האם יש מתנות חינם? מסתבר שלא ממש

מתנה, אילוסטרציה (צילום: nerudol /iStock)
nerudol /iStock
מתנה, אילוסטרציה

מעסיקים רבים נוהגים לתת לעובדיהם שי לכבוד החגים. השי הוא לרוב "תווי שי" לעובד, אך כמובן שיש אפשרות גם לשי פיזי. את השי יכול לתת המעסיק ויכול לתת ועד העובדים. מה שרבים לא יודעים הוא ש"שי לחג" נחשב טובת הנאה כמו כל טובת הנאה הניתנת לעובד במסגרת עבודתו ולכן הוא חייב במס. משמע, העובד ישלם מיסים על מתנת החג במיסים הצפויים.

"שי לחג" נחשב טובת הנאה כמו כל טובת הנאה הניתנת לעובד במסגרת עבודתו ולכן הוא חייב במס. משמע, העובד ישלם מיסים על מתנת החג במיסים הצפויים

הנה עוד כמה דברים שלא ידעתם על מתנות לחג ומתנות באופן כללי במקום העבודה:

1

מעסיק שמעניק לעובד מתנה כלשהי בצורת "חפץ", דוגמת בקבוקי יין או כל מתנה אחרת ששולמה כנגד חשבונית מס, הרי יש לזקוף לעובד שווי כולל מע"מ כפי שנקוב בחשבונית המס.

2

שימו לב! מעסיקים רבים מחייבים בשווי מס את העובדים בגין תווי שי, במחיר השווי של תווי השי ולא במחיר שזה עלה למעסיק. יוצא שהעובד משלם יותר מס על תווי השי, וזאת למרות שרשות המיסים מתירה לזקוף שווי לפי עלות המתנה למעסיק.

כמו כן יש תווי שי או תלושים שהם בערך נקוב של 500 ₪, כפי שהתקבלו מהמעסיק, אבל בפועל, כשהעובד מגיע לרכוש דבר מה עם אותו תו שי, מסתבר שהשווי שלו נמוך בכמה אחוזים ושווה פחות. חרף זאת, העובד מחויב במס על מלוא ערך תו השי, 500 ₪.

3

מתנות לרגל אירוע משפחתי או אישי כגון: נישואין, הולדת ילדים בר/בת מצווה וכו', אין להוסיפן לשכר והעובד בסופו של דבר לא ישלם עליהם מס. וזאת כל עוד שוויין הוא עד 230 ש"ח (הסכום תקף לשנת 2023) למתנה הניתנת לא יותר מפעם בשנה. סכום זה מתעדכן בכל שנה. יובהר כי כל סכום העולה על כך מתחייב במס כתוספת לשכר.

מתנות לרגל אירוע משפחתי או אישי כגון: נישואין, הולדת ילדים בר/בת מצווה וכו', אין להוסיפן לשכר, והעובד בסופו של דבר לא ישלם עליהם מס, כל עוד שוויין הוא עד 230 ש"ח למתנה הניתנת פעם בשנה

4

מתנות ללקוחות ולספקים: הדין שונה בנוגע למתנות ללקוחות ולאנשים הנמצאים בקשרי מסחר. כאן אין הבחנה בין שי לחגים ובין מתנה לרגל אירוע משפחתי או אחר. סכום ההוצאה המותרת מוגבל בחישוב שנתי לכל אדם המקבל את המתנה. על פי התקנות סכום ההוצאה המותרת נקבע לסך של 230 ש"ח לאדם לשנה (הסכום תקף בשנת המס 2023). מקבל המתנה שאינו שכיר אצל נותנה אינו חייב במס בגינה, ואילו הנותן יכול לרשום אותה כהוצאה, כאמור לעיל.

ההגבלות שצוינו חלות גם על גופים ציבוריים ומלכ"רים, ולא רק על עסקים.

אריאל דרייפוס הוא עו"ד, רו"ח, מומחה מיסים של חברת "חשבים" מקבוצת Guideline. תחומי התמחותו הם מיסוי בינלאומי, מס הכנסה יחידים וחברות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ניהול ספרים, מיסוי שוקי ההון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
המתנה הגדולה מכולן היא גילוי האלוהות, הבנת מערכת החוקים של הטבע והמגמה שאליה הם מובילים - האבולוציה. מכל הכוכבים שהאדם מצליח לראות בטלסקופ וכו', רק בכדה"א יש חיים. מי שלא מבין ששיתוף הפ... המשך קריאה

המתנה הגדולה מכולן היא גילוי האלוהות, הבנת מערכת החוקים של הטבע והמגמה שאליה הם מובילים – האבולוציה. מכל הכוכבים שהאדם מצליח לראות בטלסקופ וכו', רק בכדה"א יש חיים. מי שלא מבין ששיתוף הפעולה הזה שבין הדומם לצמח ולחי, על כל מרכיבי האקלים, הגאולוגיה, הרכב האוויר שיהיה נשים וכו' וכו' – ששיתוף הפעולה הזה זה זה אלהים, או ג'א, הוא תינוק. הקבלה מלמדת את השיטה להתקדמות רוחנית, לתיקון הרצון האגואיסטי ועבודה עימו, בשילוב הרצון האלטרואיסטי הטהור. זאת מטרת החיים של האדם

עוד 386 מילים ו-2 תגובות
סגירה