ללא גילוי נאות, גם נשות ראשי "בצלמו" מושכות משכורת מהעמותה

חשיפה בנות משפחתם של ראשי "בצלמו" – הארגון בראשות שי גליק, אשר עוסק ברדיפה של שמאלנים ואנשי תרבות – נהנות ממשכורות בעמותת "מוסרי", מאחוריה מסתתרת "בצלמו" ●  קשר זה מוסתר בדוחות לרשם העמותות ● רשם העמותות יפתח בבדיקה מחודשת של "אישור הניהול התקין" שניתן לעמותת מוסרי בעקבות תחקיר זמן ישראל

מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק

רשם העמותות במשרד המשפטים יפתח בבדיקה מחודשת של עמותת "מוסרי – ארגון זכויות אדם יהודי" ויבחן מחדש את "אישור הניהול התקין" שניתן לה לשנת 2023. זאת בעקבות חשיפות זמן ישראל על שורה של ליקויים בהתנהלות העמותה, מצגי שווא ועבירות לכאורה על חוק העמותות.

בדיקת זמן ישראל אף מעלה כי עמותת "מוסרי" מעסיקה את בנות משפחתם של יו"ר ומנכ"ל בצלמו שי גליק, אך לא מדווחת גם על קשר זה לרשם העמותות.

ברשם העמותות נמסר לזמן ישראל כי בעבר ניתן אישור ניהול תקין ל"מוסרי" על בסיס הדיווחים שהגישה לרשם, אשר נבדקו ונמצאו כתקינים.

"על בסיס דיווחים אלה ניתן לעמותה אישור ניהול תקין לשנת 2023. עם זאת, הטענות המועלות בפנייתך יועברו לבחינת הגורמים הרלוונטיים ביחידה, אשר יבחנו את המידע שהתקבל עתה, יחד עם נתונים נוספים מתיקי העמותה. לאחר ביצוע בדיקה זו, יקבע האם יש מקום לקיים הליך פיקוח בעניינה של העמותה", כך נמסר בעקבות פניית זמן ישראל.

דוכן של "בצלמו" בכנס של "ארגון הזהות הציונית", יולי 2022. עמותת "מוסרי" אינה מוזכרת בשום מקום (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
דוכן של "בצלמו" בכנס של "ארגון הזהות הציונית", יולי 2022. עמותת "מוסרי" אינה מוזכרת בשום מקום (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"מוסרי" היא עמותה הקיימת מאז 2016, אולם פעילותה הציבורית הבולטת ביותר מתקיימת בשלוש השנים האחרונות באמצעות "בצלמו" – ארגון המסתתר מאחורי או בתוך "מוסרי" באופן לא שקוף ומייצר מצג שווא של ארגון עצמאי, ואף מרבה בפרסום ואוסף תרומות באמצעות "מוסרי".

מי היו"ר, מי המנכ"ל ובאיזה ארגון

בצלמו מובל על ידי שי (שמאי) גליק, אשר נחשב ל"מלשין של הימין" ומגיש תלונות ותביעות רבות נגד ארגוני שמאל, עיתונאים, אנשי חינוך ואנשי תרבות הנחשדים בעיניו כמקדמים אג'נדה המתנגדת לכיבוש או מבקרת את כוחות הביטחון.

למרות שחלק מפעולותיו של גליק נכשלות, חלקן מוצא אוזן קשבת ברשויות, ובעיקר בקרב שורת פוליטיקאים וראשי רשויות מקומיות הששים לבטל הקרנות של סרטים ולפגוע במוסדות תרבות ה"נחשדים" בשמאלנות – לעיתים אף ללא בדיקה של התכנים.

חוק העמותות וגם כללי רשם העמותות מחייבים עמותה להזדהות באופן מלא כפי שהיא רשומה במשרד המשפטים, ומצג שווא של "עמותה בתוך עמותה" מהווה הפרה של החוק והכללים. בנוסף, גליק מעיד על עצמו כ"מנכ"ל של 'בצלמו' בשכר", אולם הוא אינו מוזכר בדוחות השכר של עמותת "מוסרי", אף זאת לכאורה בניגוד לכללים. בדוחות אלה מצהירה "מוסרי" כי אין לעמותה מנכ"ל.

גליק מעיד על עצמו כ"מנכ"ל של 'בצלמו' בשכר", אולם הוא אינו מוזכר בדוחות השכר של עמותת "מוסרי", אף זאת לכאורה בניגוד לכללים. בדוחות אלה מצהירה "מוסרי" כי אין לעמותה מנכ"ל

מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההתחכמות הזאת נמשכת גם סביב יו"ר "בצלמו" יהודה פואה, המציג עצמו בפומבי כיו"ר "בצלמו" השייכת ל"מוסרי", ואף עונה הן בשם "מוסרי" והן בשם "בצלמו" לפניות עיתונאים – אך אינו מופיע כבעל תפקיד בעמותה. ל"מוסרי" יש יו"ר משלה, שי חנניה, שהינו אחד המייסדים – אך חנניה רשום משום מה בספרי העמותה תחת מספר הטלפון של פואה.

ככל הנראה בעת שהוענקו "אישורי ניהול תקין" לעמותת "מוסרי" של רשם העמותות ברשות התאגידים של משרד המשפטים לא היו מודעים למגוון הפעילויות והתפקידים של "בצלמו", אשר כאמור לא הוצהרה לא בפני הרשם ולא בפני הציבור.

היות שבדוחות של "מוסרי" לא מופיעה המילה "בצלמו" אף לא פעם אחת ולא מוזכרת פעילותו הענפה של גליק – גם לא ניתן לדעת מהן מקורות המימון שלו. עמותת "מוסרי" מגייסת מיליוני שקלים לשורה של תכליות, חלקן כאלה שאינן תואמות במובהק את  מטרות העמותה כפי שהוצהרה בפני רשם העמותות.

היות שבדוחות של "מוסרי" לא מופיעה המילה "בצלמו" אף לא פעם אחת ולא מוזכרת פעילותו הענפה של גליק – גם לא ניתן לדעת מהן מקורות המימון שלו

כך, אוספת העמותה מאות אלפי שקלים לטובת מאחזים לא חוקיים בגדה. בדוחות של "מוסרי" אין כל פירוט של חלוקת הפעילות, אשר מגיעה בשנים האחרונות לכ-3.8 מיליון שקלים בשנה, ועולה החשש כי סכומי האיסוף הצבועים למטרות ספציפיות בארגון "מוסרי" משמשים גם לפעילות "בצלמו".

אתר גיוס הכספים עבור בנימין נתניהו, נכון ל-10 במרץ 2022 (צילום: צילום מסך, עיבוד מחשב)
אתר גיוס הכספים עבור בנימין נתניהו, נכון ל-10 במרץ 2022 (צילום: צילום מסך, עיבוד מחשב)

עמותת "מוסרי" וארגון "בצלמו" אף אספו כספים עבור ניהול משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכספים אלה מוחזקים בחשבון מיוחד וממתינים לאישור ועדת האתיקה של הכנסת להעבירם לראש הממשלה – מטרה אשר נוגדת מפורשות את מטרות העמותה כפי שהן מוצהרות בדוחות לרשם העמותות.

לאחרונה הודיעה רשות המיסים כי תבחן מחדש את האישור למתן פטור ממס עבור תרומות אלה ודומות להן בעמותת מוסרי.

מי כן מקבל משכורת בעמותה?

כאמור, פואה וגליק אינם מדווחים בדוחות "מוסרי" כלל. עם זאת, בדיקת זמן ישראל מעלה שבני משפחתם של פואה וגליק דווקא כן נהנים ממשכורת קבועה הנמסרת אליהם מתקציבה של "מוסרי". בדוח 2021 (הדוח האחרון שהוגש עד כה) מופיעים בין מקבלי השכר במוסרי שתי נשים עם שם משפחה מוכר – רחל פואה ויוכבד גליק.

יוכבד גליק מועסקת בחצי משרה ומרויחה מעל 98 אלף שקלים בשנה והיא מקבלת השכר הגבוה ביותר בעמותה. פואה מועסקת במשרה חלקית בלבד ומרויחה 23,600 שקלים בשנה (שלישית ברשימת מקבלי השכר). כאמור, שכרו של שי גליק אינו מדווח כלל.

יוכבד גליק מועסקת בחצי משרה ומרויחה מעל 98 אלף שקלים בשנה והיא מקבלת השכר הגבוה ביותר בעמותה. פואה מועסקת במשרה חלקית בלבד ומרויחה 23,600 שקלים בשנה. שכרו של שי גליק אינו מדווח כלל

מאחורי כל אדם גדול עומדת אשה ענקיתאז לא יודע אם אני אדם גדולאבל אישתי בהחלט ענקית. אין לה פייסבוק לתייג אותה כי היא…

Posted by Shai Glick on Friday, July 1, 2022

רשם העמותות דורש בדוחותיו להשיב על השאלה "האם מכהנים או מועסקים בעמותה קרובי משפחה של נושאי משרה בעמותה?" על שאלה זו משיבה "מוסרי" בדוח: "לא".

רשם העמותות דורש בדוחותיו להשיב על השאלה "האם מכהנים או מועסקים בעמותה קרובי משפחה של נושאי משרה בעמותה?" על שאלה זו משיבה "מוסרי" בדוח: "לא"

חוק העמותות אינו אוסר מפורשות על העסקת קרובי משפחה של בעלי תפקידים בעמותה, אך מטיל הגבלות שונות על העסקה זו מכיוון שהעסקת קרוב מדרגה ראשונה של מנכ"ל או חבר ועד עלולה להביא למצב של ניגוד עניינים או הפעלת שיקולים שאינם לטובת העמותה.

גם יהודה פואה וגם שי גליק סירבו להשיב על השאלה מדוע נשותיהם מועסקות בעמותה, ומדוע הדבר אינו מדווח לרשם העמותות. פואה וגליק גם סירבו להתייחס לבדיקה הצפויה מטעמו של רשם העמותות וגליק אף האשים את זמן ישראל ב"חיפוש" אחריו.

בתחקיר נרחב שפורסם בזמן ישראל אודות גליק ו"בצלמו" לפני כחודשיים סיפק גליק הסברים חלקיים לשיטות הפעולה של עמותת "מוסרי" וארגון "בצלמו". פעם אחת טען כי "מוסרי" ו"בצלמו" הן "אותה עמותה", אבל אחר כך הטעים כי "בצלמו" הוא "אגף בתוך מוסרי".

יהודה פואה ושי גליק בירושלים בהפגנה בעד רפורמת המשפט של הממשלה, 21 בפברואר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
יהודה פואה ושי גליק בירושלים בהפגנה בעד רפורמת המשפט של הממשלה, 21 בפברואר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק של "בצלמו", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

פואה עצמו הגיב באותו תחקיר באופן מתחמק לשאלת חלוקת התפקידים והכספים בשני הארגונים: "'בצלמו' הוא גוף בתוך 'מוסרי'. יש יו"ר ל'מוסרי' ויש יו"ר ל'בצלמו'. זה שני יו"רים שונים, יש את הגוף הגדול והגוף הקטן", אמר לזמן ישראל.

"אין חובה לעמותה לדווח מה כל גוף עשה. כל הפעולות של 'בצלמו' היא בעצם הפעילות של 'מוסרי'. הרבה מהפעילות של 'מוסרי' זה 'בצלמו', עיקר הפעילות. ברשם העמותות אתה לא צריך לפרט מה עשית בכל פעולה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 961 מילים ו-3 תגובות
סגירה