מלחמת האזרחים כבר כאן

בסופו של דבר, הכל מסתכם בשאלה למי כוחות הביטחון יצייתו ומה תפקידם ● השבוע בחווארה, הכוחות הפקירו כפר שלם לידי טרוריסטים יהודים שביצעו פוגרום אלים במקום ● שלושה ימים אחר כך, אותם כוחות הפעילו אלימות אל מול רבבות שמחו באופן לא אלים נגד ההפיכה המשטרית שמחוללת הממשלה ● ומה יקרה כשהחוקים יעברו ובג"ץ יפסול אותם? ● דעה

כוחות המשטרה מול המפגינים בצומת השלום בתל אביב, 1 במרץ 2023 (צילום: אור אדר)
אור אדר
כוחות המשטרה מול המפגינים בצומת השלום בתל אביב, 1 במרץ 2023

השבוע פרצה בישראל מלחמת אזרחים. כבר שנים מדברים כאן על מלחמת תרבות שאו-טו-טו תפרוץ בין השבטים שמנה הנשיא לשעבר רובי ריבלין; כבר שבועות רבים אדי הדלק הרעילים שבאוויר מוליכים למשבר חוקתי ומשטרי ולחשש הממשי שיישפך דם ברחובות; השבוע זה קרה.

בחווארה ביום ראשון ובתל אביב אתמול (רביעי) ניצתה האש המביאה את מצבה של מדינת ישראל קרוב יותר מאי פעם לסף תהום. האם ואיך תצא ממנו החברה הישראלית – מוקדם עדיין לדעת.

הקו המחבר בין הפוגרום שעשו פשיסטים יהודים בתושבי הכפר הפלסטיני לבין ההתקפה המשטרתית החמושה על אזרחים בתל אביב, איננו מצדיק כמובן את ההשוואה המכוערת שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו בין שני הקהלים בנאום השקרים שלו, ששודר אמש בשידור חי.

אין הקבלה בין טרוריסטים יהודים – גידולי הפרא הכהניסטים, הרצחניים והמוסתים – שכבשו להם כעת מאחזים בצמרת השלטון, לבין מאות האלפים היוצאים לרחובות ולכיכרות במחאה על ההפיכה המשטרית שהממשלה מבקשת להשליט.

אין הקבלה בין טרוריסטים יהודים שכבשו להם כעת מאחזים בצמרת השלטון, לבין מאות האלפים היוצאים לרחובות במחאה על ההפיכה המשטרית שהממשלה מבקשת להשליט

מבט על חווארה ביום שאחרי הפוגרום, 27 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
מבט על חווארה ביום שאחרי הפוגרום, 27 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

ואולם בכל זאת ישנו קו המחבר בין שני האירועים: כוחות הביטחון של מדינת ישראל.

בתחילת השבוע, בחווארה, כוחותיה של מדינת ישראל נפקדו ממקומם, וחדלו מלמלא את תפקידם: שמירת הסדר הציבורי ושלומם של כלל בני האדם המצויים תחת שליטת כוחותיה של המדינה.

בחווארה, כוחותיה של מדינת ישראל נפקדו ממקומם, וחדלו מלמלא את תפקידם: שמירת הסדר הציבורי ושלומם של כלל בני האדם המצויים תחת שליטת כוחותיה של המדינה

המדינה הפקירה את תושבי כפר חווארה, ובמשך שעות אחדות היה הכפר שטח ללא חוק, ללא שלטון החוק, מופקר בידיהם של טרוריסטים יהודים שהציתו, ירו, פצעו והרגו בתושבים הפלסטינים. מיליציות של אזרחים חמושים השתלטו על השטח ונטלו את השליטה לידיהן.

אתמול, לעומת זאת, הפגינו כוחותיה של המדינה נוכחות חמושה ואלימה – דווקא במרכז תל אביב, אל מול רבבות אזרחים שמחו באופן לא אלים נגד ההפיכה המשטרית שמחוללת הממשלה.

כוחות המשטרה עשו שימוש במכת"זיות והשליכו רימוני הלם לעבר המפגינים. קרוב לארבעים מפגינים נפצעו, דם ניגר ברחובות. בהמשך התברר כי האות להתקפה המשטרתית החמושה על האזרחים הייתה פציעה של אחד השוטרים: אצבעו נשרטה.

קרוב לארבעים מפגינים נפצעו, דם ניגר ברחובות. בהמשך התברר כי האות להתקפה המשטרתית החמושה על האזרחים הייתה פציעה של אחד השוטרים: אצבעו נשרטה

ההתקפה המשטרתית על האזרחים נמשכה גם בשעות הערב בכיכר המדינה, כאשר גדוד של שוטרי יס"מ, מלווים בפרשים על סוסים, הדפו את אלפי המפגינים שהתגודדו מחוץ למספרה שבה אשתו של ראש הממשלה שרה נתניהו שבחרה להסתפר דווקא במרכז תל אביב בערבו של יום הזעם האזרחי.

מדינת ישראל הולכת ומתקרבת אל סף משבר בלתי הפיך. אם לא ייעצר מרוץ החקיקה שיוזמת הממשלה במטרה לעקר את עצמאות מערכת המשפט ובכך לשלול את היסוד הדמוקרטי מהמדינה היהודית-דמוקרטית, אין כל ספק שיוגשו לבג"ץ עתירות לביטול מהלכי החקיקה האנטי דמוקרטיים האלה.

אם בית המשפט יקבל את העתירות, זו תהיה הפעם הראשונה שבה בג"ץ מורה על ביטולם של סעיפים בחוקי יסוד. הממשלה תצטרך לקבל אז החלטה, האם לשמור על יסודות שלטון החוק ולכבד את פסיקת בג"ץ, או להכריז על פסקי הדין הללו כבלתי חוקיים וחסרי תוקף משפטי.

שוטרי משמר הגבול מתעמתים עם מפגינים מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים, 1 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שוטרי משמר הגבול מתעמתים עם מפגינים מחוץ לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים, 1 במרץ 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ההערכות המלומדות גורסות כי בשלב הזה יעמדו כלל מוסדות השלטון בדילמה. סעיף 7(א) לחוק שב"כ, למשל, קובע כי "השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו".

האם פירוש הדבר הוא שגם שב"כ, כמו המשטרה, צה"ל וגופים נוספים, יצטרכו להחליט באותו שלב האם יש צורך להגן על המשטר הדמוקרטי מפני הממשלה והכנסת שחוקקו חוקים שמשמעותם סופה של הדמוקרטיה?

האם פירוש הדבר הוא ששב"כ, המשטרה, צה"ל וגופים נוספים, יצטרכו להחליט באותו שלב האם יש צורך להגן על המשטר הדמוקרטי מפני הממשלה שחוקקה חוקים שמשמעותם סופה של הדמוקרטיה?

התעלמות מפסק דין של בית המשפט העליון או הכרזה עליו כבלתי תקף פירושן התפוררות של שלטון החוק במדינה. זה לא עניין ערטילאי, של ויכוח אינטלקטואלי איזה אקט משפטי גובר על מה. זו שאלה גשמית, קיומית. דם עלול להישפך ברחובות. למעשה, הוא כבר התחיל להישפך.

בחווארה, ביום ראשון, זה קרה בגלל חדלונו של השלטון אל מול מיליציות המתנחלים; וביום רביעי בתל אביב, בגלל לוחמנות המשטרה הכורעת תחת פיקודו של הגנרל בן-גביר, כלפי האזרחים המוחים נגד ההפיכה המשטרית.

שוטרים חוסמים את הכביש בהפגנות נגד המהפכה המשפטית לצד דגלי ישראל מגואלים בדם, 1 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
שוטרים חוסמים את הכביש בהפגנות נגד המהפכה המשפטית לצד דגלי ישראל מגואלים בדם, 1 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

כך מגיעות דמוקרטיות לסופן: במעין ורטיגו הולך ומסתחרר המוביל לקבורת חמור אלימה ומדממת.

אך סופו של הסיפור הזה טרם נכתב. השלטון בישראל הכריז מלחמה על הציבור הישראלי, ובליבם של מיליוני אזרחים כבר גמלה ההחלטה לקום, להתקומם, ולהילחם על הדמוקרטיה. הירייה הראשונה כבר נורתה, אך המילה האחרונה טרם נאמרה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מכיוון שלבג"ץ, או לכל גוף שיפוטי אחר, אין שום סמכות לפסול חוק יסוד - הדילמה מתייתרת מעיקרה. ולא, העובדה שבג"ץ "הכריז" בפסק דין שיש לו סמכות כזו, לא באמת מעניקה לו אותה. בדיוק כמו מצב ה... המשך קריאה

מכיוון שלבג"ץ, או לכל גוף שיפוטי אחר, אין שום סמכות לפסול חוק יסוד – הדילמה מתייתרת מעיקרה.
ולא, העובדה שבג"ץ "הכריז" בפסק דין שיש לו סמכות כזו, לא באמת מעניקה לו אותה. בדיוק כמו מצב הוא יכריז בפסק דין מלומד שהבחירות בטלות.

עוד 673 מילים ו-1 תגובות
סגירה