חשיפה לא בבית ספרנו

בזמן שיו"ר מפלגת נעם אבי מעוז קיבל לידיו אתמול את הסמכויות להסדרת פעילות גופים חיצוניים בבתי הספר, הגיעו נציגים של עמותת "פנים אל פנים" לתיכון עירוני י"ד בצפון תל אביב, על מנת להעביר סדנה לתלמידי כיתה ז' בנושא "אחריות" ● הסדנה, חלק משבוע פעילות של העמותה בבית הספר, העלתה את חששות ההורים כי מדובר בגוף המקושר למפלגת נעם ● בדיקת זמן ישראל מעלה כי חששותיהם לא מופרכים לגמרי ● בעקבות גילויים אודות קשר לרב טאו, שוקלים עתה בעיריית תל אביב את המשך פעילות העמותה

תלמיד תיכון חובש כיפה. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
תלמיד תיכון חובש כיפה. אילוסטרציה

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את העברת הסמכויות ממשרד החינוך לסגן השר אבי מעוז, בתפקידו החדש כסגן שר במשרד ראש הממשלה.

לפי ההחלטה הממשלתית, מעוז יהיה אחראי על הסדרת פעילות גופים חיצוניים בבתי הספר – כלומר, אחריות ממשלתית על כל תוכניות הלימוד החיצוניות המורשות לפעול במוסדות החינוך ברחבי הארץ.

באותו זמן, בתיכון עירוני י"ד בתל-אביב – הנמצא בלב שיכון דן, בין השכונות הדר יוסף, מעוז אביב ורמת החייל  – הגיעה עמותת "פנים אל פנים" עם גוף המכונה "מדרשת להב" והחלה להעביר תכנים לתלמידי כיתות ז' בבית הספר.

העמותה צפויה להעביר תכנים לכל תלמידי השכבה במהלך השבוע הקרוב – שלוש כיתות משכבת ז' אתמול, ובהמשך השבוע כיתות נוספות.

נושא התוכן המועשר לכיתות ז', לפי הודעה שהועברה בקרב הורים, הוא "אחריות, מילדות לבגרות: איך גם נשארים ילד וגם מקבלים אחריות".

יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולם ערב לפני שנציגי העמותה הגיעו ללמד את הילדים, החלו ההורים לדון ביניהם בקבוצות הווטסאפ הכיתתיות בנוגע לזהות העמותה. חלק מההורים ציינו את העובדה שלמדרשת להב יש שם נוסף – "נעם ישראל" – וטענו כי היא קשורה במפלגת נעם, מפלגתו של סגן השר מעוז והרב טאו וישיבת הר המור.

את מדרשת להב קשה לאתר בחיפוש גוגל רגיל, אולם לעמותת "פנים אל פנים" יש אתר אינטרנט רשמי. חיפוש באתר לא מעלה את התכנים של מדרשת להב. בבית הספר עירוני י"ד מציינים שבראשית שנת הלימודים, באספת ההורים, הוצגו התכנים של מדרשת להב.

יחד עם זאת, בשיחה של זמן ישראל עם אחד ההורים מבית הספר הוא ציין כי נכח באספת ההורים ולאף אחד לא נאמר שבמהלך שנת הלימודים של כיתה ז', יכנסו לכיתות מדריכים מטעם מדרשת להב ו/או עמותת "פנים אל פנים".

כך נכתב בקבוצות הווטסאפ של ההורים:

"בשעה האחרונה נודע לנו שמחר בבוקר יגיע אלינו לבית הספר מנחה של מדרשת להב ויעביר סדנה לתלמידי שכבת ז'. מדרשת להב היא שלוחה מסווה מבית מדרשו של הרב טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם. אנו מצפים שכף רגלו של מנחה המדרשה לא תדרוך בביה"ס מחר או בכלל. בימים סוערים אלה, שעת מחנכת על אפליה וזכויות, על משמעותו של בג"ץ, על הדעות השונות בחברה הישראלית, נראית לנו ראויה ורלוונטית יותר".

ההשתתפות בפעילות של מדרשת להב אינה בגדר חובה, וכך מספר הורים פנו למורות של הילדים וביקשו שבשעה שמדרשת להב מעבירה את התכנים, ילדיהם יוצאו מהכיתה ויופנו לפעילות חינוכית אחרת בתוך בית הספר.

לא ידוע כמה הורים ביקשו זאת, אך לזמן ישראל ידוע שאכן מספר ילדים (לפי בקשות הוריהם) נשארו מחוץ לאותה הפעילות בנושא "אחריות".

תיכון עירוני י"ד בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של תיכון עירוני י"ד בתל אביב)
תיכון עירוני י"ד בתל אביב (צילום: עמוד הפייסבוק של תיכון עירוני י"ד בתל אביב)

אתמול, אחרי שהתקיימה פעילות העמותה, שלחו מבית הספר הודעה עדכנית להורים:

"לאור פניות של מספר הורים והתכתבויות בקבוצות ווטסאפ, להלן הבהרה לגבי פעילות מדרשת להב. מדרשת להב פועלת בבית הספר שנים רבות. מדריכי המדרשה מגיעים לשלוש פעילויות לאורך שנת הלימודים. הפעילות הראשונה התקיימה בספטמבר ועסקה בנושא בני-בנות מצווה, הפעילות היום הייתה בנושא אחריות, והפעילות השלישית בהמשך השנה תעסוק בנושא הורים ומתבגרים.

"פעילות מדרשת להב הוצגה בפני ההורים באספת ההורים והיא מתקיימת בליווי צוות בית הספר. הורים שמעוניינים להצטרף לפעילות מחר, מוזמנים. מדרשת להב אינה משויכת למפלגת נעם. לבקשת ההורים נקיים דיון בנושא בישיבת הוועד המרכזי הקרובה".

הורים לתלמידים בבית הספר עירוני י"ד אמרו לזמן ישראל כי הם חוששים מהתכנים המועברים בשיעורים. אחד הילדים סיפר לאימו שבשיעור הם נשאלו "כמה ילדים תרצו" לכשתגדלו.

במסגרת החששות הציבוריים ההולכים וגוברים מן ההשפעות של מפלגת נעם ותומכיה, אפשר להבין מדוע הורים בבית ספר חילוני בצפון תל אביב יסרבו שילדיהם יכנסו לשיעורי מדרשת להב.

פעילות של מדרשת להב עם תלמידי תיכון ב-2017 (צילום: עמוד הפייסבוק של מדרשת להב)
פעילות של מדרשת להב עם תלמידי תיכון ב-2017 (צילום: עמוד הפייסבוק של מדרשת להב)

מקורב לרב טאו, מעורב בפעילות נעם

למרות הודעת בית הספר כי אין קשר בין העמותה לבין מפלגת נעם, אחד מראשי העמותה דווקא מקושר למפלגה ולאביה הרוחני, הרב צבי טאו מישיבת הר המור.

אל"מ (מיל') גבע ראפ הוצג ב-2021 כמנכ"ל עמותת "פנים אל פנים" וכיו"ר העמותה, ובאתר האינטרנט של העמותה הוא רשום כחבר הנהלה. אולם בשיחה אתמול עם זמן ישראל ציין ראפ שאינו מנכ"ל.

בוידיאו שהעלתה מפלגת נעם לפייסבוק במרץ 2021, במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-24, מופיע ראפ עם התואר "מייסד ומנכ"ל פנים אל פנים" והוא מפרסם שם מסר מיוחד לפעילי מפלגת נעם.

בוידיאו שהעלתה מפלגת נעם לפייסבוק במרץ 2021, במהלך מערכת הבחירות, מופיע ראפ עם התואר "מייסד ומנכ"ל פנים אל פנים" והוא מפרסם שם מסר מיוחד לפעילי מפלגת נעם

בשיחה עם ראפ בניסיון להבין מה הם תכני השיעור "אחריות" שהועבר לילדים בכיתה ז', מסביר ראפ שעובדי העמותה מלמדים את נושא האחריות בהקשר של תכנים יהודיים.

גבע ראפ קורא להצביע למפלגת נעם במרץ 2021 (וידיאו מתוך עמוד הפייסבוק של גבע ראפ)

בנושא של "אחריות", למשל, אומר ראפ כי מסבירים לילדים ש"אדם הוא לא אדם פרטי. צריך לפתח אכפתיות סביבתית, כמו שלומדים ממשה שיכול היה להישאר בארמון ולעצום עיניים לגבי מה שקורה עם עם ישראל, אבל הוא יצא לראות בסבלות אחיו.

"אם אפשר ללמד על בסיס מקורות של עם ישראל, אנחנו מעדיפים. התוכן שלנו הוא תוכן יהודי. משתדלים להביא מגוון של דברים שיכולים להיות חינוכיים לנוער".

"אם אפשר ללמד על בסיס מקורות של עם ישראל, אנחנו מעדיפים. התוכן שלנו הוא תוכן יהודי. משתדלים להביא מגוון של דברים שיכולים להיות חינוכיים לנוער"

ראפ מציין שהעמותה אינה קשורה למפלגת נעם. "העמותה היא לא פוליטית, היא חינוכית", הוא אומר. בתשובה לשאלת זמן ישראל אם הוא עצמו פעיל במפלגת נעם – כפי שניתן לראות בווידיאו לעיל – ראפ מתעקש שאינו איש פוליטי.

"אולי יש מישהו בחבר'ה שלנו… אבל זה לא מתוך תובנה פוליטית", הוא אומר. "אני לא מנכ"ל 'פנים אל פנים'. כמו כל אזרח אני בעד להצביע למישהו, אבל זה לא קשור לפעילות של העמותה. מעולם לא הייתי מנכ"ל העמותה".

למרות אמירותיו של ראפ שאינו קשור למפלגת נעם, ניתן לראות את שמו מתנוסס על פרסומים רשמיים של המפלגה, למשל בנוגע לדמויות ציבוריות שהתפקדו אליה. בנוסף, בראיון לערוץ 7 לפני מספר חודשים ראפ יצא להגנת הרב טאו, שנחשד בעבירות מין. בריאיון הוגדר ראפ על ידי האתר כ"אחד ממקורביו של נשיא ישיבת הר המור".

הרב צבי טאו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
הרב צבי טאו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בדוח של ארגון מולד משנת 2017, שעסק במיפוי עמותות חינוך שהשתלבו בבתי הספר ברחבי הארץ, מצויינת "מדרשת להב"/עמותת "פנים אל פנים"/עמותת "נעם ישראל" כך:

"מדרשת להב" משתייכת לעמותה עתירת משאבים והשפעה הפועלת ב-70 בתי ספר ממלכתיים ברחבי הארץ. מדי שנה מעבירים אנשי העמותה כ-3,500 שיעורים ליותר מ-29 אלף תלמידים. רק בתיכונים עומד תקציב הפרויקטים שלה על 2.6 מיליון שקל בשנה.

למרות היקף הפעילות הגבוה, מקפידה "מדרשת להב" לשמור על חשאיות רבה. מורים, הורים ותלמידים המבקשים להבין מי הם אותם צעירים חובשי כיפה בחולצות לבנות שהופיעו יום אחד בבית הספר שלהם, מתקשים מאוד לעשות זאת. לחשאיות יש סיבה טובה.

עוד  נכתב בדוח שגבע ראפ "משתייך לזרם הקיצוני של הרב טאו. ראפ תרם לישיבת הר המור בשנים האחרונות 74 אלף שקל".

מעבר לעבודה מול משרד החינוך, לעמותת "פנים אל פנים" יש גם התקשרויות עם משרד הדתות שם העמותה מעבירה תכנים של הכשרת מרצים, הדרכות והתנדבויות לסטודנטים, בתקציבים של כ-900 אלף שקל בשנה.

גורמים בעירית תל-אביב אמרו לזמן ישראל כי הקשר עם עמותת "פנים אל פנים" ככל הנראה יסתיים. לדבריהם, למרות שמפלגת נעם אינה קשורה באופן ישיר לעמותה, עצם העובדה שאדם כה בכיר בה – מייסד ומי שהוצג לפרקים כמנכ"ל ו/או יו"ר העמותה – נמצא בפעילות פוליטית עם מפלגת נעם, היא מטרידה.

גורמים בעירית תל-אביב אמרו לזמן ישראל כי הקשר עם עמותת "פנים אל פנים" ככל הנראה יסתיים. לדבריהם, עצם העובדה שאדם כה בכיר בעמותה נמצא בפעילות פוליטית עם מפלגת נעם, היא מטרידה

החשש, מבחינת העירייה, הוא שעובדי העמותה מודעים לתמיכת ראפ בנעם ולפיכך, אין כוונה לאפשר לעמותה שהאדם העומד בראשה מחזיק בערכים של מפלגת נעם – להיכנס וללמד את הילדים הלומדים בבתי הספר בתל-אביב.

תגובות

ממשרד החינוך בחרו שלא להגיב.

מטעם הנהלת בית הספר עירוני י"ד נמסר: "אנחנו מתנגדים נחרצות לתפיסות גזעניות, מיזוגיניות ולהט"בפוביות. זהותו של מנכ"ל 'פנים אל פנים' גבע ראפ לא הייתה ידועה לנו עד הבוקר. אנחנו מתייחסים במלוא הרצינות לפניות ההורים ונקיים בהקדם דיון בנושא בהשתתפות נציגי ההורים".

מטעמו עמותת "פנים-אל-פנים"/מדרשת להב נמסר: "העמותה שלנו מלמדת כ-15 שנים במערכת החינוך והסיבה שלוקחים אותנו ואף משלמים לנו היא כי אנחנו נאמנים למסגרת הבית ספרית שבה אנחנו מלמדים. המורים נמצאים איתנו בתוך הכיתה בעת העברת התכנים וכל אחד מוזמן לבוא להשתתף בשיעורים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
לאסי ומיקי - המורשת שלנו מלאה תכנים יפים והומניסטיים, והורים חילונים אינם רוצים להתנתק מהמורשת הזו. מה שהם כן רוצים - זה לקחת עליה בעלות, ולבחור מתוכה את מה שמתחבר לערכים שלהם, ולא שדתי... המשך קריאה

לאסי ומיקי – המורשת שלנו מלאה תכנים יפים והומניסטיים, והורים חילונים אינם רוצים להתנתק מהמורשת הזו. מה שהם כן רוצים – זה לקחת עליה בעלות, ולבחור מתוכה את מה שמתחבר לערכים שלהם, ולא שדתיים יגידו להם מהי המורשת שלהם… המורשת היא לא של הדתיים, והיהדות היא לא רק דת, היא תרבות מלאה וגדושה, ולכל אחד מאיתנו מותר "להיכנס לארון הספרים היהודי-ישראלי" ולבחור מתוכו את הטקסטים המתאימים לערכיו.
ליוסי ונינה – יש ארגון כזה, שמחנך ליהדות חילונית הומניסטית. קוראים לנו "הגות"
www.hagut.org.il
ואתם יותר ממוזמנים להיחשף, להכיר, לפנות ולהשתמש בחומרים שלנו, וכמובן כמובן – להזמין אותנו לפגוש תלמידים חילונים, שהוריהם רוצים שהיהדות שלהם תהיה יהדות חילונית הומניסטית זקופת קומה ומלאת ידע וערכים.
מוזמנים גם לפנות אלי אישית: 0507490241

שתי תגובות כאן בשרשור, מאנשים שאינם קשורים לבית הספר, וברור מאוד האם הם מאמינים ביהוה ואיך הם מתייחסים לחילונים התועים. תפנימו, אנחנו לא מעוניינים בכם, לא רוצים לראות אתכם ולא רוצים שתת... המשך קריאה

שתי תגובות כאן בשרשור, מאנשים שאינם קשורים לבית הספר, וברור מאוד האם הם מאמינים ביהוה ואיך הם מתייחסים לחילונים התועים. תפנימו, אנחנו לא מעוניינים בכם, לא רוצים לראות אתכם ולא רוצים שתתקרבו לילדים שלנו.

הבת שלי לומדת בעירוני י"ד ואני אחד מראשי המתנגדים להרצאה המדוברת, כמו גם לכל נוכחות של ארגונים דתיים בבית הספר. אני בעד פתיחות ופלורליזם של דעות, בתנאי שזה הדדי. מרצים חילוניים לא יכולי... המשך קריאה

הבת שלי לומדת בעירוני י"ד ואני אחד מראשי המתנגדים להרצאה המדוברת, כמו גם לכל נוכחות של ארגונים דתיים בבית הספר. אני בעד פתיחות ופלורליזם של דעות, בתנאי שזה הדדי. מרצים חילוניים לא יכולים אפילו להתקרב, שלא לאמר להרצות בתשלום, במוסדות דתיים. אין כל הגיון לממן מרצים דתיים במוסדות חילוניים. עדיף להקצות את המימון לארגונים חילוניים שידברו על עולם הערכים החילוני, כולל יהדות בראיה חילונית. שלוחי הדת מתייחסים לחילונים כאל נפשות תועות, שהם באו להציל. את הדעות החשוכות שלהם מוטב שישמרו לעצמם.

האם ההורים אינם מעונינים בערכים ששואבים ממקורות יהודיים? לא מדובר בתכנים שאינם חיוביים? מה יקרה לדור הבא אם הוא יהיה מנותק מהמקורות, מהיהדות... למה שישאר בארץ מוקפת האויבים ? למה שילחם ... המשך קריאה

האם ההורים אינם מעונינים בערכים ששואבים ממקורות יהודיים?
לא מדובר בתכנים שאינם חיוביים?
מה יקרה לדור הבא אם הוא יהיה מנותק מהמקורות, מהיהדות…
למה שישאר בארץ מוקפת האויבים ?
למה שילחם עליה?
ההורים צריכים לברך על תוכן כמו התוכן המעולה שאני מבין שניתן על ידי פנים אל פנים.

מפרסם: לי זה נראה פשוט גזענות נגד דתיים. כלומר - כמה הורים חילונים-להכעיס/חילונים קיצונים לא רוצים לראות אף חובש כיפה אמוני מול הפרצוף שלהם / בעולמם - ומרגע שמצאו שעיר לעזאזעל (מפלגת נ... המשך קריאה

מפרסם:

לי זה נראה פשוט גזענות נגד דתיים. כלומר – כמה הורים חילונים-להכעיס/חילונים קיצונים לא רוצים לראות אף חובש כיפה אמוני מול הפרצוף שלהם / בעולמם – ומרגע שמצאו שעיר לעזאזעל (מפלגת נעם) הם עכשיו מחפשים קשר כלשהו של מי שמגיע לבית ספר לנעם. זה יכול היה קודם להיות לסמוטריץ' או לשר החינוך לשעבר הרב פרץ מהסיבה שהדתיים הלאומיים קוראים לה "חוק הדתיים השלובים", כמעט כל דתי מבית ימצא בקלות קשר כלשהו לדתי מבית אחר – למדו ביחד / אחים למדו ביחד / ההורים למדו ביחד / בני עקיבא / משפחה / צבא / חברים וכו'.

הורים יקרים, מדינת ישראל היא מדינה יהודית, רוב הציבור היהודי במדינה בחר פעם אחר פעם במפלגות המחנה ה"אמוני" – חרדים/דתיים/מסורתיים-ימין, ואלו גם הקבוצות הצומחות ביותר במדינה (ב"ה) – אז אין לילדים שלכם באמת אפשרות להמנע לחלוטין ממגע עם דתיים, וגם לכם אין (אגב כמו שלדתיים אין אפשרות להמנע ממגע עם חילונים). אתם מובילים פה שיח של שנאה, ממשת שנאת חינם ושינאת אחים.
הילדים שלכם יגיעו לתחנות הבאות בחיים אחרי החטיבה ויפגשו שם מנהל דתי, קולגה דתי, לקוח דתי – הם לא ידעו בכלל כיצד לדבר איתו!

עוד 1,216 מילים ו-7 תגובות
סגירה