו 'אמא אדמה' – זאת שילדה אותנו ואחראית לאיזונים של כלל הטבע. אחח

עוד 1,263 מילים ו-2 תגובות
סגירה