נפילת העגורן בהרצליה חשפה כשל בטיחותי מטריד

ביום חמישי עגורן קרס באתר בנייה של חברת תדהר בהרצליה בעקבות רוח חזקה ● המשטרה חוקרת ולא ברור האם ההפעלה במזג האוויר הזה הייתה תקינה ● אלא שהתאונה חשפה עגורנים מצופפים בחנייה, בזווית חדה עם משקולת פיצוי – בניגוד לתקנות ● ב־2019 כבר נפלה משקולת של משכירי העגורן סקייליין באתר של החברה הקבלנית תדהר ● במנהל בטיחות מבטיחים לבדוק; בסקייליין טוענים ש"משקולת היא לא מטען"; ומתדהר נמסר: "בטיחות היא נר לרגלינו"

אילוסטרציה: קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב, 29 באוקטובר 2019 (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)
Avshalom Shoshani/Flash90
אילוסטרציה: קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב, 29 באוקטובר 2019

בשכונת הגפן בהרצליה הולך ונבנה כיום פרויקט יוקרתי הכולל 400 יחידות דיור בבניינים של עד 14 קומות. "שכונה של פעם, תוך שימוש בטכנולוגיות ובתשתיות הקהילתיות החדשות ביותר", נכתב באתר של ענקית הבנייה תדהר, שבונה את המתחם עבור קנדה ישראל. "פנטהאוזים אחרונים ב־7.4 מיליון שקל", נכתב על גבי שלטים באתר הבנייה עצמו.

זה אכן נראה כמו מקום חלומי – מיקום נוח עם הבטחה לגינות, שטחי מסחר ו"חיי קהילה עשירים ותוססים". החברה הקבלנית הפרטית נחשבת לגורם מוביל בענף הנדל"ן, כאשר בקרוב ינהל אותה מנכ"ל בנק דיסקונט היוצא ובשוק ההון כבר מדברים גם על אפשרות של הנפקה בבורסה.

אלא שביום חמישי האחרון ההתנהלות במקום נראתה קצת פחות זוהרת. קצת אחרי 17:00, קרס מנוף של חברת סקייליין המושכר לאתר הזה. האירוע תועד ואפשר לראות שכתוצאה מהקריסה נפגע מנוף אחר, של חברת קומסקו. בנס המנופאי שהיה עליו לא נפגע, וגם עשרות העובדים שהיו במקום יצאו ללא פגע.

קצת אחרי 17:00 קרס מנוף של חברת סקייליין. כתוצאה מהקריסה נפגע מנוף אחר של חברת קומסקו. בנס, המנופאי ועשרות העובדים באתר יצאו ללא פגע

קריסת העגורן בהרצליה, 1 ביוני 2023

"משב בלתי צפוי"

בחברת סקייליין, המנוהלת על־ידי אביב כרמל וגיא פרנס, חושבים שהמנופים היו צריכים להיות מושבתים באותו יום, עקב משטר הרוחות הנוקשה. התאונה נמצאת בחקירת יחידת פלס של המשטרה וגם במִנהל בטיחות בודקים את מה שקרה שם.

מעבר לשאלת הפעלת המנוף ברוח חזקה, התאונה חשפה כשל מטריד, שנוגע למידת הציפוף של המנופים ולסיכון הנובע מהם באתר הזה ובאתרים אחרים.

בחברת תדהר אומרים כי הם משביתים את המנופים הפועלים באתריהם ב־40 קמ"ש, אף שמותר לעבוד עם חלקם גם ברוחות חזקות יותר. לצורך כך הם פיתחו אפליקציה עם שבשבות מיוחדות שמאפשרת למנהל העבודה ולמנופאי לבדוק את מצב הרוח בזמן אמת. בבוקר של אותו יום היה חשש לרוחות חזקות והמנופים הושבתו עד שהמשב נחלש, כך שבצוהריים המנופאים חזרו לעבוד.

לטענת גורם בחברה, אחרי שעות של רוח חלשה, בשעה 17:19 דקות היה משב נקודתי, רגעי ובלתי צפוי שהקפיץ את עוצמת הרוח ליותר מ־100 קמ"ש ונחלש כעבור שתי דקות. המשב הזה גרם לקריסה. במלים אחרות, 'כוח עליון'. הנושא, כאמור, ייבחן במשטרה ובמנהל בטיחות.

אלא שכפי שיובהר כאן בהמשך, האופן שבו המנופים מוצבים באתר עלול לחשוף את העובדים והתושבים בסביבה לסיכון מיותר.

לפי גורם בתדהר, אחרי שעות של רוח חלשה, בשעה 17:19 היה משב נקודתי שהקפיץ את עוצמתה ליותר מ־100 קמ"ש ונחלש כעבור שתי דקות. המשב הבלתי צפוי גרם לקריסה

מנוף של סקייליין באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023 (צילום: ללא)
מנוף של סקייליין באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023

"להימנע ככל האפשר"

באתר הבנייה שבו קרתה התאונה אפשר לראות את העגורנים במצב חנייה כאשר על קצות הזרוע תלויה משקולת של כ־2.5 טון. עגורנים אלה, בבעלות סקייליין, הם מתוצרת "יאנג מאו" הסינית.

לפי תקנות הבטיחות בעבודה, כאשר המנופאי עוזב את העגורן, אסור להשאיר עליו מטען תלוי בוו הקדמית. ההוראה הזו נועדה למנוע מצב שבו העגורן נמצא ללא שליטה והמטען חושף אותו לתנודות הרוח. נוהל נוסף של מנהל הבטיחות, קובע שהמרחק בין קצות הזרועות של העגורנים באתרי בנייה צריך להיות לפחות שני מטרים.

תאונות בחברת המנופים סקייליין:

יוני 2023 קריסת עגורן בהרצליה
אוגוסט 2022 מנוף נפל בתל אביב
יוני 2019 נפילת משקולת בבת ים
אוקטובר 2017 עגורן קרס בפתח תקווה
נובמבר 2015 טכנאים נפלו מגובה  שניים נהרגו
פברואר 2010 קריסת עגורן בהוד השרון מנופאית נהרגה, מפעיל טרקטור נפצע

בעקבות דרישת המרחק המינימלי המותר בין קצות הזרועות, בסיסי העגורנים הוצבו במרחקים של כ־24 מטרים זה מזה. מטרת הנוהל היא להקטין את הסיכון של פגיעת עגורנים זה בזה בעת קריסה. הוראות היצרן לעגורן שקרס בהרצליה קובעת שצריך להרים אותו בזווית של כ־70 מעלות לכל היותר, כך שהרוח לא תוכל לדחוף אותו לאחור.

הבעיה היא שבזווית קהה שכזו אפשר לצופף פחות מדי עגורנים. לכן, בסקייליין בחרו להגדיל את הזווית עד ל־87 מעלות ולשם כך הוסיפו את אותה משקולת הנתלית על העגורן גם בזמן חנייה כדי למנוע ממנה להתהפך, כפי שאפשר לראות בתמונה לעיל.

בזווית קהה מדי אפשר לצופף פחות מדי עגורנים. לכן, בסקייליין בחרו להגדיל את הזווית עד ל־87 מעלות ולשם כך הוסיפו משקולת שתתלה על העגורן גם בזמן חנייה

עגורן של חברת סקייליין שקרס באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023 (צילום: ללא)
עגורן של חברת סקייליין קרס באתר של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023

בסקייליין אומרים שהרמת העגורן לזווית גבוהה עם משקולת פיצוי נעשתה על בסיס הוראות היצרן. במנהל בטיחות אומרים כי לא אישרו דבר כזה. מכל מקום, חניית העגורן בזווית חדה הקרובה ל־90 מעלות מביאה למצב של מעין "יער של עגורנים" מצופפים. באתר שבו קרתה התאונה, אפשר היה לספור שישה כאלה.

איור של חניית עגורנים בזווית של כ-70 מעלות (צילום: ללא)
אילוסטרציה: איור של חניית עגורנים בזווית של כ־70 מעלות

"משקולת זה לא מטען"

לפי מסמך שהגיע לידי זמן ישראל, לפני כמה שנים היצרן הסיני השיב לבקשת סקייליין להגדיל את הזווית. היצרן מאפשר להגדיל את הזווית עד כדי 80 מעלות ולהוסיף משקולת של עד 4.5 טון, בהתאם לגודל הזרוע של העגורן.

באותה נשימה, היצרן ציין, בתרגום חופשי, ש"ככל שאפשר, יש להימנע מחנייה בזווית גבוהה, ולנקוט בזווית חדה כל כך רק כמוצא אחרון"; וש"במזג אוויר קשה המלווה בסערה, נדרש אמצעי בטיחות נוסף".

היצרן הסיני ציין ש"יש להימנע מחנייה בזווית גבוהה, ולנקוט בזווית חדה כל כך רק כמוצא אחרון"; וש"במזג אוויר קשה המלווה בסערה, נדרש אמצעי בטיחות נוסף"

לשם השוואה, גם אצל יצרני עגורנים מאירופה נקבע שהם צריכים לחנות בזווית של כ־70 מעלות לכל היותר, באופן המייתר את הצורך במשקולת – ולכן לא נשקף מהם סיכון של נפילתה בחנייה. בסקייליין מתעקשים שמשקולת הפיצוי לא מהווה "מטען" ולכן אין הפרה של תקנת הבטיחות ושאין קשר בין אופן החנייה, הזווית והוספת המשקולת לתאונה.

אלא שלא ברור מה ההבדל בין משקולת למטען, לצורך העניין. מה שכן ברור הוא שככל שמצופפים יותר עגורנים באתר, תוך חשש להפרת התקנות, הסיכון גדול יותר בזמן הקריסה. ייתכן שבצפיפות נמוכה יותר באתר בהרצליה, עגורן אחד לא היה פוגע בשני.

איור של חניית עגורנים בזווית של 87 מעלות (צילום: ללא)
אילוסטרציה: איור של חניית עגורנים בזווית של 87 מעלות

משקולות מעל הראש

בתוך כך, הכנסת קיימה אתמול (שני) דיון בנושא המנופים, שתקנות האחריות והרישוי שלהם עדיין תקועות בצנרת בין משרדי העבודה, התחבורה והמשפטים. יו"ר ארגון מפעילי עגורן צריח רועי ויינשטיין אמר שם שהכנסת והממשלה לא עושות די כדי לשמור על חייהם של המנופאים. שכל "יום צריכים לבחור בין בטיחות לפרנסה"

הדיון התקיים גם נוכח בקשה של חברת סקייליין להפעיל עגורנים מהקרקע, ללא מנופאי בגובה. מנהל בטיחות לא אישר את ההפעלה מרחוק ובתגובה לכך החברה עתרה לבג"ץ נגד מנהל המִנהל חזי שוורצמן. דיון נוסף צפוי להתקיים בקרוב.

מנוף של סקייליין באתר של תדהר בהרצלליה. יוני 2023 (צילום: ללא)
מנוף של סקייליין באתר בנייה ברעננה. יוני 2023

גם בחברת הבנייה תדהר תומכים באופן ההפעלה שהם היו שותפים לפיתוחו, ולטענתם הוא צפוי להפחית את זמן העבודה וכן את הסיכון למנופאים שיוכלו לעבוד על הקרקע ולא ברום העגורן. מנגד, יש הטוענים, המנופאי חייב לפקח על הפעלת הכלי מגבוה בזמן הפעלתו.

כמו כן, עלה במהלך הדיון המקרה של התאונה מסוף השבוע באתר הבנייה בהרצליה. עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, דיבר על החשש מצפיפות באתר הזה ומהמשקולות התלויות ללא מפעיל אף שהתקנות אוסרות על השארת מטען תלוי. הוא אף טען שבמנהל בטיחות מודעים לכך ונתנו לפרקטיקה הזו להתקיים.

"מה שאתה אומר לא מחובר למציאות", ענה לו אביב כרמל מחברת סקייליין, אך הדיון עבר לנושא אחר.

בשיחה שקיימנו איתו, עו"ד אסל אומר כי התקנות ברורות ו"קובעות שמטען לא יהיה תלוי על עגורן בזמן שאין מפעיל בכלי. אין הצדקה לכך שכדי שהחברה תצופף עוד עגורנים לאתרי הבנייה יתאפשר להגדיל את הזרוע ל־87 מעלות ולתלות משקולת בניגוד לתקנות תוך סיכון התושבים".

"אין הצדקה לכך שכדי שהחברה תצופף עוד עגורנים לאתרי הבנייה יתאפשר להגדיל את הזרוע ל־87 מעלות ולתלות משקולת בניגוד לתקנות תוך סיכון התושבים"

הוא הוסיף: "לא ניתן להסכים למצב שבו יצרן עגורן יושב בסין ושם מעל לראש שלנו ושל ילדינו משקולות. יש מספיק הרוגים בתאונות גם בלי שייפלו כאן משקולות".

תחום העגורנים פרוץ ויכול להוביל לתוצאות קטלניות. לפני כ-16 שנה, בחברת סקייליין עצמה, שתי תאונות כאלה קטלו את חייהם של שלושה בני אדם.

לפני ארבע שנים כבר נפלה משקולת ממנוף של סקייליין באתר של תדהר בבת ים. מנהל בטיחות הוציא שם צו הפסקת עבודות ובזה הנושא נסגר. אולי הפעם, כפי שהם מציינים בתגובה, בעקבות התאונה בהרצליה, במנהל בטיחות וביחידת פלס של המשטרה יבדקו ברצינות את הסוגיה כבדת המשקל.

אתר בנייה של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023
אתר בנייה של תדהר ברחוב בר כוכבא בהרצליה. יוני 2023

ממשרד העבודה נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בחקירת פלס כרגע. לגופו של עניין, לא ניתן אישור ממנהל הבטיחות לחריגה מתקנות. הנושא ייבדק".

מחברת תדהר נמסר בתגובה: "תדהר פועלת לפי התקנים, דרישות היצרנים ובדיקות חיצוניות מוסמכות. מנופים חדשים המותקנים באתר החברה בהרצליה פגעו זה בזה ובמבנה בבנייה. אין נפגעים באירוע. מייד עם קבלת הדיווח, הוזעקו לאתר צוותי בטיחות אשר מבצעים תחקור מעמיק בשטח. הבטיחות היא נר לרגלנו ונפעל לאלתר ללמוד את פרטי המקרה".

עוד 1,236 מילים
סגירה