דגל איראן מתנוסס מול המשרדים הראשיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית בווינה, אוסטריה, 24 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Gruber)
AP Photo/Michael Gruber

הסכם הגרעין עם איראן לא מת כל עוד המעצמות האירופיות לא החליטו על כך

בעוד ארצות הברית מודה כי אבדו הסיכויים להסכם גרעין חדש עם איראן, מדינות ה-E3 - גרמניה, צרפת ובריטניה - עדיין חתומות על ההסכם הישן וטרם החליטו לנקוט בצעדים נגד איראן על הפרתו ● בשלב זה, האיחוד האירופי משתמש בסעיף ההפרה כתמריץ לשכנע את איראן להיכנס להסכם חדש - וכל עוד המגעים הללו ממשיכים להתקיים, הסכם הגרעין עם איראן לא ייקבר סופית ● פרשנות

בישורת האחרונה שלו כראש אמ"ן, האלוף תמיר הימן – כיום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) – צידד בחתימה מחודשת של מעצמות המערב על הסכם גרעין עם איראן. הוא לא הסתיר את דעתו בדיונים במערכת הביטחון, אף שזו הייתה מנוגדת לעיתים לכפופים לו, או לזו של ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד.

דווקא עם שר הביטחון בני גנץ מצא הימן שיח משותף באשר להסכם: שניהם היו בדעה כי צריך לשנות ולחזק בו אלמנטים מסויימים, ועדיין עדיפה איראן תחת הסכם מאשר איראן לא מרוסנת וללא פיקוח בינלאומי.

אלא שמאז הימן שינה את דעתו, ואתמול הוא נתן לכך פומבי במאמר דעה שפירסם בעיתון "ישראל היום".

"קפיצת המדרגה של איראן בתכנית הגרעין בחודשים האחרונים אינה מאפשרת עוד חזרה להסכם המקורי, מהלך שבו תמכתי בעבר והיה נכון לשעתו", כתב הימן. "האופציה העדיפה היא היא להרוג (את ההסכם) לחלוטין…מצב הביניים הנוכחי פועל אך ורק לטובת איראן".

"קפיצת המדרגה של איראן בתכנית הגרעין בחודשים האחרונים אינה מאפשרת עוד חזרה להסכם המקורי, מהלך שבו תמכתי בעבר והיה נכון לשעת. האופציה העדיפה היא היא להרוג (את ההסכם) לחלוטין"

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), האלוף במיל. תמיר הימן (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)
ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), האלוף במיל. תמיר הימן (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)

הדברים הללו מקבלים משמעות יתרה עם הפרסום אתמול על דברי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחודש שעבר. "ההסכם מת אבל אנחנו לא מודיעים על כך", נשמע הנשיא ביידן אומר למפגינה שפגש ב-4 בנובמבר, אחרי שזו ביקשה ממנו להצהיר כי לא לחתום על הסכם מחודש עם שלטון האיתוללות.

דוברי משרדי ההגנה והחוץ האמריקאיים נאלצו מאוחר יותר אמש להתפתל בתדרוך היומי שלהם כדי להסביר למה בדיוק התכוון ביידן, ולמרות זאת אף אחד מהם לא סתר את דברי הנשיא. גם נד פרייס וגם ג'ון קירבי ייחסו את האמירה ל"מציאות בשטח" שבה דה-פקטו אין הסכם ואיראן עושה ככל העולה על רוחה.

זה נראה שמישהו בוושינגטון הבין את המשמעות והנפיצות של הדברים, וחשש שטריקת דלת רשמית ופומבית בפני האיראנים היא מהלך מסוכן: זה יכול לדחוק את שלטון האיתוללות עוד יותר לפינה ולהביא אותם להחלטות קיצוניות ומתריסות, כמו למשל העשרה מזערית של אורניום לרמה צבאית של 90%. ראש אמ"ן הנוכחי האלוף אהרן חליווה אפילו רמז לכך בחודש שעבר בכנס האחרון של המכון למחקרי ביטחון לאומי.

טריקת דלת רשמית ופומבית בפני האיראנים היא מהלך מסוכן: זה יכול לדחוק אותם עוד יותר לפינה ולהביאם להחלטות קיצוניות ומתריסות, כמו למשל העשרה מזערית של אורניום לרמה צבאית של 90%

סיבה נוספת היא שאמירה כזו מצמצמת עד כדי מבטלת את מרחב התמרון הדיפלומטי של ארצות הברית. הנקודה הזו קריטית עבור הממשל הדמוקרטי, שעושה הכול כדי לא לדבר על אופציה צבאית. שהרי אם ההסכם מת והמסלול הדיפלומטי נכשל, ארצות הברית תהיה חייבת להכריז על אופציה צבאית כדי לעמוד בהבטחת כל ארבעת הממשלים האחרונים, כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

אם ההסכם מת והדיפלומטיה נכשלה, ארה"ב תהיה חייבת להכריז על אופציה צבאית כדי לעמוד בהבטחת כל ארבעת הממשלים האחרונים, כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני

פרסום הדברים של הנשיא ביידן תפס גם את האיחוד האירופי בתזמון רגיש במיוחד. במקביל לסרטון דבריו של ביידן, שהחל לחרוך את הרשתות החברתיות, נפגשו בעמאן ראש מדיניות החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל ועמיתו האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן.

לפגישה שעסקה באפשרות חידוש שיחות הגרעין הצטרף באופן חריג גם ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי. הוא, אגב, הצטרף לשיחות רק בווינה, כשמולו ישבו אנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). לא הרבה ציטוטים יצאו מהמפגש בעמאן, שהסתיים כנראה לפני שהדברים של ביידן זכו לתהודה.

נראה שבורל והאיחוד האירופי מנהלים לאחרונה מדיניות מול איראן שמנוגדת לקו שבו נוקטות ארצות הברית ומדינות ה-E3: גרמניה, צרפת ובריטניה (המדינות האירופאיות שחתומות על הסכם הגרעין עם איראן).

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)
ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: AP Photo/Olivier Matthys)

כך, למשל, יממה לפני המפגש של בורל בירדן עם האיראנים, פרסמו מדינות ה-E3 הודעה משותפת שבה הן מפנות אצבע מאשימה לאיראן על כך שהיא זו שטרפדה בחודשים האחרונים ועדיין מטרפדת את האפשרות לחתום על הסכם גרעין חדש.

מדינות ה-E3 פרסמו הודעה משותפת המפנה אצבע מאשימה לאיראן על כך שהיא טרפדה בחודשים האחרונים ועדיין מטרפדת את האפשרות לחתום על הסכם גרעין חדש

הדברים הללו משמעותיים, משום שזו יכולה להיות הכנת הקרקע לצעד חריף של מדינות ה-E3, צעד שעד היום לא ננקט. כאן נכנס לתמונה מנגנון ענישה שמעוגן בהסכם שנחתם ב-2015, וזכה לשם Snap Back (קפיצה לאחור). ברגע שאחת מהמדינות החתומות על ההסכם תכריז על כך שהוא הופר על ידי איראן, יהיה אפשר להפעיל את הסעיף ולמעשה להחזיר את כל הסנקציות שהוטלו על איראן והוסרו.

בשיחה עם זמן ישראל טוען הימן כי אין בעיה להוכיח את זה: "איראן בעצמה מכריזה על זה. בכמות האורניום שהיא מעשירה, במספר הצנטרפוגות וברמת ההעשרה. האירופאים צריכים רק להחליט על המהלך, לא לנמק אותו".

במקרה הזה, לרוסיה וסין לא תהיה זכות וטו, שכן ההכרזה הזו מעוגנת בהסכם עצמו. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פנה ב-2018 למועצת הביטחון של האו"ם ודרש להפעיל את הסעיף, אבל הוא נדחה בשל התנגדות של ה-E3, שטענו כי ארצות הברית פרשה מההסכם ולכן למעשה אין לה זכות לדרוש הפעלת סעיפים בו.

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

איום הפעלת הסעיף מרחף כל העת באוויר ולכן נראה שכרגע המאמץ העיקרי שמנהל האיחוד האירופי הוא להשיג איזשהו ויתור איראני כדי לרצות את ה-E3. כולם מבינים שהכרזה על אותה "קפיצה לאחור" תסתום למעשה את הגולל על הסכם חדש, מה שיכול לדחוק את האיראנים לפינה.

כרגע, לפחות, איראן לא ממש מסגירה את הקלפים שלה. העובדה שראש סוכנות הגרעין שלה הגיע לפגישה עם נציג האיחוד האירופי מעידה על הלחץ שבו נתונה טהרן, כשרוב הקשב שלה נתון כרגע לזירה הפנימית ולמהומות שנמשכות שם על בסיס יומיומי.

העובדה שראש סוכנות הגרעין של איראן הגיע לפגישה עם נציג האיחוד האירופי מעידה על הלחץ שבו נתונה טהרן, כשרוב הקשב שלה נתון כרגע לזירה הפנימית ולמהומות שנמשכות שם על בסיס יומיומי

ההגעה לשיחות בירדן בדרג כל כך גבוה היא ככל הנראה נסיון למצוא נתיב להקל במעט את הסנקציות בכדי לשפר את המצב הכלכלי, מתוך תקווה שזה יקרר במשהו את הזעם ברחובות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 884 מילים ו-1 תגובות
סגירה