עובד הדברה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

מדבירים מובטלים בשיא העונה בשל עיכובים בחידוש רישיונם במשרד להגנת הסביבה

מדבירים מוסמכים שתוקף רישיונם פג לא מצליחים לחדש אותו ויושבים בבית מובטלים דווקא בשיא העונה ● הסיבה: אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה סובל ממחסור חמור בכח אדם ולא משיב לפניות ● כל זה קורה בסיומה של שנה עתירת מתיחות ועימותים בין המדבירים למשרד ● המשרד להגנת הסביבה: "מודעים לחוסר הנוחות ועושים כל שביכולתנו כדי לזרז את ההליך"

המתיחות בין המשרד להגנת הסביבה לקהילת המדבירים, עליה נכתב כאן יותר מפעם במהלך החודשים האחרונים, מגיעה בימים אלה לשיא כשעשרות מדבירים מוסמכים מושבתים מעבודה ופרנסה בגלל שרישיונם לא מחודש על ידי המשרד.

הסיבה: סחבת, מחסור חמור בכוח אדם ו"אנדרלמוסיה כללית באגף המזיקים וההדברה", כהגדרת אחד המדבירים.

מדביר מוסמך צריך לחדש את הרישיון שלו פעם בחמש שנים. לשם כך עליו להציג מסמכים המוכיחים שהוא עומד בקריטריונים – למשל השתתפות במכסה מסוימת של השתלמויות וימי עיון, היעדר רישום פלילי, ועוד. מדובר בהליך שלא אמור להיות מורכב במיוחד, אבל רוב המדבירים לוקחים טווח ביטחון של שבועות ואפילו חודשים בהגשת המסמכים. בקיץ הזה, זה לא הספיק.

איש מהמדבירים שיושבים כעת בבית בלי עבודה לא הסכים להתראיין בגלוי. "רק זה חסר לי עכשיו, להסתבך איתם", אמר השבוע אחד מהם לזמן ישראל.

שלא לייחוס, הסיפורים חוזרים על עצמם: המתנה של חודשים, היעדר מענה, שולחים עשרות מיילים, מתקשרים אין-ספור פעמים. לפעמים מקבלים תשובות מופרכות כמו "נגמרו לנו הכרטיסים" (הפלסטיק הקשיח שעליו מדפיסים את הרישיון), אבל התשובה הנפוצה ביותר כוללת מילה אחת: "בטיפול".

הדברה משרדית. אילוסטרציה (צילום: iStock)
הדברה משרדית. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"תוקף הרישיון שלי פג בשבוע שעבר", מספר אחד המדבירים, "ומאותו רגע אני לא יכול לעבוד. למקומות ציבוריים שאני עושה להם הדברה אני לא יכול להיכנס. ניסיתי לרכז את כולם בתחילת החודש כי הבנתי לאן זה הולך, אבל כמובן לא הספקתי את הכול.

"במקומות פרטיים יש פיתוי להמשיך לעבוד בלי רישיון אבל זה אומר שאין לי ביטוח, ומניסיון אני יודע שהכול יכול לקרות, ואז אני חשוף. אני לא אקח סיכון כזה, יש לי משפחה וילדים".

"במקומות פרטיים יש פיתוי להמשיך לעבוד בלי רישיון אבל זה אומר שאין לי ביטוח, ומניסיון אני יודע שהכול יכול לקרות, ואז אני חשוף. אני לא אקח סיכון, יש לי משפחה"

"בלי רישיון אתה אפילו לא יכול לקנות חומרים", אומר מדביר אחר, "בפעם הראשונה שקניתי ב'הגרעין' סרקו את הרישיון שלי ואת תאריך התוקף ובכל פעם שאני קונה שם הפרטים שלי עולים. אם נגמר התוקף, אני צריך להראות שחידשתי.

"צריך להבין שמבחינת המדבירים זה שיא העונה עכשיו. הבית משוגעים שלנו נגמר אי שם באמצע ספטמבר, בקיץ אמורים לעשות חלק גדול מההכנסה השנתית".

לאור המצוקה שיגר יו"ר ארגון המדבירים טל ויינברג מכתב חריף לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן. "נפגשנו לפני מספר חודשים, הצגתי בפנייך את הקשיים והמכשולים העומדים בפני העוסקים בענף ההדברה והבטחת לעזור ולהירתם למעננו", כתב ויינברג, "אני מצטער להגיד לך שלא רק שלא חל שיפור אלא שהבעיות נהיו יותר מורכבות ובלתי נסבלות.

עידית סילמן בטקס החלפת השרות במשרד להגנת הסביבה, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן בטקס החלפת השרות במשרד להגנת הסביבה, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"בשל בעיות כוח אדם באגף המזיקים וההדברה, לא מחודשים לאחרונה רישיונות של מדבירים. פניתי מספר פעמים בנושא זה אך לצערי המענים שקיבלתי אינם מספקים. פרנסתם של המדבירים נפגעת בשל מחדל של המשרד עליו את אמונה. אני מבקש את התערבותך המיידית לטובת המדבירים ומשפחותיהם".

"יש מדבירים שנמצאים במצב קשה", אומר ויינברג לזמן ישראל, ומציין לדוגמה את אחד המדבירים שאשתו נכה והוא מפרנס לבדו שש נפשות. "צריך לזכור שבלי רישיון בתוקף הם לא יכולים לגשת למכרזים, כך שהם עלולים להפסיד הכנסה לטווח ארוך, הרבה אחרי שהבעיה תיפתר והרישיונות יונפקו".

"צריך לזכור שבלי רישיון בתוקף הם לא יכולים לגשת למכרזים, כך שהם עלולים להפסיד הכנסה לטווח ארוך, הרבה אחרי שהבעיה תיפתר והרישיונות יונפקו"

חלק מהחיכוכים בשנה החולפת בין המדבירים לבין המשרד להגנת הסביבה נסובו על דמותה השנויה במחלוקת של ראשת אגף המזיקים וההדברה, ד"ר גל זגרון, שהגיעה ממשרד הבריאות ונכנסה לתפקיד עם הרבה כוונות טובות – אבל נקלעה שוב ושוב לעימותים עם קהילת המדבירים. עכשיו זגרון עוזבת, ובימים אלה פרסם המשרד מודעת דרושים בחיפוש אחר מנהל חדש לאגף.

"מה שקורה עכשיו זה המשך ישיר לזה שכשאתה פונה עם שאלה מקצועית, אף אחד לא טורח לענות לך", אומר מדביר ותיק, "אני רואה צעירים שסיימו את הקורס ויש להם דילמות מקצועיות, אין מי שידריך ויסביר".

בין המדבירים יש גם כאלה שמעדיפים להיות אופטימיים. הם מאמינים שהקיץ הנוכחי הוא תקופת מעבר של ואקום ניהולי וכאשר התפקיד יאויש, האגף יוכל לחזור ולעמוד על הרגליים. השאלה מתי זה יקרה, וכמה זמן המדבירים שרישיונם לא חודש עוד יצטרכו לשבת מובטלים בבית.

אילוסטרציה: עובד הדברה (צילום: AP Photo/Moises Castillo)
אילוסטרציה: עובד הדברה (צילום: AP Photo/Moises Castillo)

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בשל מצוקת כוח אדם חריפה באגף הדברה ומזיקים, חל עיכוב בחידוש רישיונות המדבירים באחרונה, המשפיע על מספר מצומצם של כעשרה מדבירים.

"המשרד מודע לחוסר הנוחות הזמנית, עושה כל שלאל ידו כדי לזרז את ההליך, הכולל בין היתר בדיקה פלילית של המגישים ובדיקות נוספות, ומתכנן לסיים את ההליך בימים הקרובים.

"השרה להגנת הסביבה ומנכ"ל המשרד עומדים בקשר צמוד גם עם איגוד המדבירים, ומובילים ביצוע שינוי בתחום רישוי המדבירים וההשתלמויות במשרד".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני מדביר שעומד לו עוד חצי שנה להגמר לו הרישיון הדברה פניתי אליהם לפחות כמה פעמים השתתפתי ב 2 ימי עיון וזה לא מעודכן אצלהם לאחר ששלחתי להם כמה פעמים מיילים ואין תגובה ולאחר שפניתי גם ל... המשך קריאה

אני מדביר שעומד לו עוד חצי שנה להגמר לו הרישיון הדברה פניתי אליהם לפחות כמה פעמים השתתפתי ב 2 ימי עיון וזה לא מעודכן אצלהם לאחר ששלחתי להם כמה פעמים מיילים ואין תגובה ולאחר שפניתי גם לראש ארגון המדבירים מבחינתי אני מתכוון בסיום הזמן להמשיך לעבוד גם בלי החידוש רישיון. לא בעיה שלי שהם לא מסודרים ולא עובדים כראוי .אני ניסיתי לחדש את הרישיון הדברה שלי ללא הצלחה ואף רשום במערכת שלא השתתפתי בימי עיון למרות שהשתתפתי ב 2 ימי עיון במהלך ה 5 שנים האחרונות הבעיה היא שלהם לא שלי אני את שלי עשיתי מבחינה חוקית אני לא אמור לרדוף אחרי משרד לא רציני שאף אחד לא עונה לך בכלל במיילים חבל שככה נראית המערכת. מדביר שאמור לפרנס את משפחתו ולא יכול לעבוד כי אין תגובות ועזרה מבחינת המשרד שם לא אמור להיות ללא פרנסה

עוד 677 מילים ו-1 תגובות
סגירה