אדריכל תוכנית השלום של טראמפ מאשים את ממשל ביידן בבלימת הנורמליזציה

ג'ייסון גרינבלט, לשעבר השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, אומר בריאיון לזמן ישראל כי ביידן מקשה על הרחבת "הסכמי אברהם" ומעניק בקלות רבה כסף לפלסטינים: "לחלק כספי מיסים אמריקאים כאילו זה ממתקים זה לא טוב – לא לעם הפלסטיני ולא לפיתוח פוטנציאל של שלום בהמשך"

ג'ייסון גרינבלט בירושלים, יוני 2019 (צילום: Krohn/Flash90)
Krohn/Flash90
ג'ייסון גרינבלט בירושלים, יוני 2019

ממשלת ג'ו ביידן שוגה בגישתה למזרח התיכון, כך אומר בכיר לשעבר בבית הלבן של דונלד טראמפ בריאיון לזמן ישראל ברקע הצטרפותו להנהלת מכון מחקר ישראלי.

"הוא הרחיק את יורש העצר של ערב הסעודית – ולא היה טוב במיוחד עם איחוד האמירויות הערביות", אומר ג'ייסון גרינבלט, לשעבר השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, שהתמנה בחודש אפריל למנהל בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

הגישה של ביידן, הכוללת נזיפות בבעלות בריתה הערביות של ארה"ב בשל ענייני זכויות אדם, מקשה על ישראל לצרף מדינות חדשות ל"הסכמי אברהם", מסביר גרינבלט. "אני חושב שהם תוקעים טריז בינינו ובין המדינות – בעיקר ערב הסעודית – שעשויות להיות מעוניינות להתקדם.

"אנחנו זקוקים למדינות מסביב לעולם, בין אם אנחנו רואים את נושא זכויות האדם עין בעין ובין אם לא. אני לא אומר להתעלם מזה. אני לא אומר לא לעסוק בזה. אבל הרעיון שאנחנו יכולים פשוט לשלול מדינות כי אנחנו לא מסכימים עם היחס שלהן לזכויות אדם או כל דבר אחר – אני חושב שזו גישה לא טובה עבור ארה"ב או כל מדינה אחרת".

ג’ייסון גרינבלט (צילום: by Aharon Krohn/Flash90)
ג'ייסון גרינבלט (צילום: by Aharon Krohn/Flash90)

"הרעיון שאנחנו יכולים פשוט לשלול מדינות כי אנחנו לא מסכימים עם היחס שלהן לזכויות אדם או כל דבר אחר – אני חושב שזו גישה לא טובה עבור ארה"ב או כל מדינה אחרת"

הבית הלבן לא השיב לבקשות תגובה בנוגע לטענותיו של גרינבלט. גרינבלט היה האדריכל של תוכנית השלום של טראמפ למזרח התיכון, שרבים סברו שהיא מוטה לטובת ישראל. הוא שימש כשליח המיוחד של הבית הלבן למשא ומתן בינלאומי, עד שהתפטר באוקטובר 2019.

הוא הצטרף לחברת ההון סיכון הישראלית OurCrowd ב־2020 כדי להתמקד בטיפוח השקעות מצד ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר ובחריין. שנתיים מאוחר יותר הוא פרסם את הספר "בדרך אברהם: איך דונלד טראמפ עשה שלום במזרח התיכון – ואיך לעצור את ג'ו ביידן מלבטל אותו", שבו טען כי מדיניות הממשל האמריקאי הנוכחי מאיימת לבטל את ההישגים של הבוס הקודם שלו.

כמה בכירים מהמפרץ שעבדו מקרוב עם גרינבלט כדי להכשיר את הקרקע לקראת "הסכמי אברהם" תמכו בספר. שגריר בחריין בוושינגטון, שייח' עבדאללה אל־ח'ליפה אמר כי גרינבלט "ניגש להשיג שלום בין האומות הערביות לישראל בהתלהבות, בתשוקה ובכנות".

"אף שלג'ייסון ולי יש השקפות שונות בנושאים מסוימים, בכלל זאת הדרך הטובה ביותר להסדר שלום צודק עבור העם הפלסטיני, יש לנו מכנה משותף בתשוקה שלנו לעזור להפוך את העולם למקום טוב יותר", אמר שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד אל־רחמן אל־ת'אני. לקטאר אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסתובב להושיט עט לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019, לאחר החתימה על הכרה רשמית בריבונותה של ישראל על רמת הגולן. משמאל: יועצו של הנשיא ג’ארד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון ג’ייסון גרינבלט, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר ומזכיר המדינה מייק פמפאו. 25 במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן בוושינגטון, 25 במרץ 2019. משמאל: ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט, דיוויד פרידמן, רון דרמר ומייק פמפאו (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

זהירות במפרץ

בשל המרחק בין הבית הלבן לסעודים, גרינבלט לא אופטימי לגבי האפשרות שריאד תנרמל את היחסים עם ישראל בזמן הקרוב. "אני חושב שערב הסעודית עסוקה בעניינים שלה", הוא אומר.

בשל המרחק בין הבית הלבן לסעודים, גרינבלט לא אופטימי לגבי האפשרות שריאד תנרמל את היחסים עם ישראל בזמן הקרוב. "אני חושב שערב הסעודית עסוקה בעניינים שלה"

"כמות הפרויקטים והשינויים החברתיים והאחרים בערב הסעודית היא בלתי תיאמן. אני חוזר לשם לעתים די קרובות, ובכל ביקור אני מופתע. אז אף ש'הסכמי אברהם' יהיו נחמדים בשביל הממלכה, אני לא חושב שזה בעדיפות גבוהה אצלם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לכונן קשרים דיפלומטיים עם הסעודים, ואפילו אמר שיוכל להשיג זאת בתוך שנה. אף על פי שגורמים סעודים מביעים עניין בהסכם כזה בשיחות פרטיות בשנים האחרונות, הסיכויים לנרמול היחסים עם ישראל עדיין לא ברורים.

ריאד הציגה לארה"ב דרישות נרחבות כתנאי מקדים עבור הנורמליזציה עם ישראל הכוללות שיפור משמעותי ביחסים הבילטרליים, בייחוד בנושא הערבויות הביטחוניות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאד, ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)

מדיניותה של ממשלת נתניהו, שכבר זכתה לגינויים חריפים מצד הסעודים על היחס כלפי הפלסטינים, עוררה הסתייגויות לגבי נרמול היחסים הן בארמון והן ברחוב, אבל לדברי כמה משקיפים, מוחמד בן סלמאן, השליט של המדינה בפועל, עדיין פתוח להשגת הסכם עד סוף השנה.

מדיניותה של ממשלת נתניהו, שכבר זכתה לגינויים חריפים מצד הסעודים על היחס כלפי הפלסטינים, עוררה הסתייגויות לגבי נרמול היחסים הן בארמון והן ברחוב, אבל לדברי כמה משקיפים, השליט עדיין פתוח להשגת הסכם

"הוא ללא ספק מנהיג אמיץ ויצירתי – והוא עשוי לעשות את זה, אבל אני לא חושב שזה בראש רשימת הדברים שהסעודים צריכים להשלים או רוצים להשלים בשנה הקרובה", מסביר גרינבלט.

יש גם סימנים לקונפליקט מתון ביחסים בין ישראל למדינות המפרץ שהכירו בה – לא מתקיימים ביקורים בדרג גבוה בשום כיוון, ושתי המפרציות – בייחוד איחוד האמירויות – שבו וגינו בגלוי את מנהיגיה ומדיניותה של ישראל תחת הממשלה החדשה.

שגרירי בעלות הברית של ישראל במפרציות נעדרו מארוחת אפטאר שאירח משרד החוץ באפריל כדי להעביר מסר לירושלים. הנתונים גם מצביעים על מגמה מדאיגה שאי־אפשר לטעות בה – ככל שחולף הזמן, "הסכמי אברהם" נעשים פחות פופולריים ברחובות של בעלות בריתה החדשות של ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל הזמנה לוועידת האקלים שתתקיים בדובאי משגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד מחמוד אל-חאג’ה, 22 במאי 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל הזמנה לוועידת בדובאי משגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד מחמוד אל־חאג'ה, 22 במאי 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"אני חושב שאיחוד האמירויות נוקטת גישה זהירה יותר לעסקים", מסביר גרינבלט. "לישראלים יש גישה שונה, בוא נקרא לזה נלהבת, והם חושבים שהכול זריז ומהיר וקל. אני חושב שהישראלים הבינו שזה ידרוש יותר זמן, בנייה של יחסים, בנייה של אמון, לפני שהדברים האלה יתגשמו – גם אם יש הרבה עסקים שממשיכים לגדול.

הנתונים גם מצביעים על מגמה מדאיגה שאי־אפשר לטעות בה – ככל שחולף הזמן, "הסכמי אברהם" נעשים פחות פופולריים ברחובות של בעלות בריתה של ישראל

"לאמירתים פשוט יש תרבות שונה באופן שבו הם ניגשים לדברים האלה". למרות המחסור הבולט ביוזמות רמות דרג במסגרת "הסכמי אברהם", גרינבלט עדיין אופטימי באשר למגמות הכלליות.

"יש הבדל בין דיפלומטיה פומבית, הזדמנויות צילום – דברים כמו 'פורום הנגב', שהם מאוד נחמדים ומעניינים ומועילים – ובין הדברים שקורים בשטח על בסיס יום־יומי במונחים של תיירות, הזדמנויות עסקיות, יחסי ידידות ותרבות שמתפתחים".

חלוקת כספים

גרינבלט טוען כי ביידן עשה כמה דברים נכונים בגישתו לפלסטינים. "אני שמח לראות שממשל ביידן לא מאמין שזה הזמן לדחוף מאמצים לשלום עם הפלסטינים", הוא אומר. "אני מסכים איתו לחלוטין לגבי זה. אז אני לא חושב שההשקפות הישנות חוזרות במובן הזה".

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

עם זאת, עורך הדין מתח ביקורת על החלטת ממשל ביידן לחדש את המימון לרשות הפלסטינית. אחרי שדונלד טראמפ עצר את רוב המימון האמריקאי, ביידן הקצה כמעט 100 מיליון דולר לפלסטינים כמה שבועות לאחר שנכנס לתפקיד.

גרינבלט אומר כי הבית הלבן "מחלק כסף כאילו זה ממתקים". "לחלק כספי מיסים אמריקאים כאילו זה ממתקים לפלסטינים זה לא טוב – לא לעם הפלסטיני ולא לפיתוח שום צורה של פוטנציאל לשלום בהמשך הדרך", הוא טוען.

העוזר לשעבר של טראמפ שיבח באופן חלקי גם את יושב ראש הרשות הפלסטינית. "אני חושב שעמוק בפנים הוא כנראה רוצה סוג מסוים של שלום – אבל אני חושב שאין לו את הכוח לעשות את זה"

העוזר לשעבר של טראמפ שיבח באופן חלקי גם את מחמוד עבאס, יושב ראש הרשות הפלסטינית. "אני חושב שעמוק בפנים הוא כנראה רוצה סוג מסוים של שלום. אולי זה לא השלום שישראל תסכים לו, אבל אני חושב שאין לו את האומץ או הכוח – זאת אולי המילה הכי טובה – שיאפשרו לו לעשות את זה".

גרינבלט אומר שאחת הסיבות שכתב את הספר היא לטעון כנגד תפיסות "חסרות שחר בנוגע לישראל ולפלסטינים הרווחות בוושינגטון. כשהתחלתי לעבוד בבית הלבן, היו אנשים, רובם דיפלומטים וגורמי ממשל אחרים מרחבי העולם, שהייתה להם השקפה מאוד ספציפית לגבי הסכסוך הישראלי–פלסטיני והסכסוך הישראלי–ערבי", הוא מספר.

ג’ייסון גרינבלט (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)
ג'ייסון גרינבלט (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)

"הם היו באים למשרד שלי ומסבירים את ההשקפות שלהם, והתברר שהרבה מההשקפות האלה חסרות שחר. אז רציתי לחלוק את מה שלמדנו – למה עשינו את מה שעשינו ומי אנחנו".

למרות דעתו הלא חיובית על הרשות הפלסטינית, הוא מקווה שיקום דור חדש של הנהגה פלסטינית ברגע שעבאס ייצא מהתמונה. "אני חושב שייקח זמן עד שהקולות שלהם יישמעו, ויכול להיות שיש רבים מהם", הוא אומר. "יכול להיות שהם מהווים רוב דומם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הסכמי אברהם לא יתקדמו מילימטר תחת הממשלה הנוכחית. הסעודים פשוט משתוקקים להתקרב לישראל של סמוטריץ בן גביר ונתניהו. הם מתים על היחס שלהם לפלסטינאים, מתים על שר אוצר ששמח להצית את חווארה ... המשך קריאה

הסכמי אברהם לא יתקדמו מילימטר תחת הממשלה הנוכחית.
הסעודים פשוט משתוקקים להתקרב לישראל של סמוטריץ בן גביר ונתניהו. הם מתים על היחס שלהם לפלסטינאים, מתים על שר אוצר ששמח להצית את חווארה או שר משטרה שמבקש להתעלל באסירים הפלסטינאים… שלא לדבר על מה שיהיה כאן אם וכאשר הרשות תתמוטט (או שעבאס הקשיש ילך לעולמו).
אז כן, הסכמי אברהם לא יתקדמו מילימטר תחת הממשלה הנוכחית.

עוד 1,128 מילים ו-1 תגובות
סגירה