לאסור שימוש במכת"זית, לפני שיהיה מאוחר מדי

שוב שימוש במכת"זית לפיזור הפגנות גבה פצועים ● במחאת בלפור לפני שלוש שנים זה כמעט נגמר במוות ● במחאת החרדים לפני שנה זה נגמר בפגיעה בזוג מבוגר שכלל לא היה מעורב ● תחקיר זמן ישראל חשף כיצד המשטרה מנסה לטייח את המחדל סביב השימוש בכלי המשחית הזה ● כעת, במקום להפיק את הלקחים, המשטרה ממשיכה לסכן חיי אדם ● פרשנות

במחאה הספונטנית שהתפתחה בתל אביב בעקבות נאומו המבהיל של מפקד מחוז תל אביב הפורש עמי אשד – שתאר כיצד הודח מתפקידו בנקמה על סירובו למלא אחר ציפיות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפזר באלימות בוטה את המחאות נגד ההפיכה המשטרית – נפצעו 16 מפגינים, שלושה מתוכם כתוצאה מפגיעה ישירה או עקיפה של מתז עוצמתי ממכת"זית המשטרה.

הצלם האקטיביסט אסף שפיר נפגע בראשו ונזקק לתפרים, העיתונאי לשעבר וכיום איש התנועה לאיכות השלטון שחר גינוסר נפגע בארובת עינו מפגיעה ישירה של זרנוק, והטייס אורי אודי נפגע באופן חמור בעינו. שלושה פצועים מפגיעה בפנים ובראש. שלושה מקרים שיכלו, עם מעט פחות מזל, להסתיים גם במוות.

נדמה שהמשטרה מסרבת להיגמל מכלי הנשק המיותר והאכזרי הזה, ויותר מכך – מתעקשת לתפעל אותו בניגוד לנהלים, תוך שהיא מפנה את הזרם העז והאכזרי בכינון ישיר אל תוך ההמון, ומתעלמת לחלוטין מהסכנה המוחשית שעוצמתו עלולה לגרום אפילו למפגין השקט והרגוע ביותר שעובר ליד במקרה.

נדמה שהמשטרה מסרבת להיגמל מכלי הנשק המיותר והאכזרי הזה, ויותר מכך – מתעקשת לתפעל אותו בניגוד לנהלים, תוך שהיא מפנה את הזרם העז והאכזרי בכינון ישיר אל ההמון

מדובר באמצעי לפיזור הפגנות מופרז, בלתי יעיל ונוגד כל צדק טבעי. בניגוד למעצר, למשל, המופנה לעבר אדם ספציפי ואמור להיות מלווה בהאשמה ספציפית, במקרה של המכת"זית אין שום ערובה שמי שיחטוף הוא דווקא מי ש"אשם" בהפרת הסדר.

אחרי המחדלים שאיפיינו את במכת"זית במסגרת מחאות בלפור לפני שלוש שנים, מפתיע שהמשטרה לא למדה את הלקח, ומתגרה בגורל. נדמה שרק פציעה חמורה באמת או חלילה מוות של מפגין כתוצאה ממכת התזה עזה שכזאת תגרום לחשיבה מחדש ולהפקת לקחים משמעותית בפיקוד העליון של המשטרה.

בבלפור זה נגמר קרוב מאוד לכך. המזל הגדול של יונתן קימל – שהתמונה המדהימה של ראשו המותז לאחור ממכת זרם בכינון ישיר, כמו בסרט עתידני, הפכה לסמל איקוני של מחאות בלפור – היה שכנראה בגלל גמישותו הטבעית וגילו הצעיר לא נפגע באופן חמור יותר בצוואר ובמפרקת, ו"רק" סבל מקרע בעור התוף ופציעות שטחיות אחרות.

המזל הגדול של יונתן קימל היה שכנראה בגלל גמישותו הטבעית וגילו הצעיר לא נפגע באופן חמור יותר בצוואר ובמפרקת, ו"רק" סבל מקרע בעור התוף ופציעות שטחיות אחרות

קימל היה רחוק מלהיות אויב כוחות השיטור בהפגנה, ובוודאי שלא היה צורך בעוצמות כאלה של מטחי מים כחולים ממרחק של מטרים ספורים כדי להרגיעו.

אולם תחקיר זמן ישראל המחיש שהשימוש במכתזית סביב המחאה ההיא אז, ביולי לפני שלוש שנים, מול מעון ראש הממשלה בבלפור, היה הרבה יותר מתקלה של שוטרים בשטח שהגזימו בשימוש בכוח שברשותם.

מכת”זית המשטרה פוגעת בראשו של יונתן קימל בהפגנה בבלפור, ב-24 ביולי 2020 (צילום: אור ברנהולץ)
מכת"זית המשטרה פוגעת בראשו של יונתן קימל בהפגנה בבלפור, ב-24 ביולי 2020 (צילום: אור ברנהולץ)

התחקיר הראה כיצד צעד אחר צעד סילפה ותיכמנה המשטרה את חברי הכנסת, ואת קימל ועורך דינו, כאשר המציאה לרשותם נוהלים מעוותים המתוארכים באופן מפוברק, ונוהלים חלקיים של הכללים המותרים לשימוש במפלצת הזרנוק לעבר קהל המוני.

ראשית סיפקה מסמך נהלים שתוארך באופן תמוה לאמצע יולי, במועד סמוך מאד להפגנות וכלל השחרות תמוהות סביב נוהלי הפעלת המכת"זית. כאשר התבקשה לספק הסברים – הפציעה המשטרה לפתע עם מסמך חדש שתוארך לחודשיים מאוחר יותר, בחודש ספטמבר, מבלי לספק הסברים להטעיה.

בינתיים המסמך מיולי נגנז ונעלם כלא היה – מה שמרמז שככל הנראה הומצא למטרות התחמקות ממתן תשובות. בתשובה לשאלת זמן ישראל הודתה המשטרה כי המסמך ההוא, שסופק באופן רשמי למטרות חקירה, היה בעצם "טיוטה" עם תאריכים שגויים, לכל הפחות.

בתשובה לשאלת זמן ישראל הודתה המשטרה כי המסמך ההוא, שסופק באופן רשמי למטרות חקירה, היה בעצם "טיוטה" עם תאריכים שגויים, לכל הפחות

מטרת משחקי התאריכים הללו, שהלכו והסתבכו עוד יותר בהמשך, התבהרה במהרה: ניסיון להסתיר מחברי הכנסת, שהתכנסו לדיון חריף וזועם סביב האירוע ונזפו בנציגת המשטרה, את הנוהלים שחייבו את המשטרה להימנע מהתזה לעבר ראשו של אדם ממרחק הקטן מ-25 מטר וכן איסור להתיז חזיתית לעבר מפגינים בכלל ממרחק של פחות מ-20 מטר.

מטרה נוספת, ככל הנראה, הייתה הניסיון לפגום בחקירת האירוע החמור ובהליך התביעה האזרחי שהגיש אז קימל, באמצעות עורך דינו יאיר סקלסקי.

בהנחיות החדשות שהפציעו לפתע בספטמבר (אך הוצגו בתחילה, ובאופן מסולף, כאילו נכתבו לפני הפגיעה בקימל) צומצם הטווח ממינימום 25 מטר לראשו של אדם ומינימום 20 מטר לגופו – אל מרחק קטן בהרבה ואחיד של 13 מטר ומעלה לעבר "גופו של אדם".

בסופו של יום תבע קימל את משטרת ישראל וקיבל במסגרת פשרה פיצוי של למעלה מ-100 אלף שקל. בהמשך, זוג חרדים שנפגע מהתזת מכת"זית באוקטובר 2022 במהלך הפגנה בירושלים (שהם כלל לא לקחו בה חלק) זכה רק לפני שבועיים בפיצויים בסך 50 אלף שקל.

במסגרת פשרה זכה קימל לפיצוי של למעלה מ-100 אלף שקל. זוג חרדים שנפגע מהתזת מכת"זית באוקטובר 2022 במהלך הפגנה בירושלים (שהם כלל לא לקחו בה חלק) זכה בפיצויים בסך 50 אלף שקל

עם זאת, לא נראה שהמשטרה למדה את הלקח.

יהא הנוהל המדריך כיום את השוטרים בבואם להשתמש במכתזית אשר יהא – בין אם מותר להם לירות בכינון ישיר רק ממרחק העולה על 25 מטר לעבר ראשו של מפגין, או להתקרב אליו עד 13 מטר – המשטרה משחקת פה באש, או יותר נכון במים.

הפגיעות בבלפור ב-2020, בהפגנות החרדים ב-2022 ובנתיבי איילון בימים האחרונים מעידות שאין זה יד המקרה: המכת"זית היא כלי מסוכן, הפוגע באופן חסר אבחנה, גם כאשר הוא מופנה באופן לא ממוקד לכאורה רק במטרה להרתיע ולהרחיק קהלים. פגיעתו גורמת נזקי גוף קשים ובלתי מידתיים, ורק במזל עדיין לא התרחשה טרגדיה קשה יותר.

המכת"זית היא כלי מסוכן, הפוגע באופן חסר אבחנה, גם כאשר הוא מופנה באופן לא ממוקד לכאורה רק במטרה להרתיע. פגיעתו גורמת נזקי גוף קשים ובלתי מידתיים, ורק במזל עדיין לא התרחשה טרגדיה קשה יותר

לפני שהמים הכחולים הופכים לנחיל אדום – מוטב למשטרה לסגור את הברז.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שימוש כמו מה שנראה בסרטונים צריך להוביל לתביעה ישירה נגד השוטר המפעיל, וחשוב מכך - נגד שרשרת הפיקוד שלו. כל עוד אין חקירת מצ"ח ובצידה לפחות השעיה עד סיום הבירור, ובמקרים של אשמה גם פיטו... המשך קריאה

שימוש כמו מה שנראה בסרטונים צריך להוביל לתביעה ישירה נגד השוטר המפעיל, וחשוב מכך – נגד שרשרת הפיקוד שלו. כל עוד אין חקירת מצ"ח ובצידה לפחות השעיה עד סיום הבירור, ובמקרים של אשמה גם פיטורים והורדה בדרגה, המשטרה לא תשתנה. למרבה הצער מצ"ח מראש בצד שלהם בלאו הכי, אז זה לא יקרה.

עוד 843 מילים ו-1 תגובות
סגירה