האם "האליטה האשכנזית שולטת במדינה"?

נאום הרולקסים המנצנצים של דודי אמסלם, צילום מסך מערוץ 12
נאום הרולקסים המנצנצים של דודי אמסלם, צילום מסך מערוץ 12

מאז הקמת הקואליציה הנוכחית, בשלהי חודש דצמבר 2022, וביתר שאת בימים האחרונים, אנחנו עדים לשיח מתלהם המעמיק את השסעים, העמוקים ממילא, בחברה הישראלית. את הדוגמה הבולטת ביותר, אולי, סיפק לנו ח"כ דוד אמסלם ב"נאום הרולקסים והמרצדסים" שלו בכנסת ביום ב' ה-13.2.2023, בעקבות הפגנת הענק נגד המהפכה המשטרית, הפגנה שהתקיימה באותו יום מול הכנסת.

חה"כ אמסלם ניסה לצייר את כל מאות אלפי המפגינים כאנשי האליטה האשכנזית השבעה, כשהוא רומז לכך שלאלה אין זכות, לפחות לא זכות מוסרית, להפגין, שכן הם כל-כך עשירים וכל-כך שבעים עד שה"רולקסים שלהם מנצנצים". "הם רוצים אותנו נתינים – והם אדוני הארץ", אמר. זכורים גם דבריה של מירי רגב, לפני כשנה וחצי כשאמרה: "האליטה האשכנזית התרגלה לשלוט במזרחים. לא, זה נגמר."

ח"כ אמסלם ניסה לצייר את כל מאות אלפי המפגינים כאנשי האליטה האשכנזית השבעה, כשהוא רומז לכך שלאלה אין זכות, לפחות לא מוסרית, להפגין, שכן הם כה עשירים ושבעים עד שה"רולקסים שלהם מנצנצים"

הרבה השתנה בציבור הישראלי בשנים האחרונות בכלל, ובהקשר של יחסי אשכנזים ומזרחים בישראל בפרט. לצד מאבקים בעלי אופי עדתי ברור (כמו המאבק בקיץ 2020 על פתיחתו למבקרים ומטיילים של נחל האסי שבקיבוץ ניר דוד בעמק בית שאן) זכתה לתהודה ציבורית רבה טענתו של ד"ר אבישי בן חיים בדבר החלוקה של ישראל ל"ישראל הראשונה" וישראל השנייה".

חלוקה זו כוללת מרכיב עדתי ברור, כאשר בין השאר טוען בן חיים לגבי אפליה שיטתית של "ישראל השנייה" – בעיקר מזרחים, שמרנים ומסורתיים – על ידי "ישראל הראשונה" –בעיקר אשכנזים, ליברלים וחילונים – לאורך עשרות שנים.

בעקבות העיסוק הרב בסוגיות עדתיות בציבור הישראלי בשנים האחרונות, שאל המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן בסקר שערך ב-16-22 בינואר, 2023, את השאלה, "האם את/אתה מסכים/מה עם האמירה כי האליטה האשכנזית שולטת במדינה?".

שאלה באותו נוסח נשאלה על-ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה לפני כשלוש שנים וחצי, ביוני 2019. מטרת המכון לחירות ואחריות הייתה לבחון האם הציבור הישראלי עדיין ברובו שולל את האמירה כי "האליטה האשכנזית שולטת במדינה".

גרף המתאר את תשובות הנשאלים לסקרים בנושא: האם האליטה האשכנזית שולטת במדינה
גרף המתאר את תשובות הנשאלים לסקרים בנושא: האם האליטה האשכנזית שולטת במדינה

אם מסתכלים רק על התוצאה בקרב כלל הציבור בישראל ולא יורדים לפרטים, נראה כאילו אין הבדל בתשובות הנשאלים בשני הסקרים. ב-2019 רק 37 אחוזים מהנשאלים סברו שאכן האליטה האשכנזית שולטת במדינה, ובסקר שנערך בינואר 2023 השיבו 38 אחוזים בחיוב על אותה שאלה – שיעורים כמעט זהים. גם שיעור ה"לא מסכימים" כמעט זהה, 56 אחוזים ביוני 2019 ו-53 אחוזים בינואר 2023.

אם מסתכלים רק על התוצאה ולא יורדים לפרטים, נראה שאין הבדל בתשובות כלל הנשאלים בשני הסקרים. ב-2019 37% סברו שהאליטה האשכנזית שולטת במדינה, ובינואר 2023 השיבו 38% בחיוב על אותה שאלה

אולי לא כל-כך נורא. אבל אם נתבונן בנתונים יותר לעומק, נראה בבירור את התרחבות השסעים החברתיים בישראל בשנים האחרונות ואת ההקצנה של העמדות החברתיות-פוליטיות.

בקרב מי שהגדירו עצמם "ימין אידיאולוגי", אלה שסברו כי אכן האליטה האשכנזית שולטת במדינה ב-2023 היו בשליש יותר מאלה שסברו כך ב-2019 (עליה מ-39 אחוזים ל-52 אחוזים).

לעומתם, בקצה השני של הסקאלה, אנחנו רואים תמונת מראה שמבליטה עוד יותר את ההקצנה. אם ב-2019 למעלה משליש מן הנשאלים שהגדירו עצמם כשמאל אידיאולוגי סברו שאכן האליטה האשכנזית שולטת במדינה, הרי שבסקר הנוכחי רק רבע מהם סברו כך (ירידה מ-36 ל-25 אחוזים).

גרף המתאר תשובות נשאלים לסקרים בנושא: הסכמת הציבור הישראלי עם המשפט "האליטה האשכנזית שולטת במדינה" לפי חלוקה אידאולוגית.
גרף המתאר תשובות נשאלים לסקרים בנושא: הסכמת הציבור הישראלי עם המשפט "האליטה האשכנזית שולטת במדינה" לפי חלוקה אידאולוגית.

המשמעות היא שאם היתה ציפייה שהשסע העדתי בישראל יילך ויתקהה, יילך וייסגר, הרי שלא כך הוא. השסע העדתי מקבל יותר ויותר מאפיינים פוליטיים מפלגתיים וכך הופכים שני השסעים – העדתי והפוליטי – לשסעים חופפים המקצינים זה את זה.

הבדלים בולטים אף יותר ניתן למצוא בחתך של מצביעי מפלגות שונות. בהשוואה ל-2019, ישנה עליה ניכרת בשיעור מצביעי כל מפלגות הקואליציה אשר מסכימים עם המשפט "האליטה האשכנזית שולטת במדינה" (עליה מ-39 אחוזים ל-52 אחוזים). מנגד, ניכר שבקרב מצביעי כל מפלגות האופוזיציה ישנה ירידה בשיעור המשיבים אשר מסכימים כי האליטה האשכנזית שולטת במדינה (ירידה מ-36 אחוזים ל-25 אחוזים).

גרף המתאר את תשובות הנשאלים לסקרים בנושא: האם האליטה האשכנזית שולטת במדינה לפי חלוקה לקואליציה ואופוזיציה
גרף המתאר את תשובות הנשאלים לסקרים בנושא: האם האליטה האשכנזית שולטת במדינה לפי חלוקה לקואליציה ואופוזיציה

אבל אם נתבונן בנתונים יותר לעומק, נראה בבירור את התרחבות השסעים החברתיים בישראל בשנים האחרונות ואת ההקצנה של העמדות החברתיות-פוליטיות

לתחושה הזו בקרב מזרחים, כי האליטה האשכנזית שולטת במדינה, ישנן דוגמאות נוספות. רק לאחרונה ראינו דוגמה לכך בהרכב שופטי בג"ץ שדן בעניין כשירותו של אריה דרעי לשמש כשר.

מבין אחד עשר שופטות ושופטים רק אחד היה ממוצא מזרחי. כמה קל היה לאותם אלה שרוצים להבליט את הפער ולהעמיק את השסע לפרש את חוות דעתו של השופט יוסף אלרון כאילו היה הוא השופט היחיד שדחה את העתירה נגד מינויו של דרעי לשר, ולייחס זאת למוצאו העדתי.

אך השופט אלרון לא התייחס לגופו של עניין, אלא שלח את דרעי ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כדי שזה יקבע אם יש במעשיו קלון. דבר שדרעי לא עשה ולא רצה לעשות, ובהימנעותו זו יצר את הצורך בהכרעת בג"ץ.

נראה שהמחלוקות והשסעים בחברה הישראלית, לא זו בלבד שאינם קהים ונחלשים, אלא שהם אף מתחדדים ומעמיקים ומתקבל הרושם שיש מי שמנסה להשיג הישגים פוליטיים מהמצב הזה ודואג להעמיק עוד ועוד את השסעים האלה בחברה הישראלית.

ד"ר חיים וייצמן הוא מנהל התחום הפוליטי ועמית מחקר במכון לחירות ואחריות, ומרצה לממשל, מנהל ומדיניות ציבורית בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן. הוא בעל ניסיון ארוך שנים במגזר הציבורי; בין שאר התפקידים אותם מילא: עוזר לח"כ שמעון פרס, יועץ מדיני לשר וח"כ לשעבר ד"ר יוסי ביילין ויועץ בכיר לשר הדתות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נק להתיחסות: 1. חסר נתון מהותי במחקר: "מדוע מזרחיים מעברתים את שם משפחתם"? "האם אנשים שעברתו את שם משפחתם המזרחי מצליחים יותר"? 2. בסופו של דבר סטודנטים מהפריפריה וממרכז הארץ לומדים י... המשך קריאה

נק להתיחסות:
1. חסר נתון מהותי במחקר: "מדוע מזרחיים מעברתים את שם משפחתם"?
"האם אנשים שעברתו את שם משפחתם המזרחי מצליחים יותר"?
2. בסופו של דבר סטודנטים מהפריפריה וממרכז הארץ לומדים יחד באותה האוניברסיטה, ויש עשרות אלפים… היתכן שאין מזרחיים יחידי סגולה ראויים?
לסיכום: מבין "השסעים העמוקים ממילא..": בחרת כדוגמאות את אמסלם ודרעי מהצד המזרחי הבכיין? האם חסרים דוגמאות של חברי כנסת מהצד האשכנזי המתנשא?
או האם מדובר בכח ההרגל או החינוך?
הגדרת את הרפורמה "מהפכה משטרית" ובסוף ציינת כי 2 כלותיך מזרחיות. מה אני כקורא אמור להסיק מזה?
ע"מ שיותר ויותר מזרחיים יקראו פוסטים/מאמרים בנושאים חשובים כאלו, הם צריכים דוגמאות מ 2 הצדדים.
גילוי נאות: הבת שלי התחתנה עם רומני (ולא הוא לא "רומני גנב").

כדי לא להפוך את תגובתי למאמר אתייחס רק לשני נושאים, שלדעתי קשורים: מערכת החינוך ואחוז המזרחים בין שופטי העליון - והניתוח הוא מהתרשמותי בלבד, כי אני מסתמך רק על ידע כללי. כבר שנים אני טו... המשך קריאה

כדי לא להפוך את תגובתי למאמר אתייחס רק לשני נושאים, שלדעתי קשורים:
מערכת החינוך ואחוז המזרחים בין שופטי העליון – והניתוח הוא מהתרשמותי בלבד, כי אני מסתמך רק על ידע כללי.
כבר שנים אני טוען שההשקעה בחינוך היא המשתלמת ביותר, לפחות במדינה דמוקרטית – אבל היא איננה "תקינה פוליטית": שר חינוך שיזום תוכנית לשיפור מערכת החינוך, לא יוכל 'לגזור את הסרט', כי ההצלחה תתברר רק אחרי שני עשורים.
ובנוסף, בפריפריה קשה יותר להתגבר על פגמי מערכת החינוך, גם למשפחות מבוססות. כשאחוז מקבלי תעודת הבגרות נמוך יחסית בפריפריה, ולכן גם אחוז מקבלי תואר במשפטים (חפשו: "פערים אקוטיים בין הפריפריה למרכז"). אבל 'פריפריה' יכולה להיות גם במרכז, למשל בדרום ת"א.
אם אחוז המזרחים בין המשפטנים הוא נמוך, כך יהיה אחוזם בין השופטים – והפער יגדל ככל שעולים בהיררכיה, מפני שהעלייה בהיררכיית התפקיד מסננת את אלה שאינם בקצה העליון של ההתפלגות: המצטיינים. לכן אני מעריך שאחוז המזרחים בבית המשפט המחוזי, נמוך מאחוזם בבית משפט השלום, וכנ"ל כשעולים בהיררכיה לבית המשפט העליון.
הפתרון הוא בשיפור מערכת החינוך הכללית (ולא בהתרכזות במצטיינים).
גילוי נאות: אני אשכנזי, ושני בני הבוגרים נשואים לנשים מעדות המזרח.
ד"ר יחיאל קמחי

עוד 730 מילים ו-2 תגובות
סגירה