לא רק היועמ"שית: גם פרקליט המדינה על הכוונת

בדיון שהוקדש לעליהום על ראשי מערכת המשפט, התעמת ראש הממשלה עם עמית איסמן סביב עניין הסרבנות לכאורה של אנשי המילואים ● כשאיסמן שלף זיכוי של הרב דב וולפא מאשמת הסתה לסרבנות, נתניהו התפוצץ ושפך חמתו על ראש הפרקליט ● התהליך כולו גרם למיעוט מהשרים להרגיש אי-נוחות ● אבל בסוף כולם מבינים: את בהרב-מיארה הם לא יצליחו לפטר ● פרשנות

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן מגיעים לישיבת הממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 9 ביולי 2023 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן מגיעים לישיבת הממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 9 ביולי 2023

1

כל מי שהשתתף אתמול בישיבת הממשלה הבין כי הגורמים הקיצוניים בימין מובילים את השיח ומעמידים בצל את כל מי שחושב על הסכמה רחבה או הידברות, כולל ראש הממשלה. אתמול היה זה שוב שר המשפטים יריב לוין, מי שיזם והוביל את הדיון בממשלה על דרכי האכיפה על המפגינים נגד המחאה ובכלל.

לוין נתן בישיבה מונולוג ארוך, ששודר כמעט במלואו בערוץ 12, ושהיה בעצם התקפה מרוכזת על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובכירי הפרקליטות.

הדברים של לוין גררו את שאר השרים מהימין בהתלהבות אל תוך העליהום הזה על היועצת המשפטית, מה שהאפיל את הניסיונות שעשה ראש הממשלה נתניהו לשוות לדיון אופי ממלכתי.

הדברים של לוין גררו את שאר השרים מהימין בהתלהבות אל תוך העליהום הזה על היועצת המשפטית, מה שהאפיל את הניסיונות שעשה נתניהו לשוות לדיון אופי ממלכתי

האירוע יוצא הדופן, הטקסטים הקשים וההדלפות רק הגבירו את העימות בין הממשלה ומערכת המשפט, ועוד בימים שבהם המדינה רותחת סביב הרפורמה.

"באמצע הדיון בממשלה אמרתי לעצמי, 'מה אני עושה פה', למרות שחשבתי שיריב לוין צודק", אמר אתמול אחד השרים לזמן ישראל. "אמרתי לעצמי 'אוקיי, יש אכיפה בררנית וכל זה אבל אנחנו בעצם יושבים פה ומפרקים את המדינה בידיים, ואני שותף בכיר בעניין הזה'".

"באמצע הדיון אמרתי לעצמי, מה אני עושה פה. אוקיי, יש אכיפה בררנית וכל זה אבל אנחנו בעצם יושבים פה ומפרקים את המדינה בידיים, ואני שותף בכיר בעניין הזה"

אגב, מי שיצא מאושר מהדיון בממשלה היה השר איתמר בן גביר. בסוף השבוע נפוצו שמועות שבן גביר התייעץ לאחרונה עם רבנים על המשך דרכו בממשלה הזו. בן גביר מכחיש.

בן גביר רואה בהדחת ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב במשטרה, הישג גדול שלו יחד עם כמה נוהלי שימוש בנשק שהעביר לאחרונה. בן גביר אומר שהדיון אתמול היה מצוין והממשלה דווקא הולכת לכיוון טוב.

2

אחד משיאי הדיון אתמול היה העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרקליט המדינה עמית איסמן סביב עניין הסרבנות לכאורה של אנשי המילואים. את הנושא העלה השר אופיר סופר שביקש לדעת את עמדת הפרקליטות בנוגע לסירוב להגיע לשירות מילואים, שתופס תאוצה חדשה בימים האחרונים.

פרקליט המדינה עמית איסמן בוועדת החוקה של הכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פרקליט המדינה עמית איסמן בוועדת החוקה של הכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

איסמן העלה בתשובתו את סיפור הרב שלום דב וולפא, איש הימין הקיצוני. בדצמבר 2017 זיכתה שופטת בית המשפט בירושלים ג'ויה סקפה את הרב וולפא מאשמת הסתה לסרבנות.

בימי ההתנתקות העניק הרב תעודות הוקרה וסכומי כסף גדולים לשני חיילים מגדוד שמשון שסירבו להשתתף בפינוי חומש, הניפו שלטים במסגרת הגדוד נגד הפינוי ונדונו ל-20 ימי מחבוש.

"חופש הביטוי אינו חל רק על ביטויים שמצויים בלב ההסכמה", קבעה השופטת סקפה בפסק הדין, וזיכתה את הרב וולפא.

ראש הממשלה שמע את דבריו של איסמן והשתולל. "אתה שומע את מה שאתה אומר?" הוא נזף בו. "לפי הדברים שלך אין לנו שום דרך לטפל בסירוב פקודה. זה נוגע בליבת ביטחון המדינה ואין לנו מענה".

והשר סופר הוסיף: "שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר קוראים לסרבנות. זה מגיע עד כדי פגיעה ממשית בביטחון המדינה. ואתה משווה את זה לרב ווולפא? את מי הוא מעניין? כמה אנשים הלכו אחריו?"

"שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר לשעבר קוראים לסרבנות. זה מגיע עד כדי פגיעה ממשית בביטחון המדינה. ואתה משווה את זה לרב ווולפא? את מי הוא מעניין? כמה אנשים הלכו אחריו?"

אגב, במהלך ישיבת הקבינט שהתקיימה אחרי ישיבת הממשלה מסר שר הביטחון יואב גלנט נתון מעניין. "אין לנו סרבן רשמי אחד מאז שהתחילה המחאה", אמר גלנט בנוכחות הרמטכ"ל הרצי הלוי, שאישר את דבריו.

"לא קיבלתי עד היום שם ומספר אישי של קצין או חייל אחד שנקרא למילואים ולא הגיע בגלל הרפורמה המשפטית".

3

היועצת המשפטית בהרב-מיארה לא תתפטר ולא תפוטר. על כך מסכימים ראש הממשלה ובכירי משרדו. נתניהו יודע שפיטורי בהרב-מיארה יבעירו לו את הרחובות, אולי הרבה יותר מהדחתו הזמנית של גלנט במרץ האחרון. בעיני מתנגדי הרפורמה, בהרב-מיארה היא אחת משומרי הסף הבודדים שנשארו היום בשטח.

נתניהו יודע שפיטורי בהרב-מיארה יבעירו לו את הרחובות, אולי הרבה יותר מהדחתו הזמנית של גלנט במרץ האחרון. בעיני מתנגדי הרפורמה, בהרב-מיארה היא אחת משומרי הסף הבודדים שנשארו היום בשטח

מעבר לזה, בלשכת נתניהו בדקו ומצאו כי פיטורי היועצת המשפטית לממשלה כרוכים בתהליך משפטי ארוך ומסורבל מאוד, שמחייב את כינוס ועדת האיתור שמינתה אותה לתפקיד, בנוסף על חוות דעת, מעורבות של שר המשפטים ועוד שורה של תנאים נדרשים. אף אחד לא יכול לעסוק בזה עכשיו, למרות שכולם בממשלה היו שמחים אם בהרב-מיארה הייתה הולכת בעצמה, כמובן.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בדרכם לישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: מרק ישראל סלם)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בדרכם לישיבת הממשלה, 9 ביולי 2023 (צילום: מרק ישראל סלם)

4

אם הדברים היו תלויים בנתניהו, הוא היה מעיף את עילת הסבירות מהעיניים למושב החורף בעוד שנתיים, יחד עם כל הרפורמה הזו.

אבל נתניהו שבוי בידי כוחות חזקים בליכוד ובמפלגות הקואליציה האחרות. גם האנשים המקיפים אותו מזוהים עם העמדות המיליטנטיות. בימים האחרונים הם חוזרים ואומרים לו שגורל הימין לדורותיו תלוי בעילת הסבירות.

אחד מאנשי נתניהו אמר אתמול לזמן ישראל: "אם הימין לא מעביר את צמצום עילת הסבירות בשבועיים האלה בנוסח הכי קל שלה, ואנחנו נשברים עכשיו באמצע התהליך – נגמר הסיפור שלנו. אנחנו לא נחזור לשלטון בעוד 20 שנה. רוב השרים שלנו חושבים כך".

"אם הימין לא מעביר את צמצום עילת הסבירות בשבועיים האלה בנוסח הכי קל שלה, ואנחנו נשברים עכשיו באמצע התהליך – נגמר הסיפור שלנו. אנחנו לא נחזור לשלטון בעוד 20 שנה. רוב השרים שלנו חושבים כך"

היום אמור החוק לעבור בקריאה הראשונה. לקראת הקריאה השנייה והשלישית ייעשה עוד שינוי שימתן את החוק, כך שרק על הדרג הנבחר – קרי, ראש הממשלה והשרים – לא תחול עילת הסבירות. נתניהו מקווה לצמצם בכך גם את ממדי המחאה. הסיכוי שיצליח נראה קלוש.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 822 מילים ו-1 תגובות
סגירה