ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול

סוף סוף, התביעה במשפט נתניהו דורשת להאיץ את ההליכים

לתביעה במשפט נתניהו נמאס: נמאס מההדלפות המגמתיות, נמאס מהמריחות החוזרות ונשנות של ההגנה, ובעיקר נמאס מהאופן שבו הרכב השופטים מאפשר את כל זה ● בזמן שבברייטון, בריטניה, החל ארנון מילצ'ן למסור את אחת מעדויות המפתח במשפט נגד ראש הממשלה, בירושלים הפרקליטות זרקה פצצה לעבר הרכב השופטים ● פרשנות

במהלך יום עדותו הראשון של ארנון מילצ'ן, עד מפתח מטעם התביעה בתיק 1000, זרקה הפרקליטות פצצה.

זה לא קרה באולם בברייטון, בריטניה, שם מסר מילצ'ן את עדותו בנוכחות אנשי התביעה והסנגורים. זה קרה במסמך שהוגש לשופטים, שישבו אותה עת באולמם בבית המשפט המחוזי בירושלים, מחוברים בוועידה חזותית עם המתרחש בברייטון.

שלוש שנים וחצי מאז הוגש כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון מוזס בתיקי האלפים; שלוש שנים מאז נפתח המשפט, ושנתיים וחודשיים מאז החל מצעד עדי התביעה – הודיעה התביעה שבקצב הזה אי אפשר להמשיך, וצריך להאיץ את המשפט.

על כך נאמר: מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. סוף כל סוף נפל האסימון אצל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, פרקליט המדינה עמית איסמן וצוות התביעה בתיק.

הפנייה לבית המשפט המחוזי בירושלים מטעם פרקליטות המדינה בבקשה להאיץ את ההליכים במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023
הפנייה לבית המשפט המחוזי בירושלים מטעם פרקליטות המדינה בבקשה להאיץ את ההליכים במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023

שתי טרוניות הביעה התביעה כלפי השופטים, בבקשה שהוגשה לבית המשפט. האחת נוגעת לנטייתם של השופטים לדחות ולבטל דיונים בכל תירוץ אפשרי, ובכך לצמצם אפילו את לוח הדיונים האוורירי יחסית, של שלושה ימי דיונים בשבוע, לא כולל חגים ופגרות.

כעת מבקשת התביעה לזרז את שמיעת העדים, "נוכח האינטרס הציבורי הרב והברור בקידומו המהיר של המשפט וסיומו בפרק זמן קצר ככל הניתן". בין היתר – להוסיף ימי דיונים בפגרת הקיץ, להוסיף ימי דיונים החל מספטמבר ולהאריך את שעות הדיונים.

אפשר לראות בבקשה הזו ביקורת חריפה וישירה על התנהלות השופטים בהקשר זה. אילו לא הייתה הפרקליטות מחויבת בכבוד בית המשפט, כנראה הייתה מציינת שלפי התנהלות השופטים עד עכשיו, נראה כי הם אינם מעוניינים להביא את המשפט לסיומו.

אילו לא הייתה הפרקליטות מחויבת בכבוד בית המשפט, כנראה הייתה מציינת שלפי התנהלות השופטים עד עכשיו, נראה כי הם אינם מעוניינים להביא את המשפט לסיומו

אבל הפסקה המסיימת את המשפט מגלמת ביקורת חריפה עוד יותר על השופטים – וזאת בעקבות החשיפה בחדשות 13 מיום חמישי האחרון, על דברי השופטים שנאמרו בדיון סגור בלשכתם בשבוע שעבר, בנוכחות נציגי התביעה וההגנה, על כך שלפי התרשמותם תתקשה התביעה להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000.

זהו פרסום שעושה שירות גדול לנתניהו, ונעשה בעיתוי אסטרטגי, במטרה להסיט תשומת לב מעדותו של מילצ'ן, שהחלה אתמול ותימשך שבועיים, עדות מפלילה ומזיקה במיוחד ביחס לנתניהו.

הפגישה שתוכנה הודלף התקיימה בלשכתה של השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ביום שלישי בשבוע שעבר, ונעשתה לבקשת ההרכב עצמו. תכליתה – ללחוץ על הצדדים להסכים למסלול של גישור פלילי, או הסדר טיעון ישיר.

השופט רבקה פרידמן-פלדמן, ראש הרכב השופטים במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
השופט רבקה פרידמן-פלדמן, ראש הרכב השופטים במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)

וזה מה שכתבה הפרקליטות לבית המשפט בעניין זה, דברים המיועדים גם כלפי הציבור:

"השיח שהתקיים בלשכת השופטים הודלף לתקשורת באופן מגמתי ולא מדויק ובאופן שיש בו כדי לפגוע בהתנהלותו התקינה של המשפט. לפיכך מבוקש כי מעתה ואילך, כל שיח בין בית המשפט לצדדים יתקיים באולם בית המשפט בלבד, תוך שייערך פרוטוקול, ככל שלא מתקיימת הצדקה לפי חוק לסגירת דלתיים".

ובמילים אחרות, הפרקליטות אומרת לשופטים: עד כאן. משום מה התרגלו השופטים בתיק הזה לנהל דיונים עם הצדדים בחדרים סגורים, תוך פגיעה חריפה בעקרון פומביות הדיון המשפטי וביכולת לקיים מעקב ציבורי ראוי ושקוף אחר ההתנהלות.

במצב נורמלי, השופטים והצדדים אינם מתדיינים מחוץ לאולם בשום נושא – לא בלשכה, לא במסדרון ולא בקפיטריה. גם בהקשר הזה התעוררה התביעה מאוחר. עד עכשיו היא הייתה שותפה לאותן הסתודדויות בלתי חוקיות.

במצב נורמלי, השופטים והצדדים אינם מתדיינים מחוץ לאולם בשום נושא. גם בהקשר הזה התעוררה התביעה מאוחר. עד עכשיו היא הייתה שותפה להסתודדויות בלתי חוקיות

מלבד זאת, גם מילצ'ן תפס לראשונה את דוכן העדים. שתי מסקנות ראשוניות ניתן לגזור מחקירתו הראשית, שהחלה ותימשך בימים הבאים.

ארנון מילצ’ן בברייטון ביום הראשון לעדותו במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
ארנון מילצ'ן בברייטון ביום הראשון לעדותו במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

האחת, שהיא מזיקה מאוד לנתניהו במסגרת האישום נגדו בתיק 1000. היא לא רק מחזקת את עדותה של הדס קליין, היא לא רק מוכיחה את סאגת המטרת השמפניות, הסיגרים, הבגדים והתכשיטים על בני הזוג נתניהו, היא מהווה סוג של פלומבה על הרשעתו של נתניהו בעבירת מרמה והפרת אמונים בתיק זה.

"היו לנו קודים", סיפר מילצ'ן וחשף את דפוס ההתנהלות המאפיוזי ששרר בינו לזוג לנתניהו, "חולצות – גמדים; סיגרים – עלים; השמפניה – קראנו לזה ורודים".

למעשה, הראיות בתיק זה קרובות מאוד לרף העליון של מרמה והפרת אמונים, נושקות לעבירת השוחד. אם הייתה התביעה מבקשת לתקן את כתב האישום בתיק 1000 ולהוסיף אישום בעבירת שוחד נגד נתניהו, היה לכך בסיס ראייתי איתן.

למעשה, הראיות בתיק זה נושקות לעבירת השוחד. אם הייתה התביעה מבקשת לתקן את כתב האישום בתיק 1000 ולהוסיף אישום בעבירת שוחד, היה לכך בסיס ראייתי איתן

השנייה, היא שסנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, בהחלט מודע למשמעות המשפטית ההרסנית של עדות מילצ'ן כלפי לקוחו. לכן הוא בילה את היום בניסיון להפריע לעדות, לשבש אותה, להוציא את העד משלוותו, להתנצח עם התובעת ליאת בן-ארי ובאופן כללי לדחות את הקץ.

אלה הם פעלולים של מי שאין בידו תחמושת אמיתית. המפתח לפענוחו של חדד הוא פשוט: זה לא מה שהוא אומר. זה תמיד מה שהוא עושה.

עוד 715 מילים
סגירה