שני מנהיגים בולטים של יהדות ארה"ב נפגשו עם סמוטריץ' בסתר

בלעדי ראשי ועידת הנשיאים והפדרציות היהודיות של צפון אמריקה – שניים מארגוני הגג הגדולים ביותר של יהדות אמריקה – נפגשו עם שר האוצר בחשאי, בזמן שביקר בארה"ב בחודש מרץ ● זאת, למרות שאיפא"ק ויותר מ-70 ארגונים אחרים סירבו להיפגש עם יו"ר סיעת הציונות הדתית - ולמרות החרם של ממשל ביידן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

המנכ"לים של שניים מארגוני הגג היהודיים הגדולים ביותר בארצות הברית נפגשו בחשאי עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על אף שיותר מ-120 מנהיגים יהודים-אמריקאים ולמעלה מ-70 ארגונים החליטו להחרים את הפוליטיקאי הימני-קיצוני בביקור שערך בארצות הברית במרץ האחרון.

מנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית, ויליאם דארוף, ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אריק פינגרהאט, נפגשו כל אחד עם סמוטריץ' בפרטיות בוושינגטון, כך אישרו השניים לזמן ישראל.

אף על פי שהן דארוף והן פינגרהאט נמנעו מלפרסם את דבר הפגישה, הם הציעו לסמוטריץ' מידה מסוימת של קבלה שלא זכה לה מצד חלק גדול מהקהילה היהודית המאורגנת במהלך ביקורו בן ארבעת הימים בוושינגטון ובניו יורק.

דארוף דיבר בגלוי ביום שישי האחרון על החלטתו להיפגש עם סמוטריץ', שנתפס באותו הזמן כדמות שערורייתית במיוחד בשל קריאתו "למחוק" את חווארה לאחר ששני אחים ישראלים נרצחו בעיירה הפלסטינית על ידי מחבלים. ממשל ביידן שקל לשלול מסמוטריץ' את אשרת הכניסה לארצות הברית, אך בסופו של דבר הוא התנצל על התבטאותו.

הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ’ בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
הפגנה נגד בצלאל סמוטריץ' בניו יורק בזמן שהוא נואם בכנס הבונדס בעיר, 12 במרץ 2023 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

יו"ר הציונות הדתית כבר היה דמות שנויה במחלוקת הן בישראל והן בחו"ל בשל היסטוריה ארוכה של התבטאויות נגד חברי הקהילה הלהטב"קית, ערבים, פלסטינים ורפורמים וחילונים.

"חשוב להפגין כבוד כלפי חברים בממשלת ישראל", אומר דארוף לזמן ישראל, "אבל אני מכבד את הזכות ואת המחויבות של הארגונים להיות נאמנים למי שהם ולציבור שהם מייצגים.

"חשוב להפגין כבוד כלפי חברים בממשלת ישראל. אבל אני מכבד את הזכות ואת המחויבות של הארגונים להיות נאמנים למי שהם ולציבור שהם מייצגים"

"הייתי מעדיף שהחלטות כאלה יתקבלו בשקט ושלא לציטוט, או שלא יעשו מהן יותר ממה שהן, אבל אני מעריך שלחלק מהארגונים או לחלק מהאנשים חשוב להביע את דעתם – בין אם הם מהשמאל או מהימין, בין אם זה על מנסור עבאס או על בצלאל סמוטריץ'".

דארוף מציב, כפי הנראה, את יושב ראש מפלגת רע"ם האסלאמיסטית ואת יושב ראש מפלגת הציונות הדתית הימנית-קיצונית בשני קצוות מנוגדים של הקשת הפוליטית. הוא מדגיש כי חשוב לקיים קשר "עם כל פן של הקשת הפוליטית בישראל", אך מבהיר כי הפגישה אינה מבטאת הסכמה עם דעותיו של סמוטריץ'. "זה רק מה שזה – זאת פגישה".

מנכ”ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארה”ב ויליאם דארוף (צילום: Ron Sachs / CNP/ABACAPRESS.COM via Alamy)
מנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארה"ב ויליאם דארוף (צילום: Ron Sachs / CNP/ABACAPRESS.COM via Alamy)

כשנשאל אם יש לו קווים אדומים כלשהם לגבי אנשים או קבוצות שלא יסכים להיפגש איתם, דארוף נמנע מלפרט. הוא גם סירב לחשוף את תוכן השיחה שלו עם סמוטריץ', אבל תיאר אותה כ"שיחה כנה ועניינית".

דארוף הכיר במשמעות של פגישה בין סמוטריץ' ומנהיג של אחד הארגונים הבולטים ביותר בזרם המרכזי של יהדות ארצות הברית, אבל גם הדגיש את ה"הקשר" של הפגישה.

"הפגישה הייתה פרטית, נינוחה, לא לצורך הזדמנות צילום אלא לניהול שיחה", אומר דארוף. "אני חושב שחשוב למנהיגות היהודית בארצות הברית לוודא שהמנהיגות הפוליטית בישראל מבינה את הנושאים המרכזיים בעיני יהדות ארצות הברית ומבינה בצורה מלאה יותר איך הקהילה היהודית האמריקאית פועלת, ושהדעות שלנו הן עניינים חשובים של דאגות משותפות".

"חשוב למנהיגות היהודית בארצות הברית לוודא שהמנהיגות הפוליטית בישראל מבינה את הנושאים המרכזיים בעיני יהדות ארצות הברית ומבינה בצורה מלאה יותר איך הקהילה היהודית האמריקאית פועלת"

פינגרהאט, מצידו, הסתפק בשליחת הודעה לזמן ישראל שבה אישר את קיום הפגישה.

מנכ”ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה אריק פינגרהאט (צילום: JFNA)
מנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה אריק פינגרהאט (צילום: JFNA)

"הפדרציות היהודיות תמיד קיימו קשרים עמוקים עם מנהיגי ממשלת ישראל כדי לקדם את התמיכה שלנו במדינת ישראל ולתקשר בצורה ברורה את הדעות ואת הדאגות של הקהילות שלנו", ציין פינגרהאט.

"אני מאמין שהפגישה הזאת, כמו פגישות אחרות שהיו לנו עם חברים בממשלה ובאופוזיציה הנוכחיות, עזרה להעניק לשר הבנה עמוקה יותר של הערכים, סדרי העדיפויות והדאגות של הקהילה היהודית של צפון אמריקה".

"אני מאמין שהפגישה הזאת, כמו פגישות אחרות שהיו לנו עם חברים בממשלה ובאופוזיציה, עזרה להעניק לשר הבנה עמוקה יותר של הערכים, סדרי העדיפויות והדאגות של יהדות צפון אמריקה"

עוד 546 מילים
סגירה