יועז הנדל משוחח עם תומכי נתניהו באור עקיבא (צילום: רועי ריקלין)
רועי ריקלין

אור עקיבא הפכה למוקד החיכוך, והתושבים חוששים מהסלמה במוצ"ש

תושב אור עקיבא שנכח בהפגנה בשבת שעברה ותיעד תקיפת מפגינים מספר שהוא מבוהל מהתנהלות תומכי נתניהו ומפחד שההפגנה הקרובה תתדרדר אף יותר: "אנשים אכולי שנאה והסתה" ● בעקבות האירועים, יועז הנדל הגיע השבוע לעיר כדי לנהל שיח עם התושבים – והתקבל בצעקות: "זרקו עלינו חזיזים, אבל אחרי זמן מה אנשים התאספו והתחילה שיחה. לדבר הזה יש השפעה"

בהפגנות נגד ההפיכה המשפטית במוצאי שבת האחרונה (18 במרץ) ניכר מתח גובר במקומות רבים ברחבי הארץ. באחת הערים – אור עקיבא – הופץ סרטון שצולם מתוך רכב. בסרטון רואים זוג מפגינים סופגים חבטות, יריקות וקללות מתומכי ליכוד המקיפים את הרכב.

בהתחלה המשטרה לא נכחה באירוע, וגם אחרי שהגיעו כמה שוטרים והצליחו להוביל את הרכב של המפגינים מחוץ להתקהלות – ספגו השניים קריאות וחבטות נוספות (לשלדת הרכב) במרחק של עשרות מטרים משם.

משיחות עם מפגינים ומארגני הפגנות עולה הרושם כי אור עקיבא עלולה להיות מוקד לחיכוך גם בימים הקרובים. אור עקיבא היא עיר ליכודית מובהקת. בבחירות לכנסת ה־25, המפלגה של ראש הממשלה השיגה שם 47% מהקולות. במקביל, ש"ס והציונות הדתית השיגו עוד 22%. כלומר, תמיכה ימנית מובהקת של כ־70% מתושבי העיר בת 20 אלף התושבים.

במשך שנים נהג בנימין נתניהו להתייצב לאירועים שונים בעיר, בעיקר לחגיגות המימונה של אחרי הפסח – והיטיב לספר על השכנות הטובה והחברות, כשהוא מצולם לצדו של ראש העיר המיתולוגי יעקב אדרי.

אדרי, שגם היה ח"כ ושר מטעם הליכוד וקדימה, כיהן בראשות העיר במשך 24 שנים, לא ברצף. השבוע הוגש נגדו כתב אישום חמור בחשד ללקיחת שוחד ובעבירות נוספות

אדרי, שגם היה ח"כ ושר מטעם הליכוד וקדימה, כיהן בראשות העיר במשך 24 שנים, לא ברצף. השבוע הוגש נגד אדרי כתב אישום חמור בחשד ללקיחת שוחד ובעבירות נוספות בהיקפים של מאות אלפי שקלים. הוא התפטר מתפקידו וכופר באישומים.

לדברי חלק מהנוכחים בהפגנה במוצאי שבת האחרונה, המארגנים שלה היו תושבי המקום שרצו למחות נגד ההפיכה המשטרית. לאותה קבוצה של מפגינים הצטרפו תושבים מהיישובים הסמוכים, כולל מקיסריה. כאמור, לקראת מוצאי שבת הקרובה, עולה החשש ששוב תהיה באור עקיבא מתיחות רבה.

ס' – תושב האזור שהיה במוצאי השבת האחרונה באור עקיבא – סיפר לזמן ישראל שהוא יצא מבוהל מההפגנה האחרונה. בשל החשש מהתדרדרות לאלימות וגם מכיוון שהוא רוצה להיות זמין לשמור פיזית על העסק המשפחתי שלו – הוא החליט שלא להגיע להפגנה באור עקיבא במוצאי שבת הקרובה.

לדבריו, בהפגנה האחרונה המשטרה לא חצצה בין הצדדים – בין המפגינים נגד הממשלה ובין המפגינים בעד הממשלה – וכך כל מי שנכח במקום חטף קללות והתגרות. הוא בעצמו ראה ילדים זורקים אבנים ואדם נוסף עם דגל ליכוד שמאיים.

יועז הנדל משוחח עם תומכי נתניהו באור עקיבא (צילום: רועי ריקלין)
יועז הנדל משוחח עם תושבת אור עקיבא על המהפכה המשפטית (צילום: רועי ריקלין)

ס' התחיל לצלם את ההתרחשות וחטף איומים וצעקות מאחד הצעירים. "הוא העיף לי את היד והטלפון עף. ואז האדם הסמוך אליו, עם דגל הליכוד, כנראה אביו, הראה לי שיש לו אקדח על החגורה"

ס' התחיל לצלם עם הנייד שלו את ההתרחשות, חטף איומים וצעקות מאחד הצעירים, שהיה ככל הנראה בנו של האדם שנשא את דגל הליכוד. "הוא העיף לי את היד והטלפון עף. ואז האדם הסמוך אליו, עם דגל הליכוד, כנראה אביו, הראה לי שיש לו אקדח על החגורה.

"אמרתי לו, 'למה אתה מאיים' – והיו עוד אנשים שהגיעו לחמם את האווירה. בשלב הזה, תפסתי את אימא שלי ואמרתי לה, 'בואי נצא מכאן', כי הרגשנו מאוימים".

מי שהבחין שאור עקיבא הופכת להיות מרכז רגיש במאבק של האזרחים הישראלים זה בזה הוא השר לשעבר יועז הנדל. הנדל מארגן הפגנות של ימנים במוצאי שבתות בירושלים ובגבעת שמואל. באחת ההפגנות שלו נאם ראש שב"כ לשעבר יורם כהן, שאמר כי אם סט החוקים יעברו כפי שהם – ישראל תוגדר כדיקטטורה.

הנדל החליט שהפגנות מוצאי שבת אינן מספיקות וכי יש להביא את השיח, באופן מתון ומכיל, לתוך הריכוזים שבהם מתגוררים ליכודניקים תומכי נתניהו. "אני חושב שבמקומות האלה לא מזיז להם שיטת הסניוריטי, או שיטה אחרת של בחירת שופטים, אלא תחושה כוללת שיש כאן משהו שמפרק את העם", אמר הנדל לזמן ישראל.

"זרקו עלינו שני חזיזים. המשטרה הקיפה אותנו אף שלא תיאמנו את ההגעה שלנו לשם", מספר הנדל. למרות הקושי, הוא משוכנע שלצעד הזה של הגעה לעיר למטרת שיח – ולא למטרת הפגנה – יש ערך

הנדל יצא לאור עקיבא ביום שני עם קבוצה של חיילים במילואים ששירתו איתו בשייטת. הם הגדירו את המהלך כ"מתנחלים בלבבות", בדומה למבצע שניסו לעשות מתנחלים בתקופת ההתנתקות בניסיון לשכנע את הציבור הרחב שההתנתקות מעזה היא טעות (מבצע שכשל, אך העיד על כוונות טובות).

"זרקו עלינו שני חזיזים. המשטרה הקיפה אותנו אף שלא תיאמנו את ההגעה שלנו לשם", מספר הנדל. למרות הקושי, הוא משוכנע שלצעד הזה של הגעה לעיר למטרת שיח – ולא למטרת הפגנה – יש ערך רב. הוא מתכוון להמשיך ולהגיע לריכוזיים ליכודיים נוספים ברחבי הארץ.

"נוצר שם שיח מעניין. אף שהיו גם צעקות. חשוב לבוא ולדבר על כך שלא רוצים לפרק את העם, שהאנשים צריכים להיות אחים. שכל מה שאנחנו מבקשים זה לעצור ולדבר. בהתחלה היו צעקות, אבל אחרי זמן מה אנשים התאספו והתחילה שיחה וישבנו ביחד.

"צריך להבין שבעוד שבשמאל צועקים 'קץ הדמוקרטיה', הימניים חוששים מקץ העם. לשיחות האלה יש השפעה גם על אותם 40 איש שבאו איתי וגם על אותם 60 איש שהתקבצו סביבנו. היינו שם והשפענו על 100 איש, כך אני רואה את זה".

יועז הנדל משוחח עם תומכי נתניהו באור עקיבא (צילום: רועי ריקלין)
יועז הנדל משוחח עם תומכי נתניהו באור עקיבא (צילום: רועי ריקלין)

"אני לא חושב שאני יכול לשכנע אותם בנושא הרפורמה. זו לא המטרה שלי. אני רוצה לדבר על כך שאסור לפרק את העם ושצריך לדבר במקום לקלל"

הנדל רואה את עצמו כנושא אחריות על השיח בצד הימני של המפה. הוא מבקש להראות פנים של ימין מתון, מכיל, אחראי. "דווקא אני, שנכשלתי בבחירות בלהביא מתונים ימניים לקלפיות, אני משוכנע שזה הגשר. אני לא חושב שאני יכול לשכנע אותם בנושא הרפורמה. זו לא המטרה שלי. אני רוצה לדבר על כך שאסור לפרק את העם ושצריך לדבר במקום לקלל".

ס' פחות בטוח שיש אפשרות להידברות באור עקיבא. הוא מספר שלפני שנתיים וחצי במהלך עשרת ימי מבצע "שומר חומות", ציבור גדול מאוד מהאזור רדף אחרי כמה ערבים עוברי אורח בהתקפה שכמעט ולא זכתה לסיקור תקשורתי. זה קרה בצומת בנימינה. ס' היה עד למרדף וביחד עם עוד כמה בעלי עסקים הוא החביא שני צעירים ערבים במחסן אחורי של העסק.

"התקשורת לא סיקרה את האירוע הזה, המשטרה הגיבה באופן איטי. השטח הופקר. אני רואה את הקשר בין האלימות של 'שומר חומות' לבין האלימות באור עקיבא בשבת האחרונה. אני חושב שמדובר באותם אנשים, באותה אווירה, אותו לבוש, אותו האופן שבו הם הקיפו את הרכב ואיימו.

"זה לא אנשים שהם מפגינים בעד הרפורמה, אלא אנשים אכולי שנאה והסתה". לדברי ס', באור עקיבא יש אלימות. "זו עיר שראש העירייה שלה התפטר כי הואשם בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים. העיר לא מתפקדת ברמה המוניציפלית. האוכלוסייה אינה סבלנית – וזו התוצאה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אני כותב לחבר אבירם פוליטי, אתה מעדיף לגור בסוכה ולאכול חרובים ולקבל את נצראללה או את איראן כבעל הבית החדש כאן רק כדי להרגיש שהכנסת לנו, כמו שאתם מכנים אותנו בזלזול ה"אליטה", אצבע בעין?... המשך קריאה

אני כותב לחבר אבירם פוליטי, אתה מעדיף לגור בסוכה ולאכול חרובים ולקבל את נצראללה או את איראן כבעל הבית החדש כאן רק כדי להרגיש שהכנסת לנו, כמו שאתם מכנים אותנו בזלזול ה"אליטה", אצבע בעין? לאן זה יביא אותך? את כולנו? תבין, לא משנים מציאות בכח. זה לא סתם ש75 שנים אין כאן חוקה, אי אפשר לכפות עלינו שינוי משטר עם אקדח לרקה. עוצרים, מושיבים מומחים מכל הצדדים, ורק כשמגיעים להסכמה רחבה עושים שינוי. זאת המשמעות של דמוקרטיה מערבית, להבדיל מדמוקרטיה עממית (צפון קוריאה, סין, ובעבר מדינות ברית ורשה). אם אינך יכול לקבל את מה שכתבתי כאן ועל בסיס זה לקיים הידברות, כנראה שנגזר עלינו להיאבק. מקוה שלא.

טל שניידר תועמלנית פח אשפה באתר פח אשפה מטעם....משתמשת פעם אחת בצירוף המלים "הפיכה משפטית" ופעם אחת במלים "הפיכה משטרית" בעוד שהמושג הנכון הוא "הרפורמה המשפטית". אז יועז הנדל באמלאור עק... המשך קריאה

טל שניידר תועמלנית פח אשפה באתר פח אשפה מטעם….משתמשת פעם אחת בצירוף המלים "הפיכה משפטית" ופעם אחת במלים "הפיכה משטרית" בעוד שהמושג הנכון הוא "הרפורמה המשפטית".
אז יועז הנדל באמלאור עקיבא כי התושבים לדבריו לא מתעניינים בהרכב בית המשפט העליון, הם הרי מצביעים אוטומטית לליכוד, חסרי תבונה שכמוהם, בבונים אוכלי בננות…..
אז יועז, קח את ההתנשאות ואת הפטרוניזם ותעשה עבודה על עצמך. באור עקיבא לא מעוניינים לא בך ולא בדעותיך. עובדה שסילקנו אותך מהכנסת.

עוד 960 מילים ו-2 תגובות
סגירה