"ישראל מגרשת מהגרים למצרים בטיסות מסחריות. לפחות אחד הוטס כפות"

חשיפת זמן ישראל ישראלי פגש בטיסה למצרים אזרח כפות ברגליו ובידיו, שטען כי הוא פליט מחוף השנהב המגורש מהארץ, וביקש עזרה ● "פניתי לצוות הטיסה, והם אמרו לי שזה נוהל קבוע, שבו ישראל מטיסה שב"חים מאפריקה שמגורשים למצרים" ● בדיקת זמן ישראל מעלה: שב"חים אכן מגורשים למצרים ● רשות האוכלוסין: "לא מכירים את המקרה"

גבר אזוק בידי שוטר, אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Roy Alima/Flash90)
Roy Alima/Flash90
גבר אזוק בידי שוטר, אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

"ישראל מטיסה אזרחים ממערב אפריקה למצרים, ושם שולחים אותם לאזורים נידחים". כך טוען נוסע ישראלי שנכח כעד ראייה באירוע כזה.

"ביום רביעי, ה-17 ליולי, טסתי בטיסה רגילה מישראל למצרים", מספר לזמן ישראל צ' (השם המלא שמור במערכת). "בטיסה היה שב"ח, אזרח מאפריקה, שהיה כפות ברגליו ובידיו. קשרו לו את הידיים והרגליים והוא היה תחת שמירה.

"הוא צעק שהוא פליט מחוף השנהב ושמגרשים אותו, וביקש עזרה. המראה היה מעורר רחמים וחלק מהנוסעים, שרובם היו תיירים ערבים-ישראלים, די נלחצו.

"פניתי לצוות הטיסה כדי לברר מה הסיפור, והם אמרו לי שזה נוהל קבוע, שבו ישראל מטיסה בחברה שלהם שב"חים מאפריקה למצרים.

"הם סיפרו לי שהשב"חים מגורשים לשתי נקודות במצרים – אחת במדבר המערבי, קרוב ללוב, ואחת בדרום קרוב לגבול סודן. נותנים להם לבחור ביניהן".

מבדיקת זמן ישראל עולה כי אכן מתרחשים מקרים שבהם שוהים בלתי חוקיים חסרי אזרחות תקפה או תעודה מזהה כלשהי, מגורשים מישראל לכמה מדינות אחרות, בהן מצרים.

מדבר במערב מצרים, צילום אילוסטרציה (צילום: Egypt Army spokesman via AP)
מדבר במערב מצרים, צילום אילוסטרציה (צילום: Egypt Army spokesman via AP)

בארגון אמנסטי-אינטרנשיונל בישראל הביעו דאגה מהמקרה. לדברי חן בריל-אגרי, קמפיינרית של אמנסטי-אינטרנשיונל בישראל: "פרטי המקרה אינם ידועים לנו, אך ברור שאין סיבה או הצדקה לגרש אדם בכוח למדינה שלישית שאיננה מדינתו. בוודאי לאזור נידח במצרים, שהיא מדינה מסוכנת למהגרים ולמבקשי מקלט, שכולאת ומענה אותם ומגרשת למדינות מסוכנות עוד יותר".

מה הממשלה הייתה אמורה לעשות, לדעתך? אם הוא אינו פליט, אלא מהגר עבודה שמתחזה לפליט, ואין לו בכלל מסמכים מזהים, מה אמורים לעשות בו?

"קודם כל, אם הוא טוען שהוא פליט, הוא מבקש מקלט והיה על הממשלה להעביר אותו דרך מערכת מקצועית שבודקת אם טענותיו נכונות ואם הוא זכאי למקלט. בוודאי אם אין לו תעודות מזהות. כך קובעת האמנה הבינלאומית למעמד הפליטים שישראל חתומה עליה וגם הייתה מהמדינות שיזמו וניסחו אותה".

"הנסיון שלנו מלמד שלישראל אין בכלל מערכת כזאת ושפחות מפרומיל מבקשות המקלט נבדקות. מה גם שחוף השנהב היא מדינה מסוכנת מאוד שסובלת מעימותים פנימיים מזויינים והרבה פליטים נמלטים ממנה, חלקם לישראל".

ובכל זאת, במקרה שכן בדקו ומצאו שהוא לא פליט, אסור לגרש אותו?

"אם הוא לא פליט, ואין הצדקה לתת לו מקלט, למה לא לגרש אותו למדינה שלו? אין שום סיבה בשום מקרה לגרש בכפייה אדם למדינה שלישית, זה לא חוקי. בוודאי למדינה כמו מצרים".

לפי מה שאת אומרת, יכולים לבוא לישראל מיליון אנשים בלי תעודה מזהה ונצטרך לקלוט את כולם כפליטים.

"נצטרך לבדוק את כולם. זכותו של כל אדם נרדף להגיע לכל מדינה אחרת ולקבל בה מקלט. וזה תרחיש דמיוני, לא מגיעים מיליון אנשים ולא קרוב לכך, ואת האנשים שמגיעים לא בודקים. ובמקרה הזה ממילא שולחים את האדם למדינה שלישית בלא הצדקה, למקום שבו נשקפת לאנשים רבים סכנת חיים".

רשות האוכלוסין: "שולחים למצרים רק לטיסות המשך"

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מבדיקת המקרה, עולה כי איננו מכירים את הטענות שהועלו וללא פרטים נוספים, אין ביכולתנו לענות. ישראל פועלת להרחקת שוהים בלתי חוקיים למדינותיהם ולא למדינות אחרות".

עוד נמסר: "האפשרות היחידה בה יורחק אדם למצרים, היא רק אם הוא אזרח מצרי או שממתינה לו שם טיסת המשך למולדתו. עם זאת, נבהיר כי מדינת ישראל אינה מגרשת פליטים (אשר הוכרו כפליטים) או מי שבקשתו למקלט עדיין נדונה".

גורם ברשות האוכלוסין וההגירה מציין שאזרחים מוטסים כשהם כפותים רק במקרים קיצוניים, שבהם הם מתנגדים להטסתם באלימות ופוגעים או מנסים לפגוע בצוות הטיסה, בשוטרים ובקרים או בעצמם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
רק לידיעה, חוק הכניסה לישראל והחוק הבינלאומי מאפשרים החזרת מסתנן למדינה ממנה הסתנן. היות שרוב המסתננים מאפריקה מגיעים ממצריים, זה חוקי בהחלט להחזיר אותם לשם. בנוגע לטענה שמצריים מסוכנת ... המשך קריאה

רק לידיעה, חוק הכניסה לישראל והחוק הבינלאומי מאפשרים החזרת מסתנן למדינה ממנה הסתנן.
היות שרוב המסתננים מאפריקה מגיעים ממצריים, זה חוקי בהחלט להחזיר אותם לשם.
בנוגע לטענה שמצריים מסוכנת להם, איך מגיני זכויות המסתננים מסבירים שרובם חוצים את מצרים ואת סיני בדרכם אלינו?

עוד 493 מילים ו-3 תגובות
סגירה