אנשי "אחים לנשק" מפגינים עם דגלי ארצות הברית מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 25 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

בין הסרבנות בצה"ל לסרבנות בוושינגטון: זה מה שמטריד כרגע את נתניהו

איומי המילואימניקים מדירים שינה מעיני נתניהו, גלנט וראשי הצבא - וגם אצל הרמטכ"לים לשעבר במחנה הממלכתי ● במקביל, העוינות הגלויה של ממשל ביידן כלפי גורמים בממשלת נתניהו נתפסת כאן על סף ההתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל ● בין הקריה לוושינגטון נמצא הטווח שבו נתניהו יצטרך להחליט בסופו של דבר האם הוא דוהר קדימה עם החקיקה המשפטית ● פרשנות

במהלך ישיבת הממשלה הסוערת ביום ראשון, שבה העלו השרים את היועצת המשפטית לממשלה ואת פרקליט המדינה על המוקד, שמעו הנוכחים שני משפטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלימדו על החשש הגדול שלו מהמשך המחאה.

זה היה במהלך הדיון על הסרבנות והדרישה של נתניהו מפרקליט המדינה עמית איסמן למצוא כלים חוקיים להילחם בתופעה.

בשלב מסוים טען נתניהו כלפי איסמן שהוא לא קורא דוחות מודיעין. "אילו היית קורא, היית מבין את המשמעות שיש לדיבורים על סרבנות על המדינה הזו. על החולשה שהמדינות מסביב מייחסות לנו".

הסרבנות מדירה שינה מעיניהם של נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט – שפעם כבר הזהיר מפניה וכמעט פוטר – הרמטכ"ל הרצי הלוי, מפד חיל האוויר תומר בר וחייבים להודות שגם אצל ראשי האופוזיציה, הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגדי איזנקוט. זהו השיח המרכזי כאן ביומיים האחרונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במוצב סאלם, ליד ג’נין, 4 ביולי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במוצב סאלם, ליד ג'נין, 4 ביולי 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)

אתמול הגיעו דיווחים על התארגנויות של טייסים ואנשי מילואים בחטיבות צה"ל האחרות שחתמו על עצומות והודיעו כי לא יתייצבו לשירות אם החוק לצמצום עילת הסבירות יעבור בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא.

אנשי נתניהו נשענים בינתיים על העובדה שאיש עדיין לא מימש את האיום וסרב לשרת בגלל הרפורמה המשפטית, אבל עדיין קיים ויכוח ביניהם ובין בכירים בליכוד על אפקט הסרבנות על המשך החקיקה.

אנשי נתניהו נשענים בינתיים על העובדה שאיש עדיין לא מימש את האיום וסרב לשרת בגלל הרפורמה המשפטית, אבל עדיין קיים ויכוח ביניהם ובין בכירים בליכוד על אפקט הסרבנות על המשך החקיקה

מקורבי ראש הממשלה מדברים על הצורך באכיפת החוק על הסתה לאי ציות ולסרבנות; פיזור בכוח של מפגינים שחוסמים את נמל התעופה וכבישים ראשיים; וקריאה שנייה ושלישית בכנסת של החוק לצמצום עילת הסבירות בנוסח מרוכך מעט (עילת הסבירות השיפוטית תחול על כולם למעט ראש הממשלה ושרי הממשלה). "כל זה יקרה והשמיים לא יפלו", אומרים מקורבי נתניהו.

בכירים בליכוד טוענים את ההיפך. לדבריהם, סרבנות שפוגעת בביטחון המדינה, המשך ההפגנות בסדר גודל מוגבר, השבתה של נתב"ג ובמקביל החרפת היחסים עם הממשל האמריקאי ופגיעה בדירוג האשראי עשויים למנוע את הקריאה השנייה והשלישית של החוק, למרות הלחצים האדירים שמפעילים על נתניהו בסביבתו הקרובה.

הפגנה בנתב”ג נגד המהפכה המשפטית, 11 ביולי 2023 (צילום: חן ליאופולד)
הפגנה בנתב"ג נגד המהפכה המשפטית, 11 ביולי 2023 (צילום: חן ליאופולד)

"מחאה אדירה, הרבה יותר מזו שקיימת עכשיו, פגיעה במשק וסרבנות זה אסון, אבל אם כך יקרה, נתניהו דוחה את ההצבעה למושב החורף", משוכנע פוליטיקאי בכיר בליכוד.

החרם בבית הלבן

הממשלה האמריקאי הוציא אתמול עוד כרטיס צהוב לנתניהו. הפעם מדובר על ההפגנות ההמוניות שהן נשמת אפה של הדמוקרטיה. דובר בבית הלבן אמר כי "ממשל ביידן קורא לרשויות בישראל לשמור ולכבד את הזכות לקיים הפגנות לא אלימות". בסביבת נתניהו לא הופתעו.

צריך תמיד לזכור כי בסביבת ראש הממשלה האשימו בעבר את ממשל ביידן במימון המחאה נגד הרפורמה. רק אתמול, שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי ביידן מתואם עם יאיר לפיד ואהוד ברק.

בסביבת ראש הממשלה האשימו בעבר את ממשל ביידן במימון המחאה נגד הרפורמה. רק אתמול, שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי ביידן מתואם עם יאיר לפיד ואהוד ברק

נתניהו לא יודע איך באמת להתמודד מול החרם עליו בבית הלבן. הריאיון שנתן הנשיא ביידן לסי-אן-אן בסוף השבוע היה עוד מכה בפנים. שבוע קודם לכן נתניהו עוד אמר "אז מה, הבית הלבן מגיע לכאן", אבל עכשיו הוא החליט שלא להגיב בכלל לאמירות הקשות של הממשל. "הם יגידו מה שיגידו ואנחנו נעשה מה שנעשה", כפי שאמר אחד מאנשי נתניהו.

נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן בריאיון לרשת סי-אן-אן, 9 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בריאיון לרשת סי-אן-אן, 9 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך, סי-אן-אן)

אתמול (שלישי) הוציאה לשכת נתניהו הודעה לקונית על הפגישה שקיים ראש הממשלה עם עמוס הוכשטיין, יועצו של ביידן שמבקר בארץ. השר ישראל כ"ץ שנפגש עם הוכשטיין הודה בראיון לערוץ 12 כי היו ליועץ דברי ביקורת על מה שקורה כאן.

בדיונים הפנימיים סביב העניין הזה עולה לא מעט שמו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. הטענה היא כי הוא מכתיב מרחוק את הקו נגד ישראל, על פי הטרנד הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית.

בדיונים סביב העניין הזה עולה לא מעט שמו של הנשיא לשעבר אובמה. הטענה היא כי הוא מכתיב מרחוק את הקו נגד ישראל, על פי הטרנד הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית

האמירה של הנשיא ביידן לפיה הממשלה בישראל היא הקיצונית ביותר מאז ומעולם מתקבלת כאן כהתערבות פנימית בבחירות בישראל ובהקמת הקואליציה. "מה שביידן אומר לנתניהו בעצם זה 'תפטר את סמוטריץ ובן גביר'. מה זה צריך להיות?" אומרים מקורבי ראש הממשלה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר הם באמת הסדין האדום של הממשל האמריקאי. את זה יודעים גם שרים בכירים בליכוד. בממשל בטוחים שהשניים הללו שולטים בנתניהו, והם שמכתיבים את המדיניות בשטחים, שמכעיסה את האמריקנים לא פחות ואולי יותר מהמהפכה המשפטית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

בשבוע הבא יצא הנשיא יצחק הרצוג לביקור רשמי בארצות הברית. זו הדרך של ביידן – וגם של נתניהו – להראות לעולם כי הקשר הטוב עם הבית הלבן עדיין נשמר, למרות הכול. נתניהו יחרוק שיניים, בעיקר אחרי שיראה את הרצוג בחדר הסגלגל ומאוחר יותר נואם מול שני בתי הקונגרס, אבל הוא יכול להטיל את האשמה רק על עצמו.

בינתיים יש מי שקורא להרצוג לבטל את הנסיעה לוושינגטון. לא פחות. אבי מעוז, סגן השר במשרד ראש הממשלה, אומר לזמן ישראל כי "הנשיא הרצוג היה צריך לומר לביידן: אני בא לוושינגטון, אבל תזמין קודם את ראש הממשלה. אני קורא לך להפסיק את החרם על ראש הממשלה, אחרת לא אקיים את הנסיעה".

"הנשיא הרצוג היה צריך לומר לביידן: אני בא לוושינגטון, אבל תזמין קודם את ראש הממשלה. אני קורא לך להפסיק את החרם על ראש הממשלה, אחרת לא אקיים את הנסיעה"

ומה קורה עם סין? נתניהו לא ייסע לשם כנראה לפני עצרת האו"ם בספטמבר. בכירים בליכוד טוענים שאם ביידן לא ייפגש עם נתניהו בניו יורק בשולי העצרת זו תהיה "השפלה שלא הייתה כמוה". במקרה כזה, נתניהו ירגיש חופשי לטוס לסין. לעומת זאת, אם ביידן יואיל להיפגש איתו בניו יורק – אז עדיין נתניהו ייסע לסין, אבל אז זה יהיה כבר בסוג של תיאום עם הממשל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
איך אתה יודע שזה באמת מדאיג את נתניהו, שאיכפת לו ושאינו שאנן וזחוח או אפילו מגחך על העניין? האם יש מקור שקרוב אליו שידע לספר לך אילו סימנים נתן בו, לכך שהוא באמת מרגיש דאגה ואף לא ישן ב... המשך קריאה

איך אתה יודע שזה באמת מדאיג את נתניהו, שאיכפת לו ושאינו שאנן וזחוח או אפילו מגחך על העניין? האם יש מקור שקרוב אליו שידע לספר לך אילו סימנים נתן בו, לכך שהוא באמת מרגיש דאגה ואף לא ישן בלילה? לדעתי יכול להיות שפשוט לא איכפת לו.

עוד 866 מילים ו-1 תגובות
סגירה