שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף משוחח עם תושבי שכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים, 11 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף משוחח עם תושבי שכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים, 11 במאי 2021

"אנחנו רואים עלייה חדה בהפרת זכויות הפלסטינים"

בלעדי הנציג האירופי היוצא ברשות הפלסטינית מצר בריאיון לזמן ישראל על כישלונו של אבו מאזן לקיים בחירות – ומציע לערוך הצבעה בדואר כפתרון להתנגדות הישראלית לאפשר לתושבי מזרח ירושלים להצביע ● באשר למציאות בגדה תחת שלטון ישראל הוא אומר: "אסור לדכא את הדיון בשאלה אם מה שאנחנו רואים בשטח מהווה או לא מהווה פשע אפרטהייד"

שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף פרש מתפקידו בסטייל בחודש שעבר, בזמן שלדבריו ביצע את הרחיפה הראשונה אי־פעם מעל רצועת עזה.

"ברגע שפלסטין תהיה חופשית ועזה תהיה חופשית – תוכלו לעשות בדיוק את אותו הדבר, וזאת הסיבה שעשיתי את זה – להראות לכם את הדרך קדימה", אמר קוהן פון־בורגסדורף, שסיים באופן רשמי שלושה עשורים כדיפלומט אירופי.

התעלול הזה עורר כעס בישראל, ושר החוץ כינה אותו "מעשה פרובוקטיבי". "הדיפלומט האירופאי שכח מזמן שהוא מייצג את האיחוד האירופי ואת המדינות החברות בו", אמר דובר מטעם משרד החוץ. "הוא ממשיך לייצג את הנרטיב הפלסטיני ולשרת ככלי תעמולה של ארגוני הטרור השולטים בעזה".

כפי שרומזת ההודעה הזאת, לישראל היו כמה חיכוכים עם קוהן פון־בורגסדורף במהלך שנות כהונתו כראש נציגות האיחוד האירופי במזרח ירושלים, שכן הדיפלומט בן ה־65 – יליד גרמניה – השתמש באופן קבוע במעמדו כדי להבליט את מצוקת הפלסטינים.

שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף בעזה, יולי 2023 (צילום: שגרירות האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית)
שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף בעזה, יולי 2023 (צילום: שגרירות האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית)

הדיפלומט אף הרחיק לכת בביקורת שלו נגד ישראל – יותר מכל נציג דיפלומטי מערבי אחר – ובין השאר האשים את צה"ל בשימוש בכוח לא פרופורציונלי כלפי פלסטינים במהלך הפשיטה על מחנה הפליטים בג'נין

הדיפלומט אף הרחיק לכת בביקורת שלו נגד ישראל – יותר מכל נציג דיפלומטי מערבי אחר – ובין השאר האשים בחודש שעבר את צה"ל בשימוש בכוח לא פרופורציונלי כלפי פלסטינים במהלך הפשיטה על מחנה הפליטים בג'נין במסגרת המלחמה בטרור.

באירוע שאירחה השגרירות בראשותו לציון "יום אירופה" בחודש מאי הוא אמר למאות הנוכחים כי ה"דאגה הגוברת בנוגע למה שיותר ויותר אנשים ברחבי העולם רואים כאפרטהייד תשאיר את המאבק הפלסטיני על סדר היום הבינלאומי".

קוהן פון־בורגסדורף נמנע מלומר אם הוא חושב שהמונח הטעון פוליטית הזה מתאר למעשה את המציאות בגדה המערבית, אבל בריאיון לזמן ישראל הוא התעקש כי אסור לדכא את הדיון בשאלה "אם מה שאנחנו רואים בשטח מהווה בפועל אפרטהייד".

שגריר האיחוד האירופי גם לא נרתע מלהוכיח שוב ושוב את הרשות הפלסטינית, וכשיושב הראש שלה מחמוד עבאס נקט צעדים לצמצום מרחב הפעולה של מתנגדיו הפוליטיים, ארגוני החברה האזרחית והעיתונאים – קוהן פון־בורגסדורף היה בין הראשונים להתבטא בנושא ואף לערוך ביקורי הזדהות אצל מי שסומנו על־ידי הרשות הפלסטינית.

שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף מבקר בבית ספר שישראל מאיימת להרוס בקהילה הבדואית עין סמיה, סמוך לרמאללה, 12 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף מבקר בבית ספר שישראל מאיימת להרוס השייך לקהילה הבדואית בעין סמיה, סמוך לרמאללה, 12 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

בריאיון לזמן ישראל קוהן פון־בורגסדורף אף ביטא אכזבה בנוגע לסירוב של עבאס לקיים בחירות לרשות הפלסטינית – ומציע לרמאללה דרך לקיום ההצבעה במזרח ירושלים

בריאיון לזמן ישראל קוהן פון־בורגסדורף אף ביטא אכזבה בנוגע לסירוב של עבאס לקיים בחירות לרשות הפלסטינית. יושב ראש הרשות סירב להתקדם בנושא ללא מחויבות מפורשת מצד ישראל לאפשר הצבעה במזרח ירושלים, אך שגריר האיחוד האירופי דוחה את הנימוק הזה של רמאללה ומציע לה דרך לקיום ההצבעה כדי "לזכות מחדש בלגיטימיות הדמוקרטית [שלה]".

"משימה שטרם הושלמה"

ישירותו של הדיפלומט הוותיק באה לידי ביטוי בתקופת עבודתו במזרח ירושלים, שם הוא שירת כנציג הבכיר ביותר בפועל של העולם המערבי אצל הפלסטינים, לאחר ניתוק הקשרים בין הפלסטינים לארה"ב במהלך כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פעל לשיקום היחסים עם הרשות הפלסטינית, אבל כישלונו לקיים כמה מהבטחות הבחירות שלו לביטול הצעדים שנקט קודמו בתפקיד גרמו לרמאללה לזנוח את תקוותיה ביחס לוושינגטון.

קוהן פון־בורגסדורף ניסה למלא את הוואקום הזה ונפגש באופן קבוע עם המנהיגים הפלסטינים, קיים שיחות טלפון שבועיות עם ראש הממשלה מוחמד אשתייה והוביל סיורי משלחות של עשרות דיפלומטים למוקדים נפיצים במזרח ירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה.

שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף משוחח עם עיתונאים בתורמוס עיא בעקבות התפרעויות מתנחלים באזור, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף משוחח עם עיתונאים בתורמוס עיא בעקבות התפרעויות המתנחלים באזור, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

"במהלך התפקיד שלי ראיתי החמרה בכל הנתונים הסטטיסטיים – בין אם זה הרחבת ההתנחלויות, אלימות מתנחלים, הריסות בתים, פינויים או שימוש נרחב בכוח קטלני נגד אזרחים ופלסטינים אחרים"

גורמים אמריקאים הצטרפו לעתים קרובות, אבל אור הזרקורים היו שמור לקוהן פון־בורגסדורף, שניצל אותו כדי לשוב ולהפציר במנהיגים הישראלים והפלסטינים לנקוט צעדים לקראת פיוס. אולם, כפי שהוא הודה בנאומו ב"יום אירופה", שגריר האיחוד עוזב את תפקידו "בתחושה של משימה שטרם הושלמה".

"במהלך התפקיד שלי ראיתי החמרה בכל הנתונים הסטטיסטיים – בין אם זה הרחבת ההתנחלויות, אלימות מתנחלים, הריסות בתים, פינויים או שימוש נרחב בכוח קטלני נגד אזרחים ופלסטינים אחרים", אומר קוהן פון־בורגסדורף. "על פי כל מדד ראינו עלייה חדה ומתמשכת בהפרות של זכויות הפלסטינים.

"ראינו גם עלייה חדה במספר הקורבנות בצד הישראלי בגלל אלימות שביצעו פלסטינים – לעתים קרובות כנקמה ישירה על הגורמים הנ"ל. שטף האלימות הזה מוחרף על־ידי שילוב של גורמים", הוא מוסיף.

ישראל, מצדה, הצדיקה את המבצעים הצבאיים המוגברים שלה בגדה המערבית, שבהם נהרגו 162 פלסטינים מאז תחילת השנה – רובם במהלך התנגשויות עם כוחות הביטחון או בעת ביצוע תקיפות, אבל חלקם אזרחים בלתי מעורבים, ואחרים שנהרגו בנסיבות בלתי ברורות – והצביעה על העלייה בפיגועי הטרור הפלסטיניים בשנה שעברה, שגבו את חייהם של 25 בני אדם.

נער תולה דגל של אש"ף בשכונת בית חנינה במזרח ירושלים, אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Jamal Awad/Flash90)
נער תולה דגל של אש"ף בשכונת בית חנינה במזרח ירושלים (צילום: Jamal Awad/Flash90)

ירושלים טוענת כי כישלון הרשות הפלסטינית לדכא את ארגוני הטרור לא מותיר לצה"ל ברירה אלא לפעול בעומק הערים הפלסטיניות, שם גדלים הסיכויים לפגיעה בחפים מפשע

ירושלים טוענת כי כישלון הרשות הפלסטינית לדכא את ארגוני הטרור לא מותיר לצה"ל ברירה אלא לפעול בעומק הערים הפלסטיניות, שם גדלים הסיכויים לפגיעה בחפים מפשע.

קוהן פון־בורגסדורף מצביע על הגידול ה"אקספוננציאלי" באוכלוסייה הפלסטינית לצד שיא בהרחבת הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית, וטוען ש"יותר ויותר אנשים [פלסטינים] על פחות ופחות אדמה עם פחות ופחות משאבים… זה מתכון לאסון".

בנאומו ב"יום אירופה" השגריר הדגיש כי יותר ויותר קולות מסביב לעולם מתארים את המצב בגדה המערבית כאפרטהייד, אבל נזהר מלהכליל את עצמו ביניהם. "יש לי דעה אישית משלי בעניין, אבל אני עדיין דיפלומט וצריך לייצג את המטה שלי בנושא.

"יחד עם זאת, אני ללא ספק אהיה בצד הנכון של ההיסטוריה אם אומר שאסור לדכא את הדיון בשאלה אם מה שאנחנו רואים בשטח מהווה או לא מהווה פשע אפרטהייד". אף על פי כן הוא מתעקש כי השאלה הזאת צריכה להיות מוכרעת בבתי דין בינלאומיים ולא על־ידי פוליטיקאים.

דוברות משרד החוץ הישראלי סירבה לבקשת תגובה בנושא.

שיירה של כלי רכב צבאיים במהלך הפשיטה הישראלית על מחנה הפליטים בג'נין, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)
שיירה של כלי רכב צבאיים במהלך הפשיטה הישראלית על מחנה הפליטים בג'נין, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/ Majdi Mohammed)

תחילת העידן שאחרי פתרון שתי המדינות?

למרות כל זאת, הדיפלומט האירופי מסביר ש"גורמים שליליים" בשטח בכל זאת נותנים לו סיבה לאופטימיות, משום שהם אינם מותירים לצדדים ברירה, לדעתו, מלבד "דו קיום בשלום". "אני לא חושב שבעוד שלושה דורות מהיום, הנינים שלך עדיין ישרתו במחסומים צבאיים ויבדקו אם פלסטיני נושא ציוד שיש לו שימוש כפול או לא.

"אני מקווה שלא יהיו הרבה סבל ואלימות בדרך לפתרון, ואני לא יכול לומר לך כמה זמן זה ייקח, אבל יהיה פתרון", מנבא קוהן פון־בורגסדורף. באשר למסגרת הפתרון, שגריר האיחוד האירופי טוען כי שני הצדדים הם אלה שצריכים להחליט אם הם רוצים לחיות "יחד עם זכויות שוות או זה לצד זה" במדינות נפרדות.

בנאומו ב"יום אירופה" הוא נמנע בבירור מלהזכיר את פתרון שתי המדינות, שהוא המדיניות הרשמית המועדפת בבריסל. כשהוא נשאל על כך, קוהן פון־בורגסדורף מודה כי הדבר מתבקש בהתחשב בתנאים הנוכחיים בשטח.

"בדיקות מציאות"

אף שלא היה בידו להשפיע על כמה מהמאפיינים היותר ממושכים של הסכסוך, שגריר האיחוד האירופי טוען כי הייתה לו השפעה על האופן שבו מבינים אותו בבירות אירופה. "תרמתי להבנה טובה יותר שלהם… [של] מה שקורה כאן וכמה הרסנית המדיניות של ישראל – בעיקר של הממשלה הנוכחית – לאינטרס של ישראל עצמה, כמו גם לזה של הפלסטינים.

שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף מבקר בביתה של אומנת פלסטינית שנהרגה במהלך ההסלמה בעזה, 14 בספטמבר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית סוון קוהן פון־בורגסדורף מבקר בביתה של אומנת פלסטינית שנהרגה במהלך ההסלמה בעזה, 14 בספטמבר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"תרמתי להבנה טובה יותר שלהם… [של] מה שקורה כאן וכמה הרסנית המדיניות של ישראל – בעיקר של הממשלה הנוכחית – לאינטרס של ישראל עצמה, כמו גם לזה של הפלסטינים"

"ככל שאנשים מבינים את זה יותר, יותר פוליטיקאים באירופה ומחוצה לה רוצים להיות מעורבים". הוא ציין כי החליט לתאר את התפרעויות בעיירות הפלסטיניות חווארה ותורמוס עיא בחודשים האחרונים כ"טרור מתנחלים" בדבריו לתקשורת, כאשר הוביל משלחת של האיחוד האירופי לתורמוס עיא.

קוהן פון־בורגסדורף סבור כי זו הפעם הראשונה שדיפלומט מערבי נוקט רטוריקה קשה שכזאת לתיאור מה שהיה נהוג לכנותו כאלימות מתנחלים, ומציין כי המונח זכה לתהודה בהצהרה שהשמיע ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, כעדות להשפעתו על שינוי מדיניות רחב יותר.

זו הייתה אחת מכמה "בדיקות מציאות" שקוהן פון־בורגסדורף יזם לדבריו, "כדי להסביר לבירות אירופה שהשמעת הצהרות בלבד, שאינן מגובות במעשים, מערערת את האמינות שלנו והופכת אותנו למטרה קלה עבור מי שמאשימים אותנו בסטנדרטים כפולים".

כשהתבקש להצביע על פעולות שהיה לו חלק בהתנעתן בנוגע לסכסוך הישראלי–פלסטיני, השגריר מסביר כי צעדים כאלה לוקחים זמן, מפני שהם דורשים את תמיכת כל 27 מדינות הגוש.

נידאל יונס (מימין) ונציג האיחוד האירופי סוון קוהן פון-בורגסדורף (משמאל), בביקור בדרום הר חברון, ב-19 באוקטובר 2020 (צילום: אמיר בן-דוד)
נידאל יונס (מימין) ונציג האיחוד האירופי סוון קוהן פון־בורגסדורף בביקור בדרום הר חברון, 19 באוקטובר 2020 (צילום: אמיר בן־דוד)

נוקט אותה אמת מידה כלפי הרשות הפלסטינית

בעוד שרוב העניינים שמטרידים את קוהן פון־בורגסדורף נוגעים לפעולותיה של ישראל, היה לו קל יותר להשפיע על המנהיגים הפלסטינים, בהתחשב בעמדתו.

באשר לאמצעי הדיכוי שנוקטת רמאללה כלפי עיתונאים, ארגוני זכויות אדם ומפגינים, על רקע האשמות ארוכות שנים נגדה בשחיתות, שגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית אומר כי הוא שמר על "דיאלוג אקטיבי" בנושאים האלה עם הדרגים הגבוהים ביותר ברשות.

הוא טוען כי השליטה הכוללת של ישראל בגדה המערבית ועליית פלגים פלסטיניים יריבים ערערו את אמינותה של הרשות הפלסטינית והובילו אותה "להתכנס סביב מה שיש לך כבסיס הכוח שלך".

"זה מצער, מפני שבמקום לפתוח את החברה ולהפוך אותה ליותר מכלילה, שיתופית ודמוקרטית – קורה ההפך. זה מדאיג אותנו, ואנחנו מביעים את הדאגה שלנו בצורה מאוד ברורה בפני הפוליטיקאים הפלסטינים מכל הדרגים", אומר קוהן פון־בורגסדורף.

פלסטיני מתעמת עם כוחות צה"ל בחברון בעקבות המבצע בג'נין, 3 ביולי 2023 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
פלסטיני מתעמת עם כוחות צה"ל בחברון בעקבות המבצע בג'נין, 3 ביולי 2023 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

"זה מצער, מפני שבמקום לפתוח את החברה ולהפוך אותה ליותר מכלילה, שיתופית ודמוקרטית – קורה ההפך. זה מדאיג אותנו, ואנחנו מביעים את הדאגה שלנו בצורה מאוד ברורה בפני הפוליטיקאים הפלסטינים"

לאחר מותו של האקטיביסט הידוע ומבקרו של עבאס ניזאר בנאת בזמן מעצרו על־ידי המשטרה הפלסטינית ב־2021, קוהן פון־בורגסדורף עמד בראש משלחת של נציגים אירופאים שביקרה אצל משפחת הקורבן – וקרא לפתוח בחקירה עצמאית סביב מותו.

כשהוא נשאל אם הביקורת שלו כלפי הרשות הפלסטינית הקשתה עליו להמשיך לעמוד בקשר עם המנהיגות ברמאללה, הדיפלומט האירופי הצביע על פרס "כוכב ירושלים" שקיבל שבוע קודם לכן מעבאס – העיטור הגבוה ביותר שנציג זר יכול לקבל.

"אני מניח שהם ראו בי אדם ערכי בכל הנוגע לכיבוש ולביקורת על ישראל. הם ראו שאני תומך בחוק הבינלאומי ובזכויות אדם [במקרים האלה], והם קיבלו את זה שאני נוקט את אותה אמת מידה כלפיהם, כמו שעשיתי במקרה של ניזאר בנאת. זה לא היה בסדר; להכניס עיתונאים למעצר זה לא בסדר; לצמצם את המרחב של החברה האזרחית זה לא בסדר", אומר קוהן פון־בורגסדורף.

מעמידים את האינטרסים של התנועה לפני טובת הציבור

אפשר לטעון כי הפרויקט הגדול ביותר של קוהן פון־בורגסדורף כשגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית היה לדחוף את עבאס לקיים בחירות. "זהו אינטרס של היושב ראש עבאס להבטיח מעבר מסודר וירושה מסודרת [של השלטון]. הוא בן 88 – וזה הכרחי לחלוטין לכל מנהיג פלסטיני לקבל לגיטימציה דמוקרטית", מכריז השגריר.

פלסטינים מפגינים עם תמונות של ניזאר בנאת אחרי מותו. רמאללה, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
פלסטינים מפגינים עם תמונות של ניזאר בנאת אחרי מותו. רמאללה, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

אפשר לטעון כי הפרויקט הגדול ביותר של קוהן פון־בורגסדורף כשגריר האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית היה לדחוף את עבאס לקיים בחירות. "זהו אינטרס של היושב ראש עבאס להבטיח מעבר מסודר וירושה מסודרת"

"הבחירות האחרונות לרשות הפלסטינית התקיימו לפני 18 שנה. זה לא מבשר טובות לגבי [היכולת של עבאס לומר שהוא] הנציג האמיתי של העם הפלסטיני, מאחר ש־55% מהפלסטינים אף פעם לא הצביעו בבחירות כלליות".

קוהן פון־בורגסדורף הביע תקווה כי הפגישות שהתקיימו בין מנהיגי הפלגים הפלסטיניים בקהיר בחודש שעבר יובילו לממשלת אחדות זמנית שתהיה בעמדה טובה יותר לערוך בחירות כלליות, אבל הדיווחים מהמפגש שאירחה מצרים העידו כי לא הושגה התקדמות של ממש.

"יש לך את האיום הקיומי הזה מצד ממשלת ישראל… אז היית חושב שהפלסטינים יתכנסו סביב הדגל ויגידו: 'בואו נשכח את המחלוקות בינינו, בואו ניצור אחדות פלסטינית כמטרה הפוליטית העיקרית…' אבל זה עדיין לא קרה. נראה שגם חמאס וגם פת"ח מאמינים שהם יכולים לשרוד את זה, ומעמידים את האינטרסים התנועתיים הצרים שלהם לפני טובת הציבור".

קוהן פון־בורגסדורף מציין את שיחותיו עם עבאס בנושא, ומספר כי הוא אמר ליושב ראש הרשות: 'זה האינטרס האישי שלך, אדוני היושב ראש, להיחשב לאבי הדמוקרטיה הפלסטינית… אבל להיות אבי הדמוקרטיה פירושו גם… [להתמודד] עם תחרות בבחירות".

שגריר האיחוד האירופי אומר כי לצערו עבאס לא הגיב לדבריו.

יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מדבר במהלך "פסגת ירושלים" של הליגה הערבית בקהיר, 12 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מדבר במהלך "פסגת ירושלים" של הליגה הערבית בקהיר, 12 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

הצבעה בדואר

עבאס טוען מזה זמן רב כי לא יערוך בחירות מבלי שהפלסטינים תושבי מזרח ירושלים יורשו להשתתף, וציין את סירובה של ישראל להסכים לכך כאשר הודיע על דחיית הבחירות למועד בלתי ידוע באפריל 2021.

ישראל טרם הגיבה על הנושא בפומבי, אף שהיא נוקטת צעדים כדי למנוע מהרשות הפלסטינית לפעול במזרח ירושלים, שאותה היא מחשיבה לחלק מבירתה הריבונית. עם זאת, ישראל אפשרה לקיים בחירות פלסטיניות במזרח ירושלים ב־1996, ב־2005 וב־2006.

פרשנים טוענים כי ההחלטה של עבאס באפריל 2021 קשורה פחות לישראל ויותר לחששותיו כי פלגים מתחרים כגון חמאס עלולים לגרוף רווח משמעותי אם יתקיימו בחירות. קוהן פון־בורגסדורף טוען כי הדרך לעקוף כל התנגדות ישראלית לקיום בחירות רשמיות במזרח ירושלים היא לאפשר ל־350 אלף תושבי העיר הפלסטינים להצביע באמצעות הדואר, דבר העולה בקנה אחד עם הסכמי אוסלו.

הגם שאומנם יהיה מורכב יותר לנהל קמפיין בחירות במצב כזה, קוהן פון־בורגסדורף מציע כי המועמדים יסתמכו על הרשתות החברתיות כדי לתקשר עם המצביעים במזרח ירושלים, כפי שהם עושים היום.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (במרכז) מארח בארמונו באנקרה את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ואת ראש הזרוע המדינית של חמאס אסמעיל הנייה, 26 ביולי 2023 (צילום: Mustafa KAMACI / Turkish Presidency Press Office)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מארח בארמונו באנקרה את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ואת ראש הזרוע המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, 26 ביולי 2023 (צילום: Mustafa KAMACI / Turkish Presidency Press Office)

קוהן פון־בורגסדורף טוען כי הדרך לעקוף כל התנגדות ישראלית לקיום בחירות רשמיות במזרח ירושלים היא לאפשר לתושבי העיר הפלסטינים להצביע באמצעות הדואר, דבר העולה בקנה אחד עם הסכמי אוסלו

הוא מסכים כי ישראל ככל הנראה לעולם לא תתחייב באופן רשמי לאפשר בחירות פלסטיניות במזרח ירושלים, אבל גם דוחה את הרעיון שישראל תוכל למנוע מהפלסטינים להצביע באמצעות הדואר, היות שהדבר ידרוש ממנה לעקוב אחר כל סניפי הדואר ברחבי העיר במשך כל זמן ההצבעה.

"הטיעון שלי כלפי עבאס היה ונותר –'איך אתה נותן לישראל כוח וטו בשאלה אם אתה יכול לקיים את זכותך להגדרה עצמית פוליטית בכל מקום ובכל זמן שתרצה? ההנהגה הפלסטינית מקבלת בחוסר רצון את ההפרות של הסכמי אוסלו [על־ידי ישראל]. הרשות הפלסטינית מתנגדת להפרות האלה, אבל היא לא מרחיקה לכת עד כדי ביטול ההסכמים לחלוטין.

"אבל בנושא האחד הזה שבו לפלסטינים יש למעשה יכולת לנצל את מרחב התמרון שלהם, הם נעשים ערכיים ומחליטים לבטל את הבחירות הכלליות? זה חסר היגיון – וזה רק גורם להם נזק".

עוד 2,042 מילים
סגירה