נתניהו כבר לא "קינג ביבי"

השבוע בתל אביב נולד עולם יהודי-ישראלי חדש ● בנימין נתניהו - מי שזכה שכונה בתקשורת האמריקאית "קינג ביבי"; מי שזכה לתשואות הקהל בכל פעם שהופיע בכינוסי הארגונים היהודיים בארה"ב - הדיר השבוע את רגליו מהכינוס היהודי החשוב ביותר, העצרת הכללית השנתית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ● את מקומו כחביב הקהל תפסו נציגי המחאה ונשיא המדינה ● פרשנות

הנשיא יצחק הרצוג נואם בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), שהתקיימה השנה בתל אביב. 23 באפריל 2023 (צילום: יהודה גרוס)
יהודה גרוס
הנשיא יצחק הרצוג נואם בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), שהתקיימה השנה בתל אביב. 23 באפריל 2023

ראש הממשלה בנימין נתניהו רואה את עצמו כמנהיג העם היהודי, אך למרות זאת השבוע הוא נמנע ממגע ישיר עם הקהילות היהודיות המבקרות בישראל.

ביום ראשון בערב, נתניהו ביטל את הופעתו בעצרת הכללית השנתית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), ולמרות שבישראל רגילים מזה שנים לביטולים של נתניהו, עבור 3,000 האורחים שהגיעו מכל העולם – אך במיוחד מצפון אמריקה – זו הייתה הפתעה.

במהלך האירוע, שוחחתי עם חלק מן הנוכחים במקום. לצידי ישב מארק, איש עסקים יהודי מניו יורק, שסיפר שיש לו בית בניו ג'רזי וחברות בבית כנסת בניו יורק. "אני מהקהילה הקונסרבטיבית, באזור רחוב 75 באפר איסט-סייד" הוא אמר. "אנחנו אלה שביבי לא סובל, כי אנחנו לא באורתודוקסיה", הוסיף בצער. "זה הביקור ה-44 שלי בישראל, ואמשיך לבוא כל חיי לכאן. אני משוגע על המדינה הזו".

חלק מהסיבה לוויתור של נתניהו על הכינוס החשוב הזה – אלו נהג לנסוע במיוחד כשהוא נערך מדי שנה בחוף המזרחי או המערבי של ארה"ב – היא התייצבות יהדות ארה"ב לצד המחאה נגד ההפיכה המשטרית שממשלת נתניהו תכננה – ואולי עדיין מתכננת – לבצע.

חלק מהסיבה לוויתור של נתניהו על הכינוס החשוב הזה – אליו נהג לנסוע במיוחד כשהוא נערך מדי שנה בחוף המזרחי או המערבי של ארה"ב – היא התייצבות יהדות ארה"ב לצד המחאה נגד ההפיכה המשטרית

הקהל צועק "בושה!" בכנס הקונגרס הציוני העולמי בבנייני האומה בירושלים, 20 באפריל 2023 (וידיאו: יהודה ארי גרוס)

ביום שני בבוקר הועלו נציגי ארגוני המחאה לפאנל מיוחד של ה-JFNA. הציבור האמריקאי שהגיע במיוחד לישראל, רצה לשמוע את "אחים לנשק", את המוחים, את הטענות שלהם נגד ההפיכה המשטרית. גם ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, קיבל במה – אך הפאנל שלו ספג אינסוף הפרעות וצעקות, שוב מטעמם של מפגינים נגדו.

ארגוני המחאה לא התרשמו ממסר המסמוס של הממשלה ה-37. כן הולכים לשינוי חוקתי? או לא הולכים לשינוי חוקתי? לכולם ברור שנתניהו, שר המשפטים יריב לוין ורוטמן נכנסו לעמדת המתנה ומנסים לארגן הפגנות ענק כדי להביא לתמיכה ציבורית במהלך.

עם העדרו של נתניהו מהאירוע, שמו לא הוזכר ולא צוין במהלך כל הנאומים. לעומת זאת, הנשיא יצחק הרצוג – עם מסרי המתינות והידידות שלו – הפך לדמות החשובה והמובילה עבור אותם אלפי יהודים (המייצגים קהילות גדולות ברחבי צפון ארה"ב) וזכה למחיאות כפיים סוערות והערכה רבה.

גם יו"ר הפדרציות ג'ולי פלאט הביעה תמיכה גלויה במהלך הכנס במוחים הישראלים. "אנחנו שומעים אתכם, אתם השראה", הצהירה. למשמע דבריה, רבים באולם נעמדו על הרגליים במחיאות כפיים סוערות.

יו"ר הפדרציות ג'ולי פלאט הביעה תמיכה גלויה במהלך הכנס במוחים הישראלים. "אנחנו שומעים אתכם, אתם השראה", הצהירה. למשמע דבריה, רבים באולם נעמדו על הרגליים במחיאות כפיים סוערות

השבוע בתל אביב, נולד עולם יהודי-ישראלי חדש: מי שזכה שכונה בתקשורת האמריקאית "קינג ביבי" – מי שנהג לנסוע לכינוסים של ארגונים יהודיים בארה"ב וצוותי הדוברות שלו נהגו לעדכן את התקשורת כמה פעמים קיבל מחיאות כפיים מהקהל – כעת מדיר רגליו מהכינוס היהודי החשוב ביותר.

הקהל כבר לא מחכה לנתניהו. הנשיא הרצוג ממלא את הוואקום – והפדרציות מאמצות בגלוי את המסרים החדים בנוגע לחשיבות של שרידות הערכים הדמוקרטיים בישראל.

הקהל כבר לא מחכה לנתניהו. הנשיא הרצוג ממלא את הוואקום – והפדרציות מאמצות בגלוי את המסרים החדים בנוגע לחשיבות של שרידות הערכים הדמוקרטיים בישראל

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 488 מילים ו-2 תגובות
סגירה