רוב חברות ההייטק מעדיפות לברוח מפוליטיקה

בכנסי ההייטק הנוצצים בתל אביב לא נראה כי הענף שרוי במאבק פוליטי, והאורחים מחו"ל בכלל לא שמעו על המתרחש בישראל ● הישראלים מוטרדים מאוד, אבל רוב החברות לא מצטרפות למחאה ואוסרות על המנהלים לדבר עליה ● עובדים אף מבקרים את המנהלים שבכל זאת מביעים את מחאתם: "העבודה היא לא מקום למחאה פוליטית"

מחאת ההייטקיסטים (צילום: ענבל אורפז, טוויטר)
ענבל אורפז, טוויטר
מחאת ההייטקיסטים

ביום חמישי שעבר הפגינו פעילי מחאת ההייטק בכניסה לתיאטרון הבימה בתל אביב. בתוך התיאטרון התקיים באותו זמן כנס בינלאומי גדול של חברות יזמי הייטק וחברות סטארטאפ, "כנס DLD לחדשנות דיגיטלית".

הפעילים, שזעקו "ישראל היא לא דיקטטורה" ו"אין הייטק בלי דמוקרטיה", ניסו להתפרץ לתוך הכנס אך נחסמו בכוח על־ידי המאבטחים. יזם ההייטק דב מורן, שהשתתף בכנס, שמע על ההפגנה, יצא מבניין התיאטרון, הביע תמיכה בהפגנה וחיבק את המפגינים.

הכנס הנוצץ והסטרילי שבתוך הבניין כאילו התרחש על כוכב אחר מזה של הכיכר הסוערת בחוץ, שם הפגינו עובדים מאותה התעשייה. "כשישבתי בפנים בכלל לא ידעתי שמפגינים בחוץ", סיפרה עובדת שנכחה בכנס.

בשבוע שבו מאות עובדי הייטק קיימו, בפעם השנייה, הפגנות נזעמות ברחובות ערי המרכז נגד ההפיכה המשטרית, חסמו כביש והתעמתו עם השוטרים, התקיימו בתל אביב שני כנסים בינלאומיים גדולים של אותה תעשייה עצמה.

ב"הבימה" התקיים הכנס הבינלאומי DLD לחדשנות דיגיטלית. פעילי מחאת ההייטק ניסו להתפרץ לתוך הכנס. הכנס הנוצץ כאילו התרחש על כוכב אחר מהכיכר הסוערת בחוץ, שם הפגינו עובדים מאותה תעשייה עצמה

מיום שני ועד יום רביעי התקיים במתחם אקספו תל אביב (גני התערוכה) כנס סייברטק גלובל – הכנס השני בגודלו בעולם של תעשיית הסייבר. כשהכנס הזה הסתיים, החל באותו בניין כנס DLD, שלמוחרת עבר ל"הבימה".

את שני הכנסים, המתקיימים מדי שנה, מארגנים יזם ההייטק יוסי ורדי ואיש התקשורת עמיר רפפורט. מדובר במפגני כוח של התעשייה, שבמסגרתם החברות משווקות אלה לאלה את מוצריהן.

בסייברטק משתתפים כ־20 אלף יזמים ועובדים מכ־200 חברות מ־86 מדינות; ב־DLD משתתפים כ־5,000 איש מכ־130 חברות. שני האירועים לא נראו בשום אופן כמפגשים של ענף שנמצא בעיצומה של סערה פוליטית.

התפאורה בכנסים נוצצת ומפונפנת. האווירה עמלנית. המשתתפים, שרובם לבושים בסמי־קז'ואל מוקפד – בניגוד לקז'ואל המרושל שרבים מהם לובשים לעבודה (ולהפגנות) – עסוקים במעט סמול־טוק ובהרבה ביזנס.

כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק ואודי גורן)
כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק ואודי גורן)

מקצתם יושבים באולמות ההרצאות ומאזינים לנאומים; רובם מסתובבים באולם התצוגה, בין הדוכנים, שהם למעשה באסטות למכירת החידושים הטכנולוגיים המדהימים.

המציאות הפוליטית לא מוזכרת בשיחות באולם התצוגה. לפי השיחות הללו, נדמה כי הבעיה הקשה בייקום היא העובדה שאין באולם מכונות קפה, וכדי ללגום מקיאטו יש להרחיק ללובי הבניין או לשרוולי הכניסה לאולמות ההרצאות.

האירוע המסעיר ביותר בסייברטק הוא בריכת כדורים שהציבה אחת החברות באולם, Pentera. האורחים מתפלשים בבריכה ומחפשים כדור מיוחד עם הכיתוב "פצצה", שמסמל את היכולת לאתר איומי סייבר. אחרים צופים בהם משועשעים.

אבל בשיחות שקטות עם המשתתפים הישראלים בכנסים מתגלות מאחורי החיוכים והדאחקות דאגה ותסכול. לא ממצב הענף – הטענה הרווחת היא שההייטק דווקא אינו נמצא כרגע במשבר עסקי רציני. אבל רבים מהם מוטרדים מאוד מההפיכה המשטרית. חלקם מפגינים נגדה. אחרים שרויים במרה שחורה ומהרהרים בקול על דרכונים זרים, מכירת נכסים ועבודה בחו"ל.

בשיחות שקטות עם המשתתפים מתגלות, מאחורי החיוכים והדאחקות, דאגה ותסכול. רבים מהם מוטרדים מאוד מההפיכה המשטרית. חלקם מפגינים. אחרים מהרהרים בקול על דרכונים זרים ועבודה בחו"ל

כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)
כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)

רוב משתתפי הכנסים מדברים על הנושאים הפוליטיים בשקט. לא כולם. מנכ"ל חברת הסייבר הישראלית מולטיפוינט, ריקרדו רסניק, עומד בדוכן החברה בסייברטק. כשהוא נשאל על ההתרחשויות הפוליטיות, הוא יורה אש וגופרית בקול רועם: "הממשלה הזאת נוראית. זאת שיחת היום בחברה שלנו. אנחנו פשוט באטרף מהם.

"אנחנו מקבלים ריקושטים משותפים עסקיים אמריקאים. הם בהלם, לא מבינים מה קורה בישראל. אם הם יבינו שעושים כאן בדיחה מבית המשפט העליון, הם יפסיקו לחשוב שזאת דמוקרטיה, ועלולים להוציא מכאן את הכסף".

אתה נגד הממשלה ומהלכיה באופן אישי, כאזרח, או כמנכ"ל חברה, בגלל החשש לפגיעה בעסקיה?
"גם וגם. אישית, אני לא אוהב שמתערבים לי בחיים – וזה בדיוק מה שהם עושים, נכנסים לאנשים לצלחת ולמיטה. יש לי ארבע בנות ואני לא מעוניין שאיזה עסקן חרדי יגיד להן איך לנהל את חייהן. זה מרגיז אותי נורא.

"כמנהל, זה יוצר לי בעיה ביחסי העבודה. יש לנו עובדים גייז וסטרייטים, נוצרים, מוסלמים, יהודים. מנהלת המשרד שלי ערבייה. אנחנו חיים בעולם מתקדם, שבו אין הבדל בינינו. ופתאום באה ממשלה שמעודדת מלמעלה גזענות והומופוביה.

ריקרדו רסניק, מנכ"ל חברת הסייבר מולטיפוינט, בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: תני גולדשטיין)
ריקרדו רסניק, מנכ"ל חברת הסייבר מולטיפוינט, בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: תני גולדשטיין)

"יש לנו עובדים גייז וסטרייטים, נוצרים, מוסלמים, יהודים. אנחנו חיים בעולם מתקדם, שבו אין הבדל בינינו. ופתאום באה ממשלה שמעודדת מלמעלה גזענות והומופוביה"

"מבחינת הביזנס, אני מתפלא על ביבי. הוא הביא הישגים כלכליים. פתח לנו את השוק לדובאי – והחברה שלנו פעילה שם – וגם מול סעודיה. אבל עכשיו הוא מושיב בממשלה את אנשי 'מוות לערבים'. איך זה יעבוד?"

ההייטק במשבר עוד מלפני הבחירות. יש הטוענים כי הקישור להפיכה המשטרית היא ספין של המתנגדים לממשלה.
"ההייטק לא במשבר, אז אני לא מבין את הטענה הזאת".

אולי לא בענף הסייבר. אבל ענף האינטרנט, שמפטר רבבות עובדים, לא במשבר?
"זה כלום. קיצוץ בשומנים שנוצרו בקורונה, בעיקר בארצות הברית. הבת שלי עובדת במטה פייסבוק באנגליה. ב'פיטורי הענק' פיטרו שם רק עובד אחד".

יש הטוענים שיזמים כמוך, שמזהירים כי ההפיכה המשטרית תיצור משבר כלכלי, יוצרים אותו בעצמם.
"שקר. במקום לקחת אחריות, מגלגלים אותה על מי שאומר את האמת".

עובדי הייטק מפגינים נגד החלשת מערכת המשפט בידי הממשלה. 24 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
עובדי הייטק מפגינים נגד החלשת מערכת המשפט בידי הממשלה. 24 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

אתה משתתף בהפגנות?
"בוודאי!"

יש לכם עובדים שתומכים בממשלה ובמהלכיה? ואם כן, איך הם מתייחסים לעובדה שהמנכ"ל משתתף במחאה נגדה?
"שאלה חשובה! זאת העמדה שלי, לא של החברה. אני לא מכיר אף אחד אצלנו שתומך בממשלה, אבל אני חלילה לא בודק את העמדות של העובדים שלנו. כל אחד רשאי להחזיק בדעתו ולהביע אותה, על זה בדיוק אנחנו נאבקים".

"אני מתפלא על ביבי. הוא פתח לנו את השוק לדובאי – והחברה שלנו פעילה שם – וגם מול סעודיה. עכשיו הוא מושיב בממשלה את אנשי 'מוות לערבים'. איך זה יעבוד?"

"מפגינה כאזרחית, בלי לערבב את הביזנס"

רוב המציגים בדוכנים הם לא מנכ"לים ובעלים, אלא מנהלים זוטרים, שמדברים באופן פחות נחרץ מרסניק, וחלקם לא לייחוס. זאת, בין השאר, בגלל שההנהלות בחברות שבהן הם עובדים החליטו שהחברות לא ישתתפו במחאה – ואסרו על מנהלים ונציגים לדבר על הנושא בפומבי. מהשיחות איתם עולה תמונה מורכבת יותר מזו שעולה מההצהרות של בכירי הענף המתנגדים לרפורמה.

"אני מודאגת. לא ישנה בלילות", אומרת מנהלת זוטרה בחברת הייטק שנמצאת בדוכן החברה בסייברטק, "אני מתנגדת מאוד לממשלה ול'רפורמות' שלה. אני הולכת להפגנות. לא להפגנות ההייטקיסטים, אלא לקפלן במוצאי שבת. עם כל החברים שלי. אנחנו מדברים על המצב הרע בלי סוף, אבל בעבודה אני לא מדברת על זה.

כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)
כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)

"יש אצלנו מדיניות של לא לדבר על פוליטיקה. לפחות המנהלים. אני חושבת שזה מוצדק. יש לנו כל מיני עובדים, חלקם גם ימנים, דתיים, חרדים, תומכים בממשלה. אם נכניס את הפוליטיקה לעבודה, זה ייצור מריבות ומתחים.

"אני לא ישנה בלילות. מתנגדת מאוד לממשלה ול'רפורמות שלה. הולכת להפגנות בקפלן עם כל החברים שלי. אבל בעבודה אני לא מדברת על זה. זאת המדיניות ואני חושבת שזה מוצדק. יש לנו עובדים שתומכים בממשלה"

"נגיד שאתה ביביסט שעובד באחת החברות שאמרו, 'אנחנו חלק מהמחאה'. איך תרגיש? ועוד כשזה בשם הדמוקרטיה; זה לא נראה לי נכון לעשות. העבודה היא לא מקום למחאה פוליטית".

את מודאגת ומפגינה רק כאזרחית או גם כהייטקיסטית החוששת לפרנסתה?
"רק כאזרחית. אין לי מושג אם זה באמת יפגע בענף. אני לא בטוחה שזאת לא המצאה של מנהלים שהם נגד רפורמות, כי אכפת להם, כמוני, והם המציאו לעצמם סיפור על סכנה לביזנס. אם זה נכון, זה ממש חבל. כי אחר כך, אם המשקיעים לא יברחו, הוא (נתניהו, ת"ג) ישתמש בזה. הוא יגיד, 'סתם הפחדתם'".

שלומי צרפתי, מנהל המכירות במזרח התיכון ובאירופה בחטיבת הסייבר של התאגיד האמריקאי סינופסיס, שייצג את החברה בדוכן בכנס, אומר: "אני מבין את מי שחושש שהרפורמה תזיק לכלכלה. זה מהלך שאף פעם לא נעשה כאן ועלול ליצור בעיות.

כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)
כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)

"מצד שני יכול גם לא לקרות כלום. היו בעבר הרבה אזהרות על אסונות שיפילו את השוק, העולם, המדינה – והם לא קרו. אני לא נתקלתי בינתיים בשום ריקושטים על הרפורמות מההנהלה האמריקאית של החברה שלנו וגם לא מהלקוחות שלנו, שהם חברות הייטק מכל העולם. אבל יש מנהלים שאומרים שקיבלו ריקושטים, ואין סיבה לא להאמין להם".

הרפורמה והמחאה מעסיקים את העובדים במרכז הפיתוח שלכם בישראל?
"כן. בהחלט. זה עולה הרבה בשיחות המסדרון. זה טבעי".

יש לכם עובדים שהשתתפו בהפגנות עובדי ההייטק, או בהפגנות במוצאי שבת?
"בהפגנות ההייטק לא. במוצאי שבת אני לא יודע. מנחש שכן, כי יש עובדים שתומכים במחאה. זה לא עניין שלנו כחברה. כחברה אנחנו לא מעורבים במחאה, כאזרחים – שיעשו מה שנראה להם".

מה אתה חושב על חברות שמשתתפות במחאה, ועל האמירה של ניר ברקת, שמי שרוצה לעסוק בפוליטיקה שיתפטר וילך לפוליטיקה כמו שהוא עשה?
"האמירה של ברקת לא לעניין בעיניי. בן אדם שרוצה להביע עמדה פוליטית לא אמור לוותר על הישגיו בעבודה ולהתפטר. עם חברות שמשתתפות במחאה יש בעיניי בעיה. חברה מייצגת את כל העובדים והמשקיעים ולא כולם חושבים אותו דבר".

"בן אדם שרוצה להביע עמדה פוליטית לא אמור לוותר על הישגיו בעבודה ולהתפטר. אולם, יש בעיה בעיניי עם חברות המשתתפות במחאה. חברה מייצגת את כל העובדים – ולא כולם חושבים אותו דבר"

כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)
כנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 בינואר 2023 (צילום: אודי גורן וגלעד קוולרצ'יק)

בישראל יש כ־7,000 חברות הייטק שמעסיקות יחד כ־400 אלף עובדים (שיעור ההייטקיסטים הגבוה בעולם). מספר החברות שהשתתפו במחאה (חברות שאפשרו לעובדיהן לשבות ולצאת מהעבודה להפגנות, ושמנהליהן ובעליהן חתמו על עצומות נגד מהלכי הממשלה) עומד על כ־300 בלבד. מרבית החברות, איפוא, אינן נוקטות עמדה בנוגע להפיכה המשטרית.

אחת הסיבות לכך היא העובדה שממשלת ישראל היא לקוח ענק של חברות הייטק רבות – במיוחד בענף הסייבר, אבל לא רק בו – ושהממשלה הנוכחית מאיימת לפגוע בפרנסה של מי שיצא נגדה. אולם, ההסבר הנפוץ ביותר הוא החשש מפני מדנים בקרב עובדי החברה.

"בחברה שלנו יש מגוון גדול של אנשים עם עמדות פוליטיות מגוונות, לכן, ההנהלה החליטה לא להשתתף במחאה ושלא נתבטא לכאן או לכאן", אומרת מנהלת כוח אדם בחברת הייטק – שאותה ייצגה בדוכן בסייברטק – שדיברה שלא לייחוס ובכל זאת נזהרה מלהביע את עמדתה. לדבריה: "ההחלטה שלנו היא הדרך היחידה לא לעשות מהלכים שיפריעו לחלק מהעובדים".

עובד שלכם יכול להפגין או למחות באופן פרטי, שלא בזמן העבודה?
"ברור שכן!"

אנשי מחאת ההייטקיסטים בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב, ינואר 2023 (צילום: עמיר שנבל)
אנשי מחאת ההייטקיסטים בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב, ינואר 2023 (צילום: עמיר שנבל)

גם ההחלטה לא לנקוט עמדה היא נקיטת עמדה. אין עובדים, לקוחות, או משקיעים שזה מפריע להם? למשל, לא־יהודים או להט"בקים, שמאוימים במיוחד ממהלכי הממשלה?
"אני לא יודעת. אנחנו לא משוחחים על הנושא בחברה".

נושא המעורר מחלוקת ומחאה כל כך עזה בחברה הישראלית ובהייטק לא עולה ב"שיחות ברזיה"?
"העובדים משוחחים על הרבה דברים. כולל פוליטיקה. תמיד דיברו. בחודשים האחרונים לא מדברים יותר".

עובדת מחברה אחרת – שהשתתפה בסייברטק ופעילה במחאה – מתארת מציאות אחרת: "אני עובדת בהייטק די הרבה שנים, ועד שעלתה הממשלה המטורללת החדשה לא שמעתי אף פעם שיחה פוליטית במשרדים. עכשיו מדברים, והרבה. זאת ה־שיחה במסדרונות".

עם זאת, היא מסייגת: "אלה שיחות פרטיות. כחברה אנחנו לא מעורבים בנושא. אני משתתפת בהפגנות נגד הרפורמה, אבל באופן פרטי".

"אני עובדת בהייטק הרבה שנים, ועד שעלתה הממשלה המטורללת לא שמעתי אף פעם שיחה פוליטית במשרדים. עכשיו זאת ה־שיחה. אבל אלה שיחות פרטיות. כחברה אנחנו לא מעורבים בנושא"

מחאה נגד הממשלה בראשות בנימין נתניהו והרפורמות להחלשת מערכת המשפט. רחוב קפלן בתל אביב, 21 בינואר 2023 (צילום: הדגלים השחורים)
מחאה נגד הממשלה בראשות בנימין נתניהו והרפורמות להחלשת מערכת המשפט. רחוב קפלן בתל אביב, 21 בינואר 2023 (צילום: הדגלים השחורים)

היית רוצה שהחברה שלך תצטרף למחאה?
"כן. אני אשמח אם ההנהלה תגיד, 'אנחנו מעודדים את מי שרוצה לצאת באמצע היום להפגנות ההייטקיסטים'".

יש לכם עובדים שתומכים בממשלה? ואם כן, זה לא היה מפריע להם?
"יש עובדים כאלה. לא יודעת אם זה היה מפריע להם, אולי. אבל אני לא רואה בזה בעיה. זה לא שיכריחו אותם להפגין או שיסתמו להם את הפה".

יש ביניכם ויכוחים, בעבודה?
"יותר מדויק לומר 'דיונים'. ברוח טובה".

מדברים על ההפגנות? הרבה עובדים אצלכם מפגינים?
"לא הרבה. אני אחת הבודדות. מדברים בעיקר על דרכונים זרים. רילוקיישן, עבודות בחו"ל. דירות בחו"ל. לאן לעבור, ואיך, ומה יהיה עם הילדים וההורים".

יש פרשנים הסבורים שהסכנה הכי גדולה להייטק מהרפורמה היא לא עזיבת המשקיעים אלא עזיבה של יזמים ועובדים. את גם חושבת ככה?
"לא יודעת לגבי המשקיעים, אבל לגבינו, אם זה יימשך ככה – פשוט נעזוב. זה נורא־נורא עצוב לי לחשוב על זה. אני לא רוצה לעזוב. רוצה להישאר ולהילחם".

משרדי הייטק בירושלים. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
משרדי הייטק בירושלים. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"לא מדברים הרבה על ההפגנות. אני אחת הבודדות שמפגינות. מדברים בעיקר על דרכונים. לאן לעבור ואיך. לא יודעת לגבי המשקיעים, אבל לגבינו, אם זה יימשך – נעזוב. נורא־נורא עצוב לי לחשוב על זה"

"בסינגפור הדיקטטורה עושה איזו שלווה. כאן זה לא יקרה"

ביום רביעי נאם בסייברטק שר הכלכלה ניר ברקת. לקראת הנאום, התפשטו במתחם שמועות על תוכנית של פעילי המחאה להיכנס לנאומו ולפתוח תוך כדי הנאום בהפגנה ש"תפוצץ" אותו – מהלך שאקטיביסטים ביצעו בעבר בכנסים כלכליים ומקצועיים. אבל זה לא קרה.

בזמן הנאום התקיימה רק מחאה עדינה מאוד של שלושה הייטקיסטים. השלושה יצאו מהאולם באמצע נאום ברקת באופן שהיה אמור להיראות "הפגנתי". אחד מהם פתח מטריה. ספק אם מישהו הבחין בהם בכלל.

אחד מהשלושה היה יזם ההייטק אמיר סדרס, בעלי הסטארטאפ Fugu ופעיל במחאת ההייטק. לדבריו: "אני מתנגד למהלכי הממשלה הזאת כאזרח וגם כיזם. נוסף על כל שאר הנזקים האדירים שלהם, אני בטוח שיפגעו גם בהייטק ויבריחו משקיעים".

אתה שומע אמירות כאלה ממשקיעי החברה שלך?
"אני כרגע לא מגייס כסף, אבל המשקיעים גם ככה תמיד שואלים על המצב בישראל. נראה לך שבזמן שמרסקים את הדמוקרטיה הם לא שואלים?"

בזמן נאום ברקת התקיימה מחאה עדינה של שלושה הייטקיסטים שיצאו מהאולם באופן שהיה אמור להיראות "הפגנתי". אחד מהם פתח מטריה. ספק אם מישהו הבחין בהם בכלל

שר הכלכלה ניר ברקת ושיר מאיר מסייברטק בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 1 בפברואר 2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
שר הכלכלה ניר ברקת ושיר מאיר מסייברטק בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 1 בפברואר 2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

סינגפור לא דמוקרטית ויש שם הרבה הייטק.
"בסוף, היוזמות וההמצאות הגדולות לא צומחות בסינגפור, בסין, בשום דיקטטורה, אלא במקום שיש חופש, בו כל אחד אומר את מה שהוא חושב. אם יחנקו את החירויות הבסיסיות, נאבד את כל היתרון שלנו כמדינה".

השר ברקת נשאל על ידי מנחת הפאנל שבו נאם, שיר מאיר מצוות סייברטק, "האם מהלכי הממשלה עלולים לפגוע בהייטק" והשיב: "לא. הנושא לא מוזכר בשיחות עם המשקיעים. הם מתעניינים רק ברעיונות ובמוצרים הטובים ביותר".

על המחאה אמר ברקת: "אנחנו מברכים על קיומו של הדיון הער. (אבל) אני ממליץ למוחים: כשהחלטתי להיכנס לפוליטיקה פרשתי מעסקיי". אחרי נאומו של ברקת התפשטה בכנס שמועה חדשה: סיפרו כי המוחים הגיעו, כביכול, לכניסה לבניין שבו התקיים הכנס כדי להיכנס לנאום ברקת ולהפגין, אבל המארגנים סירבו לתת להם להיכנס, ובסופו של דבר הם הפגינו מחוץ לגני התערוכה.

מבדיקה עולה כי השמועות היו חסרות בסיס. צוות ההפקה של סייברטק הכחיש שהתרחש אירוע כזה; השומרים ועוברי האורח מחוץ לבניין לא ראו מפגינים, ומובילי מחאת ההייטק לא שמעו על יוזמה להפגין בכנס. נראה כי הכמיהה של חלק מבאי האירוע למחאה הולידה אגדה אורבנית.

אמיר סדרס, מייסד-שותף ומנכ"ל חברת ההייטק פוגו (צילום: באדיבות המצולם)
אמיר סדרס, מייסד־שותף ומנכ"ל חברת ההייטק פוגו (צילום: באדיבות המצולם)

אחרי נאום ברקת התפשטה שמועה חדשה, חסרת בסיס: המוחים הגיעו, כביכול, לכניסה לבניין שבו התקיים הכנס אבל סירבו לתת להם להיכנס, והם הפגינו בחוץ. נראה כי הכמיהה למחאה הולידה אגדה אורבנית

ייתכן שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יועציו ומאבטחיו חששו מהפגנה נגדו. נתניהו, שמגיע מדי שנה לסייברטק ונואם בכנס, לא הגיע השנה והסתפק בנאום קצרצר בווידאו, שבו התעלם מההפיכה המשטרית והמחאה נגדה. עד כה לא נמסר מלשכת ראש הממשלה את הסיבה לביטול הגעתו.

מי שכן הגיעו היו נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש, שנאמה בסייברטק, וראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי, שנאם ב־DLD. נאומיהם החריפים נגד ההפיכה המשטרית התקבלו במחיאות כפיים סוערות, בעוד שרק מעטים מחאו כפיים לנתניהו וברקת.

נואמת נוספת שהתבטאה נגד הרפורמות הייתה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, שנאמה ב־DLD. באורח חריג מאוד לפקידת מדינה, גרינברג אמרה: "הרפורמה במערכת המשפט מייצרת חוסר ודאות בכלכלה הישראלית".

מרבית הנואמים המקצועיים בכנסים התעלמו מהנושא, אך מדי פעם נשמעה אמירה כלשהי – תמיד נגד הרפורמה. נדב צפריר, מנכ"ל חברת ההייטק Team8, למשל, אמר בנאום בסייברטק: "אנחנו חוששים מהרפורמה. כדי לשמור על מעמדנו כחממת סייבר צריך דמוקרטיה עם מוסדות השומרים על הביטחון והכלכלה. בנינו את אומת הסטארטאפ יחד וצריך למצוא דרך להמשיך ביחד".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, והיזם יוסי ורדי, מחזיקים מטריה לאות הזדהות עם המחאה נגד ההפיכה המשטרית, בכנס DLD לחדשנות בתל אביב, 1.2.2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי והיזם יוסי ורדי מחזיקים מטריה לאות הזדהות עם המחאה נגד ההפיכה המשטרית. כנס DLD לחדשנות בתל אביב, 1 בפברואר 2023 (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

הכנס התנהל באנגלית והשתתפו בו אלפי אורחים מחו"ל. משיחות עם רבים מהם עולה שאין להם מושג קלוש על ההתרחשויות המטלטלות את ישראל ואת קהילת אנשי ההייטק שלה.

"אני נמצא בישראל שבוע, לפני הכנס טיילתי כאן חמישה ימים. זאת מדינה נפלאה. נהדרת. מדהימה", אומר ג'פרי ארנולד מארה"ב, נציג של חברה שהשתתפה בסייברטק. "מדינה כל כך מגוונת, הרבה נופים ואקלימים, היסטוריה ותרבויות שונות שחיות ביחד. יזמים וחדשנות".

נעים לשמוע. שמעת על ההתרחשויות הפוליטיות שחלו בישראל לאחרונה?
"שמתי לב שלאחרונה התקשורת יורדת הרבה על ישראל. אומרים שהיא רומסת את הפלסטינים ודברים כאלה. אבל אני לא מתעמק במה שאומרים במדיה, וזה גם לא תמיד נכון, אל תיעלב.

"מאז שאני כאן, שמעתי שהיה פיגוע בירושלים ואיזו הפגנה בתל אביב. ראיתי בירושלים שיירת לוויה המונית של ערבים שנשאו ארונות של כמה מתים שונים. הם נראו כעוסים מאוד, וניחשתי שהמוות של אנשיהם קשור לסכסוך הישראלי–פלסטיני. זה עצוב".

ג'פרי ארנולד, איש הייטק מארה"ב שייצג חברה אמריקאית בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: תני גולדשטיין)
ג'פרי ארנולד, איש הייטק מארה"ב שייצג חברה אמריקאית בכנס סייברטק גלובל בתל אביב, 31 לינואר 2023 (צילום: תני גולדשטיין)

שמעת שהממשלה מבצעת שינוי משטרי – כולל החלשת בתי המשפט, לגיטימציה לאפליית מיעוטים, להט"בק ונשים והשתקת ביקורת – ושיש הפגנות נגד הרפורמות עם נוכחות בולטת של אנשי הייטק?
"לא שמעתי כלום על הדברים האלה, ואני מדבר מדי יום עם מאות ישראלים".

"ברור שהאורחים מחו"ל לא מתעניינים ברפורמות בארץ, זה עניין ישראלי פנימי", אומר עובד הייטק ישראלי שהשתתף בכנס, ששהה שנתיים ברילוקיישן בסינגפור – מדינה שאינה דמוקרטית, ובכל זאת יש בה הייטק משגשג. לדבריו: "אני גם לא קונה את זה שהמשקיעים יעזבו. זה נשמע לי ספין של המתנגדים".

"ברור שהאורחים מחו"ל לא מתעניינים ברפורמות בארץ, זה עניין ישראלי פנימי. אני גם לא קונה את זה שהמשקיעים יעזבו. בסינגפור אין דמוקרטיה, והמשקיעים שם"

"בסינגפור אין דמוקרטיה וחופש ביטוי. יש חוקים נגד להט"בק. אני הבאתי איתי לשם את בת הזוג שלי בלי בעיה, אבל קולגות שלי שיש להם בני זוג מאותו מין לא יכולים להביא אותם. המיעוט המלזי מופלה לרעה, בערך כמו הערבים בארץ. עובד מלזי לא יכול לקבל סיווג ביטחוני, למשל. זה לא מפריע למשקיעים. הם שם".

ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו עם ראש ממשלת סינגפור לי שיינלונג בעת ביקור של נתניהו בסינגפור, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Joseph Nair)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת סינגפור לי שיינלונג בעת ביקור של נתניהו בסינגפור, פברואר 2017 (צילום: AP Photo/Joseph Nair)

לך זה לא מפריע?
"מפריע. היחס ללהט"ב, למשל. אבל האמת שהתרגלתי לסינגפור ולמדתי לאהוב אותה ואת תושביה כמו שהם. זה לא פוליטיקלי קורקט להגיד, אבל בגלל שזאת דיקטטורה לא מדברים שם על פוליטיקה, וזה נותן תחושה כזאת של שלווה, ראש נקי ושקט".

גם אם ישראל תהפוך לדיקטטורה תשמח על השקט והשלווה?
"בישראל אף פעם לא יהיו שקט ושלווה, שכח מזה".

גם אם המשקיעים יישארו כאן, אתה לא חושש שהיזמים והעובדים יעזבו?
"זה בהחלט עלול לקרות".

עוד 2,641 מילים
סגירה