לא לתת במה לסרט שקורא להפסיק את מצוות ברית המילה

צילום מסך מתוך הסרט "ברית מילה כן או לא" בהוט 8
צילום מסך מתוך הסרט "ברית מילה כן או לא" בהוט 8

הסרט התיעודי "ברית מילה: כן או לא?" שודר בהוט 8. כמוהל, העובדה הזו מעציבה אותי בגלל המסר של הסרט נגד ברית מילה. למרות שטרם ראיתי אותו, עיתון "הארץ" פרסם ראיון ארוך עם הבמאית הגרמנית, אינסה אונקן, שדורש תגובה.

אונקן טוענת שמטרת הסרט שלה היא לחנך את הקהל בנושא ברית מילה. את רוב הקריירה שלי עשיתי כמחנך ציבור על נושאים כמו הסכנה של מציצה בפה בברית המילה, כדי לשמור על כל תינוק נימול. אבל מטרת הסרט היא לא חינוך. 

אונקן טוענת שמטרת סרטה היא חינוך הקהל בנושא ברית מילה. את רוב הקריירה שלי עשיתי כמחנך ציבור על נושאים כמו הסכנה של מציצה בפה בברית כדי לשמור על כל תינוק נימול. אך מטרת הסרט אינה חינוך

"לא רציתי לזעזע, אבל רציתי להראות מה זה באמת […] אנשים חייבים לדעת איך התהליך נעשה", אונקן אמרה בראיון. אני מסכים שמאוד חשוב לחקור ולבדוק שהמוהל כשיר, אך מנגד תצוגת הפרוצדורה רק מרתיעה אנשים מלבצע אותה. בואו נהיה כנים, זאת המטרה כאן. אם אראה לכם צילום מקרוב של טיפול שורש, אני כמעט בטוח שתנסו בכל כוחכם לא לעבור אותו. 

כמו כל ניתוח, לברית מילה יש סיכונים. הסטטיסטיקה מראה כי סיבוכים מתרחשים בשיעור נמוך להפליא:

ג'ני ד. לי כתבה בעיתון הרפואי Up To Date ש"שיעור הסיבוכים הקשורים להליך המילה אצל הילוד, בזמן או לאחר המילה, הוא בערך 2-6 לכל 1,000. שיעור זה גדל פי 20 אצל בנים שנימולו בגיל 8-9, ופי 10 עבור מי שנימול לאחר גיל 10".

אולי חשוב יותר מהתדירות הנמוכה של סיבוכים, הוא קצב העלייה בסבירות הסיבוכים ככל שהילד גדל. כל איש רפואה יגיד לך שהזמן הבטוח ביותר לבצע ברית מילה הוא בגיל צעיר ככל האפשר – כלומר בסביבות גיל שמונה ימים.

כמו שהרבה מתנגדי ברית מילה טוענים, גם אונקן רוצה שההורים יחכו עד שהילד יגדל מספיק כדי להחליט בעצמו. הבעיה היא, כמו שהסטטיסטיקה מראה, דחייה של ברית המילה זו גם בחירה. עיכוב מבטיח שהילד יעבור הליך מסובך ומכאיב יותר באופן משמעותי – שלא להזכיר את האופי הטראומטי של החוויה.

אם אראה לכם צילום מקרוב של טיפול שורש, אני כמעט בטוח שתנסו בכל כוחכם לא לעבור אותו. כמו כל ניתוח, לברית מילה יש סיכונים. הסטטיסטיקה מראה כי סיבוכים מתרחשים בשיעור נמוך להפליא

בנוסף, בין אם יהיה איסור ממשלתי או רק המלצה לדחיית הברית, השהייה היא ניסיון לעקור את ברית המילה מן השורש. החיוב של היום השמיני הוא חלק מהותי של המצווה. דחייה של ברית המילה מאיזו שהיא סיבה, חוץ מסיבה רפואית, חותרת תחת המצווה לחלוטין ואסורה לגמרי.

חלק עיקרי של הריאיון עם אונקן עוסק בהשוואה בין ברית נשים לברית מילה. אף על פי שיש דמיון פיזי, הפולחנים הם מנוגדים בתכלית. מטרת ברית נשים היא להכניע נשים לבעליהם על ידי הסרת ההנאה המינית שלהן. בנוסף יש אפשרות לגרום ייסורים מתמשכים לקרבנות.

בנוסף לזה שקיים הבדל בכוונה, חשוב להדגיש שברית הנשים היא פולחן תרבותי שאף דת בעולם לא מחייבת. טקס ברית המילה, מאידך גיסא, היה הבסיס ליהדות כבר יותר מ-4,000 שנה ומכניס את הילד לסטטוס מלא בעם.

אחד הנושאים הרגישים ביותר בוויכוח בעולם של ברית מילה הוא: האם הסרת הערלה מורידה את הרגישות. האמת היא, שאין לנו תשובה מוחלטת לגבי השאלה הזאת. יש מחקרים לשני הצדדים. יתכן שיש שינוי קל ברגישות. אבל יש גם היבט פסיכולוגי לשאלה. 

איך אדם מרגיש לגבי ברית המילה שלו, ככל הנראה, יהיה תלוי אם זה היה רצוי או לא מלכתחילה. אם היה למבוגר סיבוך בערלה שחייב אותו להסיר אותה באופן מיידי, יש סיכוי טוב שהוא לא יהיה שמח בחלקו, בניגוד למישהו שבחר ניתוח בבחירה חופשית. התודעה של האדם מושפעת מהרגשות והעמדות שלו כלפי אירועים שהוא חווה.

השהיית הברית היא ניסיון לעקור את ברית המילה מן השורש. חיוב היום השמיני הוא חלק מהותי של המצווה. דחייה של הברית מכל סיבה מלבד רפואית, חותרת תחת המצווה לחלוטין ואסורה לגמרי

אפילו לברית מילה בגיל הינקות יש השפעות על אנשים בוגרים. ד"ר ג'ניפר בוסיו מאוניברסיטת קווינס בעבודת הדוקטורט שלה חקרה את המתאם בין ברית מילה לבין תפקוד מיני: "הממצא יוצא הדופן שהסנטימנט השלילי כלפי סטטוס ברית המילה שלהם – בניגוד לסטטוס ברית מילה כשלעצמו – קשור לתפקוד מיני נמוך יותר[,..] מציגים שדימוי פלג גוף תחתון באיש קשור לתפקוד מיני לקוי". הממצאים האלו הם מקבילים למחקר החדש שהתפרסם בכתב עת פסיכולוגי בשם "ספרינגר לינק".

החלק העצוב ביותר בסיפור הוא שהתנועה נגד ברית מילה מעודדת בעיות בדימוי גוף. זה ברור מכל הפרופגנדה שלהם. בשנת 2017, לפני פרסום סרט תיעודי אחר נגד ברית המילה, אחד הארגונים האלו שלח ידיעה לתקשורת שכתוב בה ש"האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים סוף סוף מודה שהסרת הערלה מורידה את הרגישות".

הידיעה הזו כוללת הקלטה של רופא אחד מדבר בכנס רופאים על הניסיון שלו כחובש במלחמת וייטנאם. הוא אמר שבמשך המלחמה כמעט תמיד הייתה שורה ארוכה של חיילים בדלת המשרד שלו שביקשו להיות נימולים כי רצו להיות זמן רב יותר עם בנות הזוג שלהם.

"לכן, אנחנו יכולים לראות", דיווח הרופא בכנס, "שאפילו שיש ירידה ברגישות, יש עלייה בסיפוק המיני הכולל". נציג של אחד של הארגונים נגד ברית מילה שאל את הרופא: "איך זה יכול להיות שיש עליה בסיפוק כאשר יש הורדת הרגישות?", והרופא השיב: "בגלל שיש שני אנשים מעורבים במעשה", ענה הרופא. השואל חזר ושאל אותה שאלה שוב, "אבל איך זה קורה?".

היה ברור ששני אנשים האלו לא דיברו אותה שפה. בין חברי התנועה נגד ברית מילה יש המאמינים שהערלה היא פתרון קסם לכל הבעיות המיניות שלהם, ודרך ברית המילה משהו מיוחד נגנב מהם בעל כורחם. האובססיה שלהם הרסה את יחסי בני משפחה וחברים ואפילו גרמה לחלקם לאיים להרוג את המוהלים והרופאים האחראים למצבם.

הסרט, כמו החומר המודפס מאת הארגונים נגד ברית המילה, הוא בסך הכל עוד מספוא לאנשים כדי שישנאו את עצמם ואת הדתות שממשיכות את הטקס הזה. נקודה מעניינת היא, שבשלב מסוים בראיון אונקן הזכירה כמה זה חשוב לגרמנים לזכור את ההיסטוריה שלהם ולהיזהר בהגבלת חופש הדת של היהודים. לא יכולתי להסכים יותר. לא בטעות, ברית מילה הייתה דבר הראשון שהנאצים הוציאו מחוץ לחוק. הם ידעו עד כמה הטקס מרכזי בדת שלנו. 

בין חברי התנועה נגד ברית מילה יש המאמינים שהערלה היא פתרון קסם לכל בעיותיהם המיניות, משהו מיוחד נגנב מהם בעל כורחם. האובססיה שלהם הרסה את היחסים במשפחה

למרות זאת, חשוב לנו לא פחות לזכור את ההיסטוריה שלנו. במיוחד העובדים בהוט לא צריכים לתת במה לסרט שקורא להפסיק את מצוות ברית המילה. זו אחת המצוות היסודיות ביותר שלנו, ששמרה על העם היהודי כאומה במשך כל כך הרבה מאות שנים.

חיים לייטר הוא רב, מוהל, מסדר קדושין וחבר בית דין פרטי. הוא הקים את מגן הברית, ארגון המחויב לשמירה על הטקס הקדוש של ברית המילה, וכן על הילדים הנימולים. הוא עלה לארץ ב-2009 ומתגורר באפרת עם אשתו וארבעת ילדיו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
חיים, הטיעונים שלך בעד ברית מילה מתאימים אך ורק לאנשים שומרי מצוות. וכידוע - מצוות לא מקיים מסיבות רציונליות או הגיוניות, אלא מסיבות של אמונה. אני אתאיסט מוחלט, והקשר לי עם מצוות המילה ... המשך קריאה

חיים,
הטיעונים שלך בעד ברית מילה מתאימים אך ורק לאנשים שומרי מצוות. וכידוע – מצוות לא מקיים מסיבות רציונליות או הגיוניות, אלא מסיבות של אמונה.
אני אתאיסט מוחלט, והקשר לי עם מצוות המילה מוביל אותי לשנוא לא רק את הממסד הדתי שמטיף לחתוך תינוקות, אלא לכל מי שמשתף עם זה פעולה.
אני כותב בכוונה "שונא" משום שמדובר ברגש עמוק, שנובע מסלידה גדולה מהניסיון לעשות רציונליזציה של פולחן דתי.
יש קונצנזוס מדעי שחיתוך העורלה פוגע קשות באיבר המין, ואין אף אירגון רופאים שממליץ לרופאיו לעשות זאת מסיבות רפואיות. אבל לא צריך רפואה כדי לדעת עובדה הגיונית – כריתת איבר בריא לתינוק ללא הסכמתו היא מעשה לא מוסרי בעליל, פגיעה באוטונומיה של האדם וניצול גילו, ומניעת אפשרות של האדם לממש את מלוא פוטנציאל הגוף שלו שקיבל מאלוהים (חחח).
אני מניח שאתה רואה איך הסוסים בורחים לך מהאורווה, ואין לך מה לעשות בנדון. אבל כדאי בכל זאת, כאשר אתה משתמש בטיעונים רציונליים, לא להכניס "עובדות" חסרות שחר כמו "4000 שנה", ובעיקר הסטטיסטיקה לגבי הסיבוכים לאחר מילה. הם הרבה יותר ממה שמדווח, משום שאף אחד מהצדדים לא מעוניין לפרסם את העובדה שלתינוק נכרת שליש או שני שליש מאיבר המין. לא למוהל, לא להוריו ובוודאי לא לתינוק עצמו. הצרות פתח השופכה היא סיבוך שקיים אצל רוב הגברים החתוכים, ומשום מה מתייחסים אליה כאל "חלק מהחיים".
חשוב שאנשים ידעו את האמת על הפרוצדורה הנוראה הזו, כולל ההשלכות הנפשיות, ההורמונליות, המיניות והבריאותיות.
אפשר לקרוא למשל את הספר "מילה – מחשבה שנייה על ברית המילה"
https://online.fliphtml5.com/echd/htee/
כל טוב,
רני כשר, מחבר הספר הנ"ל.

עוד 985 מילים ו-6 תגובות
סגירה