רשות המיסים בודקת את התרומות שנאספו עבור מימון משפט נתניהו

פרסום ראשון עמותת "מוסרי", שבמסגרתה פועל ארגון "בצלמו" של שי גליק, אוספת תרומות של מיליוני שקלים עבור מימון משפטו של ראש הממשלה – ומעניקה לתורמים פטור ממס ● זאת, בניגוד לכללי רשות המיסים האוסרים מתן פטור על פעילות פוליטית או מפלגתית ● רשות המיסים אישרה לזמן ישראל כי נבדקות תלונות נגד העמותה

יהודה פואה ושי גליק בירושלים בהפגנה בעד רפורמת המשפט של הממשלה, 21 בפברואר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
יהודה פואה ושי גליק בירושלים בהפגנה בעד רפורמת המשפט של הממשלה, 21 בפברואר 2023

רשות המיסים בודקת תלונות שהוגשו נגד עמותת "מוסרי" – שבמסגרתה פועל (באופן מוסתר מהציבור) ארגון "בצלמו" של שי (שמאי) גליק, שרודף אנשי תרבות וחינוך משמאל – בגין הענקת פטור ממיסים לתורמיה, לכאורה בניגוד להראות החוק והכללים.

בין היתר הוגשה תלונה מצד הנהלת הפורום הדוקומנטרי בישראל ואיגוד המפיקים, שטענו כי "מוסרי"/"בצלמו" עוסקים בפעילות פוליטית מובהקת, היות שהם מתרימים כספים אישיים עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו למימון משפטו, ובכך מפרים את הכללים המתירים פטור מתרומות רק עבור מטרות "ציבוריות".

בתגובה לשאילתה של זמן ישראל, אישרה רשות המיסים כי התלונה נבדקת: "רשות המיסים בודקת כל מידע המעלה טענה לאי־עמידה בהוראות החוק, וכך תפעל גם במקרה הזה, ככל שיתבקש. יחד עם זאת, מפאת חובת הסודיות הקבועה בחוק, אנו מנועים למסור פרטים או מידע לצדדי ג' על אודות ההליכים ביחס לנישום (מי שחייב במס) זה או אחר".

כבר בינואר אישרה רשות המיסים כי תלונות ארגוני היוצרים נבדקת: "הנתונים והטענות שבפנייתכם יבדקו ובהמשך לכך תפעל רשות המיסים, ככל שיתבקש, בהתאם לשיקול דעתה בנסיבות העניין", מסר בתשובה ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים.

משרדי רשות המיסים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משרדי רשות המיסים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הפטור נועד להקל רק על פעילות של מוסדות ציבור הקיימים למטרה ציבורית, הפועלים למטרה ציבורית "שעניינה דת, תרבות, חינוך, עידוד התיישבות, מדע, בריאות, סעד או ספורט", כפי שמוגדר בחוק

סעיף 46א' לפקודת מס הכנסה הוא אחת "המתנות" הגדולות ביותר שמדינה ישראל יכולה להעניק לעמותה – האפשרות לגייס תרומות פטורות ממס, מהלך שמגדיל את התמריץ לתרום עבור מטרותיה ומעודד חברות (פטור של 23%) ואזרחים (פטור של 35%) לתת כסף למטרות הנראות להם ראויות.

אלא שהפטור הזה נועד להקל רק על פעילות של מוסדות ציבור הקיימים למטרה ציבורית, הפועלים למטרה ציבורית "שעניינה דת, תרבות, חינוך, עידוד התיישבות, מדע, בריאות, סעד או ספורט", כפי שמוגדר בחוק.

בחוזרים של רשות המיסים מוסבר מהו "מוסד ציבורי" ומהי "פעילות ציבורית". אחת הדרישות הן כי המוסד המתרים "אינו מסייע במישרין או בעקיפין לפעילות פוליטית או מפלגתית". עמותת "מוסרי"/"בצלמו" אספו במהלך השנתיים האחרונות מיליוני שקלים למימון משפטו של בנימין נתניהו.

כספים אלה, המוחזקים בחשבון מיוחד של העמותה, זיכו את התורמים בפטור ממיסים על פי סעיף 46א', על אף שהם מיועדים לעבור לקופה האישית של נתניהו עבור מימון משפטו – ולא למטרה ציבורית רחבה כלשהי.

יו"ר "בצלמו" יהודה פואה (צילום: חשבון הטוויטר של יהודה פואה)
יו"ר "בצלמו" יהודה פואה (צילום: חשבון הטוויטר של יהודה פואה)

כספים אלה, המוחזקים בחשבון מיוחד של העמותה, זיכו את התורמים בפטור ממיסים על פי סעיף 46א', על אף שהם מיועדים לעבור לקופה האישית של נתניהו עבור מימון משפטו

בחוזר של רשות המיסים נכתב כי מוסד המעניק פטור ממיסים צריך להוכיח שהוא "מקיים פעילות ציבורית הלכה למעשה, לרווחת הציבור ככלל". בראיונות לזמן ישראל במסגרת תחקיר מקיף על פעולותיו של גליק הבהירו גליק ויו"ר בצלמו יהודה פואה באופן חד־משמעי כי הכסף ממתין לאישור הכנסת כדי לעבור לנתניהו, בין היתר על־ידי חוק התרומות שעבר לאחרונה בקריאה טרומית.

גליק אף הצהיר שהוא רואה בסיוע האישי לנתניהו סוג של פעילות ציבורית: "כשנפתח הקמפיין הזה קיוויתי שהסכום הזה יגיע, אבל ממיליוני אנשים – חמישה ועשרה שקלים כל אחד – ככה שזה לא פוגע בכיס של אנשים אלא מהווה אמירה ציבורית שנעשה לו עוול.

"הסיפור של המשפט של ביבי היה עניין ציבורי בעיניי, לא עניין של כסף. אנשים אמרו שנעשה לו עוול. ביבי הוא עשיר, אבל יש אנשים שרוצים לתרום לו ואני לא יכול להכריח אנשים שלא לתרום".

"מצג שווא של הלבנת כספים"

פעילות אחרת העשויה להתפרש כשימוש פסול בסעיף 46א' ומשלשלת מיליוני שקלים לקופה של "מוסרי"/"בצלמו" היא גיוס הכספים המסיבי שמוסרי מבצעת למען מאחזים בלתי חוקיים בגדה המערבית, כולל כאלה שהמדינה אף הכירה בהם כמועמדים לפינוי והוציאה כנגדם "צווים לשימוש מפריע" (כלומר, הפכה אותם מועמדים לפינוי או הריסה).

מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לאחרונה הגישה תנועת "שלום עכשיו" עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד מיכאל ספרד, בדרישה ממשטרת ישראל לפתוח בחקירה נגד "מוסרי" בחשד למעורבות בבניית מאחזים בלתי חוקיים ובהזרמת כספים אליהם.

"מטרתה האמיתית של העמותה", נכתב בעתירת שלום עכשיו, "היא ליצור מצג שווא של עמותה לקידום 'זכויות אדם' לשם קבלת מעמד 'מוסד ציבורי', ולעשות בו שימוש לצורך הלבנת כספים המשמשים למטרות בלתי חוקיות"

"מטרתה האמיתית של העמותה", נכתב בעתירת שלום עכשיו, "היא ליצור מצג שווא של עמותה לקידום 'זכויות אדם' לשם קבלת מעמד 'מוסד ציבורי', ולעשות בו שימוש לצורך הלבנת כספים המשמשים למטרות בלתי חוקיות, תוך מתן סבסוד ציבורי (בצורה של זיכוי מס) לפעילות ולתורמים".

מיו"ר "בצלמו" יהודה פואה נמסר בתגובה: "העמותה מסייעת לנפגעים גם כאשר מדובר ביהודים שגרים על הגבול וסובלים מטרור. לצערנו מיכאל ספרד נלחם בנו על כך אך אנחנו נמשיך לסייע לכל מי שנוכל".

בצלמו מגישה עשרות רבות של תלונות בכל שנה נגד אישי חינוך, תרבות ותקשורת, ומשתמשת בקשריו של גליק עם גורמים פוליטיים כדי להצר את צעדיהם של יוצרים, מנהלים ואישי ציבור משמאל. יוצרים ואומנים מאשימים את גליק – שגם מרבה להגיש תביעות השתקה, שכושלות ברובן בבית המשפט – בהטרלה אובססיבית וברדיפה.

בתחקיר זמן ישראל נחשף כי "בצלמו" של גליק פועלת במסגרת "מוסרי", תוך מצג שווא המנוגד לכאורה להוראות החוק. לפי החוק, ארגון מחויב לפרסם בכל פנייה ציבורית את שם העמותה שבמסגרתה הוא פועל. הפעילויות של "בצלמו" אינן מפורטות כלל בדיווחי "מוסרי" לרשם העמותות, וגליק, המשמש כמנכ"ל "בצלמו" בשכר אינו מפורט לכאורה כמקבל שכר. בדיווחי "מוסרי" נכתב שאין לעמותה מנכ"ל.

דוכן של "בצלמו" בכנס של "ארגון הזהות הציונית", יולי 2022. עמותת "מוסרי" אינה מוזכרת בשום מקום (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
דוכן של "בצלמו" בכנס של "ארגון הזהות הציונית", יולי 2022. עמותת "מוסרי" אינה מוזכרת בשום מקום (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ל"מוסרי" קיים תקציב פעילות שגדל משמעותית בשנים האחרונות, ועמד ב־2021 על יותר מ־3.8 מיליון שקלים. דיווחי העמותה אינם מפרטים איזה חלק מהכספים האלה מגיע מגיוסי הכספים למאחזים לא חוקיים

הערבוב בין "מוסרי" ל"בצלמו" מקשה לעקוב על נתיב הכסף של שני הארגונים. ל"מוסרי" קיים תקציב פעילות שגדל משמעותית בשנים האחרונות, ועמד ב־2021 על יותר מ־3.8 מיליון שקלים. אולם, דיווחי העמותה אינם מפרטים איזה חלק מהכספים האלה מגיע מגיוסי הכספים למאחזים לא חוקיים, ואיזה חלק מתועל לפעילות של גליק נגד יוצרים ואישי ציבור.

בתשובות לשאלות שהופנו אליהם לקראת פרסום התחקיר מסרו גליק ויו"ר בצלמו פואה תשובות מעומעמות לגבי נתיב הכסף שמפרנס את הארגון והעמותה. שניהם סירבו להתייחס לשאלה מדוע מסתתרת בצלמו מאחורי מוסרי, מהיכן מגיעה המשכורת של גליק ומה המקור הכלכלי לפעילויותיה של בצלמו. פואה מסר כי "בצלמו" ו"מוסרי" "פועלות על פי כל דין".

גליק לא השיב לפניית זמן ישראל בעניין הבדיקה המתבצעת על שימוש לא תקין בפטור מתרומות.

עוד 919 מילים
סגירה