בית החולים לניאדו בנתניה (צילום: Gili Yaari / Flash90)
Gili Yaari / Flash90

העתירה נגד ביה"ח לניאדו חשפה את המשמעות האמיתית של חוק החמץ

ביה"ח לניאדו ניסה לנצל את הבלבול הציבורי בנוגע לחוק החמץ ואסר על הבאים בשעריו להכניס מזון לא כשר לפסח, מה שיצר סערה ציבורית ● העתירה הזריזה של תנועת "ישראל חופשית" הכריחה את משרד הבריאות ואת בית החולים להודות במפורש שאין בכוחו של החוק לאפשר זאת – והמדיניות השנויה במחלוקת נחשפה ● פרשנות

הממשלה הימנית, הדתית והרגרסיבית בתולדות ישראל חוקקה "חוק חמץ" ריק מכל תוכן, שאינו אוסר הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח; שאינו מאפשר לאף אדם לחפש על גופו של אדם או בתיקיו חמץ; ושאף אם מחזיק החמץ מצהיר על כוונתו להכניסו לבית החולים – אי אפשר למנוע זאת.

השרה עידית סילמן – שהפילה את הממשלה הקודמת כביכול בשל כך שלא פעלה להפוך את פסיקת בג"ץ מלפני שנה והבהירה שאין למנוע הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח – נכשלה במשימתה העיקרית. כל זה היה ידוע כבר כשהכנסת אישרה לפני שבועיים בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק זכויות החולה, שזכה לכינוי "חוק החמץ".

אולם, אם מישהו מהקואליציה או מהממסד הרבני קיווה שבאמצעות החוק חסר השיניים הזה יצליחו בתי חולים המבקשים לאסור הכנסת חמץ לשטחם לבלבל את הציבור ולגרום לו לחשוב שבכל זאת ניתן לאסור על הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח – באה העתירה הזריזה של תנועת "ישראל חופשית" והכריחה את משרד הבריאות ואת בית החולים לניאדו להודות במפורש שאין בכוחו של "חוק החמץ" לאפשר זאת.

ימים אחדים אחרי שהכנסת קיבלה את החוק, לקראת ליל הסדר, החלו להתפרסם בתקשורת דיווחים על כך שבית החולים לניאדו בנתניה פועל לאסור על מבקרים וחולים להיכנס לבית החולים כשברשותם מזון שאינו כשר לפסח.

בית החולים לניאדו בנתניה, בתקופת חג הפסח
בית החולים לניאדו בנתניה, בתקופת חג הפסח (צילום: מתוך הנספחים לעתירת "ישראל חופשית")

על פי הדיווחים, בכניסה לבית החולים הוקם אוהל שאליו מופנים המבקרים המחזיקים ברשותם חמץ, וניתנת להם אפשרות לאכול אותו מחוץ לשטח בית החולים

על פי הדיווחים, בכניסה לבית החולים הוקם אוהל שאליו מופנים המבקרים המחזיקים ברשותם חמץ, וניתנת להם אפשרות לאכול אותו מחוץ לשטח בית החולים. אנשים הנחזים להיראות כמאבטחים אף מחטטים בתיקיהם על מנת לחפש חמץ ומודיעים למבקרים כי הם אינם רשאים להיכנס לבית החולים כשעליהם חמץ.

עתירה זריזה הוגשה לבג"ץ על־ידי עמותת "ישראל חופשית". "בית החולים מתעלם מהוראות החוק ופועל בניגוד להן", נטען בעתירה, "ומשרד הבריאות עוצם את עיניו למול ההפרה הגלויה, ההתרסתית והברורה של החוק".

בעתירה נטען כי הנהלת בית החולים לניאדו הורתה לאנשי אבטחה, או לעובדים אחרים של בית החולים, לבצע חיפוש ובדיקה בחפציהם הפרטיים של הבאים בשערי בית החולים, להחרים מזון שאינו כשר לפסח, לחייב את הבאים להפקיד את תיקיהם בכניסה למתחם ולמנוע את כניסתם של מי שמסרבים לציית להוראות.

השופט יצחק עמית הורה למשרד הבריאות ולבית החולים לניאדו להגיב לעתירה בתוך חמישה ימים. אנשי הפרקליטות כתבו השבוע לבג"ץ, בשם משרד הבריאות וממלא מקום שר הבריאות יואב בן צור מש"ס – והבהירו את גבולות המותר והאסור בהתאם לחוק. ובעיקר – מה אסור לבתי החולים לעשות, לא במפורש ולא במשתמע, כדי למנוע הכנסת חמץ לשטחם.

יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בפרקליטות התעקשו להגדיר את התגובה כ"תגובה מטעם משרד הבריאות" ולא "מטעם המדינה", כדי שלא תהיה טעות: ההבהרות המופיעות במסמך מגיעות ממשרד ממשלתי שבראשו עומד שר מסיעת ש"ס.

בהתאם לתיקון לחוק זכויות החולה, הבהיר משרד הבריאות, רשאי מנהל בית חולים לקבוע הוראות בנוגע לאיסור או הגבלת הכנסת חמץ לבית החולים בפסח. הוראות אלה יתפרסמו באתר האינטרנט של בית החולים ובשלטים שיוצבו בכניסה לבית החולים.

נוסף על כך, רשאי מנהל בית החולים להסמיך עובדים של בית החולים – שאינם עובדים במיקור חוץ, כמו המאבטחים בכניסה – על מנת ליידע את באי בית החולים בדבר ההוראות האלה.

מה אסור לבית החולים לעשות? אסור להסמיך אף עובד לחטט בתיקי הבאים כדי לחפש חמץ; גם המאבטח בכניסה המוסמך לערוך חיפוש בתיקים מטעמי ביטחון, אינו רשאי לחפש חמץ

מה אסור לבית החולים לעשות? אסור להסמיך אף עובד לחטט בתיקי הבאים כדי לחפש חמץ; גם המאבטח בכניסה המוסמך לערוך חיפוש בתיקים מטעמי ביטחון, אינו רשאי לחפש חמץ; אסור להחרים את החמץ. אסור למנוע ממבקר הנושא עמו חמץ להיכנס, ואסור למנוע ממנו להכניס חמץ לבית החולים. אפשר להזעיף פנים מולו, אבל בכך העניין פחות או יותר מתמצה.

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, 8 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, 8 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לא כך נראתה הצעת "חוק החמץ" בשלבים הראשונים של הליכי חקיקתה. בגרסתה המקורית, כפי שהוגשה על־ידי ח"כ אבי מעוז, נקבע בהצעה כי בתקופת חג הפסח, "לא יוכנס ולא יוחזק במוסד רפואי חמץ או כל מזון אחר, אלא לפי הוראות שתקבע מועצת הרבנות הראשית".

אולם, במהלך דיוני החקיקה בכנסת אולצו גורמי הקואליציה למתן את ההצעה, עד לנוסחה הסופי. יו"ר ועדת הבריאות בכנסת ח"כ אוריאל בוסו מש"ס אף הודיע בכנסת: "לא יהיו חיפושים בתיקים ולא יופעלו פקחים לחיפוש חמץ בתיקים. אנחנו מעגנים בסך הכול את הסטטוס קוו שנהג עד היום".

משרד הבריאות הוסיף בתגובתו כי מכתב מפורט בעניין אמור היה להישלח למנהלי בתי החולים לפני פסח, באופן שיבהיר להם מה החוק הסמיך אותם לעשות ומה לא, אך בשל לוח הזמנים הצפוף שבין קבלת החוק לחג הפסח, "לא עלה בידי משרד הבריאות להפיץ מסמך הנחיות מאושר בטרם הגשת העתירה. מנכ"ל משרד הבריאות בכבודו ובעצמו חתם על התצהיר שצורף לתגובת המדינה לעתירה.

בית החולים לניאדו שלח תגובה משלו לעתירה. המסמך יורק אש וגופרית, מדגיש את היותו של בית החולים דתי, ברוחו של "האדמו"ר מצאנז", שביקש להקים "בית חולים שיהיה מיוסד על כך שהרופאים והאחיות יאמינו שיש אלוקים בעולם", אך במקביל מציין כי בית החולים "מכבד את חוקי המדינה ואת פסיקת בית המשפט העליון".

מסדרון בית חולים הדסה. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אילוסטרציה: בית חולים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

את הטענות שהופנו כלפיו בית החולים דוחה תוך שהוא מאשים את העמותה העותרת: "לעמדתה לא ניתן לקבל מציאות שיש בה ויתורים הדדיים ואיזונים עדינים של כבוד הדדי". אחרי כל ההטפות המוסרניות האלה, בית החולים מצהיר שהוא "נוקט מדיניות מתונה שעיקרה יידוע והסברה".

בית החולים טען כי ההנחיות לסדרנים כללו הנחיה להפנות את באי בית החולים למקום שבו יוכלו לאכול מזון שהביאו או להפקיד את המזון ולקבלו ביציאה. כמו כן, נמסר כי כפוף "להסכמת באי בית החולים, לרבות עובדים וספקים, ניתן לבצע בדיקה בתיקים, אך בכל מקרה אין להפעיל כוח נגד מי מבאי בית החולים ואין למנוע כניסה לבית החולים של מי שאינו מכבד את מדיניות בית החולים הנ"ל".

כפוף "להסכמת באי בית החולים, לרבות עובדים וספקים, ניתן לבצע בדיקה בתיקים, אך בכל מקרה אין להפעיל כוח נגד מי מבאי בית החולים ואין למנוע כניסה לבית החולים"

כפי שניתן לראות, ההוראות הגבוליות מבחינה חוקית שגיבש מנהל לניאדו מבוססות על מתן "הסכמה" של המבקר או העובד המבקשים להיכנס, לחיפוש בחפציו. בית החולים כתב לבג"ץ כי בשלושה מקרים "סירבו מבקרים לכבד את מדיניות בית החולים והתעקשו להכניס חמץ לבית החולים", וכי בהתאם להנחיות, "הסדרנים לא התעמתו עם מפרי המדיניות ולא מנעו את כניסתם".

בעבר היו מקרים שבית המשפט העליון התעכב על מצבים דומים, שבהם מדיניות של גוף ציבורי גבולית מבחינה חוקית ומבוססת על הסכמה של האזרח, שניתנה כביכול מתוך רצון חופשי. אולם, הפעם, דומה שבג"ץ מבקש להעלים עין. השופט עמית החליט כי נוכח תשובת בית החולים, על העותרת להודיע בשבוע הבא אם היא עומדת על עתירתה.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מכל מקום, מטרתה של העותרת כבר הושגה. מדיניותו השנויה במחלוקת של בית החולים לניאדו נחשפה לאור הזרקורים. הציבור זכה לקבל, באמצעות הפרסומים התקשורתיים וההליך בבג"ץ, שיעור מזורז ביחס למשמעותו האמיתית של "חוק החמץ", שהיא משמעות הצהרתית בעיקרה.

בפסח הבא, אם לא יחוקק חוץ חמץ חדש, כבר לא יהיה ספק לאיש שחקיקה שעניינה כפייה דתית, גם אם היא חסרת שיניים, אינה מביאה ליתר הקפדה על מצוות הדת, נהפוך הוא.

בפסח הבא, אם לא יחוקק חוץ חמץ חדש, כבר לא יהיה ספק לאיש שחקיקה שעניינה כפייה דתית, גם אם היא חסרת שיניים, אינה מביאה ליתר הקפדה על מצוות

עוד 1,084 מילים
סגירה