שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90

סמוטריץ' נוחל תבוסה דרמטית במרוץ לתפקיד הרב הראשי

סטירה מצלצלת כזו לא חטף סמוטריץ' הרבה שנים: ועדת הרבנים שהקים בחרה אמש ברב מאיר כהנא כמועמדה של הציונות הדתית לתפקיד הרב האשכנזי, במקום מועמדו של סמוטריץ', הרב מיכה הלוי ● הבחירה הרגיזה גם את החרדים - כהנא נחשב לרב ליברל ואינו מקובל גם בש"ס ● יהדות התורה כבר הצהירה כי תציג מועמד משלה ● כעת סמוטריץ' יעשה הכל כדי לטרפד את הבחירה ● פרשנות

דרמה גדולה התחוללה אתמול (ראשון) בשעות הערב בציונות הדתית, המשקפת קרע בימין בין חרדים ודתיים-לאומיים וגם בתוך הציונות הדתית עצמה.

ועדת רבנים מהציונות הדתית המונה 40 איש החליטה לבחור ברב מאיר כהנא כמועמד של הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי במדינה. הבחירה הזו התקבלה בתדהמה, לא פחות.

את הוועדה הקים יו"ר מפלגת הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ' בכבודו ובעצמו, כדי שתעביר את המועמד המוביל, מקורבו הרב מיכה הלוי. ההחלטה שהתקבלה הייתה הפוכה, ונבחר הרב כהנא האלמוני יחסית. סטירה מצלצלת כזו לא חטף סמוטריץ' הרבה שנים, ועכשיו כולם מבקשים לראות מה יקרה בהמשך.

הרב כהנא, בן 54, הוא אב בין הדין הרבני באשקלון, דתי-לאומי, תלמיד נתיב מאיר ובוגר ישיבת קריית שמונה. הוא נחשב ליברלי בהשקפותיו, והוא גם קצין חי"ר וסגן אלוף במילואים, מה שעורר אמש את החרדים להטיל וטו על הבחירה.

הרב כהנא נחשב ליברלי בהשקפותיו, והוא גם קצין חי"ר וסגן אלוף במילואים, מה שעורר אמש את החרדים להטיל וטו על הבחירה

הרב מאיר כהנא, אב בית הדין הרבני באשקלון (צילום: הלביא, ויקיפדיה)
הרב מאיר כהנא, אב בית הדין הרבני באשקלון (צילום: הלביא, ויקיפדיה)

היריב המפסיד – הרב מיכה הלוי, מועמדו של סמוטריץ – הוא רבה של העיר פתח תקווה, חרד"ליסט שמזוהה עם החוגים של ישיבת הר המור שנחשבת קיצונית מאד במגזר. הבחירה של ועד הרבנים משקפת את המציאות במגזר הדתי-ציוני. החרד"לים הם למעשה מיעוט, גם אם סמוטריץ' הוא חלק מהם.

סמוטריץ' בירך אמנם על בחירתו של כהנא, אבל לפי ההערכה, כמו כל פוליטיקאי מצוי הוא יעשה את הכול כדי לטרפד אותה.

סמוטריץ' יעדיף להחזיר למרוץ את הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב. לצורך העניין, סמוטריץ' יצטרך להעביר חוק פרסונלי שמאפשר לרב שפירא להתמודד בגילו המבוגר (72). עד לפני ימים ספורים התנגד סמוטריץ' בנחרצות לחוק כזה, כי הוא היה בטוח בבחירתו של הרב מיכה הלוי.

זמן קצר אחרי שנודע על הבחירה המפתיעה של הרב כהנא כמועמד הציונות הדתית, הודיע ח"כ משה גפני כי יהדות התורה תציג מועמד משלה לתפקיד. מבחינת החרדים, הרב כהנא מאשקלון הוא סדין אדום. הם לא יכולים לסבול בגלימת הראשון לציון רב ליברלי, קצין בצה"ל, שהוא גם דיין ופוסק הלכות.

זמן קצר אחרי שנודע על הבחירה המפתיעה של הרב כהנא כמועמד הציונות הדתית, הודיע ח"כ משה גפני כי יהדות התורה תציג מועמד משלה לתפקיד. מבחינת החרדים, הרב כהנא מאשקלון הוא סדין אדום

הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

החרדים האשכנזים לא מעורבים בדרך כלל באופן אינטנסיבי בבחירות לרבנות הראשית, אבל בעקבות הבחירה של כהנא הם כנראה יציגו כמועמד את הרב משה חיים לאו, אחיו של הרב האשכנזי היוצא, דוד לאו.

"הרב כהנא הוא איש נמרץ, דיין ותיק, הוא בא לשנות סדרי עולם והחרדים פוחדים ממנו פחד מוות", הסביר אתמול אחד ממקורביו של הרב הנבחר את הלחץ החרדי.

"הרב כהנא הוא איש נמרץ, דיין ותיק, הוא בא לשנות סדרי עולם והחרדים פוחדים ממנו פחד מוות", הסביר אתמול אחד ממקורביו של הרב הנבחר את הלחץ החרדי

אבל זו לא סוף הדרמה. סמוטריץ כרת ברית עם אריה דרעי, לפיו הציונות הדתית תומכת במועמד של ש"ס ולהיפך. הבחירה של כהנא הליברל משנה את התמונה לחלוטין, כיוון שכהנא אינו מקובל לא בש"ס וגם לא אצל סמוטריץ' המאוכזב.

ביום חמישי שעבר הכריזו דרעי וסמוטריץ' על רצונם לדחות את הבחירות לרבנות הראשית, שאמורות להתקיים ב-1 באוגוסט.

אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ בישיבת סיעות הקואליציה לכבוד העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעות הקואליציה לכבוד העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי מסובך עם שני רבנים בכירים בש"ס שתובעים את התפקיד – הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, ואחיו הרב יהודה דרעי. שניהם מתנגדים לדחיית מועד הבחירות. בשבוע שעבר פרסמנו כאן כי בשל המחלוקת הזו, הרב זבדיה כהן עשוי להיות המועמד של ש"ס.

דרעי מסובך עם שני רבנים בכירים בש"ס שתובעים את התפקיד – הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, ואחיו הרב יהודה דרעי. שניהם מתנגדים לדחיית מועד הבחירות

בנוסף, הדחייה של מועד הבחירות מחייבת שינוי חוק, וזה לא עניין פשוט. הנושא נתון גם להכרעת בג"ץ. המכה שספד סמוטריץ' אתמול והבחירה של הרב כהנא מערבבים את הקלפים מחדש.

עוד 568 מילים
סגירה