יו"ר חד"ש איימן עודה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

איימן עודה לא הצליח לשכנע את הציבור בנחיצות שיתוף הפעולה הערבי–יהודי

יו"ר חד"ש היה אחת ההבטחות הגדולות בהיבט של שיתוף פעולה פוליטי בין יהודים לערבים בשמונה השנים האחרונות ● הוא היה המנהיג הערבי הראשון שירד מהגדר והמליץ על מועמד פוליטי לראשות הממשלה – אבל כאן זה נגמר ● בחד"ש נותרו מבולבלים לנוכח תזמון הודעת הפרישה אך במפלגה כבר מסמנים את המנהיג הבא ● פרשנות

חבר הכנסת איימן עודה הודיע השבוע שהוא פורש מתפקידו כיו"ר חד"ש, אך נשאר בכנסת ה־25, לעת עתה, אולי עד סוף ימיה של הכנסת, מתי שזה לא יהיה. עודה לא יתמודד על ראשות המפלגה בפעם הבאה, בין השאר כי אחרי מספר קדנציות המועמד צריך להיבחר ברוב של שני־שליש או יותר, משוכה גבוהה.

מהודעת עודה עולה כי יש לו עדיין כוונות פוליטיות־מדיניות. "אמשיך להקדיש את חיי לאתגרים הדחופים ביותר – בניית אחדות בתוך החברה הערבית יחד עם השותפים היהודים ומאבק למען השלום בין שני העמים. הימים האחרונים מוכיחים שהשלום הוא הסוגיה המרכזית, שבה תלויים גם הדמוקרטיה, השוויון והצדק החברתי".

אגב, שותפיו של עודה לסיעה, כמו חברת הכנסת עאידה תומא־סלימאן, שמעו על ההחלטה של עודה רק כשעה לפני שההודעה יצאה לתקשורת. הדבר מעיד על האווירה בתוך הסיעה.

עודה היה אחת ההבטחות הגדולות ביותר בהיבט של שיתוף פעולה פוליטי בין יהודים לערבים בשמונה השנים האחרונות. עבור תומכי הימין, אמירותיו ומעשיו היו לצנינים אבל במרכז ובשמאל הפוליטי התרשמו מהאישיות הפתוחה שלו ומהרצון לעבוד עם הציבור הרחב במדינה.

איימן עודה בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה שבראשה הוא עומד, 4 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איימן עודה בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה, 4 בינואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חברי הכנסת עאידה תומא־סלימאן ועופר כסיף שמעו על ההחלטה של עודה רק כשעה לפני שההודעה יצאה לתקשורת. הדבר מעיד על האווירה בתוך הסיעה

עם זאת, עודה מסיים בחמיצות. אף שהיה המנהיג הערבי הראשון שירד מהגדר והמליץ על מועמד פוליטי לראשות הממשלה, בני גנץ, הוא לא הצליח להתקדם מעבר לכך – לא בהיבט של שיתופי הפעולה ולא בהיבט של קבלת הכרה מהחברה הערבית או היהודית לחשיבות המהלך.

חד"ש היא אחת המפלגות הדמוקרטיות הבודדות בכנסת ה־25 (לצד הליכוד, הציונות הדתית – מהצד של סמוטריץ' בלבד – העבודה ורע"ם) ובאוגוסט האחרון היא קיימה פריימריז מלאים על הנהגת המפלגה ועל דירוג המועמדים ברשימה.

עודה זכה ברוב משמעותי באוגוסט 2022, אך למען האמת אף דמות פוליטית מובילה לא התמודדה מולו. עו"ד ויאם שביטה, שהתמודד מול עודה, אמר כי עשה זאת כאקט של מחאה כדי להראות לצעירים במפלגה שאפשר להתמודד ולשנות.

כעת, לפי ההצהרה של עודה, הוא מכיר בכך שרשימת חד"ש זקוקה לריענון כוחות. משיחות עם מספר אנשים בכירים בהווה ובעבר בחד"ש, עולה שהשם המועדף על כולם הוא חבר הכנסת לשעבר ד"ר יוסף ג'בארין – ד"ר למשפטים בפקולטה למשפטים בחיפה ובתל־חי, מומחה לזכויות אדם וזכויות מיעוטים ותושב אום אל־פחם.

יוסף ג’בארין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יוסף ג'בארין (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

לפי ההצהרה של עודה, הוא מכיר בכך שרשימת חד"ש זקוקה לריענון כוחות. משיחות עם מספר אנשים בכירים בהווה ובעבר בחד"ש, עולה שהשם המועדף על כולם הוא חבר הכנסת לשעבר ד"ר יוסף ג'בארין

ח"כ עאידה תומא־סלימאן, תושבת עכו וחברת כנסת ותיקה מטעם חד"ש, לא החליטה עדיין אם להתמודד לראשות המפלגה, אם כי היא הייתה יכולה להיות הדמות הטבעית לעשות זאת לאור הוותק הפרלמנטרי שלה והניסיון העשיר שלה בארגוני חברה אזרחית. יחד עם זאת, גם תומא־סלימאן תצטרך לעמוד בסטנדרט המחמיר של תמיכה ברוב של שני־שליש, לאור שנותיה הממושכות בכנסת.

נוסף על כך, בעבר היא סבלה מביקורת פנימית בחברה הערבית בגין עמדות "פמיניסטיות מדי", "פרוגרסיביות מדי". במקביל, ראשי המפלגה ראו את הציבור עובר להצביע עבור המפלגה הדתית־אסלאמית רע"ם.

חבר הכנסת לשעבר דב חנין אמר לזמן ישראל כי יש להבין את ההודעה של עודה כלשונה. "הוא לא מתפטר מהכנסת. הכנסת הזו עשויה להמשיך עוד שלוש שנים. צריך לשים לב לדברים שהוא כן רוצה לעשות – וזה לייצר אחדות רחבה, ולנסות לקדם את השלום בין הישראלים לפלסטינים.

"הדיבור בתחום של תנועה רחבה, תנועת שלום יהודית–ערבית, הוא אתגר רציני מאוד ועודה הוא אדם שיכול לתרום לכך רבות. אני הבנתי את ההצהרה שלו בכך שהוא משנה פוקוס, במקום לשים דגש על הזירה הפרלמנטרית, הוא רוצה להשפיע על בניית משהו ציבורי רחב".

דב חנין (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
דב חנין (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"אני הבנתי את ההצהרה שלו בכך שהוא משנה פוקוס, במקום לשים דגש על הזירה הפרלמנטרית, הוא רוצה להשפיע על בניית משהו ציבורי רחב"

בכירים אחרים במפלגת חד"ש אמרו לזמן ישראל כי ההודעה של עודה בעת הזו – לא ברורה. "אף אחד לא מבין למה היה נחוץ להכריז על זה דווקא עכשיו. הכנסת מעבירה תקציב, הם יישארו לעוד זמן מה. אולי הוא מנסה להוריד איזה לחץ מעליו. אולי זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא נמצא במצב פוליטי חסר סיכוי, שהוא מבין שהוא לא יכול לשנות דברים יותר".

ההבדל העיקרי כרגע בין תומא־סלימאן ובין עודה הוא שעודה רצה לעודד השתתפות בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית בחודשים האחרונים. תומא־סלימאן חשבה שזה בלתי סביר להשתתף בהפגנות המקבלות צביון של "אחים לנשק", וכאשר משה יעלון הוא המוביל וכל אנשי המוסד והצמרת הביטחונית הם הציר העיקרי.

לשיטתה, הדמוקרטיה שפגעה במיעוט הערבי במשך עשרות שנים היא לא הדמוקרטיה שהיא מעוניינת לחזור אליה. עודה, לעומת זאת, האמין בהפגנות הרבה יותר, למן הרגע הראשון.

פנינו לח"כ תומא־סלימאן בנוגע לפרישתו של עודה. לדבריה: "בסופו של דבר זה החלטה אישית של איימן וחבל לי שהוא החליט דבר כזה, אני חושבת שאפשר היה לחכות עם החלטות כאלה כשהבחירות רחוקות.

חברי חד”ש איימן עודה ועאידה תומא סלימאן בבית הנשיא בירושלים, 15 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי חד"ש איימן עודה ועאידה תומא־סלימאן בבית הנשיא בירושלים, 15 באפריל 2019 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בסופו של דבר חד"ש אינה מפלגת איש אחד, להבדיל מרוב הפוליטיקה הישראלית. אנחנו עם היסטוריה מפלגתית של מי שתמיד ידעו לבחור מנהיגים ואנחנו נמשיך את העשייה שלנו. אני מכבדת את ההחלטה שלו".

"בסופו של דבר זה החלטה אישית של איימן וחבל לי שהוא החליט דבר כזה, אני חושבת שאפשר היה לחכות עם החלטות כאלה כשהבחירות רחוקות"

יחסי עודה–עבאס

בהיבט של הובלת שינויים, בשנים האחרונות חבר הכנסת מנסור עבאס גנב לעודה ולכל חד"ש את התשואות. למרות השמרנות הדתית־ערבית, עבאס הוכיח שהוא יכול לשבת בתוך הקואליציה, לדרוש תקציבים ולפעול בקצב מהיר למען הציבור הערבי.

המהלכים של עבאס הרתיחו את צמרת חד"ש ובמשך זמן רב היה נתק בין הסיעות השונות. אתמול, במסדרונות הכנסת, נרשם רגע "היסטורי". עבאס ועודה לחצו ידיים במסדרונות. "סולחה לאחר הפרישה", הגדיר זאת העיתונאי מוחמד מג'אדלה מרדיו נאס וערוץ 12.

ראש מועצת כפר יאסיף שאדי שווירי התמודד בפריימריז של חד"ש באוגוסט 2022 על המקום השני ברשימת הסיעה מול תומא־סלימאן (במשבצת השמורה לנציגי העדה הדרוזית). שווירי הפסיד לתומא־סלימאן בתשעה קולות בלבד ובבחירות הבאות הוא מתכוון להתמודד שוב.

שווירי אמר לזמן ישראל שאנשים לא הבינו את המסר של עודה בהתחלה. "הוא מסיים את הקדנציה והוא לא יתמודד שוב. הוא נשאר עד סוף כהונת הכנסת ובואו נקווה שזו תהיה תקופה קצרה, כי הממשלה הזו היא משוגעת. אני חושב שיש לעודה נימוקים כבדי משקל, כמו הרצון לפנות את המקום לכוחות צעירים, להעניק שינוי לרשימה".

מי לדעתך יהיה הפנים הבאות של רשימת חד"ש?
"אני מעריך שזה יהיה ד"ר ג'בארין, כל העיניים נשואות אליו".

השיחה עם שווירי גלשה גם לנושא "קרן הארנונה" והעברת הכספים מהעיריות המבוססות לעיריות הנזקקות. לדבריו, אחד הפתרונות האפשריים להשגת צדק חלוקתי הוא לבצע את התחשיבים על בסיס אשכולות ולא על בסיס היתרי בנייה.

"אצלנו בחברה הערבית יש 4,000 היתרי בנייה לכל היישובים והערים הערביות, לשנה. זה אומר שלא נקבל כלום. אם היו עושים את התבחינים על בסיס האשכולות, הם היו מכניסים לסל גם את החברה החרדית וגם את החברה הערבית. כפר יאסיף דווקא נמצא באשכול 5, כך שזה לא אינטרס ישיר שלי. אבל האופן שבו קרן הארנונה בנויה כיום זה לעג לרש".

איימן עודה במליאת הכנסת, 30 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
איימן עודה במליאת הכנסת, 30 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
איימן עודה הוא לאומן ערבי במסווה של רודף שלום ודו-קיום. בפועל, הוא מייחל לנפילתה של מדינת ישראל. הוא מבקש זכויות, אך עושה הכל כדי למנוע השתתפות ערבים בשרות לאומי, ואף קרא לערבים בגופי ה... המשך קריאה

איימן עודה הוא לאומן ערבי במסווה של רודף שלום ודו-קיום. בפועל, הוא מייחל לנפילתה של מדינת ישראל. הוא מבקש זכויות, אך עושה הכל כדי למנוע השתתפות ערבים בשרות לאומי, ואף קרא לערבים בגופי הבטחון לזרוק את הנשק. אבותיו היו אחמדים, שנרדפו במדינות ערב ורק כאן זוכים לחופש פולחן. הוריו בגדו במורשתם והפכו לסונים. אם הם היו נשארים אחמדים, ספק אם עודה היה מגיע לכנסת.

בטוויטר אני מרשה לעצמי להתחרע, לטנף ככה יופי יופי - כי מישהו צריך לעשות את העבודה השחורה, אז לקחתי על עצמי, ובכיף. אבל כאן, ב'זמן ישראל', ידוע שאני שומר על מכובדות מסוימת בכל הקשור בהתנ... המשך קריאה

בטוויטר אני מרשה לעצמי להתחרע, לטנף ככה יופי יופי – כי מישהו צריך לעשות את העבודה השחורה, אז לקחתי על עצמי, ובכיף. אבל כאן, ב'זמן ישראל', ידוע שאני שומר על מכובדות מסוימת בכל הקשור בהתנסחויות שלי כאן. ולענייננו, איימן עודה זה ההוא שבא לים ביום חורפי, קצת חושש להיכנס, וקצת מפחד ממה יגידו, וקצת לא יודע אם זה שווה את זה – בסופו של עניין: לא סגור על עצמו. עמוק בתוכו, הוא מייחל לקריסת ישראל, כדי שאחיו מהדם (הערבים), יוכלו לבנות אותה מחדש, לאחר שתיחרב. לדעתו, מגיע לה להיחרב, לנוכח העבר – הנאכבה

עוד 1,036 מילים ו-2 תגובות
סגירה