נתניהו ורוטמן צפויים לפגוש את המחאה גם בכנס השנתי של יהדות התפוצות

ראש הממשלה ויו"ר ועדת החוקה אמורים לנאום בכנס הפדרציות היהודיות, שיתקיים השנה בגני התערוכה בת"א ● ככל הידוע, המפגינים נגד המהפכה המשפטית מתכוונים לעשות הכול כדי שכל הפעילים היהודים ישמעו ויראו את הביקורת נגד הממשלה הנוכחית ● במקביל, קבוצה של ישראלים בחו"ל ביקשה מהפדרציות למנוע מנתניהו ורוטמן לנאום – וסורבה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בכנס הפדרציות היהודיות בוושינגטון, 10 בנובמבר 2015 (צילום: AP Photo/Molly Riley)
AP Photo/Molly Riley
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בכנס הפדרציות היהודיות בוושינגטון, 10 בנובמבר 2015

הציבור הישראלי אדיש בדרך כלל לכנסי יהדות התפוצות הנערכים מדי פעם בישראל. אולם, כינוס הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה – הידוע בשם כנס ה־GA – שמתחיל ביום ראשון הקרוב בתל אביב, עשוי למשוך תשומת לב חריגה.

כנס הפדרציות היהודיות – ארגון גג של מאות קהיליות יהודיות מקומיות מרחבי ארה"ב – מתכנס פעם בשנה לאספה כללית (General Assembly) ברחבי ארה"ב, ופעם בחמש שנים הוא "פושט" עם אלפי משתתפיו על ישראל.

לקראת שנת ה־75 למדינה, נקבע הכינוס במיוחד בסמוך ליום הזיכרון וליום העצמאות – והקבוצה הגדולה המגיעה לארץ מתכננת שורה ארוכה של אירועים וסיורים ברחבי המדינה. ביממה הראשונה, מ־23 באפריל ועד 24 באפריל, האירועים יערכו במרכז הכנסים בגני התערוכה.

ביום ראשון, ערב הפתיחה, הנואמים בכנס אמורים להיות ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג. ברקע הנאומים עמוסי הקלישאות על החיבור הטבעי בין הישראלים לאחיהם בתפוצות – מתוכננות הפעם הפגנות גדולות בכל המרחב המקיף את מתחם גני התערוכה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הפדרציות היהודיות בוושינגטון, 10 בנובמבר 2015 (צילום: AP Photo/Molly Riley)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הפדרציות היהודיות בוושינגטון, 10 בנובמבר 2015 (צילום: AP Photo/Molly Riley)

ברקע הנאומים עמוסי הקלישאות על החיבור הטבעי בין הישראלים לאחיהם בתפוצות – מתוכננות הפעם הפגנות גדולות בכל המרחב המקיף את מתחם גני התערוכה

ככל הידוע, בכוונת המפגינים לגרום לכל הפעילים היהודים המגיעים למקום לראות ולשמוע את התסכול ואת החששות מפני הממשלה המכהנת. למוחרת, בשעה 09:00, יערך פאנל, שרק מהשם שלו אפשר ללמוד על המתח הגדול – ואף על הביקורת – שיש לראשי הפדרציות על הממשלה הנוכחית.

הדובר בפאנל הוא ח"כ שמחה רוטמן והנושא הוא: "יהודי הוא יהודי הוא יהודי – חוק השבות וההגדרה המינימלית ליהודי". את הקריז של ראשי הקהיליות היהודיות בארה"ב על הניסיונות לשנות את חוק השבות אפשר לקרוא כבר מאופן ניסוח שם המושב.

רוטמן ינאם באנגלית משובחת אך דעותיו קשות לעיכול. יהיה מעניין לראות איך הוא יתנהל בפאנל, שכן אם לשפוט לפי ראיונות הרדיו שלו בעת האחרונה, כל מי שמעז לשאול אותו שאלות קשות – "הצטרף למפגינים".

לצד רוטמן ישבו בפאנל אלקס ריף, צעירה ישראלית יוצאת חבר העמים ומייסדת לובי המיליון – וחבר הכנסת לשעבר יוחנן פלסנר, יו"ר המכון הישראלי לדמוקרטיה. דעותיהם הפוכות מאלה של רוטמן.

ראש הממשלה בנימיו נתניהו וח"כ שמחה רוטמן בכנסת, 6 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
ראש הממשלה בנימיו נתניהו וח"כ שמחה רוטמן בכנסת, 6 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

סעיף 91 להסכם הקואליציוני בין הציונות הדתית לליכוד אף קובע ש"לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד […] יבוצעו עד להעברת תקציב 2023 תיקוני החקיקה הנדרשים לתמיכה במדיניות העלייה הראויה"

נושא הגדרת היהודי וזכות השבות עלו במהלך קמפיין הבחירות אך לא זכו לתשומת לב רבה. מייד אחרי הבחירות הצהירו המפלגות החברות בקואליציה כי בכוונתן לשנות את חוק השבות.

סעיף 91 להסכם הקואליציוני בין הציונות הדתית לליכוד אף קובע ש"לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד בחוק השבות, והצורך למנוע התבוללות בישראל ולמנוע שימוש לרעה בזכויות שהמדינה נותנת לעולים על־ידי עולים שחוזרים למדינות מוצאם זמן קצר לאחר עלייתם לישראל, יבוצעו עד להעברת תקציב 2023 תיקוני החקיקה הנדרשים לתמיכה במדיניות העלייה הראויה".

מצד אחד, כלום התרחש בחקיקה בנושא חוק השבות במהלך כנס החורף של הכנסת ולא נראה שזה גם עלול להשתנות בחודשים הקרובים. מצד שני, הסעיף נוסח באופן גמיש למדי ומאפשר לרוטמן לתמרן את תשובתו בכנס לפי הצרכים הפוליטיים של הרגע.

יתכן שהוא לא ירצה להתסיס את הקהל במקום. כך או כך, הפאנל בהובלתו עשוי להפוך ללוהט אם ינכחו בקהל מפגינים. אחר הצוהריים ייסעו חלק מהמשתתפים לטקס יום הזיכרון בלטרון ואחרים יישארו לצפות בטקס ממסכי הווידאו בגני התערוכה.

דגל ארה"ב בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 16 באפריל 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
דגל ארה"ב בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 16 באפריל 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

לקראת הכנס פנתה קבוצה של ישראלים בחו"ל, שהתארגנה בחודשים האחרונים תחת השם "UnXeptable", במכתב לפדרציות וביקשה מראשיה לבטל את ההזמנות של נתניהו ורוטמן

לקראת הכנס פנתה קבוצה של ישראלים בחו"ל, שהתארגנה בחודשים האחרונים תחת השם "UnXeptable", במכתב לפדרציות וביקשה מראשיה לבטל את ההזמנות של נתניהו ורוטמן לאירועים.

לטענת אופיר גוטלזון, אחד ממייסדי הארגון: "חגיגות ה־75 של מדינת ישראל לא אמורות לשמש פלטפורמה למובילי ההפיכה המשטרית לקדם מסרים של הסתה ולהוביל את מדינת ישראל למקום הרחוק מהחזון הדמוקרטי".

"UnXeptable", או "בלתי מקובל" בעברית, מובילים כיום הפגנות בימי ראשון בערים הגדולות ברחבי ארה"ב. גוטלזון, למשל, טס במיוחד מהחוף המערבי לוושינגטון הבירה כדי להפגין מול כנס הבונדס שבו נאם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחודש שעבר.

נשיא הפדרציות אריק פינגרהאט והיו"ר ג'ולי פלאט מסרו לזמן ישראל בתגובה לדרישת UnXeptable כי הם מבינים שישראל חשובה לכל מי שפנה וביקש להימנע משמיעת נתניהו ורוטמן – ועתיד המדינה מדאיג אותם.

אריק פינגרהאט (צילום: אריק פינגרהאט, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)
אריק פינגרהאט (צילום: הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה)

עם זאת, לגבי ביטול ההזמנה לכנס, הם מציינים: "בכל הכבוד, איננו מסכימים לכך. עבורנו מדובר בהזדמנות לשמוע את נבחרי הציבור – בפרט את ראש הממשלה, שהוא סמלה של ישראל כדמוקרטיה מודרנית והישגית. אנחנו שמחים לארח אותם בכנס שלנו במועד ההיסטורי הזה".

עוד ציינו בפדרציה כי בכל הנוגע לוויכוח הציבורי על השינויים המשפטיים והחוקתיים בישראל, "מסרנו בפומבי את ההסתייגות שלנו לראש הממשלה וליו"ר האופוזיציה. קראנו לצדדים להגיע למשא ומתן ולפשרה"

עוד ציינו בפדרציה כי בכל הנוגע לוויכוח הציבורי על השינויים המשפטיים והחוקתיים בישראל, "מסרנו בפומבי את ההסתייגות שלנו לראש הממשלה וליו"ר האופוזיציה. קראנו לצדדים להגיע למשא ומתן ולפשרה בחסות הנשיא הרצוג. לקראת הגעתנו לישראל, הובא לידיעתנו שצוות המשא והמתן מטעם הקואליציה מקיים את המגעים ברוח טובה – ואנחנו מקווים שהם יגיעו לפשרה".

כאמור, ככל הידוע, ביום ראשון אחר הצוהריים צפויה להתקיים הפגנה גדולה מחוץ לכנס וביום שני, במהלך הפאנלים והמפגשים מחוץ לאולמות, פעילי מחאה עשויים לארגן פעולות שונות.

ארגון הפדרציות הוקם ב־1935 והוא מאגד 146 פדרציות יהודיות וכ־300 ארגונים יהודיים עצמאיים מרחבי ארה"ב. הארגון משמש כארגון גג, כשכל קהליה יהודית פועלת לפי ראות עיניה בנושאים השונים. מאז 2020, פינגרהאט – לשעבר יו"ר התאחדות הסטודנטים היהודים ופוליטיקאי מהמפלגה הדמוקרטית – עומד בראש הארגון.

מפגינים ישראלים ויהודים בוושינגטון נגד המהפכה המשפטית ונאום בצלאל סמוטריץ' בכנס הבונדס, 12 במרץ 2023 (צילום: unxeptable.org)
מפגינים ישראלים ויהודים בוושינגטון נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנס הבונדס, 12 במרץ 2023 (צילום: unxeptable.org)

רוב יהודי ארה"ב מצביעים למפלגה הדמוקרטית ונוטים לערכים ליברליים ופרוגרסיביים. הפדרציות מגייסות סכום עתק של כשלושה מיליארד דולרים מדי שנה לפרויקטים שונים לאורכה ולרוחבה של ישראל. אולם, האירועים האחרונים בישראל זעזעו רבים גם שם.

למרות הזמנת רוטמן, הקהילה היהודית האמריקאית כמעט ומחרימה את שר האוצר סמוטריץ'. לא הוא ולא שר התפוצות עמיחי שיקלי הוזמנו לנאום בפני כנס הפדרציות

למרות הזמנת רוטמן, הקהילה היהודית האמריקאית כמעט ומחרימה את שר האוצר סמוטריץ'. לא הוא ולא שר התפוצות עמיחי שיקלי הוזמנו לנאום בפני כנס הפדרציות. שיקלי כנראה גם לא יהיה בישראל בעת הזו. חוץ מרוטמן, חבר הכנסת הנוסף היחיד הצפוי להשתתף בפאנלים הוא ח"כ עידן רול מיש עתיד.

המוטו של הארגונים היהודיים בארה"ב דוגל בשיתוף פעולה עם כל ממשלה נבחרת ישראלית – לא משנה מאיזה צד. בקרב ראשי הארגון יש הערכה עצומה לחברה הישראלית ולערכים הדמוקרטיים – ובארגון תמיד מדגישים שהם תומכים בכל ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, לפי רצון העם.

לראשי הארגונים היהודיים היו מחלוקות רבות עם ראשי ממשלות ושרי ישראל, אך המחשבה שהם יענו למכתב של "UnXeptable" ויימנעו מלשמוע את נתניהו ו/או את רוטמן – היא מופרכת.

עוד 979 מילים
סגירה