תאטרון נתניהו

כעשרים ראשי משרדים ממשלתיים - כולל נגיד בנק ישראל - נאלצו בשבוע שעבר לשמש ניצבים בסרטון תעמולה ציני שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ● הסרטון הזה שווק כעוד ישיבה תמימה של ועדת שרים - אולם בפועל, מדובר בניצול מחפיר של משאבי המדינה למען הצרכים ההישרדותיים של נתניהו ● פרשנות

הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023

אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו החל לצנוח בסקרים – בין השאר בגלל הזנחת נושא יוקר המחיה לטובת הטיפול ברפורמה המשפטית – הייתה לו הזדמנות פז לשנות את תדמיתו בציבור. בידיו היה פתרון לחלק ניכר מיוקר המחיה, שכבר גובש על ידי משרדי האוצר והכלכלה.

מדובר בתוכנית להטלת מגבלות על מונופולים גדולים והגבלת היבואנים החזקים במשק. התוכנית כללה סעיף שבמסגרתו חברות יוכרזו כמונופולים על פי תחום ומאפייני הפעילות שלהם, ולאו דווקא בגלל אחזקת נתח שוק משמעותי. סעיף זה יכול להוות מכה לחברות כמו שטראוס, יוניליבר ודיפלומט.

סעיף נוסף בתוכנית היה לחייב מונופולים להחליט באיזה תחום להתמקד, כך שהם לא יוכלו למכור מספר ממוצרי הדגל הנמכרים ביותר בכמה תחומים. במקביל נאסר על יבואנים גדולים לייבא מספר מותגים מובילים.

בסוף, ההגבלות על היבואנים הוצאו מחוק ההסדרים והתוכנית נגד המונופולים כלל לא קודמה על ידי משרד הכלכלה.

הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אלא שגם נתניהו בחר לא לקדם את התוכניות. אם היה עושה זאת, זה היה מצריך ממנו מאבק ארוך וממושך בגופים רבי עוצמה. במקום זה הוא העדיף לכנס ועדה גרנדיוזית ששמה הרשמי בישראל "ועדת השרים לטיפול ביוקר המחיה".

זו ועדה שכבר הוקמה לפני עשר שנים מבלי שהביאה לאף תוצאה. לוועדה לא קיים לו"ז מסודר לשנה הקרובה. אין לה תוכנית עבודה מובנית עם מועד סיום. אפילו החלטה קונקרטית אחת לא התקבלה שם במהלך הדיון הראשון – ובקיצור, לא היה בה כמעט כלום.

לוועדה לא קיים לו"ז מסודר לשנה הקרובה. אין לה תוכנית עבודה מובנית עם מועד סיום. ואפילו החלטה קונקרטית אחת לא התקבלה שם במהלך הדיון הראשון

אז מה כן היה בכל זאת? סקירה על יוקר המחיה בישראל אבל בעיקר מערך יח"צ שהפיק לנתניהו סרטון תעמולה, שהציג אותו כמושיע הגדול של עם ישראל. הסרטון הוצג על רקע כעשרים שרים ואנשי מקצוע מהבכירים במדינה, שנאלצו כמעט בכפייה לשמש כניצבים של נתניהו באותה תעמולה. מנגיד בנק ישראל ועד שרשרת ארוכה של שרים ומנכ"לי משרדים ממשלתיים חשובים ומובילים.

אם נתניהו באמת היה רוצה ועדה שתייצר פתרונות ליוקר המחיה, אז הוא היה ממנה ועדה מקצועית ולא פוליטית עמוסת אגו עם כמות גדולה כל כך של שרים. ואם כבר רצה ועדה פוליטית אז היה יכול לכנס את הקבינט החברתי כלכלי במקום להקים ועדה חדשה.

יותר מכך, בחוק ההסדרים האחרון הוחלט כבר על הקמת ועדה מקצועית – כזו שהייתה אמורה להגיש מסקנות לדרג הפוליטי בכל הקשור לטיפול ביוקר המחיה. אולם נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא דאגו עד היום להנפיק לה אפילו כתב מינוי.

אפילו נתניהו עצמו לא מסתיר את העובדה שהוועדה הנוכחית מיותרת. על פי הדיווחים, הוא וסמוטריץ' אמורים להציג עד סוף החודש צעדים למאבק ביוקר המחיה ללא קשר לדיוני הוועדה. כל זה מעלה את השאלה מה הטעם בדיוני הוועדה אם גם ככה כבר לכאורה יש פתרונות ליוקר המחיה, שאוטוטו יוצגו בערוץ מקביל אליה.

למעשה הוועדה היא בדיחה עד כדי כך גדולה שאפילו שני השרים הכי חשובים בה  – שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר סמוטריץ' – לא טרחו להגיע בכלל לישיבה הראשונה שלה.

למעשה הוועדה היא בדיחה עד כדי כך גדולה שאפילו שני השרים הכי חשובים בה  – שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר סמוטריץ' – לא טרחו להגיע בכלל לישיבה הראשונה שלה

העצוב בכל הסיפור הזה הוא שלכל המשתתפים היה ברור שמדובר בוועדה מיותרת. לכולם היה ברור שמדובר בהצגה שכל כולה נועדה לשרת את ההישרדות של נתניהו, ולכולם היה גם ברור שהם בסך הכול ניצבים בהצגה הזו.

הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 5 ביוני 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

סך כל המשכורות של כל החברים השותפים בוועדה הזו הוא למעלה מ-10 מיליון שקל בשנה. ובאותו יום הם התעסקו בצילומי תעמולה עבור נתניהו במקום לעבוד בשיפור השירותים והנהלים למען האזרח.

סך כל המשכורות של כל החברים השותפים בוועדה הזו הוא למעלה מ-10 מיליון שקל בשנה. ובאותו יום הם התעסקו בצילומי תעמולה עבור נתניהו במקום לעבוד בשיפור השירותים והנהלים למען האזרח

אבל מה שעצוב במיוחד הוא שנתניהו כבר כל כך נרמל מהלכים מחפירים מהסוג הזה וכל כל התרגלנו אליהם – שזה כבר נראה לכולם בסדר, או לכל היותר "לא כזה נורא", כשמשתמשים במשאבים ציבוריים לצורך תעמולה עצמית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ליאור שליין מתפעל מספרים כמו 'האלכימאי', או 'הנסיך הקטן', או כזה או אחר - אך ספר התורה נראה לו מגעיל ת'תחת, הוא רואה בו ספר זבאלה. צריך לקרוא למחלה בשמה: התנ"ך מגעיל את ליאור שליין, מחל... המשך קריאה

ליאור שליין מתפעל מספרים כמו 'האלכימאי', או 'הנסיך הקטן', או כזה או אחר – אך ספר התורה נראה לו מגעיל ת'תחת, הוא רואה בו ספר זבאלה. צריך לקרוא למחלה בשמה: התנ"ך מגעיל את ליאור שליין, מחליא אותו, הוא סולד ממנו, הספר הזה נראה לו מעאפאן לגמרי, וגם אם פה ושם יש בו משהו סבבי ואולי קצת הגיוני – אז הוא מוכן להגיד שפה ושם זה יש משהו טיפטיפונת סיפרותי טיפונת שבטיפונת יש משהו אולי בספר התורה. ואני אומר: מי שלא מבין שהתורה זה המזון שאמא האכילה אותנו כשהיינו תינוקות שבריריים וחסרי כל יכולת – לא מבין מאומה מחייו, בכלל!

עוד 604 מילים ו-1 תגובות
סגירה