ברית מילה - האמת עומדת במבחן הזמן

הרב חיים לייטר מל תינוק (צילום: מירי פירסט חומה)
מירי פירסט חומה
הרב חיים לייטר מל תינוק

ברית המילה היא החיים שלי. לא רק שהיא נותנת לי שמחה אלא היא גם עיקר הזהות שלי. אני רב ומוהל כאן בארץ כבר יותר מעשור. במשך השנים ראיתי התקפות רבות על הפולחן. אבל עדיין, ההרגשה קשה יותר כשההתנגדות באה מבפנים. וכך קרה לאחרונה.

ברית המילה היא החיים שלי. לא רק שהיא נותנת לי שמחה אלא היא גם עיקר הזהות שלי. אני רב ומוהל כבר יותר מעשור וראיתי התקפות רבות על הפולחן, אך ההרגשה קשה יותר כשההתנגדות באה מבפנים

בפוסט של אבי שאולי, שכותרתו "ברית מילה – מדוע המדינה מאפשרת פגיעה בתינוקות חסרי ישע?" הוא, במובן מסוים, פותח בשאלה עקרונית: "למה אנחנו עדיין מבצעים את מצווה הזאת?". אם מטרת הקושייה הייתה ליישב את הבעיה הנראית לעין, לאף אחד לא יכולה להיות טענה נגדו. אולם המטרה שלו הייתה להדגיש את הבעיות האלו ולמנוע מאנשים לקיים את המצווה. מכל מקום, אנחנו חייבים לחקור כל טענה במאמר ולבדוק את אמיתותה.

זה נכון שברית מילה לא משפיעה על הסטטוס היהודי של איש. היהדות נקבעת על פי האם וזה פשוט. אבל העובדה שלברית מילה אין השפעה על הסטטוס היהודי אינה אומרת שזה מנהג חסר משמעות, ושמשום כך מותר לבטל אותה.

שאולי עצמו מדגיש שהעונש על עבירת ברית מילה הוא עונש כרת. אף על פי שזה לא ברור בדיוק מה זה כרת, מה שכן ברור הוא שזה העונש הכי חמור בתורה, ולכן, הסרת המצווה הזו מחיינו תהיה עוון מאד רציני.

שאולי גם צודק באמרו שהמצווה של ברית המילה לא מופיעה בעשרת הדיברות, המצווה עתיקה עוד יותר. הציווי לאברהם ניתן לפחות 400 שנה לפני שבני ישראל הגיעו להר סיני. זה אומר שברית המילה היא אחת המצוות הראשונות שקיבלנו מה' יתברך.

המתנגדים מציינים את זה כחולשה ואומרים "האם אנחנו לא הרבה יותר נאורים עכשיו מאשר בדורות הקודמים?". אבל אנו, שומרי המצוות, חושבים שברית המילה היא מגדיר זהות יהודית מרכזי, ולכן המסורת העתיקה של המצווה שקודמת אפילו לברית בסיני – מחזקת את כוחה של המצווה. 

זה נכון שברית מילה לא משפיעה על הסטטוס היהודי של איש. היהדות נקבעת עפ"י האם. אבל העובדה שלברית מילה אין השפעה על הסטטוס היהודי אינה אומרת שזה מנהג חסר משמעות, ושמשום כך מותר לבטלה

נראה לי ברור ששאולי ואני לא מסכימים על מקור התורה. הוא חושב שהתורה נכתבה בידי אדם, ואני מאמין שהתורה היא מן השמים. אבל כמו שאף אחד לא יכול להוכיח שזה אמת, שאולי גם לא ניסה להוכיח שברית המילה היא פולחן פגני.

מתנגדי הדת מצטטים עמים אחרים עם אותם מנהגים וסיפורים, כמו סיפור נוח והמבול, כהוכחה לחוסר האמת של דתנו. אבל בכל דיון אקדמי אחר, אם מוצאים ראיות למושא החקירה גם בתרבויות נוספות, הדבר מחזק את הטענה. אבל כשמדובר בדת, זה משמש הוכחה שהמסורת שלנו היא לא אמת.

שאולי גם מצביע על הסיכונים של ברית המילה. סיבוכים הם דבר שאף אחד לא רוצה להעלות בדעתו או גרוע יותר – לחוות. אך הסטטיסטיקה בעיתון הרפואי "UpToDate" מראה כי סיבוכים מתרחשים בשיעור נמוך להפליא:

"שיעור הסיבוכים הקשורים להליך המילה אצל הילוד, בזמן או לאחר המילה, הוא בערך 2-6 סיבוכים לכל 1,000 בריתות. שיעור זה גדל פי 20 אצל בנים שנימולו בגיל 8-9, ופי 10 עבור מי שנימול לאחר גיל 10".

אולי חשוב יותר מהתדירות הנמוכה של הסיבוכים הוא קצב העלייה בסבירות הסיבוכים כשהילד גדל. כל איש מקצוע רפואי יגיד לך שהזמן הבטוח ביותר לבצע ברית מילה הוא בגיל צעיר ככל האפשר, כלומר בסביבות גיל שמונה ימים. וזה אפילו בלי לקחת בחשבון את האופי הברברי של האקט כשאדם צריך לעבור את ההליך בשלב מאוחר יותר בחייו.

שאולי טוען גם כי יש הפרה אתית של הסכמה בכל הנוגע לברית מילה. אם זה נכון שההליך לא יכול להיעשות ללא הסכמת הילד, אז יש לנו בעיות אתיות רבות; מה עם חיסון ילדים או ניתוח מכאיב.

אף אחד מאלה אינו, ולא צריך להיות, נושא שעליו ישנו ויכוח גדול במיוחד. הורים מקבלים החלטות עבור ילדיהם בכל צעד ושעל – קוראים לזה הורות. ואם היינו נמנעים מלהחליט מכיוון שבעתיד ילדינו עלולים לחלוק על פסק הדין שלנו, אפילו לא היינו יכולים לבחור את בתי הספר בהם ילמדו.

שאולי טוען גם כי יש הפרה אתית של הסכמה בכל הנוגע לברית מילה. אם זה נכון שההליך לא יכול להיעשות ללא הסכמת הילד, אז יש לנו בעיות אתיות רבות; מה עם חיסון ילדים או ניתוח מכאיב

בתקופה המודרנית, כולנו חייבים לשאול את שאלת שאולי: "למה עדיין מקיימים את מצוות ברית המילה?", למרות ששאלה זו היא הכי קשה במסורתנו, זה לא אומר שהמצווה שגויה מטבעה.

שאלות ותשובות היא העיקר של יהדות. זה מופיע בשם העם שלנו, ישראל – "שרית עם אלקים ואנשים ותוכל". וכמו יעקב אבינו, לא עלינו לברוח מהאתגרים שלפנינו. יש אפשרות שאלה שתוקפים את ברית המילה יצליחו כמו המלאך "לנקוע את כף הירך", שלנו אבל אנחנו חייבים לעמוד על שלנו ולהמשיך עם יותר כוח, אפילו אם הקושיות גורמות לנו "ויירא יעקב ויצר לו". ברית המילה שמרה על זהותנו אלפי שנים ואם ירצה ה' זה ימשיך לנצח.

חיים לייטר הוא רב, מוהל, מסדר קדושין וחבר בית דין פרטי. הוא הקים את מגן הברית, ארגון המחויב לשמירה על הטקס הקדוש של ברית המילה, וכן על הילדים הנימולים. הוא עלה לארץ ב-2009 ומתגורר באפרת עם אשתו וארבעת ילדיו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מזמן לא קראתי מאמר רשלני ומופרך כמו המאמר הזה. לייטר, כתב מאמר המתיימר להישען על מקורות מדעיים אמינים אך כולל בין השאר קביעות שהן בגדר פייק ללא סימוכין, או סימוכין מספרות פופולרית. בי... המשך קריאה

מזמן לא קראתי מאמר רשלני ומופרך כמו המאמר הזה. לייטר, כתב מאמר המתיימר להישען על מקורות מדעיים אמינים אך כולל בין השאר קביעות שהן בגדר פייק ללא סימוכין, או סימוכין מספרות פופולרית.

בין השאר אנו מוצאים בכתבה את הפסקה הבאה: "הסטטיסטיקה בעיתון הרפואי "UpToDate" מראה כי סיבוכים מתרחשים בשיעור נמוך להפליא:

"שיעור הסיבוכים הקשורים להליך המילה אצל הילוד, בזמן או לאחר המילה, הוא בערך 2-6 סיבוכים לכל 1,000 בריתות. שיעור זה גדל פי 20 אצל בנים שנימולו בגיל 8-9, ופי 10 עבור מי שנימול לאחר גיל 10".
אלא שהעיתון Up To Date אינו עיתון רפואי מדעי במובן המקובל, אלא עיתון למטרות רווח המפרסם מאמרים שלא ברור אם עברו ביקורת עמיתים מקובלת.

גרוע יותר, שיעור סיבוכים בהיקף של כ- 2–6 לכל 1,000, הוא גבוה מאוד, אפשר לומר שאינו קביל. אבל אצל מחבר המאמר אלו הם "סיבוכים מתרחשים בשיעור נמוך להפליא".

ב-2021 נולדו בישראל לאימהות יהודיות כ-68,000 ילדים זכרים. בשיעור סיבוכים הקשורים להליך המילה אצל היילוד, בזמן או לאחר המילה, בהיקף של כ- 2–6 לכל 1,000 כריתות מילה, נקבל שבכל שנה היו כ- 136 עד 400 מיקרים של סיבוכים רפואיים. זה מספר גבוה מאוד. (אני בטוח שיש שגיאה בהערכת שיעור הסיבוכים בכתבה).

זה לא המקום לדון בחסרונות ובסיכונים בהליך המילה, עיקר ההצדקה לפי כותב המאמר, היא דתית.
לפי לייטר "ברית המילה שמרה על זהותנו אלפי שנים ואם ירצה ה' זה ימשיך לנצח."

זו וטענות דומות אחרות הן טענות מופרכות.

מעניין אם הטיעונים של לייטר תופסים גם למילת נערות ונשים. אני לא יודע אם וכמה יהודים מתו על מנת לשמור על המילה. אני גם לא יודע אם וכמה אנשים ונשים מתו על מנת לשמור על מילת נשים.

מעניינת גם הקביעה שברית המילה שמרה עלינו כעם במשך אלפי שנים. זה לא מסתדר עם ההלכה, כאשר היהדות, לפי ההלכה, עוברת מהאם לבניה ולבנותיה, ולא מהאב הנימול.

ובהתייחס לקביעה שברית המילה שמרה עלינו כעם, באותה המידה אפשר לומר שהיא שימשה לשונאי העם היהודי כדי לזהות יהודים בפרעות ובפוגרומים ולפגוע בהם ולהרוג אותם.

באותה המידה אפשר לומר שאוגוסטינוס הקדוש מהיפו, שמר על העם היהודי במשך דורות, מאז המאה הרביעית לספירה. כתביו ותפיסתו של 'העד היהודי' קראו לשמר, ולא להשמיד את העם היהודי. מעמדם המושפל של היהודים הוא לתפיסתו של אוגוסטינוס, אות אזהרה מתמיד לאלו שהתכחשו לישו.

אפשר להמשיך, אבל המסר ברור. לייטר 'מדבר מהפוזיציה' ומוצא וממציא טיעונים, גם אם הם פייק ומופרכים, כדי לתמוך בעמדתו.

מעבר לכך שהיא אינה מגדירה יהדותו של אדם - היא כן לגמרי מגדירה דתות אחרות. יש הרבה סיבות למה לא. אבל למה כן? מהי החשיבות הגדולה כל כך של המילה? האם זהו סוד? כשניסיתי לברר לא קבלת תשובה ... המשך קריאה

מעבר לכך שהיא אינה מגדירה יהדותו של אדם – היא כן לגמרי מגדירה דתות אחרות.
יש הרבה סיבות למה לא. אבל למה כן? מהי החשיבות הגדולה כל כך של המילה? האם זהו סוד? כשניסיתי לברר לא קבלת תשובה שמניחה את הדעת. ולכן יותר ויותר אנשים לא מוכנים לעשות את המצווה הזו.

אם תשאלו תליין האם הוא חושב שהעבודה שלו נחוצה הוא יגיד את אותה תשובה בדיוק. להחליט איפה הילד ילמד או האם יהיה לו שיער ארוך או קצר זה ממש לא זהה לפגיעה בלתי ניתנת לתיקון באבר המין שנועד... המשך קריאה

אם תשאלו תליין האם הוא חושב שהעבודה שלו נחוצה הוא יגיד את אותה תשובה בדיוק. להחליט איפה הילד ילמד או האם יהיה לו שיער ארוך או קצר זה ממש לא זהה לפגיעה בלתי ניתנת לתיקון באבר המין שנועדה (עוד לפי הרמב"ם) להביא להפסקת ההנאה המינית ומיעוט כוחו של אותו אבר וכל זה בהתאם לדברי חז"ל שלאשה קשה לפרוש מן הערל (כי ההנאה המינית שלה גדולה יותר). אז אתה אדם חשוך ופרימיטיבי שאתה מקיים טקס פגאני שפוגע בשלמות האלוהית שנתן לנו גוף מושלם ואין שום צורך בניתוח הקוסמטי המסוכן שאתה עושה.

עוד 754 מילים ו-4 תגובות
סגירה