ההפיכה המשטרית קורעת את הארגונים היהודיים בארה"ב

המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו מפצלת את הציבור בישראל והובילה למחאה חסרת תקדים בקנה מידה עולמי ● בארצות הברית, ארגון ג'יי סטריט בחר לעמוד לצידם של המפגינים ונגד ההפיכה המשטרית ● מנגד, הלובי היהודי-האמריקאי הוותיק איפא"ק ממשיך לתמוך בממשלת ישראל ללא תנאי ● כעת האיבה בין שני הארגונים הפכה לעימות פומבי, המעמיק את הקרע בקרב יהודי ארה"ב אף יותר

מפגין נגד המהפכה המשפטית מנופף בדגלי ארה"ב וישראל מול נציגות ארצות הברית בתל אביב, 13 ביולי2023 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
מפגין נגד המהפכה המשפטית מנופף בדגלי ארה"ב וישראל מול נציגות ארצות הברית בתל אביב, 13 ביולי2023

מאז פרוץ ההפיכה המשטרית בינואר 2023, סירב ארגון איפא"ק, הלובי היהודי-אמריקאי הוותיק, להביע עמדה פומבית כלשהי בנוגע ליוזמה מרחיקת הלכת של ממשלת נתניהו.

בארגון יודעים שחלק מההצעות העומדות לדיון מיועדות לפגוע גם ברוב הרפורמי-קונסרבטיבי של יהודי ארה"ב (סעיף הנכד בחוק השבות, למשל, הכלול בהסכמים הקואליציוניים), ועדיין איפא"ק שמר על שתיקה ולא אמר דבר על התדרדרות הערכים הדמוקרטיים בישראל.

בחודש מרץ השנה, קבוצת ישראלים התייצבה מול כנס של בכירי איפא"ק בירושלים בהפגנה רועשת, בניסיון לטלטל את הארגון החשוב ולומר לחבריו: איפה אתם כשהישראלים בחרדות מאיבוד הדמוקרטיה הערכית? באיפא"ק טמנו את הראש בחול ולא אמרו דבר.

שבועיים אחר כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הדיח את שר הביטחון יואב גלנט בהודעת ווטסאפ לכתבים, באירוע שהקשה על רבים בוושינגטון להבין לאן חותר נתניהו. באיפא"ק שתקו גם אז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק בוושינגטון ב-2018 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק בוושינגטון ב-2018 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

מנגד, הארגון היהודי הקטן יותר, ג'יי סטריט, הוציא הודעות תמיכה מובהקות במפגינים הישראלים המנסים לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, לפי ערכי מגילת העצמאות. התמיכה של ג'יי סטריט הובעה פעם אחר פעם בחודשים האחרונים.

בימים האחרונים, האופן השונה בו שני הארגונים הללו מתייחסים למחאה, לחששות המפגינים משינויים חוקתיים ומפגיעה במעמד בית המשפט העליון – הפכה לקטטה ציבורית מכוערת.

בימים האחרונים, האופן השונה בו הארגונים מתייחסים למחאה, לחששות המפגינים משינויים חוקתיים ומפגיעה במעמד בית המשפט – הפכה לקטטה ציבורית מכוערת

סמנכ"ל לאסטרטגיה לאומית של איפא"ק בריאן שנקמן שלח לעשרות אלפי החברים הרשומים של הארגון מכתב ובו קריאה להוסיף חברים לאיפא"ק ולתרום עוד כסף, תוך שהוא מפרט את כל העוולות של ג'יי סטריט, לשיטתו. הניסוחים במכתב חריפים במיוחד.

"אחד האיומים החמורים ביותר על תמיכה ביטחונית אמריקאית בישראל מגיע מארגון המכנה עצמו 'פרו ישראלי'", כותב שנקמן. "הארגון הזה מיישר קו עם קבוצות שוליים אנטי-ישראליות, תומך בחרם נגד ישראל ומסייע במימון למועמדים פוליטיים (בקונגרס האמריקאי) התומכים בביטול המימון לכיפת ברזל.

"ג'יי סטריט מתנגדים למדיניות ממשלת ישראל, ולא משנה אם הממשלה היא ממשלת מרכז, מרכז-שמאל או ממשלה שמרנית".

מנכ"ל ג'יי סטריט ג'רמי בן-עמי בוועידת הקבוצה בוושינגטון, ב-21 במרץ 2015 (צילום: JTA/J Street)
מנכ"ל ג'יי סטריט ג'רמי בן-עמי בוועידת הקבוצה בוושינגטון, ב-21 במרץ 2015 (צילום: JTA/J Street)

במכתבו של שנקמן אין אזכור, ולו קטן, לשינויים העצומים העוברים על ישראל ולמחאה הציבורית חסרת התקדים, בקנה מידה עולמי – לרבות התנגדותם של בכירי הממסד הביטחוני בעבר ובהווה. לאיפא"ק, מתברר, פשוט לא אכפת אם ישראל תפסיק להיות דמוקרטית ובלבד שהיא תהיה מבוצרת מבחינה צבאית מול איראן ואויבים פוטנציאלים אחרים.

לאיפא"ק, מתברר, פשוט לא אכפת אם ישראל תפסיק להיות דמוקרטית ובלבד שהיא תהיה מבוצרת מבחינה צבאית מול איראן ואויבים פוטנציאלים אחרים

מייסד ונשיא ג'יי סטריט ג'רמי בן-עמי ויו"ר הדירקטוריון של הארגון ושגריר ארה"ב בספרד לשעבר אלן סולומון, פרסמו אתמול תגובה למכתבו של שנקמן במגזין "פורוורד". במאמר הם מזכירים שג'יי סטריט תמכה בסיוע כספי לישראל, תמכה בהמשך המימון של כיפת ברזל והתנגדה לתנועת ה-BDS.

הטיעון של איפא"ק מתבסס, בין השאר, על כך שב-2014, מתוך עשרות מחוקקים שג'יי סטריט הביעה תמיכה בהם, שלושה הצביעו נגד האפשרות להמשיך לממן את כיפת ברזל: הדמוקרטים קית' אליסון, שכבר איננו מכהן בקונגרס, וזואי לופגרן, והרפובליקאי וולטר ג'ונס, שנפטר בשנת 2019.

שנקמן גם טוען שדילן ויליאמס, סגן נשיא למדיניות בג'יי סטריט, הטיל ספק במאמר שפרסם בצורך במימון סיוע חירום אמריקאי לישראל למימון מערכת כיפת ברזל. אך האמת היא שהמאמר של ויליאמס, שפורסם ב-2021, הזכיר שדווקא אלה התומכים בהמשך מימון צבאי לישראל והמשך מימון חירום, שואלים את עצמם האם נכון שהכסף הזה ילך לבניית מאחזים לא-חוקיים.

המאבקים בין איפא"ק לג'יי סטריט הלכו והעמיקו בשנים האחרונות. העוינות, הטקסטים, הסגנון החריפו. בג'יי סטריט מאשימים את איפא"ק על שתמך בבחירות אמצע הקדנציה ב-37 מועמדים רפובליקאים אשר תמכו בשינוי תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 למען דונלד טראמפ.

בג'יי סטריט מאשימים את איפא"ק על שתמך בבחירות אמצע הקדנציה ב-37 מועמדים רפובליקאים אשר תמכו בשינוי תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 למען טראמפ

אם כן, החברה הישראלית אינה לבד בשסע העמוק. גם יהדות ארה"ב נמצאת עמוק בתוך הקרע ובספק אם אפשר יהיה להחזיר את הקבוצות שם לאחור.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 567 מילים ו-1 תגובות
סגירה