השיטה: מתחייבים למחיר נמוך במכרז – ואז דורשים תוספות במיליוני שקלים

תחקיר זמן ישראל חברת פמי פרימיום, שנחשבת לאחת הספקיות המובילות לשירות הציבורי, גבתה מהמוסד לביטוח לאומי סכום כפול מהסכום שהתחייבה אליו במכרז ● בדיקת החשב בביטוח לאומי העלתה כי התשלומים הועברו ללא אישור ועדת המכרזים ● התשלומים נעצרו ויצאה דרישה להשבת הכסף ● הביטוח הלאומי: "נבחן את התשלומים לעומקם" ● פמי פרימיום: "כל הפעילות נעשית בהתאם להוראות המכרז"

המוסד לביטוח לאומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
המוסד לביטוח לאומי

חברת פמי פרימיום היא אחת הספקיות הבולטות עבור השירות הממשלתי בתחומי הבריאות והרווחה – ונחשבת בעיני רבים ל"פרצופה של ההפרטה" במגזר הציבורי.

מחיסוני קורונה דרך חלוקת תווי נכה; מתפעול אחיות בית ספר ועד שירותי בריאות הנפש; משירותי רפואה מרחוק ועד טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים – "פמי" זכתה במאות מכרזים לאורך שני העשורים האחרונים, מה שהמחיש בעיני רבים את "השיטה" הבעייתית: המדינה "מתפרקת" אט־אט ממחויבותה לרווחת הציבור – ומוסרת שירותים חיוניים בתמחור נמוך לחברות פרטיות.

תחקירי "זמן אמת" בכאן 11 וזמן ישראל המחישו כיצד התבלטו "תמנוני הפרטה" כמו "פמי" לא רק ביכולת לזכות במכרזים מגוונים ומרובים בשלל משרדי ממשלה (או כפי שהגדיר זאת ח"כ יעקב מרגי, "נשים את השם שלהם על סמל המנורה של ישראל וכך תוכל לתת את כל השירותים במדינת ישראל) – אלא גם בצבירת תלונות על שירות בעייתי ודל, ותמרון בדיעבד של משרדי ממשלה להגדלת נפחי המכרזים או המחירים שאלה משלמים עבור שירותים.

לא אחת "פמי" – וחברות אחרות מסוגה – נוקבות במחיר נמוך במסגרת ההליך המכרזי במטרה לזכות במכרז (שרובו, ולפעמים כולו, מתבסס על מרכיב כספי ולא איכותני) ואז מבקשות תוספות או שינוי של התמחור באמצע הדרך.

הלוגו של חברת פמי פרימיום (צילום: פייסבוק)
הלוגו של חברת פמי פרימיום (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)

לא אחת "פמי" – וחברות אחרות מסוגה – נוקבות במחיר נמוך במסגרת ההליך המכרזי במטרה לזכות במכרז – ואז מבקשות תוספות או שינוי של התמחור באמצע הדרך

לעיתים מאשרים משרדי הממשלה את התוספות בדיעבד וכך, בסופו של יום, משלם הציבור יותר בעבור מוצר שהופרט בזול. לפחות במקרה אחד זה נגמר בבתי המשפט. משרד החינוך תבע את פמי פרימיום בטענה על חיוב יתר עבור שירותי סיעוד ורפואה לתלמידי החינוך המיוחד בסך של 47 מיליון שקלים לטענתו.

מטענות התביעה של משרד החינוך עולה כי "פמי" ניגשה למכרז במחירים נמוכים לכאורה מכפי שציפתה, אולי אפילו במחירי הפסד, ואז העמיסה על החשבוניות שהגישה למשרד החינוך "אקסטרות" שלא היו מגיעות לה בעשרות מיליוני שקלים. "פמי" הכחישה את הטענות ולזמן ישראל נודע כי התביעה נמצאת בהליך בוררות בימים אלה בבית המשפט.

"פמי" גבתה מהביטוח הלאומי סכום כפול עבור השירות

בחודשים האחרונים מתנהל מאחורי הקלעים "קרב" בין "פמי" והמוסד לביטוח לאומי הנוגע לטענה לפיה פמי פרימיום חייבה את הביטוח הלאומי בתשלום כפול עבור שירותים של בקרת חשבונות רפואיים – מכרז שזכתה בו ב־2021 בתור ספק יחיד.

מדובר בשירותים של בקרת חשבונות בגין טיפולים רפואיים שהמוסד לביטוח לאומי נדרש לממן על־פי חוק. במאי האחרון עצר החשב בביטוח הלאומי את העברת התשלומים ל"פמי" – והחלה בדיקה כיצד אושרו תשלומים החורגים מתנאי המכרז בקרוב לשני מיליון שקלים.

במכרז שבו זכתה "פמי" לביצוע בקרת חשבונות רפואיים, התחייבה החברה לספק את השירות תמורת 26 שקלים עבור בקרה של כל "שורה בחשבון". במכרז אף נקבע במפורש כי העלות היא עבור כל צורת טיפול בחשבון

במכרז שבו זכתה "פמי" לביצוע בקרת חשבונות רפואיים, התחייבה החברה לספק את השירות תמורת 26 שקלים עבור בקרה של כל "שורה בחשבון". במכרז אף נקבע במפורש כי העלות היא עבור כל צורת טיפול בחשבון: "בקרה לטיפול בשורת חשבון, ידני או ממוחשב, בכלל זה טיפול בכל התיעוד הנלווה".

עוד נקבע בסעיף נוסף בתנאי המכרז במפורש כי במסגרת התמחור "ייקח המציע (קרי, "פמי") בחשבון את כלל העבודה וכל התשומות הנדרשות לביצוע כלל הפעולות, בדיקות, דוחות וכו' כמפורט במכרז זה ובנספחיו", וכן מודגש כי "לא תשולם כל תמורה נוספת".

בדיקת זמן ישראל מעלה כי למרות התחייבות זו, חייבה "פמי" בחודשים האחרונים את הביטוח הלאומי בעלות כפולה של 52.1 שקלים עבור כל שורת חשבון – והביטוח הלאומי אישר את התשלום. המשמעות של חיוב־יתר זה היא, לכאורה, ש"פמי" דורשת ואף מקבלת סכומים נוספים על הסכומים שסוכמו במכרז, וזאת ללא אישור הגורמים המוסמכים.

בשלב מסוים, כך על פי גורמים בביטוח לאומי, נדלקו מספר נורות אדומות כאשר התברר ש"פמי" מחייבת במחיר כפול. ב"פמי" הסבירו לנציגי הביטוח הלאומי את החיוב בכך שנדרשת "פעולה ידנית" שלטענתה לא פורטה במכרז.

שלט של פמי פרימיום על מגדלי עזריאלי בתל אביב, 2019 (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)
שלט של פמי פרימיום על מגדלי עזריאלי בתל אביב, 2019 (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)

עוד טענה "פמי" כי החיוב הכפול נסגר בדיאלוג בין נציגי החברה והמוסד לביטוח לאומי. אלא שבביטוח הלאומי מסתמן כי ההסבר הזה לא התקבל, ולפיכך עצרו את התשלומים

עוד טענה "פמי" כי החיוב הכפול נסגר בדיאלוג בין נציגי החברה והמוסד לביטוח לאומי. אלא שבביטוח הלאומי מסתמן כי ההסבר הזה לא התקבל, ולפיכך עצרו את התשלומים. בדיקת החשבונות הראתה שתנאי המכרז מתייחסים במפורש לכל הפעולות הקשורות בבקרת החשבונות.

נספח במכרז קובע מפורשות כי השירות יכלול "בקרה וטיפול בשורת חשבון ידני או ממוחשב" וכן ששירות זה יכלול את "בדיקת כל התיעוד הנלווה, קידוד, סריקה וכלל הפעולות הנדרשות לאישור או דחייה של חשבון".

ועדת המכרזים לא אישרה

בתשובתה לזמן ישראל קובעת "פמי" כי כל הפעולות "נעשו בהתאם למכרז". אולם, בדיקת זמן ישראל מעלה כי ועדת המכרזים לא התכנסה לאשר את השינוי כנדרש בחוק, וככל שגורמים פנימיים בביטוח הלאומי אישרו את העברת התשלומים ל"פמי", הם עשו זאת לכאורה בניגוד לכללים.

לפיכך בחודשים האחרונים נעצרו כל התשלומים ל"פמי" בעבור שירות זה לצורך בדיקה, ובמקביל הועברה ל"פמי" דרישת החזר תשלום בגובה של קרוב לשני מיליון שקלים. סכום זה כולל את החיוב הכפול (52 שקלים במקום 26 עבור כל "שורת חשבון") וכן תשלום עבור "רשת ביטחון" שהועמדה לרשות "פמי" – ושולמה אף היא לכאורה ללא סמכות או אישור רשמי. אגב, ככל שהצלחנו לבדוק, רשת הביטחון הזאת אינה מופיעה במסמכי המכרז הרשמיים.

בניין המוסד לביטוח לאומי בירושלים
בניין המוסד לביטוח לאומי בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)

בדיקת זמן ישראל מעלה כי ועדת המכרזים לא התכנסה לאשר את השינוי כנדרש בחוק, וככל שגורמים פנימיים בביטוח הלאומי אישרו את העברת התשלומים ל"פמי", הם עשו זאת לכאורה בניגוד לכללים

בתגובתם אישרו במוסד לביטוח לאומי כי בימים אלה "מתבצעת בדיקה" בדיעבד של העלייה בגובה התשלומים, אך נמנעו מלהסביר כיצד אושרו תשלומים ללא ועדת מכרזים, ומדוע התעוררו רק אחרי בדיקתו של החשב ועצירת התשלומים.

"הביטוח הלאומי עוקב ומקיים בקרות באופן שוטף אחר ההוצאות. לאחר שסך ההוצאות גדלו באופן משמעותי מעלות המכרז המקורי, ביקש החשב לבדוק את סיבת הגידול ואת טענת חברת 'פמי' שהעבודה בפועל גדולה ומורכבת יותר ממה שהוצג מלכתחילה.

"נציגי החשבות צפויים להגיע בהקדם אל החברה, יחד עם יועץ חיצוני, על מנת לבחון את הדברים לעומקם ובאם יש צורך בהרחבה – הדבר יעלה לוועדת מכרזים כחוק".

ב"פמי" סירבו להתייחס לשאלות זמן ישראל לגבי החיוב הכפול, הטענות על גביית־יתר ותשלום רשת ביטחון שלא כדין, והסתפקו בתשובה כללית: "חברת פמי גאה לספק שירותים איכותיים ומתקדמים לביטוח לאומי. בניגוד לנטען, כל הפעילות נעשית בהתאם למכרז ולהנחיות הביטוח הלאומי. העבודה ממשיכה כסדרה ולא הופסקה מעולם".

עוד 951 מילים
סגירה