עיריית רחובות ויתרה לעמותת חב"ד על יותר ממיליון שקל בשכירות

פרסום ראשון עיריית רחובות מתעדפת עמותות דת על פני ארגונים אזרחיים בהקצאת מבני ציבור ● אחרי שעמותת חב"ד השתמשה במבנה ציבורי בעידוד העירייה באופן לא תקין במשך עשור, ופונתה ע"י העירייה בהוראת ביהמ"ש, מסמך שמאות חושף כי העירייה "ויתרה" לעמותה על יותר ממיליון שקלים בדמי שכירות ובמיסי שירותים ● עיריית רחובות: "נושא גביית החובות מחב"ד בבדיקה"

עיריית רחובות (צילום: עיריית רחובות)
עיריית רחובות
עיריית רחובות

עיריית רחובות ויתרה לעמותת חב"ד באופן לא תקין על דמי שימוש – עבור שכירות וחשבונות חשמל, מים וארנונה – במבנה ציבורי בסכום העולה על מיליון שקלים לאורך עשור, כך עולה מדוח שמאות שהוזמן לאחרונה על־ידי תושבי שכונת רחובות ההולנדית, במסגרת המאבק המתמשך מול העירייה להקצאת מבני ציבור לצרכים שאינם צרכי דת כמו פארק קיימות ונקודת שיטור.

כפי שנחשף בתחקיר זמן ישראל, הקרב על הקצאות המבנים הציבוריים בעיר התחזק בשנים האחרונות, כאשר התושבים החילוניים צופים כיצד פעם אחר פעם מפלה העירייה לטענתם באופן מובהק את מוסדות הדת על פני ארגונים אזרחיים אחרים – ועל הדרך גם מבצעת פעולות שלטוניות בלתי תקינות לכאורה.

על אף שורת התרעות והחלטות בית משפט, ממשיכה גם עתה העירייה בהליכי הקצאה עקומים המתעדפים לכאורה את חב"ד על פני עמותות אחרות. ב־2012 החלה עמותת "חב"ד שכונת רחובות ההולנדית" להפעיל בית כנסת "זמני" במבנה ציבורי נטוש של כחצי דונם ברחוב הר ציון, בעידודה של עיריית רחובות – ובהליכים תמוהים בחלקם. ההקצאה הזמנית הזאת הפכה בינתיים לקבועה.

הכניסה למבנה המשמש את בית חב”ד ברחובות ההולנדית (צילום: בית חב"ד רחובות)
הכניסה למבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: בית חב"ד רחובות)

ב־2012 החלה עמותת "חב"ד להפעיל בית כנסת "זמני" במבנה ציבורי נטוש של כחצי דונם, בעידודה של עיריית רחובות – ובהליכים תמוהים בחלקם. ההקצאה הזמנית הזאת הפכה בינתיים לקבועה

ההקצאה נעשתה שלא כדין – בית המשפט ביטל אותה

במשך שנים נמנעה העירייה מלגבות כספים מהעמותה על השימוש הנדיב במבנה, שהתרחב מעבר לתנאי השימוש הראשוניים שלו. על אף שהמבנה היה מיועד במקור לגן ילדים, ואושר לעמותה לשימוש "זמני", כאמור, לטובת בית כנסת בימים מוגדרים, הוא הפך בפועל למבנה דת על מלא – כולל אירועי מורשת, שיעורי תורה, הפעלות, חגיגות בר מצווה ועוד.

למרות הפעילות הענפה התברר כי העמותה לא שילמה חשמל, מים, ארנונה או מיסים אחרים כמתחייב על־פי חוק וכי עד 2020 אף לא שילמה דמי שכירות בכלל. בשלוש השנים האחרונות הסתפקה העירייה בסכום הנמוך מאוד של 400 שקלים לחודש שכירות, ששולמו רובם רטרואקטיבית.

העירייה עשתה ניסיונות להסתיר את המידע הזה על ההנחות המפליגות לעמותת הדת, עד שאולצה במסגרת הליך משפטי של חופש המידע שהגישו התושבים לחשוף את הפרטים.

מדוע הסכימה עיריית רחובות לממן לעמותת דת סקטוריאלית מבנה ציבורי יקר ערך בזמן שעמותות אזרחיות מתדפקות על דלתה ומבקשות הקצאות – ונענות פעם אחר פעם בשלילה? במענה לשאלת זמן ישראל לפני כמה חודשים השיבה העירייה תשובה מתחמקת ולפיה "קיים צורך" במבנה הזמני שהועמד לרשות העמותה עד לקבלת החלטה לגבי הקצאה קבועה.

ראש עיריית רחובות רחמים מלול באירוע של ההסתדרות הציונית בישיבת פורת יוסף בירושלים, 7 בפברואר 2014 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
ראש עיריית רחובות רחמים מלול בירושלים, 7 בפברואר 2014 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

בפסק דין מלפני כשנה קבע ביהמ"ש כי ההקצאה נעשתה שלא כדין ולא על־פי כללי המשפט המנהלי, וכן כי דמי השימוש החודשיים בסך 400 שקל לחודש הינם "סכום שאינו משקף בשום דרך את המחיר הריאלי"

זאת על אף שבאזור פועלים יותר בתי כנסת מאשר דורשת הפרוגרמה. בעירייה סירבו להשיב אז על השאלה מדוע צריך הציבור משלם המיסים בעיר לממן את פעילות העמותה. את בית המשפט תשובות העירייה שכנעו פחות.

בפסק דין מלפני כשנה קבע בית המשפט המחוזי כי ההקצאה נעשתה שלא כדין ולא על־פי כללי המשפט המנהלי, וכן כי דמי השימוש החודשיים בסך 400 שקל לחודש הינם "סכום שאינו משקף בשום דרך את המחיר הריאלי של ההשכרה". לפיכך נקבע כי ההקצאה הזמנית שהפכה לקבועה נפסקת.

במקביל, כפי שנחשף בזמן ישראל, החלה העירייה בשנה האחרונה בהליך הקצאה קבוע למבנה ציבור, וגם כאן הוחלט משום מה בוועדת ההקצאות לתעדף את עמותת חב"ד על פני עמותות אזרחיות אחרות, ללא דיון כנדרש במועצה, ותוך מתן מענה שגוי לעמותות "המפסידות".

במקרה אחד טענה הוועדה כי עמותה כלל לא הגישה בקשה (בינתיים הוכח כי הטענה אינה נכונה), ובמקרה אחר ביטל מנכ"ל העירייה בקשת הקצאה לפעילות של קיימות ויזמות אקולוגית, בין היתר על בסיס תשובה שקיבל מסגן ראש העיר, שלפיה אין צורך אמיתי בפעילות. אולם, אותו סגן הכחיש את מתן התשובה וטען כי דבריו שוקפו באופן חלקי ואף מסולף.

ספר תורה במבנה המשמש את בית חב”ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)
ספר תורה במבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)

מדוח השמאות עולה כי בין השנים 2012 ל־2022 הייתה אמורה העירייה לגבות סכום ממוצע של כ־9,000 שקלים בחודש, ובסך הכל 1,183,000 שקלים עבור דמי שימוש במבנה

עם זאת, מתשובה שנתן לאחרונה מנכ"ל עיריית רחובות מאיר דהן לשאילתה שהגישה חברת המועצה איטל בציר אלשיך עולה כי העירייה מכירה לראשונה בחוב כלשהו של חב"ד, מבלי לנקוב בגובהו. "נושא גביית חובות העבר מעמותת 'חב"ד רחובות ההולנדית' נמצא בטיפול לשכת מנכ"ל העירייה כחלק מתהליך הסדרה מקיף של כלל הנכסים בעיר הנמצאים בשימוש עמותות וארגונים", נמסר.

לאחרונה הזמינו תושבי השכונה דוח שמאות ממשרד "ברניר שמאות מקרקעין" לצורך הערכת העלות שלא נגבתה. מדוח השמאות עולה כי בין השנים 2012 ל־2022 הייתה אמורה העירייה לגבות סכום ממוצע של כ־9,000 שקלים בחודש, ובסך הכול 1,183,000 שקלים עבור דמי שימוש במבנה.

על כך יש להוסיף כ־70 אלף שקל עבור שימוש בשירותי מים וחשמל. במכתב התרעה לפני תביעה מדגישים התושבים כי מדובר בשמאות "שמרנית" במתכוון, כלומר, כזו הבוחנת את התנאים לקולא. התושבים שכאמור כבר זכו בעתירות קודמות בעניין ההקצאה הזמנית וחופש המידע, התריעו לאחרונה בפני העירייה כי אם לא ייגבו דמי השכירות הריאליים החסרים הם יפנו שוב לבית המשפט.

המבנה המשמש את בית חב”ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)
המבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "כפי שהודענו, נושא גביית חובות העבר מהעמותה נמצא בטיפול לשכת מנכ"ל העירייה כחלק מתהליך הסדרה מקיף של כלל הנכסים בעיר הנמצאים בשימוש עמותות וארגונים.

בימים אלה אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם מנהל אגף הנכסים והלשכה המשפטית לריענון והתאמה של נהלי העבודה הקיימים לפסיקה ולשינויי החקיקה, בראיה רחבה של כלל ההיבטים הקשורים להעמדת נכסים ציבוריים לרשות עמותות וארגונים.

"במסגרת בדיקה והסדרה זו נבחנים גם ההיבטים שהוזכרו בשאלותיך. עם סיום העבודה בנושא יובאו המסקנות בפני הגורמים הרלוונטיים ותתקבל החלטה".

משה טברדוביץ', רבה של בית חב"ד רחובות, מסר בתגובה: "העמותה פועלת תמיד על־פי חוק, בשיתוף ובהתאם לדרישות העירייה בכל מה שקשור בהקצאה ובתשלום".

עוד 839 מילים
סגירה