נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם בוועידת נאט"ו בווילנה, ליטא, 12 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
AP Photo/Pavel Golovkin

ארדואן מנצל את הקלף השוודי כדי לסחוט מערכות נשק

הכוכבית בהסכמה העקרונית לצירוף שוודיה לנאט"ו ● למרות הנפת הדגל הישראלי בריאד, הנורמליזציה לא נראית באופק ● ברקע המשבר הכלכלי, במצרים חושדים שבשר חמורים שווק כבשר פרה ● בצל המלחמה, נישואי הקטינים בסודאן במגמת עלייה ● והשבוע ב־2006 פרצה מלחמת לבנון השנייה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

ארדואן ממשיך לחלוב את הפרה נאט"ו

השבוע, במהלך כינוס של נאט"ו בווילנה, הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן נתן את הסכמתו העקרונית לצירוף שוודיה לארגון. לפני כשנה, בעקבות המלחמה באוקראינה, פינלנד ושוודיה ביקשו להצטרף לאמנה הצפון־אטלנטית. טורקיה – שמנהלת יחסים קרובים עם רוסיה וגם מנסה לתווך בינה ובין אוקראינה – התנגדה למהלך.

העניין עם פינלנד נפתר יחסית מהר, אך בנוגע לשוודיה לארדואן היה מה לומר. הוא דרש מהשוודים להסגיר לטורקיה פעילים מהמחתרת הכורדית, רמז לאמריקאים שרק עסקת נשק עסיסית תוכל לרכך את התנגדותו – והדף כל ביקורת באירופה בנוגע לניסיונו לרקוד על שתי החתונות: המערבית והרוסית.

הפעם הוא התנה את הסכמתו בהצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופאי – תהליך שנתקע לפני שנים רבות, כשטורקיה הפכה ליותר ויותר סמכותנית תחת ארדואן. אין ספק שהיום טורקיה רחוקה מאוד מדרישות הסף של האיחוד האירופי וכולם, כולל הנשיא הטורקי, יודעים היטב שבשלב הנוכחי קשה לצפות שהתהליך יתקדם.

אז מה בעצם ארדואן רוצה? קודם כל, לקנות עוד קצת זמן. ההודעה שלו עשתה גלים ברוסיה, שם מיהרו להאשים את טורקיה בבגידה ובתקיעת סכין בגב של האומה הרוסית. אולם, לדברי ארדואן הפרלמנט הטורקי הוא זה שאמור לאשר את העניין – וזה יקרה רק בחודש אוקטובר.

נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן נואם בוועידת נאט”ו בווילנה, ליטא, 12 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם בוועידת נאט"ו בווילנה, ליטא, 12 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

ארדואן ינהל מו"מ קשוח עם אירופה ועם ארה"ב בנוגע למשלוחי הנשק, ואולי גם על פטור מסנקציות מחמירות בגלל ההפרות החוזרות ונשנות של החברות והבנקים הטורקיים המשתפים פעולה עם רוסיה

במהלך התקופה הזאת ארדואן ינהל משא ומתן קשוח ביותר עם אירופה ועם ארה"ב בנוגע למשלוחי נשק, ואולי על פטור מסנקציות מחמירות בעקבות ההפרות ההולכות ונשנות של החברות והבנקים הטורקיים שממשיכים לשתף פעולה עם רוסיה – ואולי גם על הצורך בהצהרות מפי בכירים באירופה בנוגע להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי מתישהו בעתיד הרחוק, שניתן יהיה לפרש כהתקדמות.

האפיק האירופי נתפס על־ידי טורקים רבים כמוצא היחיד מהמשבר הכלכלי החריף שמטלטל את המדינה.

בדרך לנורמליזציה, ערב הסעודית רוצה כור גרעיני

דווקא כשדגל ישראל מונף לראשונה בגאווה בבירה הסעודית ריאד במסגרת תחרות בינלאומית למשחקי מחשב הכוללת מתחרים מישראל, רואים בבירור שהדרך ללחיצת ידיים במדשאות הבית הלבן תהיה ארוכה ומייגעת.

הממשל האמריקאי אומנם עוסק בנושא הזה באופן אינטנסיבי בשבועות האחרונים והנשיא ג'ו ביידן הגדיר את המטרה הזאת כאפשרות ממשית, אך השבוע הוא היה זה שגם צינן את ההתלהבות של ממשלת ישראל, שכבר רואה את עצמה מתפארת בהישג היסטורי. "הדרך עוד ארוכה", סיכם ביידן בצורה לאקונית את האירוע.

שחקני נבחרת הגיימינג הישראלית בריאד (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)
שחקני נבחרת הגיימינג הישראלית בריאד (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)

גם ישראל תצטרך לשלם אם היא באמת מעוניינת לצעוד עם ערב הסעודית יד ביד אל תוך השקיעה. הסעודים אומרים בפה מלא שלא יסכימו לנורמליזציה עם ישראל כל עוד לא נפתרה הסוגיה הפלסטינית

הדרישות הסעודיות ידועות היטב – ריאד חפצה בגרעין אזרחי, ומאיימת לפנות לסין במידה שלא תקבל את מבוקשה מארה"ב. כמו כן, הסעודים דורשים מעורבות ביטחונית אמריקאית עמוקה יותר ושורה של התחייבויות בתחום הזה.

אולם, גם ישראל תצטרך לשלם אם היא באמת מעוניינת לצעוד עם ערב הסעודית יד ביד אל תוך השקיעה. הסעודים אומרים בפה מלא שלא יסכימו לנורמליזציה עם ישראל כל עוד לא נפתרה הסוגיה הפלסטינית.

מה שזה אומר, למעשה, שהם דורשים מישראל לשים משהו ממשי על השולחן, כמו העברה חלק משטחי C של הרשות הפלסטינית לשטחי B, כך שהפלסטינים יוכלו לבנות ולפתח את האזורים הללו, עניין שנמנע מהם כיום.

הביקור של השחקנים הישראלים בריאד מזכיר מאוד את התקופה שקדמה לחתימת "הסכמי אברהם" מול איחוד האמירויות – ההמנון והדגל הישראלי עדיין מפריעים, אבל פחות, ובסך הכול ברור שכל הצדדים מעוניינים באותו תסריט. גם האמירתים דרשו מארה"ב הטבות משמעותיות, כמו ההתחייבות למכירת מטוסי הקרב F-35 (שעדיין לא הגיעו ליעדם).

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מתקבל ע”י פקידים סעודים בנמל התעופה הבינלאומי בריאד, ערב הסעודית, 7 ביוני 2023 (צילום: Ahmed Yosri/Pool Photo via AP)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מתקבל ע"י פקידים סעודים בנמל התעופה הבינלאומי בריאד, ערב הסעודית, 7 ביוני 2023 (צילום: Ahmed Yosri/Pool Photo via AP)

הם דורשים מישראל לשים משהו ממשי על השולחן, כמו העברה חלק משטחי C של הרשות הפלסטינית לשטחי B, כך שהפלסטינים יוכלו לבנות ולפתח את האזורים הללו

אין ספק שערב הסעודית – שתופסת את עצמה כמנהיגה של העולם הערבי – תצטרך הרבה יותר הישגים וויתורים כדי להגיע ליעד. ספק אם הממשלה הנוכחית מסוגלת להעניק לה את ההישגים הללו – לפחות בכל מה שנוגע להטבות לפלסטינים, שלפי רבים מחברי הממשלה כלל לא קיימים.

פרשת החמורים המתים במצרים

במצרים חושדים כי בעלים של חוות חמורים שחט חמורים ושיווק את בשרם במסווה של בשר פרה או כבש. הפרשה החדשה, שזלגה לכלי התקשורת ולרשתות החברתיות, מזעזעת בימים אלה את המדינה.

לפי שעה עדיין לא ידוע אם בשר החמורים אכן הגיע לשווקים ומשם לשולחנות הצרכנים. פרשה דומה כבר התרחשה במצרים לפני כשנתיים, כשבמחוז מנופיה התגלתה חווה דומה עם כ־100 חמורים שחוטים.

בעקבות המשבר הכלכלי והעלייה ביוקר המחיה, מחירי המצרכים – ובמיוחד מחירי הבשר – עלו באופן משמעותי. גם לפני המשבר הנוכחי לא כל המשפחות המצריות צרכו בשר באופן תדיר. כיום יש כאלה הצורכים בשר רק בחגים כמו עיד אל־פיטר ועיד אל־אדחה.

 

לפי שעה עדיין לא ידוע אם בשר החמורים אכן הגיע לשווקים ומשם לשולחנות הצרכנים. פרשה דומה כבר התרחשה במצרים לפני כשנתיים, כשבמחוז מנופיה התגלתה חווה דומה עם כ־100 חמורים שחוטים

נוכלים שונים מנצלים את המצב הקשה של האזרח המצרי כדי לסחור במוצרים שפג תוקפם או שכלל אינם מיועדים לצריכה – כמו בשר חמורים. בשנה שעברה המכון הלאומי לתזונה עודד את המצרים לצרוך רגלי עוף – מוצר שעד כה נחשב לנחות בארץ הנילוס – ועורר סערה.

משפחות רבות מחפשות פתרונות יצירתיים ופשוט מקטינות את גודל המנות למינימום האפשרי כדי לשרוד במציאות המשתנה והקשה. לפי שעה, ואחרי הפיחות הקודם בערך המטבע, הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי לא ממהר לשחרר את הפאונד ולהסתכן במחאות של המשפחות הרעבות.

סודאן: נישואי ילדים שוב הופכים לנפוצים

המלחמה בסודאן עדיין לא הסתיימה אבל בעולם כבר עברו לנושאים אחרים – והזוועות במדינה כבר לא זוכות לכותרות במערב. בינתיים, האזרחים ממשיכים להימלט מאזורי הסכסוך, בזמן שהגנרלים מונעים מבכירי האו"ם להגיע לשם ומסרבים להגיע לפתרון כלשהו.

סודאן – מדינה אפריקאית ענייה שסבלה ממלחמות, בצורת ומחסור במשך שנים רבות – לא זקוקה לזמן רב כדי שיתחולל בה משבר הומניטרי קשה. הדיווחים על המחסור במזון ובתרופות זורמים מח'רטום, מאומדורמאן וממחנות הפליטים באזור הגבול כבר זמן רב.

נשים מקניה, אוגנדה, טנזניה, רואנדה ובורונדי מפגינות נגד נישואי קטינים, הטרדות מיניות ומילת נשים, קניה, 13 באוקטובר 2015 (צילום: AP Photo/Khalil Senosi)
נשים מקניה, אוגנדה, טנזניה, רואנדה ובורונדי מפגינות נגד נישואי קטינים, הטרדות מיניות ומילת נשים, קניה, 13 באוקטובר 2015 (צילום: AP Photo/Khalil Senosi)

המשפחות טוענות שהן מחתנות את בנותיהן כדי להגן עליהן מפני אונס והטרדות מיניות, אך במקרים אחרים מדובר גם בעסקאות בין מי שיש להם לאלה שאין להם כלום

עתה לבשורות הקשות הללו מתווסף עוד נתון מזעזע במיוחד. בחסות המלחמה, נישואי הילדים – נושא כאוב לא רק בסודאן אלא במדינות אפריקאיות רבות – שוב נמצאים בעלייה. המשפחות אומרות שהן מחתנות את בנותיהן כדי להגן עליהן מפני אונס והטרדות מיניות, אך במקרים אחרים מדובר גם בעסקאות בין מי שיש להם לאלה שאין להם כלום.

כרגע מדובר בעדויות שהולכות ומצטברות על תופעה שהולכת ומתרחבת. ככל הנראה, ככל שהמלחמה תמשך יהיה קשה עד בלתי אפשרי לאסוף את מלוא הנתונים על נישואי הקטינים בסודאן ולשים לכך סוף.

היום הזה בתולדות מזה"ת: מלחמת לבנון השנייה

ב־12 ביולי 2006, בשעות הבוקר, נתקל סיור שגרתי שנע לאורך הגבול בגזרה שבין זרעית לשתולה במארב של אנשי חזבאללה. שלושה מאנשי הסיור נהרגו, שניים  – אלדד רגב ואהוד גולדווסר – נפצעו ונחטפו לשטח לבנון.

במרדף אחר החוטפים עלה טנק "מרכבה" על מטען וארבעת אנשי הצוות נהרגו. בעת ניסיון חילוץ צוות הטנק נהרג חייל נוסף ושניים נפצעו. נוכח ההבנה כי החוטפים והחטופים הגיעו לעומק לבנון, הורה הרמטכ"ל דאז רב־אלוף דן חלוץ להחזיר את הכוחות שיצאו למרדף משטח לבנון.

אחרי החטיפה נשא מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נאום שבו קבע כי החטופים יוחזרו במשא ומתן בלתי ישיר להחלפת אסירים, בתוכם כלל גם את האסירים הפלסטינים. ראש הממשלה אולמרט דחה את ההצעה

אחרי החטיפה נשא מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נאום שבו קבע כי החטופים יוחזרו במשא ומתן בלתי ישיר להחלפת אסירים, בתוכם כלל גם את האסירים הפלסטינים. ראש הממשלה אהוד אולמרט דחה את ההצעה.

חיל אוויר הישראלי תקף מטרות תשתית בלבנון וכן בסיסים, מפקדות ומוצבים של חזבאללה. בשעות הערב התכנסה ממשלת ישראל ואישרה פעילות צבאית נרחבת נגד הארגון הפרו־איראני במטרה לסלק את האיום בגבול הצפון, לגבות מחיר ולשנות את כללי ההרתעה. כך החל מבצע "שכר הולם", שכעבור יום שונה שמו ל"שינוי כיוון" – ובהמשך התפתח למלחמת לבנון השנייה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אחלה קסניה, תותחית בתחום שלה, וכמובן שאוהבים את 'זמן ישראל' - איכות והגינות עם עמוד שידרה. וגם, טורקיה, ארה"ב, סודן או בולגריה וכו' - זה הכל מבחינת כדה"א אחד, מרכיבים שונים במערכת הכללי... המשך קריאה

אחלה קסניה, תותחית בתחום שלה, וכמובן שאוהבים את 'זמן ישראל' – איכות והגינות עם עמוד שידרה. וגם, טורקיה, ארה"ב, סודן או בולגריה וכו' – זה הכל מבחינת כדה"א אחד, מרכיבים שונים במערכת הכללית אשר מקיימת איזונים ויחסי גומלין בכדי לקיים את המערכת. אומרים שאם הזאב לא יטרוף את הגדי, אז תהיה התרבות של הכבשים, דבר שיוציא מאיזון צמחיה וכו'. אז כנראה שבטווחי הזמן העצומים, טורקיה, רוסיה וישראל וכו' זה הכל כמו הכבש שנטרף ע"י טיגריס או אצות ואלמוגים שנפגעים מזיהומים בים. אפילו השואה הייתה חלק מהתוכנית הכללית של איזוני אמא אדמה

עוד 1,189 מילים ו-1 תגובות
סגירה