עיריית בני ברק, 7 ביולי 2013 (צילום: FLASH90)
FLASH90
עיריית בני ברק, 7 ביולי 2013

חגיגת הקצאת הקרקעות בבני ברק

בעיר החרדית הגדולה ביקשו לאשר חלוקת קרקעות לגורמים פרטיים בהתראה של שתי יממות ● הזימון נשלח לחברי המועצה ערב שבת עם מאות עמודים של חומרים נלווים שהועברו ברגע האחרון במייל ● בעקבות עתירות שהאשימו את המועצה בהיותה חותמת גומי וכי מדובר במחטף לעמותות של מקורבים ובחשש כבד לשוחד בשנת בחירות – בעירייה נסוגו וביהמ"ש הקפיא את ההקצאות

בסוף חודש ספטמבר האחרון, ביום שישי בצהריים, שלחה עיריית בני ברק זימון לישיבה שלא מן המניין לדיון בהול ב־98 הקצאות קרקע. מדובר בחלוקת קרקעות בשווי עשרות או מאות מילוני שקלים, לגורמים פרטיים – ללא תמורה או בסכום סמלי. לא דבר של בכך.

וכך, ערב שבת, ימים ספורים לפני יום הכיפורים, חברי המועצה קיבלו הודעה על ישיבה שתתקיים ביום ראשון הקרוב בשעה 18:00. התראה של שתי יממות היא קצרה מדי – בטח כשמדובר בערב שבת, ובייחוד בבני ברק. חברי המועצה שומרים ולא מדליקים מחשב במהלך יום המנוחה. בעירייה, ככל הנראה, לא באמת ציפו שחברי המועצה יקראו את החומרים לקראת הקצאת הענק.

התראה של שתי יממות היא קצרה מדי, בטח כשמדובר בערב שבת בבני ברק. חברי המועצה לא ידליקו את המחשב ביום המנוחה. בעירייה כנראה לא ציפו שהם יתכוננו להקצאת הענק

לזימון היו אמורים להתלוות מאות עמודים עם פרוטוקולים של דיוני ועדת ההקצאות וההתנגדויות להן, עם שורה ארוכה של טענות כלפי ההליך והגופים שנבחרו לקבל את המגרשים האלה. למעשה, החומרים האלה המשיכו להישלח לתיבת הדואר האלקטרוני של נבחרי הציבור ממש עד לרגע האחרון לפני הישיבה – ולא הודפסו כמקובל במקרים כאלה.

בני ברק, 17 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני ברק, 17 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"המועצה כחותמת גומי"

חבר המועצה יעקב וידר הגיע לישיבה באותו יום ראשון וקבל בפני הנוכחים על כך שהדיון נקבע בהתראה קצרה מדי, בלי לתת שהות להתכונן כראוי.

כל הדיון פה לא חוקי ועברייני. לא קיבלתי בדואר שום קובץ. קיבלתם קובץ? מישהו פה קיבל קובץ? מה זה, קיבלת במייל שעה לפני הישיבה? מאות דפים יש פה, אף אחד לא שלח לי בדואר […] במייל שלחת לי שעה לפני הדיון […] החוק מחייב אתכם לשלוח את זה בדואר כדי שאני אוכל לקרוא.

[…] לעשות שיעורי בית, לראות לאיזה מקורבים דאגתם ואת מי דפקתם. אבל אתם הבאתם שעה לפני בחטף, בחטף, וזה לא חוקי וזה יגיע בסוף לערכאות. אתם מבזבזים את הזמן. עד לרגע האחרון, כולל בשעה האחרונה, עדיין שולחים לי מסמכים במייל, מאות עמודים.

למה? כדי שלא נוכל לעבור עליהם בקפדנות […] מה אכפת לי הכספים של הציבור? מה אכפת לי? העיקר שיתנו לי מקום.

חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טוויטר, צילום מסך)
חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טוויטר, צילום מסך)

חבר מועצה נוסף, משה מלאכי, הודה כי לא הספיק לקרוא בעיון את הכול: "ממש ברפרוף, למעלה ראיתי שנגעו בנושא הזה. אני רוצה להתייחס לזה קצת ברצינות".

באחת מכמה העתירות שהוגשו בידי עמותות המתמודדות על ההקצאות, נטען כי העירייה הנדסה את ההליך הזה כך שחברי המועצה לא יוכלו "לקרוא ולהבין במה הם עוסקים ואת מה הם מאשרים". עוד נטען כי חברי המועצה "לא תכננו להפעיל שיקול דעת בכלל ולבחון את ההקצאות אלא להמשיך (לשמש) כחותמת גומי של ועדת ההקצאות".

"שוד לאור יום"

לראיה, מתוך פחות ממחצית חברי המועצה שבכלל הגיעו לישיבה – רק וידר שאל שאלות לגבי קרוב למאה הקצאות קרקע וההתנגדויות להן. הכול אושר בלי מתנגדים, הערות או סייגים.

בעתירה שהגיש עורך הדין ישראל ביאלוסטוצקי בשם העמותה שהוא מנהל נטען שהקצאה כזו של עשרות אלפי מ"ר ללא דיון אמיתי, בהרכב חסר, היא לא חוקית ומהווה "פארסה של ממש".

המחשבה כי 98 שטחים שונים נמסרים ל־98 גורמים פרטיים ולמעשה נלקחים מהציבור לעשרות שנים, בשטח עצום, כאשר שווי הזכות הכלכלית של שטחים אלו בחוזה שכירות ללא תמורה ל־25 שנה מוערך בעשרות רבות של מיליוני שקלים, נערכת באופן הזה מעוררת פלצות.

בני ברק (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)
בני ברק (צילום: יעקב נאומי, פלאש90)

ממלא מקום היועץ המשפטי של העירייה עו"ד יעקב ראב"ד, צוטט בעתירה כמי שלמעשה הודה שמליאת המועצה היא לא יותר מחותמת גומי לאותה ועדת הקצאות שהחליטה על חלוקת המגרשים: "אנחנו סומכים את ידינו על מה שהוועדה בדקה […] מומלץ לדחות את ההתנגדות ולהמליץ למועצת העיר לאשר את בקשת ההקצאה. נא להצביע".

וידר ענה לו באותה הזדמנות כי מדובר "בשוד לאור יום, פשוטו כמשמעו, ובערב יום הכיפורים. זו בושה וחרפה […] אתם עושים את ההליך הזה באופן מושחת, כמו גנבים בלילה. שלחתם זימון, התחלתם את הזימון ביום שישי בצהריים, כן, אתם לוקחים פגרה בקיץ, בצהריים לא עובדים, אבל היה דחוף לכם לשלוח ב־13:00 את החומר, כשהעירייה לא עובדת ואנשים לא רואים את זה בכלל".

"מדובר בשוד לאור יום ובערב יום הכיפורים. זו בושה וחרפה והליך מושחת, כמו גנבים בלילה. אתם לא עובדים בצהריים אבל היה דחוף לכם לשלוח את הזימון הזה בשישי בצהריים"

בעתירה פורטו פגמים מנהליים רבים שהפכו את ההליך ללא חוקי לכאורה. אחד הבולטים שבהם, הוא שב־2018 היועץ המשפטי של העירייה אסר על שימוש במשאבי הרשות לצרכי בחירות.

בהינתן שכך, מה שקרה בישיבת המועצה בבני ברק העלה "חשש כבד כי הליך ההקצאות בהיקף עצום בזמן שנת בחירות מטרתו להשפיע על תוצאות הבחירות
(בעיר) […] אין דרך אחרת להסביר את הרצון והדחף הפתאומי לקבוע ישיבה בהולה מהרגע להרגע וזאת בטרם כניסה לפרק הזמן של שנת הבחירות".

בני ברק, פברואר 2022 (צילום: עומר שרביט)
אילוסטרציה: בני ברק, פברואר 2022. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: עומר שרביט)

"חשש כבד כי הליך ההקצאות בהיקף עצום בזמן שנת בחירות מטרתו להשפיע על תוצאות הבחירות (בעיר). אין דרך אחרת להסביר את הדחף הפתאומי לישיבה בהולה מהרגע להרגע"

לצד זאת, צוין שם, בין השאר, כי המסמך התכנוני למגרשים האלה ("פרוגראמה") לא הוצג ואושר רק בדיעבד. כמו כן, נטען שלא פורסם ספר ההקצאות המלא של העירייה; שהעמותות שזכו קיבלו מגרשים לייעוד הסותר את מטרתן ואת התב"ע או שכלל לא פעילות בבני ברק; וכן שהיו שיקולים זרים שהביאו את העירייה להעדיף להקצות שטחים לבכירי הרשות ומקורביהם.

בתגובה לבקשה לצו המניעה, בעיריית בני ברק טענו שבכוונתם לבצע "חלוקה צודקת והוגנת של שטחי הציבור ולאפשר הקמה של מוסדות ציבוריים שהתושבים זקוקים להם באופן דחוף", ורק בגלל היקף ההליך ומורכבותו "ייתכן שאירעו בתום לב משגים ותקלות מבלי משים".

העירייה הודיעה שנוכח העתירות היא מוצאת לנכון לחזור ולבחון את ההקצאות ולכנס שוב את ועדת ההקצאות כדי שתוכל להתייחס לטענות השונות בעתירות ולהגיש המלצות למועצת העיר. הם חישבו מסלול מחדש וביטלו את מימוש ההקצאות האלה לעת עתה.

בעקבות הודעת העירייה, השופט קובי ורדי מבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע דיון נוסף לתחילת מאי וביקש עדכון לגבי תוצאות הליך "הבחינה מחדש" של ההקצאות, ורק אז ייקבע גורל העתירות שהוגשו נגדן. הוא החליט על צו ביניים שיוקפא וישומר עד להחלטה אחרת, כך שהעירייה ומשרד הפנים לא יוכלו לממש את חלוקת המגרשים.

בני ברק (צילום: עומר שרביט)
אילוסטרציה: בני ברק (צילום: עומר שרביט)

בעקבות החלטת השופט אמר וידר, שמכהן במועצה מטעם הליכוד, כי מה שנחשף כאן הוא "התנהלות רקובה. משרד הפנים היה צריך לטפל בזה מזמן, מדובר בגנבה מהציבור, אין הסבר אחר. המשרד לא עושה את עבודת הפיקוח, מבחינתו בני ברק זה גטו של חרדים.

"עד שמשרד הפנים לא יתערב ויעשה סוף לחגיגה זה לא ייגמר, חסמו דלת והם ייכנס מאחרת. יש כאן שלטון השייך לקבוצת עסקנים והם מחלקים את השלל כאילו זה רכושם הפרטי". לדבריו, אם לא הוא בבני ברק למעשה היו סוגרים דיל שיבטל את הבחירות הקרובות.

"עד שמשרד הפנים לא יתערב ויעשה סוף לחגיגה זה לא ייגמר, חסמו דלת והם ייכנס מאחרת. השלטון כאן שייך לעסקנים והם מחלקים את השלל כאילו זה רכושם הפרטי"

מה שקורה בעיר החרדית הגדולה מקרין במידה רבה גם על ההתנהלות של המפלגות החרדיות במישור הארצי, שכן ראשי הערים החרדיות הם במעין מעמד של שרים כשהליטאים והחסידים מחלקים ביניהם את תפקידי ראש העיר – וממלא המקום שלו – ברוטציה. בבני ברק מכהן אברהם רובינשטיין מדגל התורה וממלא המקום שלו הוא חנוך זייברט מאגודת ישראל.

חרדים ממתינים בתחנת אוטובוס בבני ברק. אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
חרדים ממתינים בתחנת אוטובוס בבני ברק. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

תגובות

מעיריית בני ברק לא התקבלה תגובה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המשרד מפקח על הקצאות מקרקעין ללא תמורה או בתמורה סמלית על פי סמכותו לפי סעיף 188 לפקודת העיריות. הקצאות המדוברות לא אושרו על ידי משרד הפנים, ועל פי החלטת בית המשפט על העירייה לערוך הליך בחינה מחודש של ההקצאות עד ליום 26/03/23."

עוד 1,115 מילים
סגירה