הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

הקבינט של סילמן

הממשלה החליטה להקים קבינט לענייני סביבה ואקלים, אבל דווקא השרים החשובים נעדרים ממנו ● מירי רגב לוקחת קרדיט על הישגי קודמיה במשרד התחבורה ● טל גלבוע למדה מהבוס שלה איך להתנער מאחריות ולהטיל אשמה על אחרים ● המלצה על קציצות טבעוניות ● וצילומים נפלאים מחי בר יטבתה במהלך סופת החול השבוע

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן והשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בישיבת הממשלה, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן והשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בישיבת הממשלה, 3 בינואר 2023

1

בשעה טובה הצטרפו הסביבה והאקלים לרשימה מצומצמת ויוקרתית של תחומים בישראל שיש להם קבינט: יש לנו, כידוע, קבינט מדיני-ביטחוני, היה קבינט דיור ואפילו קבינט קורונה. בישיבתה האחרונה לפני פסח החליטה ממשלת ישראל על הקמת קבינט לענייני סביבה ואקלים.

המהלך ראוי ויש לברך עליו: סוף-סוף ממשלת ישראל נותנת את הדעת ומקימה מנגנון שאמור לתכלל – מילה שחוקה אך בלתי נמנעת כשמדובר בנושא שמשיק לכל כך הרבה תחומים בחייה של מדינה – את ההיערכות שלנו להשפעות האפשריות של משבר האקלים.

רק שלצד הברכות, יש שורה ארוכה של תהיות וספקות. להחלטות ממשלה בישראל, כל ממשלה, יש נטייה מדאיגה להתאייד ולא להיות מתורגמות למציאות. כשממשלה רצינית בקשר למשהו היא לא מקבלת החלטה – היא מחוקקת חוק.

בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, עליהם חתומות כל סיעות הקואליציה, מצוין כי בתוך שישה חודשים מיום הקמתה היא תחוקק חוק אקלים מקיף. מי שמאמין שזה יקרה בתוך חודשיים וחצי מהיום, שיקום.

בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, עליהם חתומות כל סיעות הקואליציה, מצוין כי בתוך שישה חודשים מיום הקמתה היא תחוקק חוק אקלים מקיף. מי שמאמין שזה יקרה בתוך חודשיים וחצי מהיום, שיקום

העיכובים, ככל הידוע, אינם בירוקרטיים או מקריים ולא נובעים מהעובדה שהממשלה הזו עוסקת באובססיביות בדבר אחד – המהפכה המשפטית – אלא מהעובדה שחלק ממשרדי הממשלה, ובראשם האוצר והאנרגיה, חולקים מהותית על נוסח החוק של המשרד להגנת הסביבה והיעדים שהוצבו בו.

עידית סילמן בטקס החלפת השרות במשרד להגנת הסביבה, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן בטקס החלפת השרות במשרד להגנת הסביבה, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקמת קבינט אקלים, אגב, כתובה באחד מסעיפיו של החוק המדובר. אז הפכו את הסדר: קודם יהיה קבינט ואחר כך (אם בכלל) יהיה חוק, וגם שינו כמה דברים.

על פי הצעת החוק, שנוסחה על ידי משפטני "אדם, טבע ודין", מי שאמור לעמוד בראש הקבינט הוא ראש הממשלה, בהתאם לחשיבות הלאומית ולאופיה הרב-מערכתי של הסוגיה. אלא שהממשלה החליטה להעביר את השרביט לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, וראש הממשלה כלל לא יהיה חבר בקבינט.

על פי הצעת החוק, שנוסחה על ידי משפטני "אדם, טבע ודין", מי שאמור לעמוד בראש הקבינט הוא ראש הממשלה. אלא שהממשלה החליטה להעביר את השרביט לסילמן, ונתניהו כלל לא יהיה חבר בקבינט

כמוהו גם שר האוצר, שהיעדרותו די מטרידה בהתחשב בעובדה שהוא זה שאמור לתקצב כל מהלך והחלטה שיתקבלו בקבינט.

גם שר הביטחון לא שם, על אף שהמל"ל הגדיר רשמית את משבר האקלים כאיום על בטחון ישראל ועל אף שברור שלמשבר האקלים צפויות השלכות ביטחוניות דרמטיות – למשל בדמות גלי פליטים שיימלטו מבצורות או המאבקים על מקורות המים המתמעטים במדינות השכנות.

ראש הממשלה, האוצר והביטחון בחוץ, אבל מנגד יהיו חברים בקבינט עשרה שרים, ביניהם השרה להתיישבות ולמשימות לאומיות אורית סטרוק. או כמו שכינה את זה השבוע בציניות פעיל סביבה: "זה קבינט של חצי ממשלה – רק החצי הלא חשוב".

אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השאלה אם מדובר בתחילתו של מהלך ממשלתי רציני או לא – החלטה שנזרקה כדי לרצות את השרה להגנת הסביבה סילמן – תישאר פתוחה בינתיים. בשלב ראשון אפשר לקוות שהקבינט הזה יכונס לעיתים קרובות יותר ממקבילו הביטחוני.

המכנה המשותף בין שני הקבינטים: השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר. נותר רק לקוות שמצב הסביבה יהיה טוב יותר ממצב המשילות.

2

שישים שניות על יחסי ציבור והחיים עצמם.

רוח חגיגית שרתה על ההודעה שפרסם משרד התחבורה רגע לפני ליל הסדר: "שלב נוסף בתכניתה של השרה רגב לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית", הייתה הכותרת, והפירוט: "מסוף תפעולי חדש לאוטובוסים ולמטרוניות ייפתח בקריית מוצקין".

רוח חגיגית שרתה על ההודעה שפרסם משרד התחבורה רגע לפני ליל הסדר: "שלב נוסף בתכניתה של השרה רגב לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית", הייתה הכותרת

האירוע, אין חולק, משמח: התחבורה הציבורית – במקרה הזה המטרונית וקווי אוטובוס של "אגד" ו"סופרבוס" – צמאה למסופים שבהם ניתן להחנות ולתחזק את הכלים בין נסיעה לנסיעה ולאפשר לנהגים תנאים מכבדים למנוחה והתרעננות.

מסוף תפעולי חדש לאוטובוסים ולמטרוניות בקריית מוצקין (צילום: יעקב קפוליאנסקי, אי.אס.קיו להנדסה)
מסוף תפעולי חדש לאוטובוסים ולמטרוניות בקריית מוצקין (צילום: יעקב קפוליאנסקי, אי.אס.קיו להנדסה)

המסוף החדש במוצקין, שהוקם בשת"פ של משרד התחבורה, חברת "נתיבי איילון" ועיריית קריית מוצקין, משתרע על כ-18 דונם וכולל 55 מקומות חנייה. ראוי וחשוב.

אבל מסוף כזה לא נולד בתוך שלושה ימים וגם לא בתוך שלושה חודשים שבהם הממשלה הנוכחית מכהנת. לכן ההצהרה שהוא מהווה "שלב נוסף בתכנית של השרה רגב" מעוררת חשד.

מסוף כזה לא נולד בתוך שלושה ימים וגם לא בתוך שלושה חודשים שבהם הממשלה הנוכחית מכהנת. לכן ההצהרה שהוא מהווה "שלב נוסף בתכנית של רגב" מעוררת חשד

מתברר שבניית המסוף החלה ביוני 2022 – מועד בו כיהנה שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי; ושתוכנית להקמת מרכז תחבורתי גדול בקריית מוצקין שישרת את כל האזור, שהוגשה על ידי משרד התחבורה, אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ב-2017, מועד בו כיהן השר ישראל כ"ץ.

אז בהחלט אפשר לומר שהשקת המסוף מהווה יישום של תכנית משרד התחבורה לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית; אם רגב מאמינה ש"המשרד זה אני", אזי ההודעה ששיגרה לכלי התקשורת דווקא מדויקת.

3

טל גלבוע, פעם אקטיביסטית טבעונית וכיום יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, עלתה לשידור בתכנית הסביבתית של שרון וכסלר ואורי לוי ברשת ב'. על הפרק: התוכנית של הממשלה לקידום חלבונים אלטרנטיביים.

אבל לפני החלבונים, גלבוע ביקשה להתייחס לאייטם קודם שעסק באדישות של הממשלה כלפי משבר האקלים.

"עם כל הכבוד להחלטות ממשלה", אמרה, "ומי כמוני מאמינה בזה במיוחד בתפקיד שאני נמצאת בו, יש גם עניין של אחריות אישית. וכשאני שומעת כל הזמן על הנושא הזה של פליטת גזי חממה ומתאן ואיך אנחנו מטפלים בזה, אז האחריות האישית הראשונה שלנו היא קודם כל להיות טבעונים. בואו נתחיל בזה. לפני שאנחנו באים בטענות כל היום ומסתכלים למעלה".

במובן מסוים גלבוע צודקת. מעבר של האנושות לתפריט המבוסס על הצומח הוא הדרך היעילה והאפקטיבית ביותר לצמצום פליטות גזי חממה ולמיתון משבר האקלים.

מדעני האו"ם הוכיחו זאת כבר לפני 16 שנים בדוח "צילו הארוך של משק החי". אם 10 מיליארד אזרחי כדור הארץ היו קמים מחר בבוקר ועוברים לטבעונות, זה היה משפיע על מאזן הפליטות יותר ממעבר של האנרגיה או התחבורה לדלקים ירוקים.

רק שבאותה נשימה, גלבוע עושה לעצמה ולבוס שלה חיים קלים. כל שינוי בקנה מידה רחב, ובכלל זה מהפך בהרגלי תזונה של מיליונים, הוא תוצאה של תנועת מלקחיים: מלמטה, מהפרטים והקהילה, ומלמעלה – מהממשלה והרשויות.

גלבוע עושה לעצמה ולבוס שלה חיים קלים. כל שינוי בקנה מידה רחב, ובכלל זה מהפך בהרגלי תזונה של מיליונים, הוא תוצאה של תנועת מלקחיים: מלמטה, מהפרטים והקהילה, ומלמעלה – מהממשלה והרשויות

טל גלבוע בהפגנה למען זכויות בעלי חיים ב-2016
טל גלבוע בהפגנה למען זכויות בעלי חיים ב-2016

זה יפה שגלבוע מצפה מהעם לעבור לטבעונות; אבל כיועצת ראש הממשלה, היא צריכה להסביר למה הממשלה לא עושה דבר וחצי דבר כדי לעודד את המעבר הזה. להיפך.

היקף המשלוחים של בעלי החיים שמשונעים באוניות לישראל בתנאים מזעזעים לטובת תעשיית הבשר רק גדל משנה לשנה (פעם נתניהו רצה לאסור בחוק על המשלוחים – זה כנראה עבר לו).

היקף המשלוחים של בעלי החיים שמשונעים באוניות לישראל בתנאים מזעזעים לטובת תעשיית הבשר רק גדל משנה לשנה (פעם נתניהו רצה לאסור בחוק על המשלוחים – זה כנראה עבר לו)

סבסוד ירקות ופירות והנגשת סל מוצרים בריא מהצומח לכלל האוכלוסייה – לא בתוכניות של הממשלה למרות המלצות תזונאים ורופאי בריאות הציבור.

לעומת זאת, הממשלה הזו ממשיכה את מדיניות קודמתה (ממשלת השינוי לכאורה, שבתחום הזה לא שינתה דבר לטובה), שהוזילה מכסים על יבוא בשר לישראל.

כשאלה המסרים וזו ההתנהלות של הממשלה, באיזו זכות גלבוע באה בטענות אל האזרחים? היכולת של יועצת מסוגה להשפיע ולקדם מהלכים חיוביים נגזרת מנגישותה והשפעתה על ראש הממשלה; בינתיים נראה שהוא דווקא זה שמשפיע עליה ומלמד אותה פרק או שניים בתורה שהוא שולט בה היטב – התנערות מאחריות והטלת אשמה על אחרים.

ואגב המשלוחים החיים: הם ממשיכים לתרום את תרומתם הצנועה לאיכות החיים והסביבה בישראל. בשבוע שעבר נתקל אריק, תושב מושב מגדים שלחוף הכרמל, בפגרים של פר ופרה שרועים על החוף אחרי שנפלטו מהים. מן הסתם נפלו או הושלכו מאונייה שהובילה בני בקר לנמל חיפה.

אריק פנה למועצה האזורית, שהפנתה אותו לרשות הטבע והגנים, שלפקחיה לקח כמעט שבוע להגיע ולפנות את הפגרים, לא לפני שהצחנה הגיעה עד השמים להנאת המבקרים בחוף.

4

אחרי שדיווחתי כאן על ההפתעה הנעימה שהייתה מנת חלקי כשאכלתי טונה מחלבון אפונה (ומאז ממשיך לאכול וליהנות), השבוע עלה על שולחני מוצר חדש בסגנון עדות הכאילו – וגם הוא מוצלח באורח לא צפוי: קציצות BEEFFREE.

כפי שמרמז השם על האריזה – creative pea ("אפונה יצירתית") – גם הקציצות הללו מבוססות על חלבון אפונה. המיתוג בלעז, אבל היצרן ישראלי – "הטבעונית של סבתא מזל" שממוקמת בדלית אל כרמל.

כפי שמרמז השם על האריזה – creative pea ("אפונה יצירתית") – גם הקציצות הללו מבוססות על חלבון אפונה. המיתוג בלעז, אבל היצרן ישראלי – "הטבעונית של סבתא מזל" שממוקמת בדלית אל כרמל

מוצרים מבוססי חלבון אפונה של creative pea (צילום: creative pea)
מוצרים מבוססי חלבון אפונה של creative pea (צילום: creative pea)

אחרי צלייה קצרה בתנור עם שמן זית והוספת רוטב עגבניות, הקציצות היו בהחלט טעימות. על האריזה יש הוראות הכנה/מתכון נוספים.

רכיבים: בעיקר חלבון אפונה ומינון נמוך של תוספים מלאכותיים מהסוג הלא רצוי (ממתיק מלאכותי בשם מלטודקסטרין). ערכים תזונתיים: הרבה חלבון (16 גרם ל-100 גרם) אבל גם שומן (15.5 גרם) ונתרן (320 מ"ג).

רכיבים: בעיקר חלבון אפונה ומינון נמוך של תוספים מלאכותיים מהסוג הלא רצוי (ממתיק מלאכותי בשם מלטודקסטרין). ערכים תזונתיים: הרבה חלבון (16 גרם ל-100 גרם) אבל גם שומן (15.5 גרם) ונתרן (320 מ"ג)

אנחנו קנינו ב"ניצת הדובדבן", אבל לפי אתר היצרן אפשר להשיג את המוצרים בעוד שורה של חנויות טבע ואפילו ב"שופרסל דיל", וגם באתר עצמו.

5

יום שני השבוע, חי בר יטבתה. הצירוף "חול המועד" מקבל כפל משמעות בתמונות שצילם זיו וידן מרשות הטבע והגנים.

החי בר ביוטבתה במהלך סופת חול, אפריל 2023 (צילום: זיו וידן מרשות הטבע והגנים)
החי בר ביוטבתה במהלך סופת חול, אפריל 2023 (צילום: זיו וידן מרשות הטבע והגנים)
החי בר ביוטבתה במהלך סופת חול, אפריל 2023 (צילום: זיו וידן מרשות הטבע והגנים)
החי בר ביוטבתה במהלך סופת חול, אפריל 2023 (צילום: זיו וידן מרשות הטבע והגנים)
עוד 1,382 מילים ו-1 תגובות
סגירה