ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: שיר תורם/פלאש90, עיבוד מחשב)
שיר תורם/פלאש90, עיבוד מחשב
ראש הממשלה בנימין נתניהו

"התפיסה בעולם היא שנתניהו איבד שליטה"

מאחורי הקלעים ארצות הברית ואיחוד האמירויות השהו את ההזמנות שלהן לביקור נתניהו בשל חוסר הנוחות הגובר שמעוררת ממשלתו - כך אישרו מקורות דיפלומטיים לזמן ישראל ● גם ועידת פורום הנגב במרוקו מתעכבת, בעוד בירות האזור מחכות לראות כיצד יעבור רמדאן ● אולם מעטים אופטימיים בעקבות הדהירה למהפכה המשפטית - ואחרי ההודעות האחרונות על הרחבת ההתנחלויות

זה לא סוד כי מאז חזרתו לתפקיד ב-29 בדצמבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו חותר לחתום על הסכם הנורמליזציה החמקמק עם ערב הסעודית.

אפילו בעת הרכבת ממשלתו עם כמה מהמפלגות הימניות ביותר בתולדות ישראל, מנהיג הליכוד עיצב את ההסכמים הקואליציוניים באופן שישאיר לו מספיק יכולת תמרון וכוח וטו על שותפיו הניציים כדי להשיג פריצת דרך דיפלומטית עם הסעודים, שדבקים באהדתם לפלסטינים.

אולם השגת "היהלום שבכתר" של הסכמי הנורמליזציה תדרוש גם עזרה משמעותית מצד ארצות הברית, שלא רק תצטרך לשמש כמתווכת אלא ככל הנראה גם תידרש להציע מחווה משמעותית משל עצמה בדמות טכנולוגיה צבאית, שאותה היא נרתעת יותר ויותר מלמכור לאזור המפרץ. יתר על כן, נתניהו יצטרך לשמר ולהרחיב את הקשרים עם מדינות הסכמי אברהם האחרות כדי לשמר את מגמת הנורמליזציה.

מתוך הבנה שהדרך לריאד עוברת בוושינגטון ובאבו דאבי, נתניהו חתר להשיג הזמנות לביקור בשתי הבירות הללו במהלך הימים הראשונים לכהונתו השישית בתפקיד.

מבט אווירי על ריאד, בירת ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
מבט אווירי על ריאד, בירת ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

ארצות הברית ואיחוד האמירויות אולי היו שמחות להתחיל ברגל ימין את יחסיהן עם הממשלה החדשה, אולם נראה שהרצון הזה מתפוגג במהירות לנוכח הרושם שהשותפים הימניים ביותר בקואליציה, ולא נתניהו, הם אלה שמכתיבים יותר ויותר את הטון של מדיניות הממשלה מעבר לקו הירוק.

לאור ההתפתחויות הללו, גורם אמריקאי ודיפלומט מהמזרח התיכון אמרו לזמן ישראל ביום רביעי האחרון כי התוכניות להזמין את נתניהו לביקור הושהו.

לדברי שני המקורות, הממשלות שלהם מחכות לראות מה יתרחש בשטח במשך חודש רמדאן, שיתחיל בסוף מרץ, לפני שימשיכו בתוכניות לפרוש את השטיח האדום לכבוד ראש ממשלה ישראלי שממשלתו מקדמת במזרח ירושלים ובגדה המערבית צעדים שעשויים להגביר את המתיחות עם הפלסטינים, נוסף על כך שאינם לטעמו של הקהל הביתי שלהם.

לבד מהכשלת תוכניות הנסיעה של נתניהו, הצעדים שנקטה הממשלה החדשה גם האטו את המומנטום של פורום הנגב, שהוקם כדי להרחיב את הסכמי אברהם באמצעות קידום פרויקטים אזוריים במגוון תחומים ומגזרים.

לבד מהכשלת תוכניות הנסיעה של נתניהו, הצעדים שנקטה הממשלה החדשה גם האטו את המומנטום של פורום הנגב, שהוקם כדי להרחיב את הסכמי אברהם באמצעות קידום פרויקטים אזוריים במגוון תחומים ומגזרים

אף על פי שמרוקו הייתה צפויה לארח את פסגת השרים השנייה של הפורום בחודש הבא, רבאט גם היא מתעכבת בקביעת תאריך לוועידה, כך חשפו הגורם האמריקאי והדיפלומט המזרח תיכוני.

יושב ראש האופוזיציה דאז בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עבדאללה בן זאיד, בתל אביב, 16 בספטמבר 2022
יושב ראש האופוזיציה דאז בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, עבדאללה בן זאיד, בתל אביב, 16 בספטמבר 2022

"נתניהו אומר שהוא זה שמנהל את העניינים, אבל התפיסה בערי בירה בעולם היא שאין לו שליטה במצב, וזה מקשה על המגעים עם ישראל כרגע", אומר הדיפלומט המזרח תיכוני, שביקש להישאר בעילום שם.

הביקור של בן-גביר עלה לנתניהו בביקורו שלו

הצרות של נתניהו החלו פחות משבוע לאחר ששב לראשות הממשלה, כאשר השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר – שמנהל מזה זמן רב קמפיין לביטול הסטטוס קוו השברירי על הר הבית כדי לאפשר תפילת יהודים שם – ביקר במתחם. הסיבוב בן 13 הדקות שלו גרר שטף של גינויים בינלאומיים, בכלל זאת מצד ארצות הברית ומצד איחוד האמירויות.

אבו דאבי מתחה ביקורת על "ההסתערות על חצר מסגד אל-אקצא" מצד בן-גביר וקראה לחדול מ"ההפרות החמורות והפרובוקטיביות" של הסטטוס קוו. היא גם הצטרפה לבקשה שהובילה לכינוס החירום של מועצת הביטחון של האו"ם והסלימה את הנושא עוד יותר על הבמה הבינלאומית.

אבו דאבי מתחה ביקורת על "ההסתערות על מסגד אל-אקצא" מצד בן-גביר וקראה לחדול מ"ההפרות החמורות והפרובוקטיביות" של הסטטוס קוו. היא גם הצטרפה לבקשה שהובילה לכינוס החירום של מועצת הביטחון

נתניהו, שהיה אמור לבקר באיחוד האמירויות בשבוע שלאחר מכן, התעקש כי ישראל מחויבת לשימור הסטטוס קוו על הר הבית, אבל איחוד האמירויות דחתה את ביקורו בטענה לבעיות בלוח הזמנים. הדיפלומט ששוחח עם זמן ישראל אישר כי מעשיו של בן-גביר הם שהביאו לדחיית הביקור.

"התקבלה החלטה להאט את המגעים הפומביים", אומר הדיפלומט, אף על פי שכמה שבועות קודם לכן שגריר איחוד האמירויות בישראל צולם מקבל בחום את פניו של בן-גביר באירוע שהתקיים בשגרירות האמירויות בתל אביב.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)

שגריר ארצות הברית בישראל תומאס ניידס הוביל את תגובתו של ממשל ביידן לביקורו של השר לביטחון לאומי בהר הבית, וכינה אותו "בלתי מקובל" בהצהרה שפורסמה זמן קצר לאחר ירידתו של בן-גביר מהאתר הקדוש.

"לא תמכנו בביקור הזה, בהתחשב בהקשר", אמר ניידס מאוחר יותר לזמן ישראל.

ניסיון לעצור את שפיכות הדמים

הזעם המוקדם הזה לא מנע מממשל ביידן לקיים מגעים עם הממשלה החדשה. לקראת סוף החודש הראשון שלו בתפקיד, נתניהו אירח הן את היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן והן את שר החוץ אנתוני בלינקן לביקורים רמי דרג.

הממשל העריך כי פגישות פנים אל פנים עם ההנהגה בירושלים וברמאללה יהיו מכריעות לריסון האלימות, בייחוד לקראת חודש רמדאן.

הממשל העריך כי פגישות פנים אל פנים עם ההנהגה בירושלים וברמאללה יהיו מכריעות לריסון האלימות, בייחוד לקראת חודש רמדאן

מאז תחילת 2023 נהרגו 11 ישראלים בפיגועי טרור בירושלים. במהלך אותה תקופה נהרגו 48 פלסטינים – רובם בהתנגשויות עם כוחות צה"ל, אם כי חלקם היו אזרחים בלתי חמושים שנקלעו לקו האש, ואחד נורה למוות לכאורה על ידי מתנחל בשבוע שעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בירושלים, 30 בינואר 2023 (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בירושלים, 30 בינואר 2023 (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via AP)

בלינקן הורה לעוזרת שר החוץ לענייני המזרח הקרוב ברברה ליף ולשליח המיוחד לעניינים פלסטיניים האדי עמר להישאר באזור לאחר סיום ביקורו בסוף החודש שעבר כדי לוודא שהצדדים יישמו שורה של צעדים בגיבוי ארצות הברית שנועדו להשיב את הרגיעה.

שני גורמי הממשל הבכירים שבו לוושינגטון בתחילת החודש, בתקווה שעשו מספיק כדי לשכנע את שני הצדדים להימנע לפחות באופן זמני מצעדים בשטח או באו"ם שעלולים לתרום להחרפת המתיחות.

מאבק בטרור באמצעות הרחבת הבנייה

אבל אז הגיע פיגוע הדריסה של מחבל פלסטיני שהרג שלושה ישראלים, בהם שני אחים בני 6 ו-8, ביום שישי שעבר. בן-גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הובילו את התביעה הגורפת של חברי הקואליציה שישראל תגביר את נוכחותה מעבר לקו הירוק בתגובה לפיגוע.

ביום ראשון שעבר, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את הכשרתם של תשעה מאחזים בגדה המערבית ואת קידומן של תוכניות לבניית כ-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות; מדובר בהיקף המיזמים הגדול ביותר שקיבל אור ירוק בישיבה אחת.

הקבינט אישר את הכשרתם של תשעה מאחזים בגדה המערבית ואת קידומן של תוכניות לבניית כ-10,000 יחידות דיור בהתנחלויות; מדובר בהיקף המיזמים הגדול ביותר שקיבל אור ירוק בישיבה אחת

באמצעות הדלפות אנונימיות לתקשורת, גורמים טענו כי סמוטריץ' ובן-גביר דרשו בנייה רחבה הרבה יותר בגדה המערבית וכי נתניהו הצליח להוריד אותם כמה שלבים בסולם. יתר על כן, הם ציינו כי ייקח שנים להוציא לפועל את הכשרת המאחזים ואת הרחבת ההתנחלויות.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אולם הדברים הללו לא הרגיעו את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואת הממשל שלו, אשר מפקפק בכך שהגברת הנוכחות הישראלית מעבר לקו הירוק תעזור למנוע פיגועים עתידיים, אומר הגורם האמריקאי.

כעת ארצות הברית מוצאת את עצמה מנסה לבלום הצעת החלטה שהגישה איחוד האמירויות למועצת הביטחון של האו"ם, המגנה את החלטת הקבינט הישראלי ודורשת הפסקה מיידית של הבנייה בהתנחלויות – דבר הדורש מוושינגטון לנצל הון פוליטי שקיוותה לשמור לענייני מדיניות חוץ דוחקים יותר, כמו המלחמה באוקראינה.

ארצות הברית גם נחרדה לגלות שבן-גביר מתעלם מבקשותיהם של גורמי הממשל בעת ביקורם בארץ להימנע מלהצית התנגשות עם האסירים הביטחוניים הפלסטינים לפני רמדאן. בשבועות האחרונים השר לביטחון לאומי הודיע על הגבלת זמן המקלחת של האסירים הביטחוניים ועל הפסקת הטבות כמו אפיית פיתות טריות בבית הכלא.

ארצות הברית גם נחרדה לגלות שבן-גביר מתעלם מבקשותיהם של גורמי הממשל בעת ביקורם בארץ להימנע מלהצית התנגשות עם האסירים הביטחוניים הפלסטינים לפני רמדאן

הנהגת האסירים איימה בתגובה לפתוח בשביתת רעב המונית, והזהירה כי הזעם יגלוש מעבר לחומות הכלא ואל תוך הגדה המערבית במהלך רמדאן.

גורמים בממשלה ניסו להרגיע את ממשל ביידן על ידי הדלפה שהקבינט אישר שלוש מחוות שנועדו לשפר את תנאי המחיה של הפלסטינים, אולם הצעדים שתוארו היו עמומים ושוליים יחסית ולא זכו לתשומת לב רבה בוושינגטון, על פי המקור האמריקאי.

פלסטינים בעזה במיצב המציג לכאורה את תנאי האסירים הביטחוניים בישראל, 9 באפריל 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)
פלסטינים בעזה במיצב המציג לכאורה את תנאי האסירים הביטחוניים בישראל, 9 באפריל 2019 (צילום: Hassan Jedi/Flash90)

"אם אתה מחבר את כל החששות של הממשל שזכו להתעלמות, אתה יוצר מציאות שבה קשה מאוד לארח את ראש הממשלה", מסביר המקור.

אלה ודאי אינן חדשות טובות עבור נתניהו, שלשכתו העלתה את הרעיון של ביקור בבית הלבן בתחילת החודש, כך על פי המקור האמריקאי.

לשכת ראש הממשלה לא השיבה לבקשות חוזרות לקבלת תגובה לכתבה.

סגנונות התערבות שונים

"יש הרבה עניינים אחרים על סדר היום בוושינגטון, וההזמנה לא הייתה בראש סדר העדיפויות גם לפני כל זה, אז עכשיו על אחת כמה וכמה", מוסיף הגורם האמריקאי. עם זאת, הוא הבהיר כי נתניהו יגיע לביקור "בסופו של דבר".

"ההזמנה לא הייתה בראש סדר העדיפויות גם לפני כל זה, אז עכשיו על אחת כמה וכמה", מוסיף הגורם האמריקאי. עם זאת, הוא הבהיר כי נתניהו יגיע לביקור "בסופו של דבר"

לצורך השוואה, קודמו של נתניהו יאיר לפיד אירח את ביידן בישראל ימים ספורים אחרי שנכנס לתפקיד בקיץ שעבר, ואילו קודמו של לפיד, נפתלי בנט, טס לוושינגטון פחות מחודשיים אחרי שהושבע לראשות הממשלה ב-2021.

בפעם האחרונה שנתניהו שב ללשכת ראש הממשלה ב-2009, הוא מצא את עצמו יושב לצד נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה כעבור פחות מ-50 ימים. בכהונתו הראשונה כראש הממשלה, נתניהו נפגש עם ביל קלינטון בבית הלבן פחות מחודש לאחר שהחל בתפקיד.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מארח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, 20 במאי 2011 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נשיא ארה"ב ברק אובמה מארח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, 20 במאי 2011 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אולם במקום הזמנה, ביידן מסר הצהרה נדירה ל"ניו יורק טיימס", שבה קרא לממשלתו של נתניהו לחפש "קונצנזוס" במקום להוציא לפועל את המהפכה המשפטית השנויה במחלוקת שלו.

נתניהו הצליח לצבור מעט קילומטרז' מאז חזרתו לשלטון, כשטס לביקור אצל עבדאללה מלך ירדן ואצל נשיא צרפת עמנואל מקרון. אולם הביקור בירדן היה בפרופיל נמוך והביקור בצרפת הועב על ידי אזהרותיו של מקרון, שהודלפו לתקשורת, מפני מימוש מאמצי החקיקה לקצץ בצורה דרסטית את סמכויותיו של בית המשפט העליון.

לעת עתה, ממשל ביידן דוחה את אימוץ התסריט של מקרון. המקור האמריקאי ציין כי ייתכן שביקורו של נתניהו בבית הלבן ייערך רק בקיץ, היות שוושינגטון מעדיפה לקיים אותו לאחר שתושב הרגיעה לשטח.

לעת עתה, ממשל ביידן דוחה את אימוץ התסריט של מקרון. המקור האמריקאי ציין כי ייתכן שביקורו של נתניהו בבית הלבן ייערך רק בקיץ, היות שוושינגטון מעדיפה לקיים אותו לאחר שתושב הרגיעה לשטח

אולם חודש לאחר סיום רמדאן יחול יום ירושלים, ב-18 במאי, וארצות הברית חוששת כי הממשלה הניצית החדשה תיטה פחות להגביל את מצעד הדגלים השנתי בעיר העתיקה, שהצית מתיחות רבה בעבר, כך לדברי המקור האמריקאי.

המקור הבהיר כי ממשל ביידן עדיין מתכנן לעבוד עם ממשלת נתניהו לקידום ערכים ואינטרסים משותפים באזור. אולם השגריר ניידס הסביר בחודש שעבר כי "יש משך זמן מוגבל ביממה, אז זה יעזור מאוד אם לא נצטרך להתמודד כל יום עם דברים שאנחנו מתנגדים להם מן היסוד, מפני שזה פשוט יסיח את דעתנו מהדברים הגדולים יותר שאנחנו מנסים להשיג".

שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס (צילום: David Azagury / US Embassy)
שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס (צילום: David Azagury / US Embassy)

התרחקות בין שכנים

אי הנוחות לנוכח פעולות הממשלה החדשה התפשטה הרבה מעבר לוושינגטון ואבו דאבי. החלטות הקבינט מיום ראשון שעבר בנוגע להתנחלויות בגדה המערבית עוררו חוסר שקט גם בקרב בעלות בריתה של ישראל במזרח התיכון.

ירדן, מצרים וטורקיה השמיעו את התנגדויותיהן בפומבי, ואילו איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו בחרו להביע את חששותיהן מאחורי דלתיים סגורות, כך אישרו שני דיפלומטים מהאזור.

ירדן, מצרים וטורקיה השמיעו את התנגדויותיהן בפומבי, ואילו איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו בחרו להביע את חששותיהן מאחורי דלתיים סגורות, כך אישרו שני דיפלומטים מהאזור

לשלוש המדינות האחרונות אין כוונה לחזור בהן מהסכמי הנורמליזציה שחתמו עם ישראל בשל צעדים כאלה, אולם "הן מתקשות יותר לקדם אותם כשהנושא הפלסטיני נזנח", הסביר אחד הדיפלומטים מהמזרח התיכון.

מכאן נובעת החלטתה של מרוקו לדחות את ההודעה על מועד לכינוס פורום הנגב של שרי החוץ. מדינות רבות אחרות תומכות בגישת ה"נחכה ונראה", אמר הדיפלומט, והסביר כי אף אחד מן הצדדים המעורבים אינו מעוניין לקיים כינוס רם דרג שכזה אם המתיחות גואה בירושלים, בגדה המערבית או ברצועת עזה.

הדבר אולי לא מדאיג כל כך את נתניהו, שלא מתלהב במיוחד מהיוזמה שהתקיימה בניצוחו של קודמו לפיד, לדברי חבר כנסת מהאופוזיציה. אולם אותו חבר כנסת מאמין כי ראש הממשלה מכיר בכך ש"פירוקו המוחלט" של פורום הנגב לא יבשר טובות בנוגע למאמץ הרחב יותר לקדם את הסכמי אברהם.

אחרי פורום הנגב, שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי, ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (משמאל לימין), 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
אחרי פורום הנגב, שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי, ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (משמאל לימין), 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)

מדינות פורום הנגב, מצידן, מתכוונות לקיים כינוס נוסף רק אם הוא יניב יוזמה משמעותית – כזו שתוכל להועיל גם לפלסטינים – אומר הדיפלומט המזרח תיכוני, אם כי הוא מכיר בכך שהדבר יהיה קשה יותר תחת הממשלה החדשה של ישראל.

המדינה המפרצית היחידה שהתבטאה בפומבי נגד החלטות הקבינט מיום ראשון היא ערב הסעודית. שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, גינה את המהלך כ"אקט בלתי חוקי בעליל שרק ילהיט את המתיחות ויסבך את המצב עוד יותר".

המדינה המפרצית היחידה שהתבטאה בפומבי נגד החלטות הקבינט מיום ראשון היא ערב הסעודית. שר החוץ הסעודי גינה את המהלך כ"אקט בלתי חוקי בעליל שרק ילהיט את המתיחות ויסבך את המצב עוד יותר"

בין אם במתכוון או שלא, הוא תיאר את ההחלטה להכשיר את תשעת המאחזים כ"סיפוח", מונח שאולי צרם לאיחוד האמירויות, אשר טענה כי בזכות הסכם הנורמליזציה שלה עם ישראל, נעצר את הסיפוח המתוכנן של נתניהו בגדה המערבית.

כך או אחרת, הביקורת הזו ממחישה כיצד המדיניות שהתוותה ממשלת ישראל החדשה עלולה להרחיק בעלות ברית ישנות ועתידיות כאחת.

עוד 1,895 מילים
סגירה