ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

נתניהו "נדהם" מנתוני הסוכרת אחרי שהוא ביטל את המס על המשקאות המתוקים

ראש הממשלה נדהם לשמוע בשבוע שעבר על נזקי צריכת הסוכר ● נותר רק לתהות אם מדובר ברמות גבוהות של ניתוק או בציניות מזוקקת ● נתניהו דרש שיכינו תוכנית ממשלתית למאבק בהשמנה, אבל הסעיף הראשון בתוכנית כזו יהיה הטלת מס על המשקאות הממותקים – אותו מס שהוא ביטל מייד כשעלה לשלטון

בשבוע שעבר סיפק ראש הממשלה בנימין נתניהו תגובה שומטת לסת – ולא, לא היה לזה קשר לאחד משני הנושאים החמים שעל הפרק: המהפכה המשפטית או מצבו הבריאותי.

לפי הדיווח של העיתונאי מיכאל שמש בחדשות הערב בכאן 11, זה קרה בוועדת השרים ליוקר המחיה. על שולחן הוועדה עלה, בין השאר, הרעיון הגאוני לבטל את סימון המוצרים – אותן מדבקות המאפשרות לצרכנים לדעת איזה מוצרי מזון מכילים מינון גבוה של סוכר, שומן ומלח.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הזכיר את מה שמשרד הבריאות צועק כבר עשור: מדינת ישראל מובילה בעולם בקטיעת גפיים בגלל סוכרת וכי סיבוכים של סוכרת סוג 2 – שפעם היו נחלתם של בני 50–60 ומעלה – תוקפים היום יותר ויותר ילדים ובני נוער. או בקיצור, שהשתייה המתוקה ממיטה על הציבור הישראלי קטסטרופה בריאותית.

כל אדם סביר שמע ומכיר את הדברים שנטחנו בשנים האחרונות בכל פורום אפשרי, אבל ראש הממשלה היה בשוק. "אני נדהם מהדברים האלה", הוא אמר, "אלה נתונים חמורים מאוד. פעם ראשונה שאני נתקל בזה בצורה כזאת. אני רוצה שתביאו לפה תוכנית לטיפול בנגע הזה ומעוניין שהממשלה תאשר בהקדם הצעת מחליטים להתמודדות עם סוכרת והשמנה".

משקאות קלים (צילום: משה שי, פלאש 90)
אילוסטרציה: משקאות קלים (צילום: משה שי, פלאש90)

כל אדם סביר שמע ומכיר את הדברים שנטחנו בשנים האחרונות בכל פורום אפשרי, אבל ראש הממשלה היה בשוק. "אני נדהם מהדברים האלה", הוא אמר, "אלה נתונים חמורים מאוד. פעם ראשונה שאני נתקל בזה"

אם התדהמה של נתניהו אותנטית, זה מצביע על רמות מבהילות ומדאיגות באמת של ניתוק – ואם הוא רק העמיד פני מופתע, מדובר במינון קיצוני במיוחד של ציניות. הרי הנפגעים העיקריים מהמדיניות המופקרת של ממשלתו הם ילדים ובני השכבות החלשות. הם אלה שמשלמים את מחיר הניתוק של נתניהו – או את מחיר ההיתממות שלו.

רפורמת סימון המוצרים היא אחד ממהלכי הדגל של משרד הבריאות בעשור האחרון, עשור שבמהלכו נתניהו כיהן כראש ממשלה. היא לוותה באין ספור מחלוקות, לחצים של תאגידי המזון ודיונים בכנסת ובממשלה.

הרפורמה הניחה על השולחן את העובדה שכשהציבור בכלל והילדים בפרט מופקרים מול תאגידי המזון ותקציבי הפרסום האדירים שלהם, כמעט שאין סיכוי לפתח יכולת להבחין בין טוב ורע – כלומר בין אוכל מזין לג'אנק.

התפקיד של הממשלה ומשרד הבריאות היה להיכנס לאירוע, לתת פייט לתאגידים ולהגן על הציבור ובריאותו. ממשלת ישראל עשתה את זה באיחור ניכר לעומת רוב המדינות המפותחות, כשמגפת ההשמנה והתחלואה כבר משתוללת פה במלוא עוזה.

ילד עם סוכרת. אילוסטרציה (צילום: iStock)
אילוסטרציה: ילד עם סוכרת (צילום: iStock)

הישראלים מובילים את מדינות ה־OECD בצריכת סוכר, והיקף קטיעת הגפיים בישראל בגלל סוכרת גדול פי שלושה מהממוצע במדינות המפותחות

הישראלים מובילים את מדינות ה־OECD בצריכת סוכר, והיקף קטיעת הגפיים בישראל בגלל סוכרת גדול פי שלושה מהממוצע במדינות המפותחות. הישראלי הממוצע צורך 132 גרם סוכר ליום, לעומת ממוצע של 107 גרם לאדם ליום במדינות ה־OECD, כשצרכני הסוכר הגדולים ביותר הם בני נוער בכיתות ז'–יב'.

כ־100 מדינות בעולם מטילות מס על משקאות ממותקים. באנגליה, למשל, המס הביא להפחתה של 29% בצריכה. ההחלטה של ממשלת ישראל להצטרף למדינות שמטילות מס התקבלה אחרי שנים של איסוף נתונים, עבודת מטה ודיונים, אבל נתניהו, כמו במערכון ההוא של ארץ נהדרת, לא ידע. הוא פשוט לא ידע.

ההחלטה על הטלת המס התקבלה בזמן ממשלת השינוי. כשנתניהו חזר לשלטון, הוא נתן רוח גבית לשותפיו להסתער על המס החיוני הזה ולבטל אותו במהלך שכל כולו פופוליזם טהור. מעבר לצד הבריאותי, הטיפול בנפגעי הסוכרת וההשמנה עולה למערכת הבריאות מיליארדים.

הדרג המקצועי במשרד הבריאות ניסה להתנגד למהלך, איגוד רופאי בריאות הציבור ואנשי מקצוע פנו לנתניהו בניסיון לבטל את רוע הגזירה, אבל זה עניין אותו כקליפת השום.

משקאות קלים (תצלום אילוסטרציה) (צילום: Nati Shohat/Flash90)
א אילוסטרציה: משקאות ממותקים (צילום: Nati Shohat/Flash90)

ההחלטה על הטלת המס התקבלה בזמן ממשלת השינוי. כשנתניהו חזר לשלטון, הוא נתן רוח גבית לשותפיו להסתער על המס החיוני הזה ולבטל אותו במהלך שכל כולו פופוליזם טהור

אפילו בטיוטת הצו שמבטל את המס נכתב שרכישת המשקאות הממותקים פחתה ב־2022 ב־16%. אז מה. נתניהו הבטיח לאריה דרעי שהמס יבוטל, אז בוטל. מה לא עושים בשביל שהשותפים בקואליציה יהיו מרוצים?

ועכשיו, פתאום, נתניהו המום. הוא מבקש תוכנית. ובכן, לממשלה הייתה תוכנית: הסעיפים הראשונים בה היו סימון מוצרים ומיסוי משקאות ממותקים. את המיסוי נתניהו ביטל, בביטול של סימון המוצרים ממשלתו דנה כעת. אם יגישו לו תוכנית חדשה, אלה שוב יהיו שני הסעיפים הראשונים והאירוניה, כמנהגה בזמן האחרון, תאיים להתאבד.

מישהו אמר השבוע שאם ככה נתניהו מנהל גם את ענייני הביטחון, באמת יש סיבה להיות מודאגים. זו אמירה שמייצגת את התפיסה הישראלית הרווחת לפיה רק ענייני ביטחון עולים בחיי אדם. ובכן, גם סוכר הורג.

לאחרונה הוגשה עתירה לבג"ץ נגד ביטול המס על המשקאות הממותקים. בין החתומים על העתירה – פרופסור נדב דוידוביץ' מאיגוד רופאי בריאות הציבור, הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא ועוד שורה של מומחים בתחום התזונה והבריאות.

.אילוסטרציה: סימון מוצרים עתירי סוכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
.אילוסטרציה: סימון מוצרים עתירי סוכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

לאחרונה הוגשה עתירה לבג"ץ נגד ביטול המס על המשקאות הממותקים. בעתירה צוין כי מהלך שקדמו לו שנים של דיונים, איסוף נתונים ועבודה מקצועית, בוטל ללא כל דיון מעמיק, היוועצות מקצועית או הנמקה

בעתירה הם מצביעים על כך כי מהלך שקדמו לו שנים של דיונים, איסוף נתונים ועבודה מקצועית, בוטל ללא כל דיון מעמיק, היוועצות מקצועית או הנמקה. יש שיאמרו שמדובר באי־סבירות קיצונית. "מדובר בהחלטה בלתי סבירה בעליל המונעת משיקולים זרים ומשוללת הנמקה ותשתית עובדתית ראויה", כתבו העותרים.

לפי התגובה של נתניהו השבוע, אם בעתירות מהסוג הזה היה ניתן להעלות עדים על הדוכן, הוא היה צריך להיות הראשון שיעלה מטעם התביעה.

עוד 791 מילים
סגירה