כביש 171 בנגב, הסגור לתנועה (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
כביש 171 בנגב, הסגור לתנועה

ארץ אוכלת כבישיה

פסח מתקרב, ולאכזבת המטיילים מתברר שכביש 171 - המוביל למסלולי טיול ואתרי טבע ייחודיים בדרום - עדיין סגור לתנועה בגלל סחבת בירוקרטית ומחלוקת על סמכויות ● החברה להגנת הטבע: "מדובר בפגיעה קשה בציבור המטיילים" ● משרד התחבורה: "הכביש באחריות מועצה אזורית רמת נגב" ● ראש המועצה: "משילות בנגב זה לא רק בריונות, זה גם תשתיות"

פסח מתקרב, ולאכזבת המטיילים מתברר שכביש 171 - המוביל למסלולי טיול ואתרי טבע ייחודיים בדרום - עדיין סגור לתנועה בגלל סחבת בירוקרטית ומחלוקת על סמכויות ● החברה להגנת הטבע: "מדובר בפגיעה קשה בציבור המטיילים" ● משרד התחבורה: "הכביש באחריות מועצה אזורית רמת נגב" ● ראש המועצה: "משילות בנגב זה לא רק בריונות, זה גם תשתיות"

מספרים שבחול המועד הקרוב יהיה צפוף מאוד בנתב"ג. גם באתרי הטיול הפופולריים במרכז הארץ יהיה קשה להכניס סיכה. מי שירצה ליהנות מחופשת הפסח ומהטבע שמגיע לשיאו באביב, יצטרך להרחיק לקצווי המדינה.

כמה מאכזב לגלות, אם כך, שהם יהיו סגורים – שחתיכה גדולה של טבע ישראלי נהדר (והיסטוריה, וארכאולוגיה) תהיה חסומה בפני הציבור גם בחג הקרוב בגלל שילוב בין סחבת בירוקרטית ומחלוקות תקציביות.

כביש 171 פונה מכביש 40 – ציר התנועה המרכזי שחוצה את הנגב ומחבר בין מרכז הארץ לאזור אילת – לכיוון גבול מצרים. לצד כמה בסיסים צבאיים, כביש 171 מהווה את דרך הגישה הכמעט בלעדית לשורה של אתרים: בור חמת, נחל ניצנה, הר רמון, בורות לוץ, הר שגיא, הר כרכום ועוד.

לצד כמה בסיסים צבאיים, כביש 171 מהווה את דרך הגישה הכמעט בלעדית לשורה של אתרים: בור חמת, נחל ניצנה, הר רמון, בורות לוץ, הר שגיא, הר כרכום ועוד

אלא שלפני חגי תשרי האחרונים הוצב בפתח הכביש שלט מאיים: "הכביש מסוכן, הנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון".

שלט האוסר כניסה לכביש 171 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
שלט האוסר כניסה לכביש 171 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

סגירת הכביש דווקא לקראת החגים עוררה זעם בקרב ציבור המטיילים, ובהתערבות שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי, משרד התחבורה התחייב להיכנס למהלך של תיקון הליקויים הבטיחותיים בכביש ופתיחתו. ההבטחה המפורשת הייתה כי הכביש ייפתח לכל המאוחר עד פסח.

ובכן, פסח דופק בדלת – והכביש עדיין סגור. "הריני לפנות אלייך בדחיפות", כתבה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן, במכתב ששיגרה אתמול (שלישי) לשרת התחבורה מירי רגב. "ישנו חשש כבד שכביש 171 יישאר סגור גם בחג הפסח הקרוב.

"מדובר בפגיעה קשה בציבור המטיילים, ביוזמות הטיילות החינוכית, בתנועות הנוער, בחוגי הסיירות ובגופי התיירות המקומיים אשר טיול במרחב זה מהווה מרכיב משמעותי בפרנסתם… אנו מבקשים כי תפעילי את מלוא כובד משקלך על מנת שהציבור הישראלי יוכל ליהנות בחג הקרוב מהטבע הייחודי אליו מוביל הכביש".

"מדובר בפגיעה קשה בציבור המטיילים, ביוזמות החינוכיות, בתנועות הנוער, בחוגי הסיירות ובגופי התיירות המקומיים אשר טיול במרחב זה מהווה מרכיב משמעותי בפרנסתם"

"מה שמקומם במיוחד", אומרת האן לזמן ישראל, "זה שאם אתה תגיע לכביש ותרצה להתעלם מהשלט, תוכל לנסוע אם תחליט לקחת את הסיכון. הרי הצבא כן נוסע בו.

שוליים בסכנת התמוטטות בכביש 171 (צילום: מועצה אזורית רמת נגב)
שוליים בסכנת התמוטטות בכביש 171 (צילום: מועצה אזורית רמת נגב)

"מי שלא יכול לנסוע זה כל הטיילות החינוכית – בתי ספר, חוגי סיור, תנועות נוער. כל אלה צריכים לקבל אישור למסלול מחדר המצב של משרד החינוך, וברגע שהקב"ט של המועצה מעביר הודעה שהכביש סגור, המערכת חסומה ואי אפשר לקבל אישור לטייל שם.

"בהתחלה האמנו שזה ייפתר בתוך כמה חודשים, אבל עכשיו כבר ברור שזה מדשדש מאוד לאט ואף אחד לא ממהר לשום מקום. אני חוששת שאנחנו הולכים לעוד מקרה כמו מעלה עקרבים, שסגור למטיילים כבר 4-5 שנים.

"בהתחלה האמנו שזה ייפתר בתוך כמה חודשים, אבל עכשיו כבר ברור שזה מדשדש מאוד לאט ואף אחד לא ממהר לשום מקום. אני חוששת שאנחנו הולכים לעוד מקרה כמו מעלה עקרבים, שסגור כבר 4-5 שנים"

"כל מה שצריך כדי לפתוח את הדרך זה לשים כמה מעקי ניו ג'רזי, אבל מתווכחים איזה מעקות לשים ומי ישלם ובינתיים יש לנו מרחב שלם שאי אפשר לטייל בו".

מי שהכריז בפועל על הסגירה הוא ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב אשר בשטחה עובר הכביש. העילה לסגירה: מצבו התשתיתי והבטיחותי הירוד של הכביש. לפי דורון, אנשי המקצוע קבעו שהכביש מסכן את חיי הנוסעים, והוא אינו יכול לערוב לשלומם.

חוג נוער הר הנגב בתצפית על מכתשי עריף (צילום: החברה להגנת הטבע)
חוג נוער הר הנגב בתצפית על מכתשי עריף (צילום: החברה להגנת הטבע)

מעבר לחשש האמיתי לבטיחות המטיילים, מדובר בניסיון להפעיל לחץ על השלטון המרכזי ולגרום לו להכניס את היד לכיס ולקחת אחריות על כבישי הדרום שסובלים מהזנחה ותחזוקה ירודה.

רמת נגב היא מועצה קטנה מבחינת מספר התושבים – 9,000 בלבד – אבל הגדולה בישראל מבחינת שטח, ולדברי דורון אין לה התקציב והיכולת לטפל במאות קילומטרים של כבישים שעוברים בשטחה.

לפני מספר שנים, כשכביש הגישה לבסיס הצבאי הגדול בשבטה התמלא בורות, דורון סגר אותו. תוך זמן קצר מערכת הביטחון מצאה את התקציב לחדש את הכביש ולתקן את הליקויים. בכביש 171, מתברר, זה קצת יותר מסובך.

לפני מספר שנים, כשכביש הגישה לבסיס שבטה התמלא בורות, דורון סגר אותו. תוך זמן קצר מערכת הביטחון מצאה את התקציב לחדש את הכביש ולתקן את הליקויים. בכביש 171, מתברר, זה קצת יותר מסובך

"מאוד רצינו לפתוח את הכביש עד פסח", אומר דורון לזמן ישראל, "קיימנו שני סיורים עם אנשי משרד התחבורה ונתיבי ישראל, והתברר שהבעיה יותר חמורה משחשבנו. יש בכביש בעיות ניקוז קשות שגורמות לכרסום וקריסה של השוליים, ולסכנת הידרדרות לתהום בכמה נקודות.

ראש אילות, אזור בורות לוץ (צילום: איריס האן, החברה להגנת הטבע)
ראש אילות, אזור בורות לוץ (צילום: איריס האן, החברה להגנת הטבע)

"בנת"י אמרו שכדי שהם יתחילו לטפל בזה, צריך קודם שרשות הניקוז תפתור את בעיות הניקוז. ברשות הניקוז עובדים על זה, אבל אלה תהליכים שלוקחים הרבה זמן. כדי לא לחכות פנינו בינתיים לנתיבי ישראל וביקשנו שישימו פלסטר לחג – כמה מעקות שיאפשרו לאנשים לנסוע בכביש באופן בטוח. אחר כך יהיה זמן ל'אורנים גדול'.

"הבעיה היא שמה שיש לנו ממשרד התחבורה זה בעיקר התחייבות בעל פה שניתנה על ידי שרת התחבורה הקודמת. אני מקווה שזה לא ישתנה רק בגלל שהיו חילופי שלטון. מבחינתנו, אנחנו מנסים לעשות הכול. אנחנו מאוד רוצים שהציבור הישראלי יבוא לבקר ולטייל באזור".

"הבעיה היא שמה שיש לנו ממשרד התחבורה זה בעיקר התחייבות בעל פה שניתנה על ידי שרת התחבורה הקודמת. אני מקווה שזה לא ישתנה רק בגלל שהיו חילופי שלטון"

העובדה שהסגירה מתבטאת רק בהצבת שלט היא לא כסת"ח? בפועל אף אחד לא מונע ממני לנסוע בכביש.
"האמת שזה מה שהמשטרה הייתה מצפה ממני, לסגור פיזית, אבל אני לא עושה את זה כי הכביש משרת את כוחות הביטחון. בארצות הברית די בשלט כזה כדי שאף אחד לא ייסע. בישראל, גם אם אציב מחסום פיזי, ג'יפים יעקפו אותו מימין ומשמאל".

בין אנשי המקצוע שיוצאים לסיורים בשטח אולי יש הבנה ורצון טוב, אבל בכל הנוגע לרוח המפקד לא ברור כרגע לאיזה כיוון היא מנשבת.

בורות חמת (צילום: מיה ספקטור צל מדבר)
בורות חמת (צילום: מיה ספקטור צל מדבר)

מתברר שמבחינת הקריטריונים היבשים, כביש 171 לא נחשב לכביש שהמדינה אמורה לקחת עליו אחריות. הסיבה – המוזרה למדי – היא שאין בקצהו יישוב. הוא מוביל לשומקום, כלומר לבסיסי צה"ל ואתרי טיול.

"זה פשוט הזיה", אומר ראש המועצה דורון, "דווקא בגלל שאין שם יישוב אז זה כביש שלי? הרי אם אין תושבים אני לא אמור לספק שם שירותים. הממשלה צריכה להבין שמשילות בנגב זה לא רק בריונות, זה גם תשתיות. אני מבין שהצעד הבא שאני צריך לעשות זה לסגור את הכביש גם לכוחות צה"ל. כרגע החיילים נוסעים שם בפקודה עד 40 קמ"ש, מאוד נזהרים, אבל אולי לא תהיה לי ברירה".

"דווקא בגלל שאין שם יישוב אז זה כביש שלי? הרי אם אין תושבים אני לא אמור לספק שם שירותים. הממשלה צריכה להבין שמשילות בנגב זה לא רק בריונות, זה גם תשתיות"

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כביש 171 נמצא באחריות המועצה האזורית רמת נגב. מבדיקה שערכו גורמי המקצוע במשרד התחבורה עולה כי הכביש אינו עומד בקריטריונים הנדרשים להעברתו לאחריות חברת נתיבי ישראל מאחר שהוא משרת בעיקר את כוחות הביטחון ומטיילים בחופשות מועדי ישראל.

"עם זאת, נערכו מספר סיורים משותפים עם המועצה האזורית רמת נגב והתברר כי הכביש מסוכן לנסיעת כלי רכב בעיקר בשל היעדר מעקות בטיחות וסכנת נפילה לתהום. המשרד הפנה את הרשות המקומית לבקשת סיוע תקציבי מגורמי הביטחון וממשרד התיירות.

"במקביל, משרד התחבורה הנחה את חברת נתיבי ישראל לבחון האם ניתן לסייע למועצה האזורית לבצע את מעקות הבטיחות והתיקונים הנדרשים במטרה להגביר את בטיחות הכביש. יצוין כי בכל מקרה האחריות לתחזוקת הכביש ולבטיחותה חלה על המועצה האזורית, והסדר התנועה שנקבע בו הוא בסמכותה".

במועצת רמת נגב לא אהבו את הדברים הללו, וביקשו להעביר תגובה לתגובה:

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב (צילום: ויקיפדיה)
ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב (צילום: ויקיפדיה)

"אנו מזכירים למשרד התחבורה כי כביש 171 הוא כביש הנמצא בתחומי מדינת ישראל ומשמש את צה"ל, צבאה של מדינת ישראל, ואת ציבור המטיילים, אזרחי מדינת ישראל. מצופה ממשרד התחבורה לקחת אחריות על הכבישים בשטח המדינה, ואם יש בעיה בקריטריונים, צריך לתקן אותם.

משרד התחבורה הודיע לפני מספר חודשים כי הוא יבצע תיקונים בכביש באמצעות נת"י. לצערנו, שוב חילופי שלטון פוגעים באזרח הקטן ומונעים מציבור המטיילים להגיע וליהנות מאחד מחבלי הארץ היפים והמיוחדים ביותר בישראל.

"אנו מצפים משרת התחבורה להיכנס לעובי הקורה ולהבין שריבונות ומשילות מתחילות בדרכים".

עוד 1,191 מילים
סגירה